Gå til innhold

jobb, antall timer og lønn, jeg er helt grønn!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen spørsmål. Har aldri hatt en "ekte" jobb før, siden jeg ble sykmeldt så på arbeidsavklaringspenger i løpet av skolen. Var 18 år og gikk VGS, måtte slutte på grunn av en skade. Som jeg nå får behandling for (ulykke). 

Så jeg har noen spørsmål angående antall jobbtimer og lønn. Slik at jeg vet hva jeg skal se etter. 
Jeg har nå nesten 15 000 kr i måneden etter skatt. Aap + bostøtte. Jeg klarer meg akkurat. Har ikke råd til bil, men det er en luksusvare og det vet jeg godt. Derfor jeg ikke har det altså. 

- hvor mange timer er det med jobb på ei uke og måned om du vet det? Altså fulltidsjobb, og hva er tallene på 50% stilling, som da blir deltidsjobb? eller.. Hva er normalt i antall timer... Jeg har alltid tenkt 10, er det riktig?

- Hva er "normal" lønn? i en jobb som ikke krever utdanning. Deltid og heltid, vær for seg. Månedslønn. 

Jeg må først jobbe, for så å gå tilbake til skolen senere. Jeg ønsker ingenting innen yrkesfagene, så det må bli høyere utdanning etterhvert. Jeg må jobbe for å vite om at jeg er "frisk nok", og for å spare penger til utdanning, fordi jeg klarer mest sannsynligvis aldri jobb + skole. 

Anonymkode: b3131...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Full jobb i ordinært dagarbeid er 37,5 timer. 

Hvilken lønn du kan oppnå er helt opp til arbeidsgiver å avklare med deg. 

Anonymkode: d8677...6d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Full jobb i ordinært dagarbeid er 37,5 timer. 

Hvilken lønn du kan oppnå er helt opp til arbeidsgiver å avklare med deg. 

Anonymkode: d8677...6d5

Så 5 arbeidsdager er det som er normalt? eller er det 7, men 5 timer, det høres feil ut :P 

Men hva kan jeg forvente? 15 000 i måneden? 20 000 i måneden? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så 5 arbeidsdager er det som er normalt? eller er det 7, men 5 timer, det høres feil ut :P 

Men hva kan jeg forvente? 15 000 i måneden? 20 000 i måneden? 

5 dager i uka er vanlig arbeidsuke.

jeg jobber i klesbutikk, 25 timer i uka fordelt på 4 dager og får utbetalt litt over 15.000,- i mnd.

Anonymkode: ac77a...876

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

5 dager i uka er vanlig arbeidsuke.

jeg jobber i klesbutikk, 25 timer i uka fordelt på 4 dager og får utbetalt litt over 15.000,- i mnd.

Anonymkode: ac77a...876

Skuffende å få så lite da. Hadde håpet på et bedre liv økonomisk av å få meg jobb :( eneste jeg har jobbet for i flere år nå. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skuffende å få så lite da. Hadde håpet på et bedre liv økonomisk av å få meg jobb :( eneste jeg har jobbet for i flere år nå. 

I fjor sommer jobbet jeg fulltid på butikk (37,5 time i uka). Hadde da utbetalt rundt 25 000 etter skatt i mnd. Siden jeg er student betaler jeg lite i skatt bare for å ha sagt det. Dersom du har 15 000 i mnd. nå vil du mest sannsynlig ikke tjene noe mer enn det på en deltidsjobb i 50% stilling.

Anonymkode: f80a0...69d

Skrevet

I 100% stilling jobber man:
7,5 timer per dag
5 dager i uka
som blir 37,5 timer per uke
som igjen blir 162 timer per måned

Deltidsjobb kan være alt som er mindre enn dette. Du kan ha f.eks 50% stilling som du nevnet, eller du kan ha 60% stilling, 90% eller andre %'er. Hvis du lurer på hvor mange timer dette er tar du timeantallet i 100% stilling og ganger med 0,90 for 90% stilling osv (0,stillingsprosenten). 

Lønnen vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass og type jobb, så det er vanskelig å si noe om. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Mynona skrev:
som igjen blir 162 timer per måned

(ser ikke det sitatet veldig rart ut?)

Viktig å huske på at du på AAP har utbetaling for to uker av gangen, man kan si det blir 13 måneder i året. Når du får oppgitt månedslønn er det derfor viktig å huske på at du er vant til å få utbetaling oftere, og for færre dager, enn det man får i arbeidslivet. Ser at det er flere her på forumet i andre tråder som ikke har tenkt på det, så det være greit å ta med seg :)

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, applestories skrev:

(ser ikke det sitatet veldig rart ut?)

Viktig å huske på at du på AAP har utbetaling for to uker av gangen, man kan si det blir 13 måneder i året. Når du får oppgitt månedslønn er det derfor viktig å huske på at du er vant til å få utbetaling oftere, og for færre dager, enn det man får i arbeidslivet. Ser at det er flere her på forumet i andre tråder som ikke har tenkt på det, så det være greit å ta med seg :)

Jeg vet. Jeg får 3 utbetalinger, aap og bostøtte. En gang i blant, kanskje 2-3 ganger i året får jeg en ekstra utbetaling. 

Men. sånn ca 15 000 er det jeg klarer meg på. De ekstra utbetalingene er bonus, som legges av i en bufferkonto. 
Det er forskjell på 15 000 og 25 000 kr. Alt over 20 000 hadde vært bra, for da hadde jeg klart meg ganske godt i hverdagen. 

Skrevet

37,5 time i uka er normalen, 35,5 hvis du jobber turnus.

Hva "normal" lønn er kommer an på hvor mye skatt du betaler. Har du BSU og sparer månedlig på den så betaler du mindre skatt, har du barn betaler du mindre skatt, har du høye lån betaler du mindre skatt, har du en ektemann som tjener godt må du betale mer osvosv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å anslå hva som er "typisk" utbetalt lønn for en uten utdannelse, fordi lønnsnivået varierer så mye fra sektor til sektor, og skattetrekket kan også variere individuelt.

Hvis jeg skal gjette så vil jeg tro at gjennomsnittet for noen med 100% jobb blir rundt 20-25 000 utbetalt i måneden. Noen yyrker er dårligere betalt enn dette, men jevnt over så er dette relativt oppnåelig.

Jeg kjenner jo verken deg eller din situasjon, men jeg vil tro at det kan være vanskelig å komme seg ut i 100% jobb for noen som har vært uten i hele sitt voksne liv, men du kan jo prøve å jobbe deg opp i stilling. Det kan jo dessuten være greit å skikte på jobber i turnus, da får du bedre timeslønn og behøver ikke å jobbe like mye i starten.

Anonymkode: f6365...d2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har videregående skole. Har utbetalt ca 24000 +noe tillegg i mnd. 100% stilling, altså 37,5 timer i uken.

Anonymkode: e57f0...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på hotell, et typisk lavtlønnsyrke, og tjente litt over 300 000,- i året. Ca. 19 000,-. utbetalt. Tenker dette er en typisk minimum du kan forvente med 100% stilling.

Anonymkode: 19b7f...590

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre her sier, vil lønnen være avhengig av hva slags jobb du har. Hvis du skal jobbe i et typisk lavtlønnsyrke, vil du nok få utbetalt mellom 15000-20000 imnd, kanskje litt mer hvis du har flaks. Jeg synes ikke du skal være misfornøyd med det. Vi har alle begynt et sted, og det må da være bedre å tjene 15000 som ansatt enn å få det som aap og bostøtte. (Dette er ikke ment som kritikk mot de som ikke kan jobbe)  Er du vanlig lønnsmottaker får du også kolleger, struktur i hverdagen, yrkesstolthet osv. Lykke til:)

Anonymkode: 4e4b5...e49

AnonymBruker
Skrevet
Den 10. juni 2016 at 19.09, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen spørsmål. Har aldri hatt en "ekte" jobb før, siden jeg ble sykmeldt så på arbeidsavklaringspenger i løpet av skolen. Var 18 år og gikk VGS, måtte slutte på grunn av en skade. Som jeg nå får behandling for (ulykke). 

Så jeg har noen spørsmål angående antall jobbtimer og lønn. Slik at jeg vet hva jeg skal se etter. 
Jeg har nå nesten 15 000 kr i måneden etter skatt. Aap + bostøtte. Jeg klarer meg akkurat. Har ikke råd til bil, men det er en luksusvare og det vet jeg godt. Derfor jeg ikke har det altså. 

- hvor mange timer er det med jobb på ei uke og måned om du vet det? Altså fulltidsjobb, og hva er tallene på 50% stilling, som da blir deltidsjobb? eller.. Hva er normalt i antall timer... Jeg har alltid tenkt 10, er det riktig?

- Hva er "normal" lønn? i en jobb som ikke krever utdanning. Deltid og heltid, vær for seg. Månedslønn. 

Jeg må først jobbe, for så å gå tilbake til skolen senere. Jeg ønsker ingenting innen yrkesfagene, så det må bli høyere utdanning etterhvert. Jeg må jobbe for å vite om at jeg er "frisk nok", og for å spare penger til utdanning, fordi jeg klarer mest sannsynligvis aldri jobb + skole. 

37,5 t pr uke i 100 % dagtid eller 35,5 t pr uke i 100% turnus. Noen har andre ukes timetall spørs litt på turnus. 1950 t i året tilsvarer 100% dagtid 1846 turnus. 

Jeg er utdannet helsesekretær får tarifflønn pluss ett ekstra tillegg har 8 år ansiennitet og årslønn på 379.000 får utbetalt rundt 22.500 i mnd hvis jeg jobber 100%. Timeslønnen min er 194 mens en ufaglært uten utdanning nyansatt i kommunen her ville ligget på 140kr i timen ca.

Men er dårlig mentalitet å tenke at man ikke vil jobbe hvis man får dårlig betalt da er jo viktig å bidra i samfunnet.

hva du tjener avhenger jo av sted i landet, arbeidsgiver, arbeidstiden osv. Er jo noe man forhandler frem.

Anonymkode: ff449...676

Gjest Blondie65
Skrevet

Nettolønn er helt individuelt og det er vanskelig for noen her å snakke om hva som er vanlig nettolønn da dette avhenger helt av hva slags fradrag man har på skatten. F.eks, kan to personer med lik jobb og lik lønn kan ha flere tusen i forskjell i nettolønn fordi den ene eier belånt bolig, og den andre gjør ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...