Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har rotet til økonomien min noe grundig, i en periode da livet mitt har vært et eneste kaos!

Jeg tjener bra, men har veldig mange små og større unødvendige utgifter hver måned. Jeg har havnet så skeivt ut at jeg er nødt til å låne omtrent halve av neste måneds lønning av foreldrene mine, for at det skal gå rundt.

Og det er så vanskelig å komme i rute igjen!

Nå gruer jeg meg til juletider og at jeg ikke skal ha råd til å kjøpe en eneste julegave!

Har klart å kvittet meg med noen av utgiftene mine, men en del står igjen.

Nå er jeg veldig fristet til å ta opp et forbrukslån en eller annen plass (f.eks. Ellos-lån) for å samle utgiftene og få mindre utgifter i måneden samt komme på rett kjøl.

Jeg vet at slike lån er egentlig veldig dumme å ha, fordi en ender opp med å betale mye mer enn man lånte.

Samtidig må jeg finne en løsning for å komme ut av dette på.

Lån i banken min er ikke aktuelt, det kommer til å bli for nedverdigende, både fordi jeg bor på en liten plass, og fordi jeg har vært i en lignende situasjon før (pga. eksen min9.

Så da lurer jeg på om noen har et godt råd å komme med?

Er det noen av disse som låner ut slike lån som er "mindre ugunstig" enn andre, for å si det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ordner deg konto i Skandiabanken og har fast inntekt og ikke har betalingsanmerkninger er det mulig å få kontokreditt på inntil 100.000,- kroner.

Renten er 10,45%. Det er ingen etableringsomkostninger.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Det må da være et utall bedre muligheter enn et forbrukslån gjennom Ellos. Der er det skyhøy rente.

Ville byttet til en nettbank hvor ingen kjenner deg hvis du ikke tør å fikse det hele hjmme. Flere nettbanker tilbyr rente alngt under hva Ellos gjør. Kan ikke helt skjønne at det er så nedverdignede å ta kontakt med banken hjemme. Skjønner jeg deg riktig har du en gang før ordnet økonomien din og da klarer du det vel igjen? Dessuten viser du ansvar og vilje til å gjøre ting bedre enn tidligere. I dag er det vel de færreste banker som spør om din fortid hvis du ikke har betalingsanmerkninger da, eneste de bekymrer seg om er betalingsevnen din - og den høres jo ikke så verst ut?

Ellos og dess like må være absolutt siste utvei - de flår deg.

Skrevet

Forbrukslån ville jeg ha holdt meg langt unna! Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha tatt kontakt med alle kreditorer (de du skylder penger). Fortell om din situasjon og spør om du kan få betalingsordninger. De vil antakeligvis gå med på dette da de gjerne vil ha pengene sine!

Har du inkassosaker: ta kontakt med inkassobyrået og få til betalingsordninger der også. Men vær klar over at du må betale alle salærer selv om du får en ordning.

Finn ut et beløp du kan betale pr måned totalt og fordel på de forskjellige kreditorer.

Eks: Du kan betale kr 1000,- pr mnd.

La oss si at du skylder penger til 5 kreditorer og fordeler det slik pr mnd:

Ellos: kr 200,-

Tv-lisens: kr 200,-

Strøm: kr 300,-

Møbler: kr 200,-

Inkassosak: kr 100,-

Da slipper du å betale masse renter!

Lykke til :)

Skrevet

Eller svelg stoltheten din og snakk med banken din. Det hadde jeg gjort, selv om jeg vet at det er utrolig vanskelig å skulle sette sin egen stolthet til side og be om hjelp! Tror du kommer desidert billigst unna problemene ved å få samlet alt hos banken til til en fornuftig rente og med avdrag du klarer å leve med!

Lykke til!

Gjest Goldieno
Skrevet

Det finnes alternativer til den lokale banken. Gå inn på www.startsiden.no - lån - finansiering.

Her finnes en hel haug av lånegivere.

Forbrukslån er dyrt. Men det er ikke sikkert at det er den verste løsningen for deg. Man vil alltid måtte betale rente når man fikser økonomien - men man trenger jo ikke velge det dyreste alternativet. Din egen bank er mest sannsynlig de som kan gi deg den beste renten - andre institusjoner vil kanskje være dyrere.

Det var en annen her som foreslo Skandiabanken. Mitt tips er at du prøver der. Du vil dessuten spare en hel formue i gebyr.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurer på en ting...hvor "enkelt" er det å få kontokreditt hos Skandiabanken? Jeg har også et par forbrukslån jeg kunne tenke meg å samle...

Skrevet

Du må ha hatt kontoen hos Skandiabanken 2 måneder i hvert fall, og ha lønnsinngang på den. Og så må du vel være normalt kredittverdig og betalingsdyktig.

Skrevet

Jeg har hatt kto i Skandiabanken i en måned. Etter at lønningen var kommet inn søkte jeg og fikk kontokreditt. Og det var ordnet på sekunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...