AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Må starte med å si at det er svært sjelden jeg inntar kunstig søtningsmiddel. Drikker hverken vanlig eller sukkerfri brus. Men idag har jeg drukket en energidrikk (av typen RedBull Zero - ikke samme, men ekvivalent). Og jeg har følt meg oppblåst og forferdelig hele dagen. Årsaken var at jeg trengte noe koffeinholdig for å starte dagen, og ettersom det er blitt varmere klarer jeg rett og slett ikke drikke varm kaffe. Kunne laget iskaffe, men fryseren min er for øyeblikket kaputt. Er rimelig sikker på at det er det kunstige søtningsmiddelet som gjorde utslaget - mener å huske at jeg opplevde liknende da jeg spiste noe godteri med kunstig søtning. Det er til tider vondt i magen, og masse luft (og når den først kommer ut, er det som om den har vært der lenge...). Er det noen som opplever liknende? Er det sannsynlig at jeg rett og slett er intolerant og burde holde meg unna alle kunstige søtningsmidler? Jeg har ikke samme opplevelse når jeg en sjelden gang drikker lettbrus. Det er selvsagt mulig luften kommer av noe annet, men jeg vet ikke helt hva... Anonymkode: 9407c...8f9 1
Bloodless Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 (endret) Jeg reagerer veldig på enkelte kunstige søtningsmiddel. Spiste en hel eske med Läkerol dentafresh en gang og aldri igjen. Altså, når man brekker seg av sin egen fislukt, da er det ille. Men svaret er altså ja, fullt mulig å reagere sånn. Jeg tåler også lettbrus uten å bli giftig. Endret 10. juni 2016 av Bloodless 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Jeg drakk lettbrus før og da kunne jeg få voldsomme magesmerter. Kanskje fordi jeg drakk mye eller noe. Ellers opplever jeg også å få mye luft av enkelte produkter med kunstig søtning. Jeg drikker heller vanlig brus og spiser ting med sukker enn å få magesmerter og masse luft. Anonymkode: 16d6b...1eb 1
isbjørnungen Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 Veldig vanlig med luftplager og evt. diaré når man spiser ting med kunstig søtning. Det gjelder alt fra tyggis, pastiller og ulike drikker. Med tyggis svelger man i tillegg mye luft, og med kullsyreholdige drikker får man kullsyren i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #6 Skrevet 11. juni 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Må starte med å si at det er svært sjelden jeg inntar kunstig søtningsmiddel. Drikker hverken vanlig eller sukkerfri brus. Men idag har jeg drukket en energidrikk (av typen RedBull Zero - ikke samme, men ekvivalent). Og jeg har følt meg oppblåst og forferdelig hele dagen. Årsaken var at jeg trengte noe koffeinholdig for å starte dagen, og ettersom det er blitt varmere klarer jeg rett og slett ikke drikke varm kaffe. Kunne laget iskaffe, men fryseren min er for øyeblikket kaputt. Er rimelig sikker på at det er det kunstige søtningsmiddelet som gjorde utslaget - mener å huske at jeg opplevde liknende da jeg spiste noe godteri med kunstig søtning. Det er til tider vondt i magen, og masse luft (og når den først kommer ut, er det som om den har vært der lenge...). Er det noen som opplever liknende? Er det sannsynlig at jeg rett og slett er intolerant og burde holde meg unna alle kunstige søtningsmidler? Jeg har ikke samme opplevelse når jeg en sjelden gang drikker lettbrus. Det er selvsagt mulig luften kommer av noe annet, men jeg vet ikke helt hva... Anonymkode: 9407c...8f9 Var denne drikken tilsatt noe vitamin? Mener noen av disse drikkene kan være tilsatt B-vitamin eller liknende. Det har i hvert fall jeg blitt oppblåst av. Ellers kan det jo lett være at man drikker fortere når det er ekstra varmt og dermed i tillegg tilden kunstige søtningen svelger mer luft, som gir en liten fest i magen.. Det går jo an å fortsette ¨å være forsiktig med kunstig søtningsmiddel og se det an? Anonymkode: 21a53...9da
kaffepulver Skrevet 11. juni 2016 #7 Skrevet 11. juni 2016 Tror det er vanlig! Jeg får kraftige magesmerter etter inntak av kunstig sukker; spesielt tyggis eller drops. Prøvde meg på sukkerfri smågodt en gang og aldri igjen. Det gjør så fryktelig vondt, og så kommer det luft etterpå også.. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 Jeg blir et levende gasskraftverk av sukkerfritt, og det stinker når jeg fiser Anonymkode: 1e07a...63a 1
Tough cookie Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 Mannitol, xylitol, sorbitol er verstingene som gir luft i magen 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Søtstoffer blir ikke brutt ned av kroppen og ligger da i tarmen og irtiterer og forstyrrer bakteriefloraen. Det er forsket på at stevia som ikke blir brutt ned forstyrrer imunforsvaret bakteriene i tarmen får altså ikke gjort jobben sin som det skal det får ikke brutt ned maten som det skal og skaper da mye gass.. Da er min konklusjon at andre søtstoffer og gjør det. Vær forsiktig. Anonymkode: 8a575...d07 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Jeg reagerer med masse luft og vondt i magen av kunstige sukkeralkoholer, som blant annet er i sukring. Aspartam går derimot helt fint. Mange av produktene med sukralose o.l. står det jo advarsel på at kan virke avførende i store mengder, og det kan også da gi luftplager. Anonymkode: 5ecc9...b60 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 Maltitol må jeg holde meg unna… tåler andre stoffer bedre. Maltitol blir alltid katastrofe… Anonymkode: 62493...7db
Embla Othea Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Jeg tror det er veldig vanlig. Jeg blir for eksempel oppblåst av Pepsi Max. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 8.15): Maltitol må jeg holde meg unna… tåler andre stoffer bedre. Maltitol blir alltid katastrofe… Anonymkode: 62493...7db Flere enn meg som reagerer selv på bittesmå mengder Maltitol?! Er tilsatt Maltitol i en medisin jeg går på 😭😭😭 helt håpløst, snakk om 5 ml to-tre ganger i døgnet, og jeg har så vondt! Anonymkode: 62493...7db
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 Bloodless skrev (På 10.6.2016 den 21.08): Jeg reagerer veldig på enkelte kunstige søtningsmiddel. Spiste en hel eske med Läkerol dentafresh en gang og aldri igjen. Altså, når man brekker seg av sin egen fislukt, da er det ille. Men svaret er altså ja, fullt mulig å reagere sånn. Jeg tåler også lettbrus uten å bli giftig. Läkerol i store mengder får man problemer med uansett. Anonymkode: 84870...5ac
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 10.6.2016 den 21.00): Må starte med å si at det er svært sjelden jeg inntar kunstig søtningsmiddel. Drikker hverken vanlig eller sukkerfri brus. Men idag har jeg drukket en energidrikk (av typen RedBull Zero - ikke samme, men ekvivalent). Og jeg har følt meg oppblåst og forferdelig hele dagen. Årsaken var at jeg trengte noe koffeinholdig for å starte dagen, og ettersom det er blitt varmere klarer jeg rett og slett ikke drikke varm kaffe. Kunne laget iskaffe, men fryseren min er for øyeblikket kaputt. Er rimelig sikker på at det er det kunstige søtningsmiddelet som gjorde utslaget - mener å huske at jeg opplevde liknende da jeg spiste noe godteri med kunstig søtning. Det er til tider vondt i magen, og masse luft (og når den først kommer ut, er det som om den har vært der lenge...). Er det noen som opplever liknende? Er det sannsynlig at jeg rett og slett er intolerant og burde holde meg unna alle kunstige søtningsmidler? Jeg har ikke samme opplevelse når jeg en sjelden gang drikker lettbrus. Det er selvsagt mulig luften kommer av noe annet, men jeg vet ikke helt hva... Anonymkode: 9407c...8f9 Jeg reagerer på enkelte. Visst jeg spiser smågodt uten sukker renner det rett gjennom å jeg får sykt vondt i magen. Men feks fun light saft går helt fint Anonymkode: a3be8...9f7
Topsi Skrevet 1. desember 2023 #17 Skrevet 1. desember 2023 Jeg spiste masse sukkerfritt godteri en gang, venninna mi, som tolererer min ibs-fising greit sa at hun klarte ikke mer. Det er noe av det verste både hun og jeg har kjent. Og det var mye fis, ikke bare en eller to
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå