Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

dette er kanskje et kjemperart spørsmål, men jeg prøver likevel. Jeg er veldig stiv nederst i ryggen, og klarer ikkje skyte ut rumpa, slik mange andre jenter kan. Er det noe jeg kan trene opp, slik at jeg har mer "kontroll" over den?

Jeg klarer ikke å gjøre dette, for eksempel :O

https://www.google.no/search?q=stick+your+butt&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwie__CSop_NAhWiJJoKHWb7ChkQ_AUICCgB&biw=1600&bih=791#tbm=isch&q=butt&imgrc=kwdxGrjhBIpfdM%3A

Endret av glovarm
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det ser fryktelig ut jeg. Nesten vondt. Det ser nesten ut som personen på bildet er veldig svai i ryggen og det kan nok ikke trenes. Jeg skjønner faktisk ikke at dette er noe å trakte etter. Hvorfor vil du prøve å få det til?

• Liker 2
Skrevet

Sier som OPIgirl ovenfor.

Svai i ryggen er noe man vanligvis trener bort

Disse damene har trent rumpa mye, altså fått større rumpemuskulatur. Og øvd seg på å posere, ta bilder fra eksakt rett vinkel.

http://www.nettavisen.no/nyheter/se-bra-ut-pa-bilder/2953491.html

https://www.google.se/search?q=hvordan+posere+p%C3%A5+bilder+helkropp&espv=2&biw=1368&bih=810&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjAts-jrKDNAhXEO5oKHVSHBccQ_AUIBigB

AnonymBruker
Skrevet

Bildet du linker til er tatt fra en bestemt vinkel, derfor ser rumpa enda mer spretten ut, i tillegg til at det antakeligvis er en bra trent rumpe. Svai i ryggen er ikke noe å trakte etter. Men du kan jo lære deg selv å twerke hvis det er kontroll du er ute etter ;)

Anonymkode: f4d54...43c

AnonymBruker
Skrevet

Svai i ryggen er vel noe man enten har naturlig, eller ikke. Kvinner har det noe mer enn menn, men det er likevel individuelt.

Jeg har svai rygg og det er ikke slik at jeg tenker over å stikke rumpa ut. Det går bare inn fra rumpe til rygg.

Dersom du føler deg direkte stiv, så ville jeg pratet med en trener. Eller kanskje en kiropraktor, kun for å sjekke om det er noe som er stivt i bekkenmuskulaturen. 

Anonymkode: 4eddf...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg undres: hvorfor er ikke svai i ryggen noe å trakte etter?

Har alltid hatt svai ryggen, men nå er jeg hypermobil og da...

Anonymkode: 010c0...266

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig stiv i ryggen og rekker ned til litt under kneet når prøver å nå tærne..Jeg klarer heller ikke å sitte med rett rygg når jeg sitter på gulvet og tøyer. Leste et sted at det kan være fordi jeg har dårlig holdning generelt. Hvis man alltid lener seg frem eller tilbake når man sitter ellers blir det vanskelig. Så man skal øve på rette ut ryggen først og fremst, når man står og sitter, rett og fin holdning, så skal det bli mer naturlig og mindre smertefullt å bøye og tøye etterhert.. Jeg er tidlig i prossessen, tvi tvi... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overdreven svai i ryggen fører til stor slitasje på ryggsøylen. Derfor er det negativt. Skivene gnisser mot hverandre på en svært uheldig måte, og du kan få store ryggproblemer av det over tid. Derfor er unormalt stor svai noe man bør unngå, og trene vekk så godt man kan. 

Jeg har for stor svai i ryggen, og jeg får ofte vondt i korsryggen. Jeg sliter med å utføre styrkeøvelser som knebøy og annet som gir trykk nedover på ryggsøylen, for ryggsøylen min er ikke rett nok til å takle presset. Det gjør meg ekstra utsatt for skiveutglidning, blant annet, noe man IKKE har lyst på, tro meg. 

Anonymkode: 87a9d...138

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overdreven svai i ryggen fører til stor slitasje på ryggsøylen. Derfor er det negativt. Skivene gnisser mot hverandre på en svært uheldig måte, og du kan få store ryggproblemer av det over tid. Derfor er unormalt stor svai noe man bør unngå, og trene vekk så godt man kan. 

Jeg har for stor svai i ryggen, og jeg får ofte vondt i korsryggen. Jeg sliter med å utføre styrkeøvelser som knebøy og annet som gir trykk nedover på ryggsøylen, for ryggsøylen min er ikke rett nok til å takle presset. Det gjør meg ekstra utsatt for skiveutglidning, blant annet, noe man IKKE har lyst på, tro meg. 

Hvordan trener man vekk svaien?

Anonymkode: 17f6a...9df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Indre magemuskler og rygg. Men hallo.. tror folk her er litt på bærtur. Er du svai, hva så? Det er det som er pent.

Rett rygg er lite feminint.

Anonymkode: 8558b...852

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En fysioterapeut kan sette opp et program for deg, etter å ha sett på hva det er som forårsaker svaien. 

For mange er det for stramme hofteleddsbøyere, så bekkenet blir dradd fremover. Svak sete/hoftemuskulatur kan også være en medvirkende årsak. Så kan man trene på holdning, noen siger sammen rett og slett fordi de har vent seg til å stå på en viss måte. 

For meg var det å aktivt tenke på å stramme setemusklene og rette meg opp i ryggen, skyte rumpen INN, osv som hjalp mest. Jeg hadde veldig svai i korsryggen i hele oppveksten og tyveårene, men er mye bedre nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Indre magemuskler og rygg. Men hallo.. tror folk her er litt på bærtur. Er du svai, hva så? Det er det som er pent.

Ja, og da er det verdt å få prolaps og/eller andre ryggplager, og måtte vagge rundt som en pingvin i stedet ;) Det er jo kjempelekkert... 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :blomst:

Jeg bryr meg mer om  rygghelsen min enn om det er feminint med svai. Jeg har også hatt en del ryggplager

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fysioterapeut kan sette opp et program for deg, etter å ha sett på hva det er som forårsaker svaien. 

For mange er det for stramme hofteleddsbøyere, så bekkenet blir dradd fremover. Svak sete/hoftemuskulatur kan også være en medvirkende årsak. Så kan man trene på holdning, noen siger sammen rett og slett fordi de har vent seg til å stå på en viss måte. 

For meg var det å aktivt tenke på å stramme setemusklene og rette meg opp i ryggen, skyte rumpen INN, osv som hjalp mest. Jeg hadde veldig svai i korsryggen i hele oppveksten og tyveårene, men er mye bedre nå. 

Hjertelig takk for at du deler av din erfaring med svært gode råd! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv ganske mye svai og det gjør rett og slett vondt når jeg f.eks. tar knebøy som en annen sa. Får også vondt i ryggen av å stå oppreist lenge. 

Anonymkode: 711e8...677

• Liker 1
Gjest carmabell
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pent er en ting, men alle tingene som følger med da.. Jeg er overdrevent svai i ryggen noe som resulterer i omtrent daglige korsryggsmerter og belaster jeg ryggen bare litt ekstra og pang, skiveutglidning. Det skal jeg love deg at man IKKE vil ha. Så jeg trener mye rygg og mage, det hjelper litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...