AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Pga dalende oljepris og høye utgifter til innvandring osv, går det nok mot velferdsstatens fall. Hva tror dere ryker først av velferdsordninger? Og neste deretter igjen? Lag gjerne en liste slik du tror det blir. Anonymkode: 2d9c7...801
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Det jeg kommer på umiddelbart: Sykeordningene - 80%/karensdager/osv. Gjeldsfradraget Skattefri utleieinntekt Alle ekstra støttene til aleneforeldre (overgangsstønad, ekstra barnetrygd, tilsyn til barnepass) tor jeg reduseres Lavere trygdeutbetalinger (dvs, følger ikke kpi) Pensjonen er jo forsåvidt et dødt tema, det er ikke mye pensjon å hente for de som er i 20årene når deres tur kommer Omsorgs/velferdspermisjon Permisjon og familiepolitikken tror jeg er nokså fredet, så mye ryker før noen rører de ordningene der. Anonymkode: 0a29d...15f 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Trygdeytelser og pensjon er vel allerede i ferd med å bli mindre... Anonymkode: a1382...be6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 Lite vil bli fjernet, det vil bare bli litt dårligere år for år. Trygder reduseres sammenliknet med inflasjonen, flere og flere former for behandling vil ikke bli betalt av staten, flere og flere av dem som ikke selv klarer å sloss lenge nok for rettighetene de i teorien har vil få mindre, osv. Anonymkode: e32c9...0e1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 Hva jeg tror ryker først (1 er først også videre ned i lista) 1) Pensjoner - dette har jo allerede blitt redusert i dag med pensjonsreformen. Den vil nok også reduseres indirekte ved at man øker pensjonsalderen. 2) Sykelønn, penger under arbeidsledighet o.l. 3) Trygdeutbetalinger 4) Diverse skattefradrag og andre smutthull der man på ulikt vis kan få fradrag 5) Helsevesenet, at man går mot en privat finansiert helseforsikring 6) Gratis høyere utdanning ved offentlige institusjoner 7) Kutt i forsvaret 8) Tilskudd til familier. Sikkert mye jeg ikke kommer på i farta, men ut fra listen så tror jeg dessverre at det vil sitte langt inne å kutte tilskudd til familier tidlig. Det er synd, for det er slike ordninger som tilgodeser innvandrere og andre ressurssvake grupper ekstremt mye (de får typisk mange barn som de ofte ikke kan forsørge med egen inntekt). Dermed vil disse gruppene fortsette å få store familier der det hele blir betalt av det offentlige. Anonymkode: 9e3c3...042 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 Jeg tipper at ingenting ryker først ,men det blir tatt litt fra alle typer velferd. Mindre i dagpenger ,sykelønn osv.Så blir det drastisk vanskeligere å få tilgang på velferds ytelser,sånn som uføretrygd. Så øker skattene og egenbetaling. De med penger kommer til å klare seg ,de vil også kjøpe gode forsikringer som sikrer dem fortsatt god behandling i et privat helsevesen, ettersom det offentlige stadig må kutte ned. Det vil ikke bli en total rasering av norske velferdsordningener ,men det vil i fremtiden bli veldig anderledes enn det vi har i dag. Viss vi skal opprettholde et velferdssamfunn som ligner på det vi har i dag må vi belage oss på å betale opp mot 50 % i skatt. Anonymkode: fd16c...161
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 Det som kommer til å bli fjernet først er ordninger som kommer vanlige skattebetalerne nordmenn til gode. Vi kommer til å få to klasser i Norge, vanlige nordmenn og et parallellsamfunn bestående av utlendinger på trygd. Anonymkode: c3151...c13
PeeWee Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert mye jeg ikke kommer på i farta, men ut fra listen så tror jeg dessverre at det vil sitte langt inne å kutte tilskudd til familier tidlig. Det er synd, for det er slike ordninger som tilgodeser innvandrere og andre ressurssvake grupper ekstremt mye (de får typisk mange barn som de ofte ikke kan forsørge med egen inntekt). Dermed vil disse gruppene fortsette å få store familier der det hele blir betalt av det offentlige. Anonymkode: 9e3c3...042 Innvandrerne får da mange barn uansett. Det som heller skjer i land med mindre tilskudd til familier slik som Frankrike er jo at muslimene fortsatt får mange barn, men de lever under dårligere økonomiske forhold, slik at kriminaliteten i forstedene og andre fattige områder bare blir enda værre. Dessuten, ressurssvake i den vestlige verden får ikke så grusomt mange barn. Det er bare gamle myter. Det er heller middelklassens om får alt for få barn... 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 46 minutter siden, PeeWee skrev: Innvandrerne får da mange barn uansett. Det som heller skjer i land med mindre tilskudd til familier slik som Frankrike er jo at muslimene fortsatt får mange barn, men de lever under dårligere økonomiske forhold, slik at kriminaliteten i forstedene og andre fattige områder bare blir enda værre. Dessuten, ressurssvake i den vestlige verden får ikke så grusomt mange barn. Det er bare gamle myter. Det er heller middelklassens om får alt for få barn... Frankrike har da svært gode ordninger for familier og barnefødsler. Det er grunnen til at de har den høyeste fødselsraten i Europa (også i områder med svært få muslimer er den veldig høy). Anonymkode: c976b...a28
jabx Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Pensjoner - dette har jo allerede blitt redusert i dag med pensjonsreformen. Den vil nok også reduseres indirekte ved at man øker pensjonsalderen. Hva med det at man kan ta ut pensjon og jobbe fulltid samtidig med AFP? Helt på trynet. 3
ajarRun Skrevet 12. juni 2016 #11 Skrevet 12. juni 2016 Staten burde ikke ha noe som helst med pensjoner å gjøre, idiotene ødsler jo bort alle pengene våre. Håper de legger ned alt utenom helsevesen, politi og rettsvesen.
jabx Skrevet 12. juni 2016 #12 Skrevet 12. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Frankrike har da svært gode ordninger for familier og barnefødsler. Det er grunnen til at de har den høyeste fødselsraten i Europa (også i områder med svært få muslimer er den veldig høy). Anonymkode: c976b...a28 Men hvem er det som står for fødslene? Etniske franskmenn eller de med ikke-vestlig bakgrunn?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #13 Skrevet 12. juni 2016 1 time siden, jabx skrev: Men hvem er det som står for fødslene? Etniske franskmenn eller de med ikke-vestlig bakgrunn? Etniske franskmenn får langt flere barn enn andre etniske europeere. I områder av Frankrike med svært få med muslimske eller innvandrerbakgrunn er tallene høye sammenliknet med resten av Europa (og Norge). Anonymkode: c976b...a28
PeeWee Skrevet 12. juni 2016 #14 Skrevet 12. juni 2016 1 time siden, amativeReflection skrev: Staten burde ikke ha noe som helst med pensjoner å gjøre, idiotene ødsler jo bort alle pengene våre. Det burde den absolutt ha noe med å gjøre. Har ikke staten noe med den å gjøre vil mange rett og slett ikke ha råd til noen meningsfull pensjon. 2
ajarRun Skrevet 12. juni 2016 #15 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, PeeWee skrev: Det burde den absolutt ha noe med å gjøre. Har ikke staten noe med den å gjøre vil mange rett og slett ikke ha råd til noen meningsfull pensjon. Mange vil ikke det selv om staten har med den å gjøre. Se på alle andre europeiske land og hvordan det går med statlige pensjoner. Man kan ikke regne med den, og mange vil ikke kunne pensjonere seg når de ønsker. Statlig pensjon er farlig.
PeeWee Skrevet 12. juni 2016 #16 Skrevet 12. juni 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Mange vil ikke det selv om staten har med den å gjøre. Se på alle andre europeiske land og hvordan det går med statlige pensjoner. Man kan ikke regne med den, og mange vil ikke kunne pensjonere seg når de ønsker. Statlig pensjon er farlig. Statlig pensjon er uansett mye bedre enn privat pensjon. I land med private pensjoner er det jo omtrent bare halvparten som klarer å spare opp nok. Bare se på Chile og Sør Korea. En annen sak er jo at private pensjoner fører til økte overskuddskrav i industrien og annen næringsvirksomhet hvor fondene investerer, slik at lønnsomme arbeidsplasser i større grad legges ned. Private pensjoner er også ekstremt følsomme for økonomiske depresjoner. 1
ajarRun Skrevet 12. juni 2016 #17 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, PeeWee skrev: Statlig pensjon er uansett mye bedre enn privat pensjon. I land med private pensjoner er det jo omtrent bare halvparten som klarer å spare opp nok. Bare se på Chile og Sør Korea. En annen sak er jo at private pensjoner fører til økte overskuddskrav i industrien og annen næringsvirksomhet hvor fondene investerer, slik at lønnsomme arbeidsplasser i større grad legges ned. Private pensjoner er også ekstremt følsomme for økonomiske depresjoner. Det er statlige pensjoner også. Folk er elendig til å spare penger, men dette må vi gjøre noe med. Jeg er ikke komfortabel med at staten disponerer mine penger, og jeg tror ikke de er bedre enn meg til det.
