Gå til innhold

ekkel opplevelse av sovetabletter, nå er jeg redd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Først; det å sove uten sovetabletter er uaktuelt. Jeg kan gå 2 netter uten å sove. Være ekkel i kroppen, sløv og trøtt for så å sove i 30 min på natt nr 3 også får jeg ikke sove igjen. Slik er det til det uendelige. Trening, fysisk aktivitet, hjelper ikke. 
Så nei. Uaktuelt!! Ikke kom med det rådet takk. 

Jeg har prøvd mange forskjellige sovemedisiner. Nå går jeg på vallergan  og phenergan 

I går kveld tok jeg  vallergan og  phenergan, som mange ganger før. 
Våknet av et mareritt (bivirkning av medisinene). Jeg våknet i noen sekunder. Var sløv, fjern og tablettene hadde kikket inn. Jeg bruker å reis meg opp av sengen, ta et glass vann også legge meg igjen. Jeg var ustø, og falt fremover slik at jeg slo skulderen i dørkarmen. 
Jeg skalv i føttene, rommet snurret (slik som når du legger deg nedpå i fylla) og jeg falt på gulvet. Jeg reiste meg og prøvde å gå i halvsøvne. 
På en eller annen måte havnet jeg i sengen. Husker ikke hvordan. Sovnet, hadde null sjans til å holde meg våken. 

Våknet av samme marerittet. Skikkelig ekkelt et, husker ikke detaljer. Bare at jeg hadde hjertebank, var genuint redd, mye angst.
Mine mareritt er ikke "skumle". Høres rart ut, men det er ting som trigger angsten, ting som gir meg panikk angst i hverdagen. DET er mareritt for meg. Jeg får rett og slett et angstanfall, panikkangst, hva du nå kaller det, i søvne. Bare det er 100 ganger sterkere enn i våken tilstand. 
Jeg våknet som sagt. Fikk ikke til å styre tankene mine. Panikk. Hjertebank, følelse av å kveles. Fikk ikke til å sitte oppe reist, skjelvinger. 
Eneste jeg tenkte på var "tenk på noe annet, drøm om noe annet". Men jeg hadde null kontroll over hjernen min på grunn av tablettene. 
Sovnet, og var tilbake i samme drømmen for 3. gang! 
våknet igjen med hjertebank, samme greien som før. Bare denne gangen våknet jeg av at jeg hylte. Ikke bare i drømmen, men på ekte! 

Dette skjedde 4-5 ganger. Det ble sterkere og sterkere for vær gang. Jeg var sløvere og sløvere. 
Siste gangen hadde jeg så vondt i hodet. Det kjentes ut som at jeg hadde en hjerneblødning, at hjernen min skulle eksplodere. Et skarpt, trykk og smerte. Jeg skalv, rommet snurret og smerten var ekstrem! Tårene rant.. jeg hyperventilerte. Jeg fikk ikke puste, hodet gjorde ekstremt vondt. Aldri opplevd en slik smerte før. Eneste jeg tenkte var "hjelp". Jeg fikk tak i mobilen. Lyset, herregud den smerten. Det gjorde det enda verre. Jeg hylte høyt, tror jeg, hørtes høyt ut i hodet mitt. Prøvde å ringe etter hjelp. Så sovnet jeg, for jeg klarte ikke å holde meg våken.

Våknet så opp til 10 timer senere. 
På mobilen hadde jeg ringt "13" og tastet inn 133. Jeg hadde tydeligvis prøvd å ringe etter ambulanse. 

Jeg har hatt en liten hodepine i hele dag. Men ikke så sterk. Det sitter i bakhode. Der hvor smerten strålte fra i natt. 
Har også en sterk smerte i nakken, men ikke så ille som i går kveld. Smerten kom fra nakken, akkurat der hvor hodet og nakken møtes på en måte, også strålte det over hele hodet, pannen, tinningen, over alt. Og nedover nakken. 

Hva som har skjedd vet jeg ikke. Jeg mistenker enten at jeg var anspent, sovnet i en rar stilling en av de gangene jeg var "våken". 
Jeg var ikke våken. Jeg prøvde å tenke, men innimellom ordene falt jeg tilbake til drømmen. Jeg hadde null kontroll på verken hodet eller kroppen. Jeg prøvde. Jeg kan ha "prøvd" så hardt at jeg fikk vondt i hodet.. høres rart ut, men jeg aner virkelig ikke. 

I hele dag har jeg ignorert hendelsen. Tenkte det ikke var noe big deal. Da jeg har gått på toalettet i halv-dopet av sovetabletter. Ekkel følelse, men jeg har hatt litt kontroll, kontroll nok til å gå på do, vaske hendene også gå tilbake til soverommet. Har vært ustø, klarer ikke å åpne øynene lenge av gangen. Går inni dørkarmer.. ja veldig ustø og dårlig kontroll over kroppen. 
Men det som skjedde i går var det jævligste jeg har opplevd. Nå er jeg redd for å sove. 

Hjelp meg, er det noen som har opplevd noe sånt?! Tips og råd?! Annet enn å droppe sovetablettene, jeg kan ikke. Jeg må ha de for å sove. Vurderer å ta en av vær og se om det er nok til å sove litt. 

Anonymkode: 75b4a...f68

Dosering fjernet.

Tekola, admin.

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Snakk med lege om dette og få råd. Ikke bland medisiner som ikke legen har sagt at du kan ta samtidig!

Anonymkode: 3bf71...942

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt lege på mandag. Og ikke ta det samme i dag.

Anonymkode: c9232...93e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med lege om dette og få råd. Ikke bland medisiner som ikke legen har sagt at du kan ta samtidig!

Jeg vet det.. og legen har sagt flere ganger at disse to kan blandes. Fordi de har et eller annet til felles, altså virkestoffer. Litt som.. "kusine medisiner". Det er vanlig å blande disse to, og det kan trygt blandes. -ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt lege på mandag. Og ikke ta det samme i dag.

Anonymkode: c9232...93e

må ringe på mandagen. men hva kan legen gjøre? er det normalt å få slike opplevelser? -ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legevakten. Da kan de legge deg inn på døgnposten.

Anonymkode: 3b78d...7e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det.. og legen har sagt flere ganger at disse to kan blandes. Fordi de har et eller annet til felles, altså virkestoffer. Litt som.. "kusine medisiner". Det er vanlig å blande disse to, og det kan trygt blandes. -ts

Dersom legen har sagt at du kan ta de samtidig og legen også har sagt hvilken dosering du kan ta om du tar begge samtidig, og du følger legens instruks er det jo greit

Håper at det går bedre med deg :klem:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, kontakt lege angående bivirkningene! Du kan eventuelt ringe legevakta angående bivirkningene og for å få råd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) tenker det samme son de andre at du bør gå til legen på mandag. Og vis legen hva du har skrevet her. Det kan være lurt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vallergan er gammeldags allergimedisin, nå hovedsaklig brukt ved søvnvansker på grunn av bivirkningen som er tretthet. En ikke ukjent bivirkning av Polleramin som og er antihistamin/allergimedisn er psykoser og hallusinasjoner. Sistnevnte er heller ikke uvanlig ved sovetabletter. 

Du bør snakke med legen din og absolutt vurdere om dette er medisiner du vil gamble på å bruke videre. 

Anonymkode: dbff2...cc1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis er redd nå eller fortsatt har ubehag, ring legevakten så blir du lagt inn over natten. Ring uansett legen din på mandag for time på dagen. Fortell eller hvis legen hva du skriver her om ubehaget. 

Anonymkode: 4ccf8...c18

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom legen har sagt at du kan ta de samtidig og legen også har sagt hvilken dosering du kan ta om du tar begge samtidig, og du følger legens instruks er det jo greit

Håper at det går bedre med deg :klem:

Greit? Hun burde jo ta kontakt med legen evt legevakt og forklare opplevelsen hun hadde for å finne ut om hun skal fortsette med den coctailen. Tenk om det blir likt i natt eller til og med verre fordi hun nå i tillegg er redd for hvordan det skal gå. Kanskje foreslår de mindre dose eller noe slikt.. Jeg ville tatt en telefon og spurt meg for litt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Forundret.. skrev:

Greit? Hun burde jo ta kontakt med legen evt legevakt og forklare opplevelsen hun hadde for å finne ut om hun skal fortsette med den coctailen. Tenk om det blir likt i natt eller til og med verre fordi hun nå i tillegg er redd for hvordan det skal gå. Kanskje foreslår de mindre dose eller noe slikt.. Jeg ville tatt en telefon og spurt meg for litt. 

Du har rett. Takk for at du skrev dette! :blomst:

Jeg beklager at jeg ikke tenkte langt nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tilleggs info.
Jeg har slitt en del med hodepine. Ikke migrene. Men kronisk hodepine på grunn av at jeg er ofte anspent. Dette kommer fra angsten. Det gir smerter i nakken som stråler til bakhodet, som da gir hodepine. 
Jeg biter tennene sammen, ukontrollerbart på grunn av at jeg anspent. Ikke tann-gnissing. Men kjeven låser seg på en måte. 

Smertene som oppsto kom fra nakken og bakhodet. Jeg har vært øm i kjeven i hele dag. Tenkte ikke over det før nå. Kan ha låst kjeven i søvne. 

Innleggelse er ikke nødvendig. 
Men, om jeg skal sove i natt... gudene vet. Jeg tørr ikke å ta normal dose ihvertfall. 
Jeg har hatt mareritt før, våknet også sovnet på sekundet. Men har ikke falt tilbake til samme drømmen, og ihvertfall ikke flere ganger på rappen! Jeg startet med phenergan, så vallergan. Men alene ga de ingen effekt. Sammen, funket fjell. 
På en god dag er 2 vallergan og 1 phenergan, på en dårlig dag (som i går) så måtte jeg ta 3 vallergan. 

Marerittene har kommet av phenergan, og oppstår dager hvor jeg har vært utsatt for mye angst. Altså hvor jeg har presset meg selv. Ellers så er marerittene ingenting, våkner i to sekunder. tenker "hva faen var det?" også sovner jeg igjen :P 

Ingen som har opplevd noe sånt?
Jeg har opplevd søvnparalyse en gang, og det var ikke det jeg hadde.. tror jeg. Isåfall var det helt forskjellig. 

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger du å ta så mye hver kveld? Får du absolutt ikke sove om du bare bruker Vallergan? Hva med Circadin? 

Anonymkode: daf2a...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggs info.
Jeg har slitt en del med hodepine. Ikke migrene. Men kronisk hodepine på grunn av at jeg er ofte anspent. Dette kommer fra angsten. Det gir smerter i nakken som stråler til bakhodet, som da gir hodepine. 
Jeg biter tennene sammen, ukontrollerbart på grunn av at jeg anspent. Ikke tann-gnissing. Men kjeven låser seg på en måte. 

Smertene som oppsto kom fra nakken og bakhodet. Jeg har vært øm i kjeven i hele dag. Tenkte ikke over det før nå. Kan ha låst kjeven i søvne. 

Innleggelse er ikke nødvendig. 
Men, om jeg skal sove i natt... gudene vet. Jeg tørr ikke å ta normal dose ihvertfall. 
Jeg har hatt mareritt før, våknet også sovnet på sekundet. Men har ikke falt tilbake til samme drømmen, og ihvertfall ikke flere ganger på rappen! Jeg startet med phenergan, så vallergan. Men alene ga de ingen effekt. Sammen, funket fjell. 
På en god dag er 2 vallergan og 1 phenergan, på en dårlig dag (som i går) så måtte jeg ta 3 vallergan. 

Marerittene har kommet av phenergan, og oppstår dager hvor jeg har vært utsatt for mye angst. Altså hvor jeg har presset meg selv. Ellers så er marerittene ingenting, våkner i to sekunder. tenker "hva faen var det?" også sovner jeg igjen :P 

Ingen som har opplevd noe sånt?
Jeg har opplevd søvnparalyse en gang, og det var ikke det jeg hadde.. tror jeg. Isåfall var det helt forskjellig. 

-ts

Jeg var opplevd mareritt i nesten våken tilstand. Legen mente at jeg hadde  hallusinasjoner pga medisin. Sluttet med engang da jeg ofte våknet med smerter i kropp som jeg ikke husket engang. 

Anonymkode: 077e3...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Marerittene takler jeg. Det er jo slik hverdagen med angst er, bare litt sterkere. Men, jeg vet at det er en drøm, og da roer jeg meg fort ned. 
Men, den smerten jeg hadde i hodet. Den kan ikke beskrives. Jeg fikk en intens frykt for å dø på grunn av de sterke smertene. Jeg har ikke ord for å forklare hvordan det føltes. Det var det verste. Det å snuble rundt og slikt er normalt, for jeg er neddopet for å klare å sove. 

De har begge rød varseltrekant btw. Før jeg begynte med vallergan så gikk jeg på 3 tab av phenergan. Som da er 75 mg. Prøvde de i over et halv år, før jeg måtte finne noe annet. Har gått på v og p i snart 1 år. 
I går tok jeg 3 vallergan (10x3 = 30 mg) og 1 phenergan (25 mg). 
Phenergan er sterkere og har lengre "dopa"-tid enn vallergan. 

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var opplevd mareritt i nesten våken tilstand. Legen mente at jeg hadde  hallusinasjoner pga medisin. Sluttet med engang da jeg ofte våknet med smerter i kropp som jeg ikke husket engang. 

Anonymkode: 077e3...666

Husker ikke av det var noen hallusinasjoner de sekundene jeg var våken. Kun at jeg ikke hadde kontroll, og smertene. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger du å ta så mye hver kveld? Får du absolutt ikke sove om du bare bruker Vallergan? Hva med Circadin? 

Anonymkode: daf2a...03f

Jeg skal prøv å ta en av vær, eller to vallergan og vent med phenergan og se om jeg får sovet litt ihvertfall. 
Har prøvd circadin. Hjalp ikke på søvn, bare en haug med bivirkninger. 

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Hjelper det ikke om du bare tenker at dette er bivirkninger og så sover videre? For det er jo det det er. Å gå ut av sengen er ikke lurt. Prøv å sove videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...