Gå til innhold

Tips til tapasretter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal lage tapas til 4-5 personer, men har aldri gjort det før. Er det noen som har tips til gode og enkle retter? Gjerne noe som kan forberedes på forhånd. Vil gjerne ha tips til hvor mye jeg bør lage av hver rett.

Anonymkode: d08df...cb8

Skrevet

En Skål med forskjellig oliven feks Kalmata,sort rund og grønn,kanskje med smaker også feks finnes det med sitronsmak,Chili smak, fylt med ett fedd hvitløk osv. Pynt med rød strimlet Chili og hakket bladpersille.

En fjøl med 2-3 typer ost,kjeks,marmelade og pyntet med druer i forskjellige farver.

Scampi marinert først med lime,hvitløk og rød chili I 4-6t også stek dem i rikelig med olivenolje (gambas al pil pil)

Kjøttboller i spicy saus,google: albondigas con salsa picante.

Stekt poteter m saus,google:patatas bravas

En tallerken med skinke og honning melon.  Ta gjerne forskjellig skinke,pynt med mynte blader. Iberico er bedre men serrano er billigere. Du kan også kjøpe italiensk parmaskinke.

Rasp tomat på osteraspen og bland med olivenolje,salt og pepper,dette kan du ha med oppskåret baguettebiter. --Pan con tomate.

-Chorizo salat:skjær Chorizo i biter og stek i masse olivenolje og hele fedd hvitløk. Kutt purreløk og tomater "chunky"og bland m salt&pepper. Ha I chorizo og bland godt. Hell over litt olivenolje. Fettet som kommer fra Chorizo en legger du til side.

Kyllingvinger med hvitløk: stek kyllingvinger og pensle med fett fra Chorizoen.

Champion m hvitløk. Kutt champisen og ha i stekepanne med hvitløk,pynt med hakka bladpersille.

Ha gjerne noen retter med fisk istedenfor kjøtt.

• Liker 5
Gjest Marillia
Skrevet

Trenger ikke skrive så mye mer, forslaget over er helt topp👍 hadde servert foccatiabrød i tillegg😊

AnonymBruker
Skrevet

Ingen tapas uten Tortilla De Patata (spansk omelett).

Anonymkode: 1ff16...6a5

• Liker 3
Skrevet

Mange gode forslag her :) Jeg vil også hatt foccacia med enten aioli eller tzatiski til. Og bacondadler, del en daddel i to, ta ut stenen og surr en halv skive bacon rundt. Brun de i panne og ha de 10 minutter inne ovnen på 200 grader. Jeg pleier beregne 5-6 stykker på hver.

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tapas uten Tortilla De Patata (spansk omelett).

Anonymkode: 1ff16...6a5

Ja den må man nesten ha!og en av ostene på fjølen jeg nevnte bør være manchego.Tortilla er jo bare egg,løk,poteter og krydder.

Som nevnt så bør man kanskje ha noe fisk så det ikke bare blir kjøtt☺

Er også godt med gazpacho😋

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke imponere litt og lage noe litt utenom det vanlige på det ellers så klassiske tapasbordet? ;-)

Hva med:

kamskjell med jordbærchutney? 

friterte akkarringer?

asparges med serranoskinke?

stekte spanske grønne minipaprikaer? 

salat med aspargesbønner, asparges, granateple, mangler og revet manchego? 

grillet chevre med aprikossalsa og pistasjnøtter?

salat med polkabeter, salte mandler og bringebærvinaigrette?

salat med vannmelon agurk rødløk og fetaost?

rødbetgravet ørret med eple og rømmedressing?

friterte osteboller?

tunfisk med ponzu og tomatconcasse? 

Svineribbe med røkt paprikasalsa? 

Vaktelbryst med bacon og linsesalat? 

Indrefilet av okse med gåselever og rødløkskompott?

aubergincannelloni med chevre? 

Til dessert anbefales creme catalana, eller hva med tykk sjokoladekrem med havsalt, olivenolje og mandelkjeks? :-) 

Anonymkode: 1b77e...bc3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke imponere litt og lage noe litt utenom det vanlige på det ellers så klassiske tapasbordet? ;-)

Hva med:

kamskjell med jordbærchutney? 

friterte akkarringer?

asparges med serranoskinke?

stekte spanske grønne minipaprikaer? 

salat med aspargesbønner, asparges, granateple, mangler og revet manchego? 

grillet chevre med aprikossalsa og pistasjnøtter?

salat med polkabeter, salte mandler og bringebærvinaigrette?

salat med vannmelon agurk rødløk og fetaost?

rødbetgravet ørret med eple og rømmedressing?

friterte osteboller?

tunfisk med ponzu og tomatconcasse? 

Svineribbe med røkt paprikasalsa? 

Vaktelbryst med bacon og linsesalat? 

Indrefilet av okse med gåselever og rødløkskompott?

aubergincannelloni med chevre? 

Til dessert anbefales creme catalana, eller hva med tykk sjokoladekrem med havsalt, olivenolje og mandelkjeks? :-) 

Anonymkode: 1b77e...bc3

Marry me:wow:

Anonymkode: 6af8b...632

Skrevet

fy søren jeg ble sulten av denne tråden...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble litt overveldet av å lese alle svarene her, tror kanskje tapas blir litt for avansert å lage. Kjenner knapt til noen av tingene som er skrevet her. Får heller satse på å servere noe annet. Men takk for gode tips, kanskje noen andre mer erfarne plukker de opp :)

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt overveldet av å lese alle svarene her, tror kanskje tapas blir litt for avansert å lage. Kjenner knapt til noen av tingene som er skrevet her. Får heller satse på å servere noe annet. Men takk for gode tips, kanskje noen andre mer erfarne plukker de opp :)

TS

Ikke bli skremt, TS. Det som er så fint med tapas er at det kan tilpasses ditt eget nivå. Se på forslagene heller som inspirasjon. Samtidig kan det jo være artig å utfordre seg selv litt. Det finnes uansett flere enkle tapasretter, så om du ikke føler deg særlig trygg på kjøkkenet enda kan det nok være greit å velge disse i første omgang. 

Krydrete poteter med chorizo er eksempelvis en enkel, vanlig og ikke minst god enkeltrett. Chorizosalaten som ble beskrevet ovenfor høres jo også helt himmelsk ut. Foccacia, lefseruller (ofte med laks) og asparges i spekeskinke er veldig vanlige og enkle tapasretter. Bruschetta er også en enkel og god smårett. Eller hva med quesedilla? Dadler i bacon er også vanlig som en annen har nevnt. 

Anonymkode: dd9d3...6ed

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er ikke avansert :) Noe er jo ferdig lagd, som ost, kjeks, oliven osv. Bare å kutte opp eller helle ut av bokser.

Kyllingvinger kjøper du ferdig og varmer opp, scampi skal også bare varmes hvis du kjøper de oransje. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så verst på kjøkkenet, men det var så mange retter og råvarer som var helt nye for meg her, som jeg aldri har smakt eller tilberedt. Kanskje jeg klarer å plukke noe jeg liker og kjenner til, ellers får jeg gå for noe enklere :)

TS 

Gjest Juami
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Mye enkelt her da, men litt vanskelig å vite hvilke råvarer du er kjent med og ønsker å bruke om du ikke skriver om det i hovedinnlegget. 

Men her er i alle fall noe av det jeg ser på som enkel tapas.
 - oste- og spekesinke fat, som jeg ser flere andre og har nevnt, bare å kjøpe inn litt ost, kjeks/baguette, marmelader/valnøtter i honning (eller du kan lage noe av dette selv. Valnøtter i honning kan du f.eks lage ved å riste valnøtter lett i en tørr panne før du har de over i en skål og har honning over.)
- foccacia, lage selv, ellers finnes det noen varianter i frysedisken eller halvfabrikata der du bare skal blande i litt vann eller olje og evt. topping.
- aioli. Her kan du kjøre en superenkel variant ved å blande majones, hvitløk, sitronsaft, salt og pepper.
- lompewrap med kremost, ruccola og spekeskinke (eller laks som du foretrekker det)
- et fat med honningmelon og jordbær.
- kjøpe inn kyllingklubber eller kyllingvinger som du varmer opp i ovn (med en dipp til)
- stekte potetbåter
- kjøttboller med en eller annen saus eller dipp til. Du finner mange enkle oppskrifter på kjøttboller på nett.
- friterte scampi, her må du riktignok lage frityrdeigen selv, men behøver ikke å gjøre det så avansert. Server ved siden av ferdigkjøpt chilisaus. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 14.6.2016 at 18.31, Juami skrev:

Mye enkelt her da, men litt vanskelig å vite hvilke råvarer du er kjent med og ønsker å bruke om du ikke skriver om det i hovedinnlegget. 

Mange skriver om ost - jeg spiser bare brunost, kjenner ikke til myke oster. Scampi og chorizo har jeg aldri spist, og ikke vet jeg om jeg får kjøpt det her heller. Aioli vet jeg ikke hva er (en slags dressing?). Skinke kjøper jeg aldri, og gjestene spiser ikke oliven eller sopp. Jeg tenkte bare det hadde vært litt stas å lage diverse småretter, og trodde folk kalte det tapas selv om ikke all maten var spansk. Tror jeg satser på noe som er mer velkjent :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange skriver om ost - jeg spiser bare brunost, kjenner ikke til myke oster. Scampi og chorizo har jeg aldri spist, og ikke vet jeg om jeg får kjøpt det her heller. Aioli vet jeg ikke hva er (en slags dressing?). Skinke kjøper jeg aldri, og gjestene spiser ikke oliven eller sopp. Jeg tenkte bare det hadde vært litt stas å lage diverse småretter, og trodde folk kalte det tapas selv om ikke all maten var spansk. Tror jeg satser på noe som er mer velkjent :) 

Chorizo fås kjøpt i de fleste matbutikker. 

Det er jo mange av forslagene som er relativt vanlige i norsk kosthold. Det kalles tapas selv om det ikke er bare spanske matretter. Tapas i Norge har jo som regel en norsk vri. Jeg spiser heller ikke noe særlig oster, og ikke liker jeg scampi, oliven eller sopp. Da unngår jeg de rettene som inneholder dette. 

Du kan selvsagt velge å gå bort ifra tapas og heller gå for noe annet, men jeg synes generelt sett at man har stor valgfrihet ved tapas. 

Anonymkode: dd9d3...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil lage noe du kjenner til fra før må du jo ikke spørre her...

Anonymkode: d6b85...049

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tapas er jo spansk. Hadde du skrevet småretter hadde du nok fått andre forslag.

Anonymkode: 272af...e1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på tapas mer som en måte å spise på, og takker for mange gode tips her. Jeg så på god morgen Norge i dag, der hadde de noen veldig enkle greier som jeg kanskje kan prøve meg på. Jeg mente ikke å lage bare ting jeg kjente fra før, men det ble bare så mange forslag som var helt fremmede, så jeg ble litt satt ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...