PeeWee Skrevet 12. juni 2016 #18 Skrevet 12. juni 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Det er statlige pensjoner også. Folk er elendig til å spare penger, men dette må vi gjøre noe med. Jeg er ikke komfortabel med at staten disponerer mine penger, og jeg tror ikke de er bedre enn meg til det. Her synes jeg strengt tatt du ikke forholder deg til det jeg skrev i det hele tatt. Folk i Chile og særlig Sør Korea er forresten veldig gode til å spare. Er bare at mange tjener så lite at det ikke er så mye å spare. 1
ajarRun Skrevet 12. juni 2016 #19 Skrevet 12. juni 2016 3 minutter siden, PeeWee skrev: Her synes jeg strengt tatt du ikke forholder deg til det jeg skrev i det hele tatt. Folk i Chile og særlig Sør Korea er forresten veldig gode til å spare. Er bare at mange tjener så lite at det ikke er så mye å spare. Og da mener du at å beskatte dem ville gjort deres økonomiske situasjon bedre? Jeg skjønner ikke argumentet ditt. Hvis du ikke har nok penger til å spare er løsningen å bruke mindre eller tjene mer. Om du sparer i et statlig pensjonsfond eller i et aksjefond er likegyldig, hvis inntekten din ikke er høy nok (eller forbruket lavt nok) til å spare vil begge ha utilstrekkelige summer for å betale for pensjonen din. En løsning noen land bruker er at de unge betaler for pensjonen til de gamle, men dette systemet går til helvette med en gang man får en eldrebølge. Da betaler de unge masse og får ingenting tilbake.
PeeWee Skrevet 12. juni 2016 #20 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Og da mener du at å beskatte dem ville gjort deres økonomiske situasjon bedre? Jeg skjønner ikke argumentet ditt. Hvis du ikke har nok penger til å spare er løsningen å bruke mindre eller tjene mer. Om du sparer i et statlig pensjonsfond eller i et aksjefond er likegyldig, hvis inntekten din ikke er høy nok (eller forbruket lavt nok) til å spare vil begge ha utilstrekkelige summer for å betale for pensjonen din. En løsning noen land bruker er at de unge betaler for pensjonen til de gamle, men dette systemet går til helvette med en gang man får en eldrebølge. Da betaler de unge masse og får ingenting tilbake. Det at de unge betaler for de eldre sin pensjon er jo det vi i stor grad har i Norge, og det fungerer i motsetning til de andre systemene. Saken er jo at de unge uansett betaler for de gamle sin pensjon! Det som skjer i er privat system er jo at pengene en betaler inn investeres, og pengene til pensjon hentes da ut fra overskuddene i bedriftene som de unge jobber i. Dette betyr at også private system vil ha problem med å betale ut nok om det blir for mange gamle i forhold til unge! Det de som ønsker privatisert pensjon egentlig ønsker er jo at de fattige og lavtlønnede skal nektes pensjon. Det er slik de vil "løse" eldrebølgen og problemene som følger med... Det at man må tjene mer er bare tull, da det tross alt er strukturelle årsaker til at mange ikke vil tjene nok til å spare til pensjon. Det å tjene mer vil derfor ikke være en løsning som fungerer på samfunnsplan! Når det gjelder beskatning gjør det situasjonen bedre ja, fordi det er de rike og høytlønnede som betaler inn det meste av skatt i et samfunn. I Norge betaler de ti øverste prosentene 40 prosent av alle skattene og i USA med større forskjeller er tilsvarende tall 70 prosent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå