Gå til innhold

Tips for å få familien fortere ut av huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag var planen at min mann og hans barn skulle i badeland, hvor de åpner klokken 10. Vi har reist til mine foreldre gor helgen, slik at de kunne få gøy dag bare de to. 

Det blir fort trangt om parkeringsplasser, lang kø inn, få nøkkelskap etc, så å være der når de åpner er et must. Det blir svært lang kø inn dit på en finværsdag som dette, så vi satte klokke på og de skulle være ute av huset til halv ti for å rekke hen. 

Men.... Min mann er ikke av den raske sorten. Jeg smurte mat, ordnet drikke, fikk i de frokost og de var klare til å gå kvart over ni. Men på ett eller annet vis klarer min mann likevel å somle med hva enn.... og de kom seg først ut av huset nå. Meeeen det viser seg da også at mannen har glemt badeshortsen sin hjemme hos oss, så de må nå innom og skaffe en ny på vei, hvor de nå ikke er i badeland før klokken 12, to tiner senere enn planlagt. 

For alle del, de får tid der inne, men jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å somle bort tiden slik og søker råd fra andre familier om hvordan de kommer seg ut av huset? Da tenker jeg helst på ting man skal gjøre,  som eeeegentlig ikke har noen tidsfrist, men som er greit å komme tidlig til, slik at en slipper så mye kø og får mer tid til moro. Middagsavtaler og andre tidsbestemte avtaler rekker vi, men aldri aktiviteter og opplevelser. :/ 

Anonymkode: e2c26...e67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra på planlagt tid de som ikke er klare blir igjen:)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kittlingur skrev:

Dra på planlagt tid de som ikke er klare blir igjen:)

Det hadde vært et greit tips, hadde det ikke vært for at det kun var min mann og hans barn som i dag skulle av gårde for å få en dag bare de to. Uten han, kommer ikke barnet på syv seg så langt ;)

Ellers er det umulig å få min mann ut av huset, og hans barn drar ikke uten han. Så vi er de uheldige somlekoppene som alltid får mindre tid, dårligere plasser, havner i kø etc. Min mann virker ikke til å tenke så mye over det, men jeg synes det er veldig kjipt å bruke mer tid av dagen på dette enn nødvendig. 

• Liker 3
Skrevet

Kanskje han ikke synes det er så viktig? Så når det er bare han og ungen, så får han bestemme (han og ungen avtale seg imellom).

Hvis du er med, avtaler dere forløp kvelden før. Og hvis han er så treig, så må han forberede kvelden før da. Pakke bagger med badebukser, håndklær, såpe. Smøre matpakke og legge i kjøleskapet. Sette på en gammeldags vekkerklokke i gangen for avtalt avgangstid, når den kimer så må alle slippe det de driver med og gå. Avglemt badebukse, vel da får han kjøpe ny stygg/ta fra glemmekassen i badeland.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tips? Det er jo mannen som er problemet.

Anonymkode: 9b686...7fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips? Det er jo mannen som er problemet.

Anonymkode: 9b686...7fe

Ja, men regner med at vår familie ikke er den eneste som har en mann som somler når det er helg og man skal noe? 

Lurer på om det finnes noen kreative kvinner som har løst gåte på hvordan man får mannen ut av huset. For jeg har visst ikke det. 

Om vi skulle være ute på tiden, så kommer mannen plutselig på at han må fikse noemed bilen før vi kan kjøre eller at han må på do (hvor han blir opptil 30 min). Greit nok, må man på do så må man, men MÅ virkelig menn bruke halve dagen på do for å bæsje? De fleste gutter og menn jeg vet om bruker minimum 15 minutt på do. 

12 minutter siden, ViljaH skrev:

Kanskje han ikke synes det er så viktig? Så når det er bare han og ungen, så får han bestemme (han og ungen avtale seg imellom).

Hvis du er med, avtaler dere forløp kvelden før. Og hvis han er så treig, så må han forberede kvelden før da. Pakke bagger med badebukser, håndklær, såpe. Smøre matpakke og legge i kjøleskapet. Sette på en gammeldags vekkerklokke i gangen for avtalt avgangstid, når den kimer så må alle slippe det de driver med og gå. Avglemt badebukse, vel da får han kjøpe ny stygg/ta fra glemmekassen i badeland.

Ham var veldig enig i å være tidlig ute i går, og siden jeg kjenner til at han er treg, pleier jeg å ordne ting rundt (ellers kommer de seg ALDRI av gårde). At mannen ikke har med badebukse er min feil. Jeg ba han tross alt pakke den med selv... og burde dobbeltsjekket at den var med. Problemet er at han ikke lærer av det, fordi "det er bare å kjøpe ny på vei hen". Skulle ønske at de ikke fikk dratt på grunn av dette og at han kunne lære til neste gang at det er vikrig å tenke når en skal pakke.

Alt var klart kvelden før, utenom mat og drikke. Så han gikk egentlig bare rundt og surret i over en time før de kom seg av gårde. Og ja... 30 min på do. Sa fra flere ganger at de skulle komme seg av gårde, men når han så at de ikke ville rekke det før ti, hadde det plutselig ingen betydning for når de dro lengre, for nå var jo fristen ute for å rekke alt uansett. :( 

Det viktigste er jo at barnet får en fantastisk dag med pappaen sin, men synes virkelig at far kunne ha utnyttet tiden bedre (siden vi har barnet kun annenhver helg...). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er han enig i at det er dumt å være treig? Eller tenker han at det ikke gjør så mye å komme kl 12 (kanskje den verste køen har forsvunnet da?)? Hvis han er enig i at dere bør være tidlig ute, så kan dere ta en diskusjon på hvordan dere skal få det til. Hvilke konkrete ting er det som har gjort at dere har blitt forsinket? Har det med forberedelser å gjøre? Kan dere gjøre alt klart dagen før? Slik at han da måtte ut å kjøpe badebukse dagen i forveien i stedet, f.eks.? Sett han på do kl 8, osv.

Anonymkode: d9325...7de

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å bruke energi på at han skal rekke ting du selv ikke skal være med på. Han er en voksen mann og får ta ansvar selv!

Det er farlig å bli mammaen til mannen sin :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han enig i at det er dumt å være treig? Eller tenker han at det ikke gjør så mye å komme kl 12 (kanskje den verste køen har forsvunnet da?)? Hvis han er enig i at dere bør være tidlig ute, så kan dere ta en diskusjon på hvordan dere skal få det til. Hvilke konkrete ting er det som har gjort at dere har blitt forsinket? Har det med forberedelser å gjøre? Kan dere gjøre alt klart dagen før? Slik at han da måtte ut å kjøpe badebukse dagen i forveien i stedet, f.eks.? Sett han på do kl 8, osv.

Sett han på do?? :hoho: Jeg ser for meg senarioet!

Nå kan du gå på do og gjøre fra deg.

Jeg må ikke på do! 

Gå på do og bæsj sier jeg!

Anonymkode: 304d1...b4c

• Liker 6
Skrevet

Jeg får litt fnatt av folk som MÅ være på plass når det åpner og må ha alt pakket og klart og planlagt ned til minste detalj lang tid i forveien, uansett hva de skal. Det høres ikke ut som mannen din er sånn, men at du er sånn på hans vegne, Det er badeland de skal på, man trenger ikke å lage et stort prosjekt ut av det.

Skrevet

Mannen ser ikke på det som viktig - det er der problemet ligger. Alt med jobb/karrière og egne hobbyer/kompiser er viktigere enn alt som har med barn å gjøre.

Synd, men slik er det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selv skal være med, kan du jo legge forsinkelsen hans inn i timeplanen. Dvs si til de andre at dere skal være der kl 9, men selv regne med å være der kl 10. Unødvendig med en voksen mann, ja, men det kan jo dempe din egen irritasjon noe.

Anonymkode: 6463f...6d0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sly skrev:

Jeg får litt fnatt av folk som MÅ være på plass når det åpner og må ha alt pakket og klart og planlagt ned til minste detalj lang tid i forveien, uansett hva de skal. Det høres ikke ut som mannen din er sånn, men at du er sånn på hans vegne, Det er badeland de skal på, man trenger ikke å lage et stort prosjekt ut av det.

Ja, jeg er nok litt irriterende der, men på vegne av barnet. Når en først skal utnytte én dag i badeland, synes jeg det er greit å få noe ut av tiden. Vi har ikke så god råd, så når man først bruker noen kroner en aktivitet/opplevelse, er det kjedelig å miste flere timer, bare fordi mannen surrer rundt uten mening. 

Men ja, når det kun er de to som skal hen, så kan jeg trekke meg unna. Men igjen, det er utrolig kjedelig at flere timer går bort når en først skal gjøre noe gøy i helgen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du selv skal være med, kan du jo legge forsinkelsen hans inn i timeplanen. Dvs si til de andre at dere skal være der kl 9, men selv regne med å være der kl 10. Unødvendig med en voksen mann, ja, men det kan jo dempe din egen irritasjon noe.

Anonymkode: 6463f...6d0

Hadde fungert hadde han ikke visst når vi skal være der selv. 

Kanskje vi rett og slett bare er for ulike på det punktet og at jeg må leve med å være en del av den trege familie-gjengen. :(  Hater å være sirup-familie. :( 

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er enig frem til dagen kommer. Da er han likevel treg og bruker virkelig mye tid på alt. Når han først innser at vi er sent ute, så senker han tempoet med 5 hakk til, for da er vi jo likevel sent ute... 

Tenkte ikke over å sjekke at en mann på over 30 har klart å pakke badetøy til seg selv.... Men da har jeg jo lært at jeg må det ;) 

Hadde jeg kunnet bestemme når han skal på do. Vet du! Vi har lactulose (lakserende middel) liggende. Skal gjemme det inn i drikken hans når han spiser frokost! 

AnonymBruker
Skrevet

Her har du laget ris til egen bak. Ved å legge alt rundt til rette,  slipper mannen å ta ansvar.  Hvordan skal han da vite når du plutselig vil at han skal ta ansvar?  Slutt og dille og dulle og la mannen gjøre klart når han skal noe.  

Anonymkode: 48624...a21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har du laget ris til egen bak. Ved å legge alt rundt til rette,  slipper mannen å ta ansvar.  Hvordan skal han da vite når du plutselig vil at han skal ta ansvar?  Slutt og dille og dulle og la mannen gjøre klart når han skal noe.  

Da glemmer han halvparten. Seriøst. Kan få han til å skrive ned liste på hva han må ha med, og likevel klarer han ikke følge lista. 

Han skulle pakke klær til barnet sist vi skulle reise,  hvor det endte med å måtte vaske flere klesplagg etter hun la seg, fordi han ikke hadde tatt med truser eller nok klær (for 3 dager). Dessverre var det stengt grunnet 17 mai som var, så hun hadde ei truse og sov naken for at den skulle være ren dagen etter :( 

Så eventuelt nytt spørsmål: Hvordan få mannen til å pakke egne saker og faktisk HUSKE å ta med det som trengs? Om jeg ikke ser over etter han er ferdig eller gjør det selv, så blir alltid noe glemt. 

Men igjen, når det kommer til jobb er han råflink på alt og har god orden, kommer på tiden osv. Men hjemme er han en sirup-surr. 

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg prøvde å si. Slutt å ta ansvaret!!! Mannen din er blitt vant til det.  Eneste som funker er å slutte med det!  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde fungert hadde han ikke visst når vi skal være der selv. 

Kanskje vi rett og slett bare er for ulike på det punktet og at jeg må leve med å være en del av den trege familie-gjengen. :(  Hater å være sirup-familie. :( 

ts

Tror kanskje du har et poeng der. Dere er sikkert veldig forskjellige på deg punktet. Noen ser bare ikke poenget med å stresse avgårde. Jeg er som deg og er ekstremt strukturert ift å rekke ting/ komme til avtalt tid etc (eller aller helst litt før). Har venner som er helt annerledes, og jeg blir helt stressa på deres vegne (og veldig irritert), men tenker også at det på en måte må være deilig å ha det sånn. Min manns familie er av den trege og ekstremt avslappende sorten. De kommer slentrende leeeenge etter avtalt tid, ingenting de gjør går raskt og de har tilsynelatende ikke evne til å skynde seg. Gjett om det har vært kilde til mye irritasjon? Heldigvis er ikke min mann sånn..da hadde vi neppe vært gift i dag. Vel, poenget mitt er at jeg tror vi er skapt forskjellige på dette området, og at det kanskje vil være nytteløst å forsøke å forandre ham, for han forstår mest sannsynlig ikke hva du stresser med 😄!

Anonymkode: bb89a...58a

• Liker 1
Skrevet

Om han klarer å ta ansvar på jobb, men ikke hjemme, så er det viljen det står på. Han kan, men vet at hjemme tar du over det emosjonelle arbeidet med å sørge for at familien kommer seg ut, at det nødvendige er pakket, og at alle har fått mat. Den eneste kuren, er at han faktisk må ta ansvar for det selv. Pakke selv, styre før avgang selv, og ta konsekvensene av det selv.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...