Gå til innhold

Gir du tunfisk til katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min får kun tørrfôr og våtfôr. 

Katten er alenebarn i helgen og tenkte å gi han noe godt. 
Tunfisk; kan katter spiser det? gir du det til din katt?

Har googlet litt og folk er delte. 
Noen sier det er giftig. Noen sier det er farlig på grunn av kvikksølv. Noen sier det er greit i små mengder. Noen har gitt det i flere år uten at katten har blitt syk. Noen katter får diaré (men nevner ikke mengde mat katten får). +++

Hva gjør du, gir du katten din tunfisk (i vann, i boks. den har jeg liggende). Jeg kom meg ikke inn på mobildata da jeg var på butikken. Så jeg tok med en boks for å google da jeg kom hjem. Nå er jeg usikker. 

Kan jeg blande litt tunfisk med våtfôret? Er det bedre enn bare tunfisk?

og et bonus spørsmål. Stinker tunfisk? Jeg har aldri smakt eller luktet det. Er livredd for å forpeste hele leiligheten av å åpne boksen :fnise:

Anonymkode: 259ff...7fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tunfisk kommer aldri til å bli en hverdagslig ting altså. Det er bare nå som han er alenebarn. Hundene er på hytta for helgen. Første gang på 4 år at han er alenebarn. Så det blir mye kos og oppmerksomhet, og tenkte å gi han noe godt i kveld. 

• Liker 1
Skrevet

Pusene våre får tunfisk en gang i blant, som en sjelden godbit. De har ikke vist noen reaksjon på det, så kjør på :) 

Skrevet

Jeg ble anbefalt tunfisk for å fete opp katten min (han et skrapa tynn). Det lukter ikke noe spesielt, bedre enn boksemat. Hos meg er det vannet eller oljen som er snadder, selve fisken lar han ligge igjen til resten av gjengen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sulosi skrev:

Jeg ble anbefalt tunfisk for å fete opp katten min (han et skrapa tynn). Det lukter ikke noe spesielt, bedre enn boksemat. Hos meg er det vannet eller oljen som er snadder, selve fisken lar han ligge igjen til resten av gjengen.

Hmm.. så jeg kan ta vannet over våtfôret for eksempel? 

Er så usikker, er redd for at han skal bli syk! 

AnonymBruker
Skrevet

Tunfisk er ganske salt da, så du bør ikke gi det for ofte. Men, våtforet er salt det også, så det gjør vel ingen forskjell.

Anonymkode: ffc31...1e8

• Liker 1
Skrevet

Tunfisk på boks var noe jeg stadig ga katten min, den gangen jeg hadde katt. Ikke noe uvanlig i det. Ellers pleide jeg å kjøpe en blokk frossen seifisk, og skjære av en passelig bit og koke/trekke den, og så gi til katten når det var passe avkjølt. Katten pleide å gå og remje og bære seg mens hun ventet på at maten skulle kjøle seg ned før hun fikk den servert. Det beste hun visste, og hun kjente lukten med en gang jeg åpnet pakken.

Frossen fisk går altså også an. Den jeg kjøpte var en billig type frossenfisk på Rema eller Rimi. Men gidder du ikke koke maten, så er tunfisk på boks helt greit. Hadde ikke tenkt meg om to sekunder, det er helt greit å gi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt man skal være forsiktig på grunn av at det er en del salt i det. Hunder og katter skal som kjent ikke ha så mye sukker eller salt fordi nyrene deres ikke tåler det så godt. 

Anonymkode: 8b2c5...29d

• Liker 1
Skrevet

Kattene mine elsker tunfisk, det gjør jeg også, så innimellom så deler vi en boks :) Kjøper alltid tunfisk i vann da jeg ikke kan fordra oljen eller geleen. 

De er helt ville etter tunfisk, kommer løpende straks jeg åpner en boks! 

Skrevet

Mine får det et gang i blant og elsker det. Jeg kjøper på dyrebutikk, vet ikke om det kanskje er mindre salt i den? Ingen har blitt syke iallefall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min elsker det, og hun er kresen! Nektet å spise i flere dager når vi prøvde ut et nytt tørrfor, heldigvis har Royal Canin smaksgaranti. Kjøper tunfisk i vann og det gir av og til. Vannet i tunfiskboksen er hun mest fan av. Prøvd å gi henne mange forskjellige typer våtfor fra Royal Canin uten hell men denne tunfisken elsker hun. Ellers går det i tørrfor. 

Anonymkode: 02adb...02b

Skrevet

Man får egen tunfisk på boks til katter. Den er mye mindre saltet enn den til oss mennesker. 

Som en engangs hendelse vil det nok ikke gjøre noe 😊

• Liker 1
Skrevet

Kjøp heller disse fryste seiblokkene fra First Price. Perfekt porsjonsstørrelse for katt :)

Skrevet

Katter kan spise allslags fisk og kjøtt. Mine katter er råforede, søk på "råforing katt" så finner du info. Selvsagt kan de spise tunfisk, og de rekker ikke å samle så mye kvikksølv i kroppen heller, siden de ikke lever i 70 år.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Hapi skrev:

Katter kan spise allslags fisk og kjøtt. Mine katter er råforede, søk på "råforing katt" så finner du info. Selvsagt kan de spise tunfisk, og de rekker ikke å samle så mye kvikksølv i kroppen heller, siden de ikke lever i 70 år.

Men de lever kanskje i 15 år, og kroppen er mindre. Jeg ville ikke gitt det på daglig basis, for det er tungmetaller i tunfisk, som i all fisk høyt opp på næringsskjeden.

Anonymkode: b77c1...174

• Liker 4
Skrevet

Ga tunfisk til katten min nesten daglig i to-tre år. Bare sånn en teskje. Sluttet da jeg innså at det var masse salt i det. Katten fikk et halvt års tid etter at jeg sluttet påvist nyreproblemer og måtte avlives. Tenker det nok kan ha hatt noe med tunfisken å gjøre. Men på den annen side ble katten 17 år gammel, så...:vetikke:

• Liker 3
Gjest Anubiel
Skrevet

Den ene katten min er så kresen at det eneste hun vil ha av våtfôr er tunfisk. Hun får da tunfisk til katt, Sheba i blå skål. Det går ned på høykant. Selvsagt er den svindyr, hun har eksklusive vaner :fnise:. Så det blir bare i helgene!  

Hun liker også tunfisk i vann, men på grunn av saltet får hun ikke det av meg.

Skrevet

Gir tunfisk til katten hver dag, har gjort det med alle kattene mine. Ingen som har blitt syk av det.

AnonymBruker
Skrevet
Den 11.6.2016 at 16.42, AnonymBruker skrev:

Tunfisk kommer aldri til å bli en hverdagslig ting altså. Det er bare nå som han er alenebarn. Hundene er på hytta for helgen. Første gang på 4 år at han er alenebarn. Så det blir mye kos og oppmerksomhet, og tenkte å gi han noe godt i kveld. 

AleneBARN? Herlighet.. Det er ei katte! Et dyr! 

Anonymkode: 1fc20...00c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de lever kanskje i 15 år, og kroppen er mindre. Jeg ville ikke gitt det på daglig basis, for det er tungmetaller i tunfisk, som i all fisk høyt opp på næringsskjeden.

Anonymkode: b77c1...174

Det er en katt! Den skal dø om noen år uansett! Den blir ikke syk av kvikksølv! Den rekker det ikke! Og sa jeg at det er en katt!? Bendelormene den går rundt med kronisk som konsekvens av at den fanger mus er mye mer skadelig. 

Anonymkode: 1fc20...00c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...