Gå til innhold

Har jeg eller venninna mi "rett"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg har invitert noen til grilling hos meg selv, enten det er familie eller venner, så stiller jeg selvsagt med salat, gjerne flere typer. Dvs at folk tar med seg det de selv vil grille, de tar med seg drikke (hvis de drikker noe annet enn de vet at jeg vanligvis serverer) og noen tar med snacks/dessert (stiller alltid med dessert, gjerne noe enkelt som en fruktsalat). Dette opplever jeg også hos andre, bortsett fra hos ei venninne. 

Skulle til henne på grilling i går og jeg tok med mat og drikke til meg selv, og når jeg kom dit og så at det ikke var noe salat på bordet så spurte jeg om jeg skulle gå inn og hente den/lage den ferdig. Da så hun bare rart på meg og sa at vi hadde jo ikke bestemt hvem som skulle lage den.. Jeg ble helt paff. 

Er det jeg eller venninna mi som er urimelig her? 

Anonymkode: 297a8...0cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dette er ett ikke problem.

lage mye styr ut av det, ja da er du som blir urimlig.

Anonymkode: 111b8...b62

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer i min bekjentskapskrets. Noen steder står for alt, andre steder tar man selv med det man ønsker.

Når vi inviterer til grillfest, har vi alt av mat, og drikke. Men noen gjester tar kanskje med seg ting allikevel.

Hvis man ønsker at noen skal ta med seg ting, gir man beskjed i forkant.

Anonymkode: d3a16...228

• Liker 11
Skrevet

Ingen av dere er vel urimelige, dere er bare vant til å gjøre ting på forskjellige måter. Jeg ville aldri tatt for gitt at andre skulle varte opp med noe, med mindre det var opplyst om på forhånd. Her er det vanlig at vi blir enige om hvem som tar med hva - og det varierer veldig hvordan vi løser det - alt fra alle tar med egen mat til verten står for maten, og alt derimellom. De som har en spesiell interesse for matlaging pleier ofte å lage noe de deler med alle (fordi de synes det er gøy, og gjerne vil ha tilbakemeldinger på smaken), men det er altså ikke noe vi forventer, bare en hyggelig overraskelse.

Det eneste jeg forventer er at jeg får vann om jeg blir tørst, og at jeg får låne toalettet ved behov.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg inviterer til grillings står jeg for kjøtt, salat, drikke og dessert ++ Forventer ikke at noen har med noe som helst.

Skjønte faktisk ikke hva du ble paff over. Hadde ikke verten laget noe mat..?

Anonymkode: f97cb...fb5

• Liker 6
Skrevet

Her er det vanlig at man selv spør om man skal ta med noe når man blir invitert. Er det mange som blir invitert, er det en selvfølge at folk tar med eget kjøtt og spesialdrikke, men vertskapet står for tilbehør og standard-greier. men er det bare noen få, pleier verten/vertinnen å fikse alt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det spleisings så er det spleisings. Og man lager sammen. 

Anonymkode: 37b70...7b9

Gjest Raindrops
Skrevet

Urimelig? Ingen av dere virker urimelig ut i fra det du forteller, men det er litt sært å forvente at alle gjør ting på samme måte. Det er bare en salat, ingen trenger å ha rett. 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Ingen av dere har «rett» eller «feil». Dere bare lever etter ulike, uskrevne «regler». 

Skrevet

Selv om du pleier å lage salat, så betyr ikke det at alle gjør det. Jeg tenker det er naturlig å snakke om hva en skal ta med når man spiser hos noen man ikke har spist hos før (spesielt type "ta med det du liker"). Dersom en ikke vet hva som er normalt hos personen, så er det jo bare å ta med litt tilbehør selv. Det skader ikke. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil si ingen har rett eller feil. Bare fordi du lager salat hver gang du inviterer så betyr det ikke at alle andre gjør det. Folk er forskjellige..Kan du ikke bare ta med en salat neste gang du er på besøk hos noen? Koster ikke mye og tar heller ikke lang tid + ingen dårlig stemning for det som skal være en koselig dag/kveld :) 

I min vennegjeng så lager den som inviterer alt. Ingen skal komme til meg for en feast og måtte ta med no annet enn godt humør og god apetitt. 

Gjest Keiserensnyeklær
Skrevet

Jeg synes ikke noen av dere er urimelige. Dere er bare vant med forskjellige ting. Så neste gang kan dere gjerne avtale på forhånd hvem som gjør hva?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med de andre om at det ikke er noe rett eller galt her. Jeg ser ikke helt hvorfor dette er noe å lage et problem av i det hele tatt. 

Anonymkode: 18f4a...933

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel en ikke-sak ? Dere er vant til forskjellige ting, ferdig med det. 

I vår omgangskrets står verten for alt av mat og drikke, og gjestene kan ta med en liten vertinnegave om de ønsker. 

Anonymkode: 20195...e08

• Liker 1
Skrevet

Synes du gjorde situasjonen litt klein med å forvente at hun hadde laget salat, faktisk :P Jeg er ikke glad i salat og for meg er det ikke naturlig å ha det sammen med grillmat. Så om noen kom til meg og spurte om de skulle gå inn å lage ferdig salaten, som om det var en selvfølge, hadde jeg også sett rart på vedkommende. Jeg har ikke hørt om denne uskrevne regelen hvertfall :) 

Hos oss er det vanlig å snakke sammen på forhånd, den som inviterer sier gjerne noe ala "jeg har burgere, potetsalat og drikke nok til alle, ta ellers med det du vil ha selv" (tilfeldig valgte matvarer i eksempelet altså..). 

• Liker 6
Skrevet

Dere hadde ulike forventninger. Det betyr ikke at den ene av dere hadde rett, og den andre galt.

Selv syns jeg det er merkelig å invitere på middag, og så forvente at gjestene tar med mat. Når vi inviterer, så byr vi på alt av mat og drikke. Men jeg har erfart at flere vennepar ber gjestene ta med det de skal spise og drikke. Noen av dem gjør som deg, stiller med salat og annet tilbehør. Men da informerer de alltid om det. 

Så det er vel du som har mest feil her, hvis du absolutt må fordele skyld. Siden du tok for gitt at veninnen din skulle stille med salat, når hun ikke sa fra om det når hun inviterte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt mer paff av å komme til en grillfest der det ikke var grillmat, enn en grillfest uten salat. Grillfest uten salat er som tja, skolebrød uten ketchup?

Anonymkode: 0de99...98f

• Liker 6
Skrevet

I vår gjeng, blir dette nevnt i invitasjonen.. om man skal ta med seg noe, og om salaten blir laget av vert/innen. 

Kanskje dere burde begynne å gjøre det? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det mest smålig jeg har hørt. 

Anonymkode: dec74...649

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så, hva har du kommet frem til trådstarter? Hadde du eller venninna di "rett"?

Anonymkode: 26a7e...1e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...