AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Hei Jeg har en tante som jeg pleier å hjelpe til med forskjellige ting. Fordi Hun ikke har gode norskkunnskaper selvom hun har bodd 20 år i norge. Historien er lang men kan fortelle kort at mannen hennes ikke gjør en enste dritt for henne eller barna. De har 4 barn på 13,11, 10 og7 år. Mannen hennes har brukt rusmidler som narkotika og hasj for noen år tilbake. Han har aldri hatt noe jobb. Eller det hadde vært bedre å si at han ikke gidder å jobbe. Han tenker ikke på familien sin. Han får litt penger fra NAV som han bruker på røyk snus og venner. Tanta mi derimot jobber og sliter. Gjør alt for å mette 4 barn. Hun vil ha fast jobb men får bare praksis plass fra nav. Får ikke så godt betalt men de klarer seg med det hun får. Foreldrene og søsken til tanta mi bor i hjemlandet. Hun har ikke besøkt dem på 12 år. 12 år er kjempe lenge. Mannen er hovedgrunnen for hvorfor hun ikke har reist på så mange år en av dem grunnene er at Barna var små. Ikke lett å reise med 4 små barn. Man trenger penger da en billett koster rundt 7000 kroner. Og når mannen ikke vil hjelpe til så var det blitt umulig for henne. Tiden fløy og det har gått 12 år nå. De sisten2-3 årene har hun jobbet mye og klart å spare litt og bestemte seg for å reise til hjemlandet for å besøke sin mor som har blitt gammel og syk. Vi som har foreldrene våre rundt oss kan ikke forstå problemet til tanta mi hun har ikke sett foreldrene sine på 12 år. Og tenk på en mor som selv har blitt gammel og ikke har møtt barnet sitt på 12 år og ikke vet hun når livet vil ta slutt. Livets største ønske er å se dattera si. Derfor bestemte tanta mi at hun og barna skal reise i sommeren 2016. Billettene kjøpte hun i januar. De har norsk pass alle sammen så måtte søke visum for det landet de skal til. Hun ba meg hjelpe med å søke visum. Jeg fylte ut alle papirene, betalte regning for visum og alt var klart nå.jeg skulle bli med dem til Ambassaden i morgen for å levere all dokumentasjon. Plutselig ringer hun meg igår og sier at de ikke kan reise fordi mannen hennes har tatt både hennes og barnas pass. Hun sa at alt var normalt før, mannen hennes var glad for at de endelig får reist hjalp dem med å kjøpe gaver til foreldrene hennes hjalp til med å pakke bagasjen alt føltes normalt ut men plutselig tok han å gjemte passet og ødlegger alt for dem. Han vil ikke at dem skal reise. Tanta mi sa at når hun fortalte moren sin dette begyte hun å gråte. De gledet seg så mye og telte ned dager, nå var det kun en uke igjen men mannen hennes ødela alt. Tanta mi sa hun har snakket med reisebyrået de kjøpte billettene fra og har kansellert billettene. Og spurte meg og man kan få igjen pengene for visum siden de ikke trenger visum nå fordi de ikke finner passet og at billettene er kansellert. Ja, et var synd å tape penger men det jeg ikke skjønner er at hvorfor han gjorde sånn mot dem. Han har aldri gjort noe godt for familien han er så heldig som har en slik kone som elsker ham uansett hvordan han er. Men går det ann å være så drittsekk mot kona og barna sine????de hadde gledet seg i 6 måneder. Barna skulle se besteforeldrene for første gang men pga han jævla mannen så er alt ødelagt. Nå sitter de bare hjemme og har ingen planer for ferien. Tanta mi har litt konflikter med store broen til mannen. Tanta mi mener at det kan hende han har gjort noe. At det var hans plan at de ikke skal reise. Men hun er ikke sikker. Folkens jeg trenger litt tåd fra dere. Hva burde tanta mi gjøre nå? Jeg tenkte at kanskje hun kan anmelde mannen sin? Men selvfølgelig jeg må bli med henne til politiet og jeg er redd for at hvis mannen hennes finner ut av det så kan det gå utover meg også Jeg vil være anonym. Anonymkode: 1d099...b44
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Hun må jo flytte fra drittsekken. Anonymkode: 78e1a...8d2 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Jeg tenker at hun bør forlate mannen sin. Det er nok lettere sagt enn gjort, kanskje spesielt hvis de kommer fra en kultur hvor det ikke er vanlig. På pluss siden kommer hun nok til å få det lettere hvis hun faktisk gjør det, da vil hun motta barnebidrag og hun vil slippe å ha ham som en klamp om foten. Anonymkode: 98c95...254 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at hun bør forlate mannen sin. Det er nok lettere sagt enn gjort, kanskje spesielt hvis de kommer fra en kultur hvor det ikke er vanlig. På pluss siden kommer hun nok til å få det lettere hvis hun faktisk gjør det, da vil hun motta barnebidrag og hun vil slippe å ha ham som en klamp om foten. Anonymkode: 98c95...254 Det har jeg sagt til henne mange ganger før. Men som du sier det ikke er så vanlig i kulturen vår. Hun sier at da kommer barna til å miste faren sin. Min mening er at det er bedre å være "farløs"enn å ha en far som han Ts Anonymkode: 1d099...b44 3
petterm Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 Snakk med politiet og spør om de faktisk kan gjøre noe. Tror noe av problemet blir at man ikke nødvendigvis kan reise med barna uten begge foreldre sitt samtykke. Er det ingen andre i slekta som kan hjelpe dere med å snakke med mannen? Han har kanskje mer respekt for dem enn for deg?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 6 minutter siden, petterm skrev: Snakk med politiet og spør om de faktisk kan gjøre noe. Tror noe av problemet blir at man ikke nødvendigvis kan reise med barna uten begge foreldre sitt samtykke. Er det ingen andre i slekta som kan hjelpe dere med å snakke med mannen? Han har kanskje mer respekt for dem enn for deg? Nei ingen kan snakke med ham. Når jeg hørte at han har tatt passet og ødelagt alt så tror jeg han ikke er et normalt menneske. Han er psykisk syk i hodet. De får uansett ikke reist nå. Men er ikke det kriminelt å ta andres pass?? Burde hun anmelde? Anonymkode: 1d099...b44
petterm Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei ingen kan snakke med ham. Når jeg hørte at han har tatt passet og ødelagt alt så tror jeg han ikke er et normalt menneske. Han er psykisk syk i hodet. De får uansett ikke reist nå. Men er ikke det kriminelt å ta andres pass?? Burde hun anmelde? Anonymkode: 1d099...b44 Vil i alle fall regne med at det er straffbart å ta hennes pass. Hun kan kanskje få nødpass og reise alene? Selv om hun ikke vil gjennomføre det så kan hun jo true med å reise alene. Ikke sikkert mannen vil være alene med ungene? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 4 minutter siden, petterm skrev: Vil i alle fall regne med at det er straffbart å ta hennes pass. Hun kan kanskje få nødpass og reise alene? Selv om hun ikke vil gjennomføre det så kan hun jo true med å reise alene. Ikke sikkert mannen vil være alene med ungene? Tror du hun tørr å la barna være igjen med faren sin?? Nei hun vill ikke det!!! Å reise aleine kunne hun før også men pga barna har hun offret og drøyet i flere år. Bare fordi at barna har ingen de kan være hos. Anonymkode: 1d099...b44
Gjest Aqua Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du hun tørr å la barna være igjen med faren sin?? Nei hun vill ikke det!!! Å reise aleine kunne hun før også men pga barna har hun offret og drøyet i flere år. Bare fordi at barna har ingen de kan være hos. Anonymkode: 1d099...b44 Leste du hva petterm skrev? Han sa "true". Late som. Og se hva han gjør. Kanskje dukker passene opp, på magisk vis..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 Jeg fikk vite av kusina mi nå At tanta mi har vært hos politiet og politiet spurte hvorfor han tok passet.Han innrømmer ikke at det var han som tok passet. Tanta mi spirte om det går an å lage nødpass. Politiet sa siden barna er under 18 så må ha samtykke fra faren også Ts Anonymkode: 1d099...b44
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #11 Skrevet 12. juni 2016 Hun kan melde sitt eget pass stjålet. Anonymkode: 83cb1...1ca
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #12 Skrevet 12. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun kan melde sitt eget pass stjålet. Anonymkode: 83cb1...1ca Og hva om barna? Anonymkode: 1d099...b44
Tibbie Skrevet 12. juni 2016 #13 Skrevet 12. juni 2016 Usj, for en mann. Han er heldig som har klart å få seg familie, for slike menn er ikke spesielt tiltrekkende. Jobbløs drittsekk. Jeg har dessverre ingen gode råd. Er ingen juridisk geni. Hva om hun nevner dette på en sms, så svarer han noe som viser at han faktisk har gjort dette? Du kan ikke kontakte noen som kan dette? En juriststudent, advokat, et politi eller noe? Men mulig dere må ha noe bevis siden han nekter, altså :/ 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg sagt til henne mange ganger før. Men som du sier det ikke er så vanlig i kulturen vår. Hun sier at da kommer barna til å miste faren sin. Min mening er at det er bedre å være "farløs"enn å ha en far som han Ts Anonymkode: 1d099...b44 Jeg tror nok at barna klarer seg veldig bra. Dessuten har nok minst halvparten av barnas venner skilte foreldre, så jeg tror nok de ikke vil føle seg "unormale" Det går jo an å bare snikforhøre seg med elstemann for å finne ut om dette er noe som de vil. Bare for å gjøre det litt lettere for mor : ) Så kan du jo tilby dem å bo hos deg til de har fått et eget sted.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #14 Skrevet 12. juni 2016 7 minutter siden, Tibbie skrev: Usj, for en mann. Han er heldig som har klart å få seg familie, for slike menn er ikke spesielt tiltrekkende. Jobbløs drittsekk. Jeg har dessverre ingen gode råd. Er ingen juridisk geni. Hva om hun nevner dette på en sms, så svarer han noe som viser at han faktisk har gjort dette? Du kan ikke kontakte noen som kan dette? En juriststudent, advokat, et politi eller noe? Men mulig dere må ha noe bevis siden han nekter, altså :/ Jeg tror nok at barna klarer seg veldig bra. Dessuten har nok minst halvparten av barnas venner skilte foreldre, så jeg tror nok de ikke vil føle seg "unormale" Det går jo an å bare snikforhøre seg med elstemann for å finne ut om dette er noe som de vil. Bare for å gjøre det litt lettere for mor : ) Så kan du jo tilby dem å bo hos deg til de har fått et eget sted. De har ikke problem med hvor de skal bo. Tanta mi eier den leiligheten dem bor i. Og den står kun på hennes navn. Anonymkode: 1d099...b44
Tibbie Skrevet 12. juni 2016 #15 Skrevet 12. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ikke problem med hvor de skal bo. Tanta mi eier den leiligheten dem bor i. Og den står kun på hennes navn. Anonymkode: 1d099...b44 Da tror jeg at det hun trenger er mot og mye støtte. Jeg synes ikke at du bør være anonym i denne saken. Ikke være redd for at fyren vet at du misliker han Kanskje dere kan kontakte Krisehjemmet? De er proffe på å hjelpe utenlandske kvinner og barn med vanskelige ektemenn/foreldre. De har sikkert noen gode råd. Begynner han å true deg, så ødelegger han bare enda mer for seg selv. Men du MÅ få tanta di til å lære seg ordentlig norsk! Kan hun det, så er sjansene mye større for at hun får seg mer/bedre jobb. Dessuten er det mye lettere å være selvstendig når man kan språket i landet man bor i : )
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #16 Skrevet 12. juni 2016 3 minutter siden, Tibbie skrev: Da tror jeg at det hun trenger er mot og mye støtte. Jeg synes ikke at du bør være anonym i denne saken. Ikke være redd for at fyren vet at du misliker han Kanskje dere kan kontakte Krisehjemmet? De er proffe på å hjelpe utenlandske kvinner og barn med vanskelige ektemenn/foreldre. De har sikkert noen gode råd. Begynner han å true deg, så ødelegger han bare enda mer for seg selv. Men du MÅ få tanta di til å lære seg ordentlig norsk! Kan hun det, så er sjansene mye større for at hun får seg mer/bedre jobb. Dessuten er det mye lettere å være selvstendig når man kan språket i landet man bor i : ) Takkk. Hvordan går vi frem? Blir det ikke trøbbel med barna? Om hvem som skal få barna siden alle barna er under 18 Anonymkode: 1d099...b44
Tibbie Skrevet 12. juni 2016 #17 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takkk. Hvordan går vi frem? Blir det ikke trøbbel med barna? Om hvem som skal få barna siden alle barna er under 18 Anonymkode: 1d099...b44 Usikker. Har ikke gjort dette før. Kanskje lurt å finne ut av de praktiske tingene før planene blir presentert for mannen. Som regel er det mor som får foreldreansvaret, spesielt om far presenterer seg som ustabil. At han ikke har noen betydelig inntekt kan også spille inn. Om barna vil ha samvær med far, går det jo an å finne en ordning på det. Men siden mor ikke føler seg komfortabel med at barna er alene med han, så har jeg ikke noe inntrykk av at han er en superpappa. Da vil nok neppe barna ha så mye samvær med han. Men kontakt Krisehjemmet eller noen som kan det juridiske bare for å få noen gode råd på veien Krisehjemmet er gratis.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #18 Skrevet 12. juni 2016 http://www.oslokrisesenter.no/Trenger_du_hjelp_/index.html Anonymkode: 8867c...186
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2016 #19 Skrevet 12. juni 2016 Hun må melde passene stjålet. Hva om familien hennes hjelper henne med barnevakt slik at hun får reist å besøke sin mor? Jeg synes det er prisverdig å ikke å ville skille barna fra deres far. Men noen ganger må man veie ting opp mot hverandre. Hvor bra er en far som ødelegger planlagt ferie for sine barn? Er det til barnas beste å leve daglig sammen med en slik far? Dette er de spørsmålene mor må stille seg.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #20 Skrevet 12. juni 2016 Ring krisesenteret og spør om råd. Å stjele pass er forsøk på isolering = psykisk mishandling Anonymkode: 8867c...186 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå