Gå til innhold

Du som har reist mye med fly!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før dere svarer, noen av dere er litt for kjappe i avtrekkeren: JA, har sjekket flyselskapet sine nettsider og der står det at man skal være der 1,5 time før flyet går. Det jeg lurer på er hva deres erfaringer er, siden jeg har vært sent ute før uten at det har vært et problem. 

Er det nok tid å være på Gardermoen 55 min før flyet går? Ikke innenlandsreise, men innenfor Skandinavia. 

Og, dersom jeg skal bytte fly på returen, slik at med det samme jeg lander på Gardermoen så skal jeg ta et annet fly innenlands - er det da nok med 20 minutter fra flyet mitt lander til jeg skal ta neste fly? 

Anonymkode: 277dd...128

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før dere svarer, noen av dere er litt for kjappe i avtrekkeren: JA, har sjekket flyselskapet sine nettsider og der står det at man skal være der 1,5 time før flyet går. Det jeg lurer på er hva deres erfaringer er, siden jeg har vært sent ute før uten at det har vært et problem. 

Er det nok tid å være på Gardermoen 55 min før flyet går? Ikke innenlandsreise, men innenfor Skandinavia. 

Og, dersom jeg skal bytte fly på returen, slik at med det samme jeg lander på Gardermoen så skal jeg ta et annet fly innenlands - er det da nok med 20 minutter fra flyet mitt lander til jeg skal ta neste fly? 

Med 20min fra du lander og til neste fly går så må du løpe kjapt! Det går jo fort litt tid før du kommer deg av flyet også..... og har du max uflaks så ligger gaten langt unna... har vært med på så kort tid mellom flyene selv, rakk det, men det var på grevens hengerumpe at det gikk. 

Ang når jeg kommer til flyplassen varierer. Men bruker å være der ca 1.5-2 timer før, iallefall ved utenlandsreise. Hvis det er på flyplassen her vi bor og jeg skal til en annen by i Norge så har jeg ofte møtt opp en time før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, skruf skrev:

Med 20min fra du lander og til neste fly går så må du løpe kjapt! Det går jo fort litt tid før du kommer deg av flyet også..... og har du max uflaks så ligger gaten langt unna... har vært med på så kort tid mellom flyene selv, rakk det, men det var på grevens hengerumpe at det gikk. 

Ang når jeg kommer til flyplassen varierer. Men bruker å være der ca 1.5-2 timer før, iallefall ved utenlandsreise. Hvis det er på flyplassen her vi bor og jeg skal til en annen by i Norge så har jeg ofte møtt opp en time før. 

Takk for svar :) 

Setter pris på flere hjelpsomme svar! :) 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

55 minutter kan være nok. Som oftest vil det være det, men dersom det av noen grunn skulle være lang kø, kan det bli lite. Om du reiser i høysesongen kan det være lurt å være ute i god tid. Sjekk gjerne flyplassens nettside og se om det er mange avganger rundt den tiden du skal reise. Det er ok å være spesielt observant på charterflights, da min erfaring er at charterturister ofte bruker lengre tid gjennom sikkerhetskontrollen.

Når det gjelder flybytte, så har SAS en oversikt over minimum transfer time:

http://www.flysas.com/en/us/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

Dette er et minimum, og gjelder kun for SAS. Som du ser er 30 minutter minimum for innenlandsflygninger på Gardermoen. Dersom det ikke er en innenlandsflygning, må du beregne mer tid. Om du skal bytte mellom flyselskaper, er det også lurt å beregne ekstra tid, spesielt om du ikke har bestilt flyturene som separate reiser. Da vil du ikke ha rettigheter dersom du ikke rekker det neste neste flyet.

Skrevet

55 minutter er oftest nok, men pass på: mellom kl 07-09 og 15-18 kan det være knapt med tid, og på typiske reisedager som fredag og søndag, samt første/siste dag før påske-, sommer-, juleferie. Reiser du med kun håndbagasje har du nok tid, innsjekk av bagasje tar noe mere tid.

20 minutter er for lite hvis du kommer utenlands fra og skal ha med bagasje gjennom tollen. Det går oftest hvis du kommer innenlandsfra og skal bytte, men da skal du ikke være forsinket. Jeg ville ikke satset på det.

Skrevet

Enig, 20 minutter er for lite hvis du kommer fra utlandet. Du må ha bagasjen gjennom tollen da og det tar sin tid før den kommer på båndet. Så må du inn gjennom sikkerhetssjekken også. Selv for et innenlands flybytte er det snaut. Har klart det på 10 minutter på Gardermoen (pga. forsinkelse for innkommende fly), men da måtte jeg løpe fort. 

På utreise  ville jeg hatt mer enn 55 minutter, blant annet fordi du sannsynligvis skal sjekke inn bagasje og jeg mener å huske at siste frist for det er 1 time før avgang. Mulig jeg husker feil der, riktignok. Med bare håndbagasje og ikke for lange køer i sikkerhetskontrollen kan det gå, men som regel er det boarding ca. 20 minutter før avgang så i realiteten har du bare en halv time på deg i så fall. Jeg pleier sikte på 1,5 - 2 timer som er det anbefalte. Bedre å måtte vente litt enn å risikere å miste flyet. 

Skrevet

55 min før avgang kan gå bra hvis alt går glatt. Skal du sjekke inn bagasje, det er lang kø i sikkerhetskontrollen, et eller annet skjer så du ikke får sjekket inn på automat og må stille deg i innsjekkingskø etc, så kan tiden bli knapp. Personlig synes jeg 1,5 time før avgang på utenlandsreise er en grei sikkerhet. 

Jeg ville sjekket med flyselskapet, men 20 min fra utenlandsfly til innenlandsfly med bagasje gjennom tollen høres ekstrem knapp ut.

Skrevet

20 min er fot lite. Du må tross alt legge inn margin for at inkommende fly er noen minutter forsinka. Ombordstigning stenger ofte opp til 15 min før avgang.

Skrevet

Baggasje må være sjekket inn og sendt 1 time før avgang på utenlansflyginger og 30 minutter på innenlandsflyginger. Om man reiser på dager/tidspunkt med høyt trykk bør man beregne bedre tid.

20 minutter ved flybytte er altfor lite tid.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Erazor skrev:

55 minutter kan være nok. Som oftest vil det være det, men dersom det av noen grunn skulle være lang kø, kan det bli lite. Om du reiser i høysesongen kan det være lurt å være ute i god tid. Sjekk gjerne flyplassens nettside og se om det er mange avganger rundt den tiden du skal reise. Det er ok å være spesielt observant på charterflights, da min erfaring er at charterturister ofte bruker lengre tid gjennom sikkerhetskontrollen.

Når det gjelder flybytte, så har SAS en oversikt over minimum transfer time:

http://www.flysas.com/en/us/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

Dette er et minimum, og gjelder kun for SAS. Som du ser er 30 minutter minimum for innenlandsflygninger på Gardermoen. Dersom det ikke er en innenlandsflygning, må du beregne mer tid. Om du skal bytte mellom flyselskaper, er det også lurt å beregne ekstra tid, spesielt om du ikke har bestilt flyturene som separate reiser. Da vil du ikke ha rettigheter dersom du ikke rekker det neste neste flyet.

1 time siden, reiseglad skrev:

55 minutter er oftest nok, men pass på: mellom kl 07-09 og 15-18 kan det være knapt med tid, og på typiske reisedager som fredag og søndag, samt første/siste dag før påske-, sommer-, juleferie. Reiser du med kun håndbagasje har du nok tid, innsjekk av bagasje tar noe mere tid.

20 minutter er for lite hvis du kommer utenlands fra og skal ha med bagasje gjennom tollen. Det går oftest hvis du kommer innenlandsfra og skal bytte, men da skal du ikke være forsinket. Jeg ville ikke satset på det.

1 time siden, Cata skrev:

Enig, 20 minutter er for lite hvis du kommer fra utlandet. Du må ha bagasjen gjennom tollen da og det tar sin tid før den kommer på båndet. Så må du inn gjennom sikkerhetssjekken også. Selv for et innenlands flybytte er det snaut. Har klart det på 10 minutter på Gardermoen (pga. forsinkelse for innkommende fly), men da måtte jeg løpe fort. 

På utreise  ville jeg hatt mer enn 55 minutter, blant annet fordi du sannsynligvis skal sjekke inn bagasje og jeg mener å huske at siste frist for det er 1 time før avgang. Mulig jeg husker feil der, riktignok. Med bare håndbagasje og ikke for lange køer i sikkerhetskontrollen kan det gå, men som regel er det boarding ca. 20 minutter før avgang så i realiteten har du bare en halv time på deg i så fall. Jeg pleier sikte på 1,5 - 2 timer som er det anbefalte. Bedre å måtte vente litt enn å risikere å miste flyet. 

1 time siden, Serafina. skrev:

55 min før avgang kan gå bra hvis alt går glatt. Skal du sjekke inn bagasje, det er lang kø i sikkerhetskontrollen, et eller annet skjer så du ikke får sjekket inn på automat og må stille deg i innsjekkingskø etc, så kan tiden bli knapp. Personlig synes jeg 1,5 time før avgang på utenlandsreise er en grei sikkerhet. 

Jeg ville sjekket med flyselskapet, men 20 min fra utenlandsfly til innenlandsfly med bagasje gjennom tollen høres ekstrem knapp ut.

1 time siden, petterm skrev:

20 min er fot lite. Du må tross alt legge inn margin for at inkommende fly er noen minutter forsinka. Ombordstigning stenger ofte opp til 15 min før avgang.

1 time siden, Nydelig skrev:

Baggasje må være sjekket inn og sendt 1 time før avgang på utenlansflyginger og 30 minutter på innenlandsflyginger. Om man reiser på dager/tidspunkt med høyt trykk bør man beregne bedre tid.

20 minutter ved flybytte er altfor lite tid.

Glemte jo å skrive at jeg kun har håndbagasje, begge veier :) hvordan tror dere at det blir da? For da må jeg jo ikke vente på bagasje. 

Skrevet

Kommer helt an på når på dagen man reiser, og evt. om det er ferietid. Tidlig på morgenen synes jeg sjeldent det er køer, og jeg har til og med belaget meg på å komme så sent at jeg ikke har fått sjekket inn bagasjen min. De stenger innsjekk av bagasje en halvtime før flyet går tror jeg... men fikk den med som håndbagasje, etter mye om og men. Så jeg prøver å være der i hvert fall 45 min før flyet går... klok av skade. Har opplevd å miste neste fly flere ganger, så akkurat den biten der ville jeg ha beregnet inn mer enn 20 minutter på. En liten forsinkelse med første flyet, kan føre til at neste fly er gått når du lander.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte jo å skrive at jeg kun har håndbagasje, begge veier :) hvordan tror dere at det blir da? For da må jeg jo ikke vente på bagasje. 

20 min er fremdeles for knapt hvis innkommende fly er litt forsinka. Det kan selvsagt gå bra,  men har du litt uflaks går det ikke. Hvis du kjøper gjennomgående bilett, dvs kjøper en bilett fra start til mål så er det flyselskapet sitt problem. Kjøper du en bilett til Gardermoen og en ny derifra så er det ditt problem hvis du ikke når neste fly. Noen selskaper annullerer automatisk returbiletten hvis tur biletten ikke brukes.

Skrevet

55 minutter før på Gardermoen er plenty med tid. Ting går jo litt tregere når alle charternissene er på tur, men er en ganske effektiv sikkerhetskontroll. 

20 min flybytte er jeg usikker på, må man ikke fremdeles gjennom tollen når man har transfer fra utenlands til innlands på Gardermoen, eller har de fått fikset det nå? Vet det er på trappene å gjøre transfer lettere og kanskje de er i gang allerede, men hvis ikke så må du vel ut gjennom tollen og inn i ankomsthallen og så må du gjennom security igjen. Kan gå, hvis alt går på skinner, du ikke får gate 19, det ikke er kø i securityen, du ikke lander på enden av utenlandsterminalen, de holder boardingen åpen til du kommer osv. Men hadde ikke satt pengene mine på det.

Nå er jeg ikke bombesikker på at du må ut i ankomsthallen eller om det bare er å følge transfer-skilter, jeg har alltid unngått utenlands-til-innlands flybytter på Gardermoen nettopp fordi man må hente ut bagasjen og sjekke den inn igjen. Og så bor jeg i Oslo da, så jeg skal sjelden på et fly nr 2 etter Gardermoen =)

Skrevet

Har kommet to ganger fra utland til innland siste måneden, uten bagasje. Da går man bare rett til venstre når man kommer ned trappa, ut i taxfrien til utland (så da kan du taxfrihandle hvis du ikke har gjort det i utlandet), gjennom en ny grønn-rød passasje (men har du ingenting går det raskt), og du er ute i avgangshallen, og trenger ikke ny sikkerhetskø.

Sist vi kom, holdt SAS igjen flyet vi skulle videre med, da dette var siste avgang den kvelden. Vi hadde da 20 minutter, men var inn 10  min før tida. Så i praksis går det neppe. En annen ting er hvis flyet fra utlandet parkerer på tidligere 19 A-F- gatene, da blir du busset inn, og da går det fort en halvtime, dessverre. De bruker forøvrig lang tid nå på taxebanen pga byggeaktiviteten på G.moen.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Ferny skrev:

Kommer helt an på når på dagen man reiser, og evt. om det er ferietid. Tidlig på morgenen synes jeg sjeldent det er køer, og jeg har til og med belaget meg på å komme så sent at jeg ikke har fått sjekket inn bagasjen min. De stenger innsjekk av bagasje en halvtime før flyet går tror jeg... men fikk den med som håndbagasje, etter mye om og men. Så jeg prøver å være der i hvert fall 45 min før flyet går... klok av skade. Har opplevd å miste neste fly flere ganger, så akkurat den biten der ville jeg ha beregnet inn mer enn 20 minutter på. En liten forsinkelse med første flyet, kan føre til at neste fly er gått når du lander.

Jeg skal reise en fredag morgen i slutten av august :)

Skrevet

55 min før du skal reise går greitt, men returen tror jeg ikke du rekker. Men antar at det går flere fly om du ikke rekker det som går etter 20 minutter? Ellers blir det vel hotellovernatting?

Skrevet

Hvis ditt første fly er forsinket er det bare å si takk og farvel til ditt neste. Jeg kom en gang fra Midtøsten, til Frankrike og skulle fra Oslo til Evenes. Bagasjen var direktesendt. Da flyet fra Frankrike var forsinket, kunne vi ikke slippe igjennom sikkerhetskontrollen før de andre og vi rakk heller ikke innsjekk til neste fly. Den eneste som fikk gå ombord var stefaren min, da bagasje + en hund var sjekket inn fra Oslo til Evenes. Jeg og mamma måtte bestille nye billetter med et nytt fly. Helt på trynet spør du meg. Du bør beregne mer enn 20 minutter uansett tenker jeg. 

Skrevet

Etter min erfaring er 20 min flybytte for lite, spesielt på en stor flyplass som f.eks i Amsterdam. :)

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen på de 20-minuttene på hjemreisen, bare håndbagasje eller ei. De siste gangene jeg har kommet fra utlandet, har flyet parkert slik at vi måtte busses inn til terminalen og da er det plutselig mange ting som kan gjøre at ting går tregere enn vanlig. Selv om alt går på skinner skal det mye til for at du rekker flyet uten å måtte stresse noe helt forferdelig.

Har du mulighet så bestiller du et senere fly videre, selv om du må vente et par timer. Reisen kan bli en dyr affære om du mister flyet og må bestille nytt bare noen timer før avgang. Trust me, I've been there og det var ikke noe gøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...