AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #1 Skrevet 11. juni 2016 Jeg skal prøve å være så kort og ryddig som mulig, og jeg trenger virkelig hjelp til hva jeg kan gjøre! Jeg og samboeren fikk et litt uplanlagt barn etter medisiner som krasjet med prevensjonen uten at vi visste det. Litt dum timing, men nå er hun her og vi må finne ut av denne situasjonen. Jeg kan ikke gå for mye inn på detaljer for å ikke henge ut noen og for å ikke bli gjenkjent. Jeg: Har hatt et vikariat hvor jeg (muntlig) ble lovet forlengelse når det går ut. Vikariatet går ut midt i permisjonen. Nå har det oppstått en situasjon på jobben min som har gjort til at flere ikke får fornyet vikariatet/ kontrakten sin - inkludert meg. Det vil si at i det jeg er ferdig med permisjonen min står jeg uten inntekt. Jeg holder samtidig på med noen fag på siden og har ETT fag igjen som jeg MÅ ha. Jeg har jobbet mot dette lenge og brukt mye penger på det og kan ikke avbryte det nå. Jeg har eksamen i mai 2017 og det er siste for å bli helt ferdig. Jeg har skole to ganger i uken i 2 timer, men det er dessverre på dagtid. Dette har fungert helt fint med jobben jeg hadde hvor jeg jobbet skift som fungerte samtidig. Jeg kan ikke utsette skolen fordi det er siste året de tilbyr dette faget her og det er avgjørende for å fullføre. Hvis jeg ikke fullfører er 3 år bortkastet (Mye tid og penger, pluss at den allerede er betalt og jeg ikke får det refundert). Ellers må jeg flytte til en annen by, noe som ikke lar seg gjøre med tanke på pappaen til barnet. Jeg får ingen form for støtte (lån, stipend) for faget og det blir tatt privat. Pappa: Holder på med en videreutdanning hvor han ikke har full inntekt. Han har utbetalt 15k /mnd (pluss ekstra om han får ekstravakter). Denne lønnen har han frem til årsskiftet 2017/18. Vi kan heller ikke flytte fra stedet vi bor nå på grunn av dette. Han måtte ha denne videreutdannelsen for å komme inn dit han ønsker, og han kan ikke droppe ut for å finne en annen jobb fordi han da mister muligheten for jobben etter dette. Problemet vil da være fra januar - mai. Etter dette har jeg tatt eksamen og kan ta en hvilken som helst stilling hvor som helst, men jeg kan rett og slett ikke ha en 8-16 jobb som krasjer med skolen. Vi bor i et område hvor det ikke akkurat øser over med deltidsstillinger (eller fulltids for den sags skyld)... Jeg har en BSU konto med 30k på (vi har kjøpt bolig, så kommer egentlig ikke til å trenge den) så kan jeg sprekke den? Vet at jeg da ikke kan åpne den igjen, men er det siste utvei så må vi jo det. Vi hadde en god buffer, men der står det ikke lenger så mye etter en akutt skade på boligen som måtte tas med en gang.. Vi prøver å legge av så mye som mulig og har virkelig begynt å skrape inn på alt for å få dette til å fungere, men det blir for lite. Så det jeg lurer på er; 1. Er det noen mulighet for å få overført de 10 ukene av permisjonen som skal gå til far til meg? 2. Har jeg mulighet til å få noe støtte HVIS jeg ikke skulle finne en jobb? Jeg skal jo selvfølgelig søke på alt som kryper og går, men det er jo ikke så lett å bare finne en jobb. 3. Hva burde jeg gjøre for å få dette til å gå opp? (Ikke mulighet for å droppe skolen eller flytte) 4. Har jeg rett til dagpenger mens jeg har skole? Anonymkode: 999c2...a6d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #2 Skrevet 11. juni 2016 1. Nei, i ditt tilfelle tror jeg ikke det. Eneste muligheten jeg ser for å få de 10 ukene i fedrekvoten er hvis det enten ikke er noen far inne i bildet, eller hvis du ikke har rett til foreldrepenger. 2, 4. Man har egentlig ikke rett til dagpenger når man er under utdanning, men her må du snakke med NAV og høre hva som gjelder i akkurat ditt tilfelle, om det finnes noen form for unntak/smutthull, spesialbestemmelser etc. Hvis du ikke hadde vært under utdanning, ville du hatt rett til dagpenger (ja, det er et idiotisk paradoks at man kan få betalt for å gjøre ingenting, men ikke for å øke sine egne sjanser på arbeidsmarkedet i disse dager). Reglene er noe endret her i det senere, så du er nødt til å snakke med NAV om dette selv. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/dagpenger-og-utdanning 3. Det ideelle er vel om du får en deltidsstilling, kveldsvakter, helgevakter e.l. som ikke kolliderer med utdanningen din. Meld deg for ulike vikarbyråer/bemanningsfirmaer samtidig som du også holder øynene åpne selv. Anonymkode: d7b9b...a03 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #3 Skrevet 11. juni 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Er det noen mulighet for å få overført de 10 ukene av permisjonen som skal gå til far til meg? 2. Har jeg mulighet til å få noe støtte HVIS jeg ikke skulle finne en jobb? Jeg skal jo selvfølgelig søke på alt som kryper og går, men det er jo ikke så lett å bare finne en jobb. 3. Hva burde jeg gjøre for å få dette til å gå opp? (Ikke mulighet for å droppe skolen eller flytte) 4. Har jeg rett til dagpenger mens jeg har skole? 1:Nei. Det er svært strenge regler på å overføre permisjon 2: Nja, tvilsomt. NAV er strenge med dagpenger og studier. Ville forhørt meg med de for å være sikker! 3: Hva du skal gjøre, nei si det. Du må jo få inntekt på et vis. Sosialstønad er et alternativ etter BSU er tatt. Bostøtte er kanskje aktuelt. Skader ikke å søke. Du får jo kontantstøtte fra barnet er 13 måneder, så 6000 hjelper jo veldig mye. Du trenger jo ikke ha det i barnehage uansett når du er hjemme. 4: Nei. Svært strenge regler, men forhør deg Sender all sympati, vi er selv i en situasjon hvor vi faller gjennom alle ulike stønader (utenom sosialstønad). Anonymkode: f339e...90b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #4 Skrevet 11. juni 2016 Kan dere snakke med banken og få avdragsfritt lån. Evt. er det mulig å ta ut BSU for å betale avdrag og renter på forskudd for noen mnd? Lånekassen? Vil det være enklere om far tar større del av permisjoneb og du går ut i en 50% kvelds/helgejobb eller lignende? Blir nok slitsomt, men for en periode. Det var det jeg kom på nå. 😊 Anonymkode: 2516f...ec2
Gjest UhuruPeak Skrevet 11. juni 2016 #5 Skrevet 11. juni 2016 1. Nei 2. & 4. Du har ikke rett på dagpenger under utdanning. Sosialstønad. Men det får du ikke hvis du har penger på BSU. 3. La oss bare være helt ærlige. Du kan droppe skolen, du vil bare ikke. Jeg anbefaler deg å søke jobber og ta det du får. Hvis det passer med de to timene i uken du er på skolen så er det bra. Hvis ikke må du droppe det.
Mis(s)Understood Skrevet 11. juni 2016 #6 Skrevet 11. juni 2016 Til spørsmål 4 (dagpenger og utdannelse): Her kom det nye regler 1. mai i år. Sjekk og søk er mitt beste råd. Ikke ta alt som sies på et forum for fullgod fisk.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 5 timer siden, Mis(s)Understood skrev: Til spørsmål 4 (dagpenger og utdannelse): Her kom det nye regler 1. mai i år. Sjekk og søk er mitt beste råd. Ikke ta alt som sies på et forum for fullgod fisk. Enig. Her får du mange gale råd, så du må for all del ikke ta for gitt at de stemmer. Det er for eksempel IKKE en selvfølge at du må sprette bsu for å få sosialstønad. Ett fag du tar opp trenger heller ikke være i veien for å få dagpenger. Dere som kommer med råd uten å ha snøring på hva dere snakker om - skjerp dere! Dere kan faktisk ødelegge mye for et menneske hvis de velger å tro på dere! Anonymkode: def4f...e3b 1
Gjest UhuruPeak Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 TS må fortsatt få utdanning godkjent av NAV. Hvis TS legger det frem sånn hun har gjort her tror jeg at det blir vanskelig. Når det kommer til BSU anses det som urimelig å be vedkommende ta av BSU hvis situasjonen regnes som midlertidig. Feks i påvente av trygd. Noe som ikke fremstår som tilfellet for TS. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/okonomisk-sosialhjelp-i-pavente-av-trygd/id546447/ Poenget her er jo at det beste og lettest for TS er å forsøke å gå seg en heltidsjobb og ta den i stedet for å vurdere hva slags stønader hun kan kombinere med to timer undervisning i uka. Og heller la stønader være noe å falle tilbake på om det ikke finnes jobber. Jeg tror mange mener at TS fremstår bortskjemt når hun nekter å ta seg en jobb som kan komme i konflikt med faget. Jeg tror også, her må noen gjerne rette meg, at hvis hun sier det til NAV, oppfattes hun ikke som en reell arbeidssøker. Og det er hun heller ikke.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal prøve å være så kort og ryddig som mulig, og jeg trenger virkelig hjelp til hva jeg kan gjøre! Jeg og samboeren fikk et litt uplanlagt barn etter medisiner som krasjet med prevensjonen uten at vi visste det. Litt dum timing, men nå er hun her og vi må finne ut av denne situasjonen. Jeg kan ikke gå for mye inn på detaljer for å ikke henge ut noen og for å ikke bli gjenkjent. Jeg: Har hatt et vikariat hvor jeg (muntlig) ble lovet forlengelse når det går ut. Vikariatet går ut midt i permisjonen. Nå har det oppstått en situasjon på jobben min som har gjort til at flere ikke får fornyet vikariatet/ kontrakten sin - inkludert meg. Det vil si at i det jeg er ferdig med permisjonen min står jeg uten inntekt. Jeg holder samtidig på med noen fag på siden og har ETT fag igjen som jeg MÅ ha. Jeg har jobbet mot dette lenge og brukt mye penger på det og kan ikke avbryte det nå. Jeg har eksamen i mai 2017 og det er siste for å bli helt ferdig. Jeg har skole to ganger i uken i 2 timer, men det er dessverre på dagtid. Dette har fungert helt fint med jobben jeg hadde hvor jeg jobbet skift som fungerte samtidig. Jeg kan ikke utsette skolen fordi det er siste året de tilbyr dette faget her og det er avgjørende for å fullføre. Hvis jeg ikke fullfører er 3 år bortkastet (Mye tid og penger, pluss at den allerede er betalt og jeg ikke får det refundert). Ellers må jeg flytte til en annen by, noe som ikke lar seg gjøre med tanke på pappaen til barnet. Jeg får ingen form for støtte (lån, stipend) for faget og det blir tatt privat. Pappa: Holder på med en videreutdanning hvor han ikke har full inntekt. Han har utbetalt 15k /mnd (pluss ekstra om han får ekstravakter). Denne lønnen har han frem til årsskiftet 2017/18. Vi kan heller ikke flytte fra stedet vi bor nå på grunn av dette. Han måtte ha denne videreutdannelsen for å komme inn dit han ønsker, og han kan ikke droppe ut for å finne en annen jobb fordi han da mister muligheten for jobben etter dette. Problemet vil da være fra januar - mai. Etter dette har jeg tatt eksamen og kan ta en hvilken som helst stilling hvor som helst, men jeg kan rett og slett ikke ha en 8-16 jobb som krasjer med skolen. Vi bor i et område hvor det ikke akkurat øser over med deltidsstillinger (eller fulltids for den sags skyld)... Jeg har en BSU konto med 30k på (vi har kjøpt bolig, så kommer egentlig ikke til å trenge den) så kan jeg sprekke den? Vet at jeg da ikke kan åpne den igjen, men er det siste utvei så må vi jo det. Vi hadde en god buffer, men der står det ikke lenger så mye etter en akutt skade på boligen som måtte tas med en gang.. Vi prøver å legge av så mye som mulig og har virkelig begynt å skrape inn på alt for å få dette til å fungere, men det blir for lite. Så det jeg lurer på er; 1. Er det noen mulighet for å få overført de 10 ukene av permisjonen som skal gå til far til meg? 2. Har jeg mulighet til å få noe støtte HVIS jeg ikke skulle finne en jobb? Jeg skal jo selvfølgelig søke på alt som kryper og går, men det er jo ikke så lett å bare finne en jobb. 3. Hva burde jeg gjøre for å få dette til å gå opp? (Ikke mulighet for å droppe skolen eller flytte) 4. Har jeg rett til dagpenger mens jeg har skole? Anonymkode: 999c2...a6d 1. Nei det er veldig vanskelig selv når det er sykdommer i bilde. 2. Du kan jo få dagpenger. Men veldig strengt i forhold til å studere. Men hver klar over at du kan få problemer med å få permisjonspenger hvis du studerer også jeg tok allmennpåbygg noen fag på kveld i permisjonstiden startet før jeg viste jeg var gravid måtte da søke NAV og gå ned til bare 2 t totalt i uken. Sosial stønad får du nok ikke så lenge pappan har inntekt og dere eier ett hus. Husk å snakke med NAV når det nærmer seg vikariatet utgår dersom du får lønn direkte fra arbeidsgiver. Med første hadde jg det sånn NAV lovet at det skulle være glidende overgang fra lønn fra arbeidsgiver første 4 mnd men når jeg skulle over til å få permisjonspenger resten av tiden fra NAV måtte de gjennomgå på nytt fikk ikke penger på 3 mnd. Var en tøff tid. Var hos dem hver uke for å få hjelp. Jeg la inn krav hos arbeidsgiver med fagforbundet og etter permisjon fikk jeg fast. Kontantstøtte lønner seg å søke fra 13 mnd. 3. Kontantstøtte, avdragfritt og evt betale hver mnd med bsu pengene. 4. Tror ikke du kan studere og få dagpenger er jo det som har vært oppe i media at dem vil endre. Anonymkode: 601cc...6f3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 TS her. Syntes det er utrolig dumt å få slengt at jeg er bortskjemt og ikke en reel arbeidssøker når jeg har jobbet i flere år med skole og jobb samtidig. Jeg har stått på som bare det, og hadde troen på at jeg kom til å få fortsette i stillingen min. Avslutter jeg studiene 4 måneder før eksamen kommer jeg til å angre for resten av livet. Som sagt så tilbyr ikke skolen faget mitt lenger og jeg har da ikke mulighet til å ta det på nytt på et senere tidspunkt med mindre jeg flytter. Vi eier bolig, har nettverk og familie her, og pappaen har jobben sin her - å røske alt det vekk for at jeg skal kunne ta et fag er dårlig gjort mot alle. Føler det er typisk at noen på kvinneguiden kommer med sånne sure og anklagende svar. Det er virkelig å tenke og forvente det verste av folk. Jeg er ikke bortskjemt fordi jeg prøver å få kabalen til å gå opp. Det gjør meg ikke bortskjemt å havne i en situasjon hvor plutselig det økonomiske ikke ble som forventet. Bortskjemt hadde vært om jeg nektet å jobbe ved siden av eller ikke ønsket å bruke mine egne penger her (som å sprekke BSUen). Jeg blir selvfølgelig lei meg når jeg får det etter meg, spesielt etter å ha klart å jobbet meg dit jeg er til nå uten økonomisk hjelp. Det er ikke en gode for hverken meg eller samfunnet at jeg dropper utdanningen min. Det er dessuten ikke slik at jeg automatisk får en heltidsstilling om jeg dropper studiene. Markedet er ikke slik i dag at man får jobber kastet etter seg i hytt og gevær. Det eneste jeg vet jeg får ved å slutte på skolen er dagpenger, og det ønsker jeg jo ikke å leve på heller! Jeg må ha dette faget for å komme dit jeg skal til høsten, så får jeg ikke skolen så får jeg ikke videreutdannet meg. Jeg har uansett funnet løsningen på mitt problem. Jeg tar bare flere fag på kveld og nett slik at jeg kvalifiserer til studielån/ stipend Det blir et hardt år, men vi gjør det beste ut av det Anonymkode: 999c2...a6d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå