AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Heihei! Så nå har jeg altså begynt i sommerjobb, men hvordan er det nå reglene er? Jeg tror ikke jeg kommer til å tjene over 50 000 i sommer, men vill heller betale litt skatt og få litt tilbake neste år. Er et slik at man må bestille skattekort selv nå, eller henter arbeidsgiver det ut? Og BSU?, skal jeg skrive inn det jeg har betalt inn til nå, eller hva målet er i løpet av slutten av året? Kjenner jeg er litt blank gitt, da det er relativt nytt for meg, da jeg mener å tro at min forrige arbeidsgiver i fjor sommer, selv hentet, men kan ikke huske om jeg bestilte først Anonymkode: 0c9b2...c7b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Du går inn på skatteetaten og bestiller skattekort. Er bare å legge inn de opplysningene som kreves. Sett forventet inntekt litt høyere enn det du tror du vil tjene. Jeg tjente ca. 150 000 ifjor og hadde da skattetrekk på 12%. Får tilbake rundt 6000 i år men har også en del fradrag. Tror du betaler rundt 6% skatt dersom du setter forventet inntekt til rundt 65 000. Arbeidsgiver vil da hente skattekortet ditt på nett, så du trenger ikke gi det i hånda til sjefen. Vet ikke hvordan det funker med BSU. Det du kan gjøre er å skrive inn den summen du tror du vil ha på slutten av året, så spesifiserer du i feltet nederst at du ikke har så mye nå. Sånn har jeg gjort det når jeg har vært usikker på hva som er riktig å skrive i skattekortet og dette har de da tatt hensyn til. Har jeg skrevet feil så har de altså rettet på det Siden du ikke blir å tjene over frikortgrensen bør du kanskje vurdere å bare fikse frikort? Kanskje kan du avtale med f.eks. foreldre at du overfører noe av det du tjener til de slik at de kan betale dette tilbake neste juni hvis du ikke klarer å la være å bruke de dersom du har de selv? Samtidig må du jo gjøre det klart for de at de ikke under noen omstendigheter skal betale pengene tilbake før da. Skattepengene kommer jo ganske sent i juni (for de som ikke får de før til høsten) og det er denne mnd. som er utfordrende for oss som studerer. Skulle gjerne hatt de 6000 jeg får igjen på skatten rundt den 15 når jeg vanligvis får stipend fremfor rundt den 25. Anonymkode: 9fccc...02d
ajarRun Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Jeg skriver aldri noe om BSU. Da får jeg 5000 tilbake neste år, de putter jeg på BSUen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå