Gladius Veritatis Skrevet 12. juni 2016 #21 Skrevet 12. juni 2016 B er kjempebra. Alt frå C og oppover er veldig bra. Har også vore over heile skalaen. Eksamen er eit nålauge, der det viktigaste er å bestå. 2
Thorn Skrevet 12. juni 2016 #22 Skrevet 12. juni 2016 Jeg blir veldig glad for å få B! Har blitt glad for både C og D også, avhengig av faget og hvor mye (lite, egentlig) det teller.
Gjest Sunhands Skrevet 12. juni 2016 #23 Skrevet 12. juni 2016 (endret) 10 minutter siden, Nydelig skrev: Karakterinflasjon på BI? Hva mener du med det? NHH og BI er vel kjent for å gi i overkant mange A og B på gradsoppgaver. Ved mitt universitet skulle masteroppgaven skille seg ut i nasjonal sammenheng og man skulle være et åpenbart forskertalent om man skulle få A. For å B skulle den skille seg ut på universitetet. Det sier seg selv at ikke så mange skiller seg ut i nasjonal sammenheng og at få altså fikk A. Selv fikk jeg B og er i grunnen fornøyd med det. Får man B er man god nok til å komme videre, altså er ikke B en dårlig prestasjon. Endret 12. juni 2016 av Sunhands
hjelpme4 Skrevet 12. juni 2016 #24 Skrevet 12. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan reagerer du om du får karkteren B på eksamen? Jeg har sett så mye forskjellig. Enkelte (de fleste) blir kjempegla, men noen blir skuffet over å være så nærme men ikke får A. Så da lurer jeg bare på hvordan du ville reagert, eller reagerer du på karakteren B? Anonymkode: bdea4...47f Kommer helt ann på hva og hvor man studerer. Kjenner for eksempel flere som studerer på BI som ikke er fornøyde med en B, og det er kanskje forståelig med at det nesten er enkelt å få en A. jeg personlig blir glad for en B siden det et fåtall som får det hvert enkelt eksamen og det er ikke enkelt å få mellom 80-90% korrekt. 1
fresia Skrevet 12. juni 2016 #25 Skrevet 12. juni 2016 jeg er kjempefornøyd med B! fikk B på første eksamen og da var det bare en som fikk A. det var et metodefag som jeg synes var veldig vanskelig så ble ganske stolt av meg selv. fikk C på neste eksamen og er kjempefornøyd med det også! jeg har konsentrasjonsproblemer og klarer ikke lese pensum, så bruker det heller som oppslagsverk om det er noe jeg ikke forstår fra forelesninger. B var på hjemmeeksamen og C var på skoleeksamen. føler hjemmeeksamen er mer for meg :-) litt off topic, men... jeg er storfornøyd med B!!
Gjest Linaria Skrevet 12. juni 2016 #26 Skrevet 12. juni 2016 I Norge er jeg kjempefornøyd med en B, da er heller A en ekstra bonus. I noen fag i UK ble jeg litt skuffa over B, da det er mye lettere å få A, og B kun regnes som gjennomsnittelig.
anniewal Skrevet 12. juni 2016 #27 Skrevet 12. juni 2016 For meg var det sånn: A:Full jubel og spretter champagnen! B: Nikker anerkjennende. C: Neei!Krise! Vitnemålet mitt består stort sett av B'er, men A og C har sneket seg inn her og der. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #28 Skrevet 12. juni 2016 Veldig fornøyd når jeg får B. Har ikke fått noen A'er, og har hatt en jevn fordeling mellom B'er og C'er. Synes det er helt greit, sånn gjennomsnittlig pluss. Anonymkode: ebe55...ca0
Gjest 1anonym2 Skrevet 12. juni 2016 #29 Skrevet 12. juni 2016 Jeg har gått ett år på uni nå, og har foreløpig BARE C-er, og jeg jobber hardt med fagene! Jeg er ikke skoleflink, så hvis jeg får B, kommer jeg til å bli kjempefornøyd! Føler det er ekstremt karakterpress, i form av at jeg ikke kan si til andre studenter at jeg faktisk blir helt greit fornøyd med en C. En B er bare helt greit i manges øyne, når det faktisk burde være en veldig bra karakter!
Pinecone Skrevet 13. juni 2016 #30 Skrevet 13. juni 2016 Jeg går på universitetet i USA og her har jeg enda ikke fått noen B'er, kun A'er. Jeg syntes det er lettere å få A her enn i Norge, men likevel er det ikke sånn at "alle" får A her. Når jeg fikk B'er på universitetet i Norge ble jeg veldig fornøyd! Hadde jeg fått B her i USA hadde jeg bok blitt skuffet. Vurderingsgrunnlaget her er så mye mer enn bare en eksamen, så jeg føler at jeg lærer så mye mer her i og med at jeg får tilbakemeldinger gjennom hele semesteret og får repetert pensum med hjemmelekser, prøver, innleveringer og presentasjoner.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #31 Skrevet 13. juni 2016 Jeg har nesten bare B'er og er greit fornøyd med det. Den karakteren jeg er desidert mest fornøyd med er en D i et fag jeg virkelig sleit med og i tillegg trakk den verste av de mulige oppgavene på muntlig eksamen. Anonymkode: 2bf93...67d 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #32 Skrevet 13. juni 2016 Før man tenker på om B er en god karakter eller ikke, så må man tenke på egen innsats, forståelse og prestasjon. Jeg har fått B og vært veldig skuffet fordi jeg var ganske sikker på at jeg skrev til A på eksamen. Jeg har også fått B og vært overlykkelig fordi jeg var usikker på om jeg kom til å bestå i det hele tatt. På samme måte har jeg vært veldig fornøyd med både C og D fordi faget har vært vanskelig, eksamensperioden har vært tung og/eller jeg føler at jeg har skrevet en dårlig eksamen. For det meste ligger jeg på A og B, noen C. Avsluttet med A på masteroppgaven, og er så klart veldig fornøyd med det. Hadde regnet med A eller B, og ville nok vært storfornøyd med en B på oppgaven. Anonymkode: 5b229...c17
Gjest Sisti Skrevet 13. juni 2016 #33 Skrevet 13. juni 2016 Har 3 B-er, og skal innrømme at jeg ble litt skuffet over dem. Men ikke noe jeg dvelte lenge ved, akkurat. B er jo godt nok. Men jeg hadde en professor som ville at jeg skulle fjerne den ene B-en fra vitnemålet! Da ble jeg litt satt ut. Opplevde også at enkelte intervjuere hang seg veldig opp i de B-ene, noe som jo er helt latterlig. Men det var helst et tegn på at de ikke visste helt hvordan de skulle respondere på et sterkt A-snitt, men jeg syns det var litt uprofesjonell reaksjon fra dem. Ellers er det tullete å påstå at det er så og si umulig å oppnå A i Norge. Normen i Norge er at eksamensoppgavene skal ha en slik vanskelighetsgrad at 10-15% av studentene skal greie å oppnå en A over tid (man tillater altså så klart variasjon mellom kull, men hvis kun 1% oppnår A i et fag over flere år, er det et tegn på at eksamensoppgave og undervisning/læremål ikke korresponderer helt). Selvfølgelig er det studier som vil skille seg ut i begge retninger, men ser man på karakterstatistikk i Norge ser man at andelen som får A stort sett er 10-15%. Dette kan IKKE klassifiseres som "nesten umulig", det er å overdrive drøyt mye! Når 10% greier å oppnå noe vil jeg heller kalle det "ganske oppnåelig". Å oppnå A i alle fag er så klart mye vanskeligere, men en A generelt er ikke umulig.
lingua franca Skrevet 13. juni 2016 #34 Skrevet 13. juni 2016 Jeg blir fornøyd, men ikke mer enn det. Forventer minst B av meg selv, blir kjempeskuffet dersom jeg får noe dårligere. Har bare én C i hele min "karriere" som student, og det var rett og slett fordi jeg syntes faget var kjedelig og ikke orket å ta meg sammen og jobbe skikkelig. Dumt, men sånn var det.... Ellers har jeg bare A og B.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #35 Skrevet 13. juni 2016 Blir stort sett fornøyd med B, verken mer eller mindre. A gis svært sjeldent på mitt studium, bl.a. er det i løpet av de 8 siste årene ca 0,15 % som har fått A på den siste eksamenen jeg tok. Da er det objektivt sett svært bra å få B! Hadde det blitt gitt opp mot 10 % A på studiet mitt, så hadde jeg kanskje ikke vært fornøyd med B, men heller gått for A. Jeg synes C er en utrolig kjip karakter å få. Fikk en C i fjor og var både trist og sur i flere dager(!). Sverget på at jeg skulle ta faget på nytt for å forbedre den til en B (A gis ikke der heller..), men det var ikke mulig å ta den på nytt før nå i vår, og da var det praktisk umulig. Anonymkode: 01cfb...293
tonia Skrevet 13. juni 2016 #36 Skrevet 13. juni 2016 22 timer siden, Linaria skrev: I Norge er jeg kjempefornøyd med en B, da er heller A en ekstra bonus. I noen fag i UK ble jeg litt skuffa over B, da det er mye lettere å få A, og B kun regnes som gjennomsnittelig. Om B er gjennomsnittlig tror jeg avhenger mer av universitetet du går på enn om det er i UK eller ikke. Der jeg gikk var snittet C i alle fag på masternivå
Gjest Linaria Skrevet 13. juni 2016 #37 Skrevet 13. juni 2016 2 timer siden, tonia skrev: Om B er gjennomsnittlig tror jeg avhenger mer av universitetet du går på enn om det er i UK eller ikke. Der jeg gikk var snittet C i alle fag på masternivå Ja, det kan være. Mange universiteter i UK er litt rare :-P
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #38 Skrevet 13. juni 2016 Kommer veldig an på. Jeg har for eksempel fått både B og D i år. Jeg er mest fornøyd med D-karaktreen, fordi det var et vanskelig og teoretisk fag jeg ikke hadde jobbet så mye med utenom de siste ukene. I faget jeg fikk B i hadde jeg jobbet jevnt og trutt gjennom semesteret, og syntes mine arbeider var blant de beste i klassen. Ble derfor skuffet når jeg fikk B, selv om det viste seg at ingen hadde fått A. Generelt er B en god karakter, men det spørs helt på ens egne forventninger og vurdering av arbeidsmengde som er lagt ned. Anonymkode: 64801...0a0
Gjest Raindrops Skrevet 13. juni 2016 #39 Skrevet 13. juni 2016 (endret) Jeg trodde også at det var tilnærmet umulig å få en A, spesielt siden jeg tar fag der det ikke finnes en fasit. Men det var noe som løsnet i løpet av bacheloren når jeg innså at det både var mulig, og at jeg kunne få det til etter å ha fått det til på to eksamener. Synes ikke man skal slå seg til ro med at det er uoppnåelig, selv om det også er viktig å ikke overvurdere verdien av en A. Man trenger ikke toppkarakterer for enhver pris. Endret 13. juni 2016 av Raindrops
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå