AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #1 Skrevet 11. juni 2016 At det er mye kalorier i drikke? Som saft, iste osv? Han er litt opptatt av å ikke legge på seg. Han er ikke tykk, men har lagt på seg litt etter voksingen har avtatt litt. (Veldig langt fremme i puberteten, ser ut som han er 16-17 år.) Han er ikke veldig interessert i å trene, jeg prøver å få han med når jeg selv går tur osv. Blir med av og til. Jeg vil ikke mase om kalorier og vekt, derfor trenger jeg råd om hvordan jeg går frem? Her i huset blir det ikke kjøpt inn i ukedager, men han er 50/50 og får fri tilgang hos far. (Ja, har tatt det opp mange ganger.) Anonymkode: a7db5...9a3
mittnavn Skrevet 11. juni 2016 #2 Skrevet 11. juni 2016 Si at det er usunt, dyrt og at dere i familien skal kutte ned på det. Ellers kan man jo erstatte med kalorifrie alternativ, som fun saft, men det er jo overhodet ikke sunt heller.. Ellers kan dere inngå en avtale, at han får penger etc om han holder seg totalt unna dette (også til faren). Så setter du av beløpet du vanligvis ville brukt på drikken. (Får sikkert mange moralpreken for dette forslaget menmen). 1
stan Skrevet 11. juni 2016 #3 Skrevet 11. juni 2016 Det må man jo bare lære sine barn. Kosthold og ernæring bør jo være en del av oppdragelsen. Det går an å vise hvor langt man må gå for å forbrenne energien i en brus. Også hjelpe med å finne sunnere alternativer både for mat men også for livsstil. 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #5 Skrevet 11. juni 2016 Han er 14 år? Det skulle ikke være nødvendig å pakke dette inn i noe "nå skal familien være sunne å ikke drikke brus". Hvis han er opptatt av å ikke legge på seg, så skjønner han jo at jo mer kalorier han dytter i seg, jo mer legger han på seg. Det er jo bare å vise han etiketten på brusflasken, og vise at han heller i seg "snop" dagen lang. Anonymkode: 8780e...8a2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #7 Skrevet 11. juni 2016 24 minutter siden, Sly skrev: Hvem er det som kjøper all denne drikken? Står i startinnlegget at det er fri flyt hos far. Regner med at han kjøper selv når han er hos mor da hun kun har brus og lignende i helgene. Anonymkode: 8780e...8a2
KatyP Skrevet 11. juni 2016 #8 Skrevet 11. juni 2016 Fortell han rett ut at det er mange kalorier i slike drikker. Forklar han at sukker i store mengder er dårlig for kroppen. For det er jo et faktum. Det er jo ikke nødvendig å trekke inn vekt osv eller informere om kaloriinnholdet i alt. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #9 Skrevet 11. juni 2016 Dette er ting jeg har snakket med min 8åring om. Ikke akkurat i forhold til kalorier, men at brus, saft og jus (og godteri ect.) ikke er bra for kroppen i store mengder, og ikke minst for tennene. I vår familie har vi fokus på sunn kropp, nevner ikke så mye i forhold til vekt, men for å holde oss friske og spreke. Tenker at sånn er viktig å få inn allerede fra barnsben av, fordi det kan bli fort vanskeligere å plutselig jobbe med dette når barna er blitt ungdommer. Anonymkode: 789ce...b45 5
Ulla Ullsokk Skrevet 11. juni 2016 #10 Skrevet 11. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ting jeg har snakket med min 8åring om. Ikke akkurat i forhold til kalorier, men at brus, saft og jus (og godteri ect.) ikke er bra for kroppen i store mengder, og ikke minst for tennene. I vår familie har vi fokus på sunn kropp, nevner ikke så mye i forhold til vekt, men for å holde oss friske og spreke. Tenker at sånn er viktig å få inn allerede fra barnsben av, fordi det kan bli fort vanskeligere å plutselig jobbe med dette når barna er blitt ungdommer. Anonymkode: 789ce...b45 Nettopp! Samme hos oss! Null problem!
sol87 Skrevet 11. juni 2016 #11 Skrevet 11. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: At det er mye kalorier i drikke? Som saft, iste osv? Han er litt opptatt av å ikke legge på seg. Han er ikke tykk, men har lagt på seg litt etter voksingen har avtatt litt. (Veldig langt fremme i puberteten, ser ut som han er 16-17 år.) Han er ikke veldig interessert i å trene, jeg prøver å få han med når jeg selv går tur osv. Blir med av og til. Jeg vil ikke mase om kalorier og vekt, derfor trenger jeg råd om hvordan jeg går frem? Her i huset blir det ikke kjøpt inn i ukedager, men han er 50/50 og får fri tilgang hos far. (Ja, har tatt det opp mange ganger.) Anonymkode: a7db5...9a3 "Jeg har hørt at du er litt bekymret for å legge på deg. Jeg synes du ser fin ut nå, men du må være klar over at hvis man vil holde seg sunn og slank, så må man begrense drikking av bus, saft og iste. Det er mye sukker i disse drikkene, og dette er ikke bra for tennene eller helsa. Sukker innerholder mye energi, og få vi litt for mye av det, legger vi på oss mer enn ønskelig." Ellers kan du jo også spørre faren om han kan bytte ut brus med lettbrus. Det finnes også sukkerfri saft. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #12 Skrevet 11. juni 2016 Takk for svar. Vi har hatt fokus på å være sunne, men det har sklidd ut for han nå som han har blitt tenåring. Han har alltid trent minst to ganger i uken tidligere. Er ikke først nå jeg har tatt opp dette med kosthold, har hatt fokus på hva som er sunt og kos siden han var liten, men det er nå det har blitt "vanskelig" siden jeg ikke har kontroll på alt han får i seg. Ser her at de fleste mener at jeg kan si det rett ut, uten å måtte pakke det inn. Det var det jeg var usikker på, om det ble feil Er ikke like lett bestandig, redd for å få han til å føle at han må telle kalorier. Anonymkode: a7db5...9a3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #13 Skrevet 11. juni 2016 Det er da virkelig ikke noe problem å flette det inn i en samtale. Eks om USA: USA sliter endel med overvekt. Dette er mye fordi mange amerikanere har dårlig råd og spiser mye junk og drikker brus med sukker. De vet akkurat som oss at man blir overvektig av å få i seg mye sukker pga kaloriinnholdet, men de har ikke noe valg siden det er billigere enn sunn mat. Heldigvis er vi i Norge heldigere. Vi kan fint holde oss til de sukkerfrie variantene og unngå vektøkning siden det koster like mye. Eller noe sånt. Anonymkode: 20491...91a 1
Forundret.. Skrevet 11. juni 2016 #14 Skrevet 11. juni 2016 Snakk om det. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig. Det er jo snakk om helsen. Han er jo gammel nok til å forstå at usunne ting skader helsen når det blir for mye og for ofte.. Dette har vi allerede fokus på til jenta vår på tre når hun vil ha godterier, sjokolademelk o.l i ukedagene. Du må jo ikke undervurdere ham, han godter seg nok og bare nyter det mens han lurer på om og når du setter foten ned.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #15 Skrevet 11. juni 2016 Dra fram saftflaska og studer den på en tilforlatelig måte neste gang det passer sånn. Bland deg et glass saft du ikke har lyst på for den del. Så sier du at jammen er det lett å bli lurt, i saft er det mye sukker og tomme kalorier gitt! Visste du det, gutt, at saft er jammen ikke sunnere enn cola. Viktig å ikke drikke for mye av det her! Anonymkode: a0950...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #16 Skrevet 11. juni 2016 Har jo sagt at det ødelegger tenner, ikke er noe sunnere enn brus osv. Men akkurat den kaloribiten jeg var usikker på hvordan jeg burde si det. Anonymkode: a7db5...9a3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #17 Skrevet 12. juni 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi har hatt fokus på å være sunne, men det har sklidd ut for han nå som han har blitt tenåring. Han har alltid trent minst to ganger i uken tidligere. Er ikke først nå jeg har tatt opp dette med kosthold, har hatt fokus på hva som er sunt og kos siden han var liten, men det er nå det har blitt "vanskelig" siden jeg ikke har kontroll på alt han får i seg. Ser her at de fleste mener at jeg kan si det rett ut, uten å måtte pakke det inn. Det var det jeg var usikker på, om det ble feil Er ikke like lett bestandig, redd for å få han til å føle at han må telle kalorier. Anonymkode: a7db5...9a3 Han er gammel nok til å kjøpe brus, da bør han også være gammel nok til å forstå hva det er. Hva er galt hvis han teller kalorier? Det betyr ikke at han aldri kommer til å kose seg eller at han får spiseforstyrrelse. Det går ann å telle kalorier "sånn ca", og dele i kategorier som "Masse kalorier og hører til helga" og "sunt og få kalorier" Anonymkode: d9d69...678 2
Gjest Sunhands Skrevet 12. juni 2016 #18 Skrevet 12. juni 2016 Vis ham bilder som viser antall sukkerbiter per liter drikke. Det er jo omtrent like mye i iste som i Cola.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #19 Skrevet 12. juni 2016 I all verden. Hvem er det som ikke vet at brus er usunt i en alder av 14 år?!?? Det visste jeg da allerede som lite barn. Anonymkode: 76ad7...980 3
Gjest insta72 Skrevet 12. juni 2016 #20 Skrevet 12. juni 2016 Han vet. Hvem vet ikke det i disse tider. Men bryr seg nok ikke noe om det. 14 år og det meste du sier kommer nok til i hans ører høres ut som bla bla bla. Konsekvens tenking er ikke en 14 åring sterke side. Du får rett å slett ikke ha brus i huset . Så han må være fysisk aktivitet for å få tak i det. Være et godt forbilde og prøv å unngå å formane han til å ikke drikke ting med mye kalorier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå