Gå til innhold

SMS til politi, brann og ambulanse ???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det Ann å sende en SMS til nødnummerene til brann, politi, og ambulanse istedenfor å ringe? Hvilket nummer sender man SMS til da? SMS og meldinga til 110, 112, 113 ? Eller? 

Dette gjelder nok mest til politiet hvis det ikke haster eller at man ikke vil snakke høyt sånn at andre hører det ol. Hvis det har skjedd noe.

skjønner jo man bør ringe hvis det brenner til brannvesenet eller hvis noen trenger øyeblikkelig hjelp til ambulansen? Men hva med politiet? Er jo ikke alltid man vil at andre skal høre hvis det har skjedd noe galt? 

Men jeg lurte bare på hvilket telefonnummer man taster til om man sender SMS til nødeetatene? Om det finnes? Om nummeret?

Anonymkode: acf17...8c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg googler litt finner jeg ikke noe som sier at dette er mulig.

Husker det var snakk om å innføre SMS til nødnummer etter at Utøya skjedde, og det må jo være en løsning for de som er stumme/døve

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Las akkurat en artikkel om en stum eller døv som ikke kunne ringe politiet ved en krisesituasjon. 

Anonymkode: 7c808...ad2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart hvis det ikke finnes. Burde vært en SMS tjeneste nå i disse tider altså.

• Liker 4
Skrevet

Man er faktisk avhengig av å sende sms til noen man kjenner som kan formidle til politiet.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, petterm skrev:

Man er faktisk avhengig av å sende sms til noen man kjenner som kan formidle til politiet.

Jepp. Og man er avhengig av at mottaker tar det på alvor og tar sjansen på å videreformidle info til nødetatene. 

Jeg forstår at det kan være vanskelig å finne en god løsning på dette, bl.a. med tanke på at det er en langt lavere terskel for å tekste noe på kødd, enn å faktisk ringe inn en falsk melding. Men det er i f.eks gissel-liknende situasjoner (a la Utøya, i en bank, en prostituert med en rabiat kunde, et barn med en voldelig forelder) viktig å få på plass et alternativ. Det er ikke alltid man KAN snakke uten å sette seg i livsfare. 

Nå er ikke jeg så teknisk begavet, men jeg tenker høyt... Hva med en mulighet for å sende inn en sms med en kode (a la pin-koder) for å varsle at man trenger hjelp av f.eks politi. Da vet politiet at den personen ikke kan avsløre at den påkaller oppmerksomhet, så de kan gjøre mobilen automatisk om til en "mikrofon" (tillatelsen ble gitt med koden). Og de hører alt som foregår hos melder. Ville noe sånt vært mulig? :klo: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om noe her, men det burde jo gå ann å få til. Har ikke hun kona til Dr phil laget en slik app borte i USA? Noen burde jo lage en slik her også. 

Anonymkode: e4556...07a

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det Ann å sende en SMS til nødnummerene til brann, politi, og ambulanse istedenfor å ringe? Hvilket nummer sender man SMS til da? SMS og meldinga til 110, 112, 113 ? Eller? 

Dette gjelder nok mest til politiet hvis det ikke haster eller at man ikke vil snakke høyt sånn at andre hører det ol. Hvis det har skjedd noe.

skjønner jo man bør ringe hvis det brenner til brannvesenet eller hvis noen trenger øyeblikkelig hjelp til ambulansen? Men hva med politiet? Er jo ikke alltid man vil at andre skal høre hvis det har skjedd noe galt? 

Men jeg lurte bare på hvilket telefonnummer man taster til om man sender SMS til nødeetatene? Om det finnes? Om nummeret?

Da er det uansett ikke 112 som skal brukes men 02800. Vet ikke om det er mulig å sende SMS dit heller.  

Anonymkode: e0b1d...c9e

Skrevet

Det er egentlig helt sykt at det ikke er mulig å tekste nødetatene da det faktisk finnes døve/stumme folk her i landet. Synes det er rart at det ikke blir tatt tak i og at det ikke er mer oppmerksomhet rundt det. Det fratar jo faktisk en del mennesker en svært viktig mulighet og rettighet! 

• Liker 1
Skrevet

Tullemeldinger kan vel spores på lik linje som tulle telefoner? Man får vel bot hvis man kødder?

Hvis dette hadde vært introdusert så hadde det sikkert vært litt kødd til å begynne med men etterhvert så ville det nok roet seg.
Husker en artikkel fra sverige der en ungdom hadde blitt skutt i hodet og når han ringte etter ambulanse så trodde ikke hun som satt der på han pga tonen hans, han hadde vanskelig for å snakke. Hadde sikkert vært bedre for han om han kunne ha sendt en melding.

Skrevet

Tråden er ryddet for hets. 

Mynona, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Den Saturday, June 11, 2016 at 20.35, AnonymBruker skrev:

Dette har blitt tatt opp flere ganger i media. Fordi døve/døvstumme m.m. ikke kan gjøre seg forstått ved tale i en nødsituasjon. Systemet hos nødetatene er ikke tilrettelagt for annet en samtalemelding med lyd/telefonsamtale. 

Før hadde døve teksttelefonene å kontakte. Den mener jeg nå er nedlagt? 

Alternativet er å sende massemelding til nettverket og håpe noen kan reagere og ringe for en. 

Anonymkode: 25e5e...253

Skrevet

Jeg trodde det var mulig? Mener å ha lest om det for et års tid siden.

Døve og stumme må kunne kontakte politiet de også. Og hva hvis man feks blir fanget og mishandlet av en sjalu eksmann hjemme, da bør man kunne sende sms til politiet og be om hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Riskrem skrev:

Det er 113.

Anonymkode: ca100...a9c

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Riskrem skrev:

Døve og stumme må kunne kontakte politiet de også. Og hva hvis man feks blir fanget og mishandlet av en sjalu eksmann hjemme, da bør man kunne sende sms til politiet og be om hjelp.

Anonymkode: 828bd...624

• 4 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2016 den 20.35):

Når folk er i en krisesituasjon der dem ikke kan ringe fordi overgriperen er i samme rom men kan likevel sende en kjapp diskre sms bør finnes det er nok av di tilfellene...

Anonymkode: 369d0...645

Skrevet
Gjest Raiu skrev (På 12.6.2016 den 21.27):

Tullemeldinger kan vel spores på lik linje som tulle telefoner? Man får vel bot hvis man kødder?

Hvis dette hadde vært introdusert så hadde det sikkert vært litt kødd til å begynne med men etterhvert så ville det nok roet seg.
Husker en artikkel fra sverige der en ungdom hadde blitt skutt i hodet og når han ringte etter ambulanse så trodde ikke hun som satt der på han pga tonen hans, han hadde vanskelig for å snakke. Hadde sikkert vært bedre for han om han kunne ha sendt en melding.

Nettop. Og for eks dem som har fått skutt av seg skjeven og forlatt eller etter et misslykket selvmord og ikke kan snakke

Anonymkode: 369d0...645

Skrevet

Ved øyeblikkelig hjelp ringer man og hvis man vil tipse bruker man eget skjema på nett. Jeg brukte det nylig for å tipse om hasj røykende naboer.

Anonymkode: 78780...f80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...