Augusta Skrevet 19. juli 2002 #1 Skrevet 19. juli 2002 Jeg skal gifte meg 3. august i Stockholm. Av den grunn har vi blitt enige med presten om en samtale kvelden før bryllupet. Hva pleier man å snakke med presten om? Er litt redd det skal komme opp ting vi burde ha tenkt på tidligere, og som det er for sent å begynne å tenke på kvelden før. Bør jeg være bekymret?
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2002 #2 Skrevet 19. juli 2002 Heisann Vi hadde samtaler over et år med presten, men dette var fordi vi giftet oss Katolsk og det er påkrevd med samtaler over lang tid. Vi begynte å snakke om Ekteskapet og våre forventinger til Ekteskapet. Vi fikk tre veldig viktige spørsmål som presten ønsket at vi skulle svare på. Vi snakket om livet fremover og evt. barn som måtte komme. Siste gangen så gikk vi gjennom alle ritualene som vi skulle ha under vielsen. 20April2002 http://home.no.net/waraas
tuji Skrevet 19. juli 2002 #3 Skrevet 19. juli 2002 Denne samtalen er helt uformell, som regel snakker man litt om det å leve i et ekteskap, brudeparet forteller litt om seg selv og hvordan de møttes, hvorfor de velger å gifte seg og slike ting. Så går man gjennom praktiske ting i forhold til vielsen. Ingen ting å bekymre seg for!
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2002 #4 Skrevet 19. juli 2002 Vi møtte også presten dagen før bryllupet vårt. Han var da mest opptatt av hvordan vi og brudepikene/svenn skulle gå. Fire små barn gikk som noen små engler og hørte på alt han sa Vi ble ikke møtt med mange spørsmål om hvorfor kirkevielse etc. Han pratet med oss om alt mulig fra været til kirkeprogrammet vårt. Noe han var veldig imponert over. Jeg hadde også snakket med ham noen ganger på tlf, uten at jeg ble spurt om vi var religiøse. Han var forresten veldig flink under vielsen, utrolig at han fanget opp personlighetene våre kun på et kort møte. Nei, møte med presten er ikke noe å være redd for. Og hva om du får spørsmål om din tro/mangel på tro og hva dere egentlig føler for hverandre. Det er jo en grunn til at man gifter seg, fordi men elsker hverandre! Da er det enkelt å svare... -M-
tuji Skrevet 19. juli 2002 #5 Skrevet 19. juli 2002 Tror ikke prester spør så mye om tro og slikt i den sammenhengen. Kanskje de spør om dere har noen tilknytning til kirken, om dere går dit på julaften, om dere gikk på søndagsskole som barn osv. Men det er ikke noe kryssforhør for å finne ut om dere er kristne nok. Vi hadde "medbrakt" prest som vi kjente fra før, og vår vigselssamtale foregikk hjemme hos ham over en bedre middag. Kjempekoselig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå