Gå til innhold

Far henter barnet på min samværsdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren jobber offshore og har derfor fri perioder. Tidligere spurte han alltid om det passet at han hentet M, men nå har så og si sluttet med dette og henter når det passer han. Det som er at jeg har en del avspaseringen som gjør at jeg får gå tidligere, i tillegg er ikke far flink til å logge ut av bhg så kan ikke følge med på nettet heller om han fremdeles er i barnehagen, og det er ikke alltid far sier i fra at M er der heller slik at jeg har kjører bomtur for å hente. Flere ganger har det heller ikke passet at han henter da de ofte er midt oppi noe og så kommer jeg å avbryter planene fordi jeg har mine egne med sønnen vår. Noen ganger har jeg utsatt det jeg vil gjøre evt. har avtalt for å ikke føle meg som den stygge ulven. Det viktigste er jo M, men for meg er det til tider både irriterende og frustrerende. Det er flott at far vil være med sønnen sin, men kan han bare gjøre som han vil på mine samværsdager? Vi har jo avtale om hvilke dager vi har samvær med M så burde han ikke hatt min tillatelse til å hente på mine dager? Ønsker ikke å lage bråk, men ønsker å ta opp dette saklig med han og da hadde det vært litt greit å vite noe rundt dette med hentingen. Jeg henter ikke M på hans dager som jeg vil. Da tror jeg pipa hadde fått en annen lyd. Noen som vet?

Anonymkode: 4a0f7...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig kjedelig å ta bomturer til bhg, slet litt med det samme. Jeg satte opp en regel at om han ville hente ungen, så måtte han si i fra dagen i forveien.. Sånn at jeg visste det og ikke tok bomturer og fpr at jeg ikke skulle lage en plan med ungen  som da hadde blitt skuffet fordi planene ikke ble gjennomført:/ feks badetur el

• Liker 1
Skrevet

Du har sikkert snakket med ham om dette på en fornuftig måte. Hva svarte han?

Skrevet

I våre dager med mobiler, er det vel for far bare å sende en sms? 

Det virker jo veldig uansvarlig av far. 

Dere må jo ha en avtale rundt samvær. Når og hvordan det praktiske rundt ordnes. 

Slik dere holder på risikerer jo ungen å ikke bli hentet en dag. 

Skrevet

Du kan ganske enkelt si til far at barnet liker å vite på forhånd hvem som henter så derfor kan dere gjerne avtale senest kvelden før.

AnonymBruker
Skrevet

Skal snakke med han etter helgen. Er bare litt redd han ikke skal respektere ett nei, og hvis vi ikke klarer og bli enige så må vi jo rett og slett forholde oss til avtalen vi har for å unngå unødvendig diskusjon. Snakket tidligere i dag med en venninne som mente at det ikke er lov at den andre henter uten at den forelderen som har samværet samtykker, men så lenge det ikke er regler på det så kan jeg jo heller ikke si det. Far er veldig bestemt og jeg er mer konfliktsky og heller ikke så flink til å snakke for meg så føler han har overtaket når han er hjemme. Kjenner jeg bare gruer meg så til å ta det opp fordi han kommer nok til å mene at jeg bare vil være vanskelig

Skrevet

Har dere delt foreldreansvar? 

Skrevet

Så vidt jeg forstår har ikke far lov å hente på din samværsdag uten ditt samtykke. Du må sjøl vurdere hvor mye konflikt det er verdt i forhold til belastningen det er for deg og ungen hvis du ryker uklar med barnefaren.

Jeg tror det beste er å prøve å snakke ordentlig med far, helst ikke en dag du har kjørt bomtur. 

Prøv å forklare at på dine dager må du kunne planlegge uten å måtte endre planene fordi ungen ikke er der du forventer. Forklar at du er glad for at han henter innimellom på dine dager, men at det er viktig å avtale, sånn at alle vet hva de har å forholde seg til. 

Hvis du vil ha litt informasjon om hvilke regler som gjelder så kan du lese i tråden under, selv om problemstillingen er forskjellig, så gjelder den tråden også henting uten samtykke. Satt på spissen er det kidnapping hvis han henter på din dag uten ditt samtykke. Jeg mener selvsagt ikke at du skal lage en stor konflikt avdeling,  men det kan være greit å vite hvilke regler som faktisk gjelder:

Skrevet

Hvis foreldreansvaret er delt kan ikke barnehagen nekte noen av foreldrene å hente. Har mor foreldeansvaret alene og legger frem dokumentasjon på det så har ikke barnehagen lov til å la barnet gå med far uten at mor har gitt beskjed om at det er ok.

Skrevet

Forstår at det er frustrerende for deg å kjøre bomtur til barnehagen- men utover det, er det ikke ok at far og sønn får tilbringe tid sammen? Far er vel 4 uker ute av gangen på jobb?

Jeg hadde forsøkt å minne han på å sende en sms hver gang han hentet gutten..

Skrevet
5 timer siden, Sulosi skrev:

Hvis foreldreansvaret er delt kan ikke barnehagen nekte noen av foreldrene å hente. Har mor foreldeansvaret alene og legger frem dokumentasjon på det så har ikke barnehagen lov til å la barnet gå med far uten at mor har gitt beskjed om at det er ok.

Legge frem dokumentasjon er vel ikke nødvendig.. jeg har alt foreldreansvar alene. Faren truer med å hente rett som det er, så jeg har bare sagt ifra at KUN jeg skal hente. Med mindre jeg gir beskjed om noe annet. De sa det var ok, og spurte aldri om noe mer enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det bra, men det som ikke er bra for samarbeidet er jo mangel på respekt. Alternativet er jo og å sende sms hver gang jeg vet det skjer noe at han ikke henter og at han I det minste kan kjøre M hjem til meg istede for at jeg må hente han og kjøre totalt 6 mil for å komme hjem når jeg bor gåavdtand til både hjem, bhg og jobb. Jeg henter som regel fordi alternativet er at han kommer hjem senere fordi de er midt oppi noe og det er veldig frustrerende når jeg slutter 16.00, da er det jo nesten ikke noe igjen av dagen når jeg må ut dit. Far er hjemme 4 uker og det begynner å bli lange uker. M har også begynt å spør "hvem henter meg I dag mamma, skal jeg være hos pappa eller være hos deg?" Så føler det begynne å bli litt ustabilt da jeg ikke vet svaret og han sier sånn "hvorfor sa du at du skulle hente, hvorfor hentet ikke du meg?" Heldigvis henter han ikke M når han har aktiviteter uten å kjøre han dit eller I selskaper da invitasjonene skjer på Facebook, men føler min "rett" til å planlegge vår dag forsvinner mer og mer. Far er bare borte I 2 uker og M er også mye roligere da så redd det kan bli for mye frem og tilbak i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...