AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #1 Skrevet 11. juni 2016 I forbindelse med flytting, vurderer jeg å leie ut leiligheten min til sønnen min. Tenker han får den til "kostpris", altså det det faktisk koster å holde en leilighet : husleie, forsikring, osv. Men overfor skattemyndighetene blir dette utleieinntekter uansett. Så hvilket fradrag kan jeg føre opp for å komme under kr 20 000 (grensen for skattbar inntekt på utleie). Kan jeg f eks trekke fra husleien (borettslagleilighet), eiendomsskatten, utgifter til oppussing (sønnen ønsker å male noen vegger, bytte noen innerdører osv). Gjør dette for å hjelpe han frem til han er ferdig med utdannelsen sin, kommet i fast jobb og kan ta opp lån for så å kjøpe leiligheten. Men vil jo helst ikke få mye ekstra skatt ut av det ..... Anonymkode: c3934...32b
stan Skrevet 11. juni 2016 #2 Skrevet 11. juni 2016 Husleie, utgifter til vedlikehold og oppussing kan du trekke fra. Men ikke eiendomsskatt. Forsikringer og utstyr kan også trekkes fra.
Svareren Skrevet 11. juni 2016 #3 Skrevet 11. juni 2016 Ved utleie så fyller du ut et vedlegg til selvangivelsen. Her fører du opp inntekt og utgifter. Utgifter som gir fradrag er vedlikehold (ikke oppussing), fellesutgifter (ikke avdrag/gjeld), husforsikring (antar dette er dekt under fellesutgifter), tv/internett/strøm så fremt dette ikke er inkludert i leien, kommunale avgifter (igjen dekt av boretslaget?), reiser til og fra ifm. tilsyn av leilighet og andre løpende utgifter. I tillegg så kan du føre opp 15% av leieinntektene som fradrag om dubleier ut boligen møblert. Du kan ikke trekke av til under 20000,- for å slippe å betale skatt. Det er nettoinntekten på leien som bestemmer dette. Så om sønnen din betaler 21000/år i leie så blir du skattepliktig og må fylle ut skjemaet, trekke fra utgiftene, og betale 27% skatt av resterende beløp. Betaler han 19000 så trenger du ikke føre opp noe og slipper også skatt.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 19 timer siden, Svareren skrev: Ved utleie så fyller du ut et vedlegg til selvangivelsen. Her fører du opp inntekt og utgifter. Utgifter som gir fradrag er vedlikehold (ikke oppussing), fellesutgifter (ikke avdrag/gjeld), husforsikring (antar dette er dekt under fellesutgifter), tv/internett/strøm så fremt dette ikke er inkludert i leien, kommunale avgifter (igjen dekt av boretslaget?), reiser til og fra ifm. tilsyn av leilighet og andre løpende utgifter. I tillegg så kan du føre opp 15% av leieinntektene som fradrag om dubleier ut boligen møblert. Du kan ikke trekke av til under 20000,- for å slippe å betale skatt. Det er nettoinntekten på leien som bestemmer dette. Så om sønnen din betaler 21000/år i leie så blir du skattepliktig og må fylle ut skjemaet, trekke fra utgiftene, og betale 27% skatt av resterende beløp. Betaler han 19000 så trenger du ikke føre opp noe og slipper også skatt. OK. Men det er helt opp til meg hva jeg krever av han i husleie, og om han bor der for kostpris, og jeg dermed kan trekke alt ifra (husleie, forsikring, vedlikehold osv), kommer jeg jo ut et eller annet sted mellom 0 - 19999,-. Får tenke litt på det. Anonymkode: c3934...32b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 Husk at felleskostnadene til borettslaget består av renter og avdrag. Du får ikke trekke fra avdraget. Anonymkode: b00cf...875
Svareren Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: OK. Men det er helt opp til meg hva jeg krever av han i husleie, og om han bor der for kostpris, og jeg dermed kan trekke alt ifra (husleie, forsikring, vedlikehold osv), kommer jeg jo ut et eller annet sted mellom 0 - 19999,-. Får tenke litt på det. Anonymkode: c3934...32b Vet ikke om jeg forstår deg men jeg tror du misforstår beløpsgrensen. Om du leier ut for eks. 30.000,- og skriver av 11.000 og dermed er nede på 19.000,- etter fradrag så må du likevel skatte av de 19.000,-. Det er om selve leiebeløpet (det sønnen din betaler) som bestemmer om det skattelignes eller ikke. Kun hvis det først er skattepliktig vil fradrag bety noe.
Svareren Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk at felleskostnadene til borettslaget består av renter og avdrag. Du får ikke trekke fra avdraget. Anonymkode: b00cf...875 Heller ikke rentene, hvis du får fradragsoppgave fra borettslaget, som du får fradrag for i selvangivelsen.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 Det er din sønn, han burde få leie for maks 3000,- Anonymkode: 9900a...4eb
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er din sønn, han burde få leie for maks 3000,- Anonymkode: 9900a...4eb Det er sånn jeg tenker og. Men samtidig kan ikke jeg dekke husleien på kr 5000, innboforsikring, strøm osv + det det koster å ha mitt eget. Derfor tenkte jeg at han kunne leie til kostpris. Men hva han leier for offisielt, har jo ingen noen ting med. Uansett vil ikke jeg tjene noe på dette. Det er han som får leie relativt rimelig, han slipper tross alt å ta opp et lån, skatte for eiendommen osv. Ettersom det er en stor leilighet, kunne han faktisk tjene på dette selv ved å la en kamerat bo her og betale deler av utgiftene sammen med han. Anonymkode: c3934...32b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå