Gå til innhold

Hvordan unngå kroppsfiksering hos egne barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, 8 og 10 år. Jeg ønsker at de skal få en best mulig oppvekst og være mest mulig fornøyd med egen kropp. Jeg selv er slitt med overvekt lenge. Det startet da jeg var ungdom. Jeg ønsker ikke at mine barn skal oppleve det samme, og det å være på konstant slanking. Men jeg vil heller ikke at de skal være redd for å veie bittelitt for mye, for jeg vil jo ikke at de skal bli for kroppsfiksert. 

Jeg prøver å skjule at jeg slanker meg, samtidig som jeg sier at jeg prøver å gå ned litt ved å trene og spise sunt. Samtidig tar jeg av og en en is osv. sammen med de, slik at de vet det er lov å kose seg litt iblant. 

Hvordan gjør dere det i oppveksten med tanke på vekt? Hun ene er litt lubben, men barn vokser jo gjerne slikt av seg. Begge er aktiv med en idrett hver. 

Anonymkode: 787d7...615

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ene er litt lubben, men barn vokser jo gjerne slikt av seg.

Tja, det er vel ikke helt korrekt. Overvekt i barne- og ungdomsår fører gjerne til overvekt som voksen.

Anonymkode: e45e0...399

Skrevet

Tror du gjør rett i å ikke fokusere på slanking og diett når det gjelder deg selv.  Når det er sagt legger jeg merke til at du skriver følgende:   Samtidig tar jeg av og en en is osv. sammen med de, slik at de vet det er lov å kose seg litt iblant.

Å lære barn å koble kos med god mat og søtt, er ikke smart. Nettopp dette er jo manges årsak til overvekt, at de føler behov for å kose seg, og da må det være mat, is og søtsaker.  Man kan kose seg med musikk, lese, gå en tur å se på fuglene.  Skjønner? 

Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Tror du gjør rett i å ikke fokusere på slanking og diett når det gjelder deg selv.  Når det er sagt legger jeg merke til at du skriver følgende:   Samtidig tar jeg av og en en is osv. sammen med de, slik at de vet det er lov å kose seg litt iblant.

Å lære barn å koble kos med god mat og søtt, er ikke smart. Nettopp dette er jo manges årsak til overvekt, at de føler behov for å kose seg, og da må det være mat, is og søtsaker.  Man kan kose seg med musikk, lese, gå en tur å se på fuglene.  Skjønner? 

Hun sier bare at hun vil at barna skal se at hun også spiser usunt en gang i blant, ikke at sukker er kosen deres fremfor annen form for kos. Is er jo kosemat, ikke næring.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har barn som er overvektig i tillegg til å være det selv, bør du se på familiens samlede kosthold og hva dere gjør feil. Det er du som voksen som kjøper inn og lager all mat som blir konsumert, sammen med din mann. Barn spiser bare det de får. Blir dere overvektige, gjør dere noe feil. Får barn feil mat eller for mye av den, blir de overvektige. Det er altså de voksnes feil, for barn har ikke penger til å spise seg selv fete. Det får de av mor og far. Når du selv sier du er overvektig, samt at du har et overvektig barn, bør det ringe en varselklokke.

Det er gammel overtro å si at "barn vokser av seg lubbenheten". Det gjør de ikke. Tvertimot. Forskning i dag viser at de barna som er overvektige, fortsetter gjerne å være det inn i voksen alder. Sirkelen er vanskelig å bryte ut av, hvis du er vokst opp med et visst matmønster og bestemte typer matvarer. Det er ikke noe galt i å lære barna sine hva som er sunne matvarer og hva man bør spise. Du presser ikke kroppshysteri på dem av den grunn. 

En jente i klassen til sønnen min, var temmelig overvektig allerede i første klasse. Hun lignet på sin mor, som var sterkt overvektig selv. Som mor, som datter. Dette fortsatte i mange år. Helt til de kom i 9. klasse. Plutselig la moren om kostholdet i huset og gikk inn for en sunnere livsstil. Både mor og datter ble bitt av basillen, og gikk drastisk ned i vekt. I dag er de begge tilnærmet "halvert", og jentungen har forandret seg totalt i klesveien og alt :-)

Anonymkode: 1dbaa...97f

Skrevet
Et øyeblikk siden, palamina skrev:

Hun sier bare at hun vil at barna skal se at hun også spiser usunt en gang i blant, ikke at sukker er kosen deres fremfor annen form for kos. Is er jo kosemat, ikke næring.

Ok.  Jeg har litt dårlig erfaring fra min manns søster sin familie, bare.  Der skal det "koses" stadig vekk, og det betyr kake, vafler, biff og bernaise, pølser på grillen osv.  Hele familien, både store og små er overvektige.  Det er ikke vanskelig å se grunnen. 

Foreldre kan bare til en viss grad, og til et visst punkt, påvirke i hvor stor grad ungene blir kroppsfiksert.  Det kommer en alder hvor det venninnene sier teller mer.  Den beste styrke vi foreldre kan gi barna da er god selvtillit og et godt selvbilde.  Skjønt det er i seg selv en stor utfordring..

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Zienna skrev:

Den beste styrke vi foreldre kan gi barna da er god selvtillit og et godt selvbilde.  Skjønt det er i seg selv en stor utfordring..

Og legge opp til en aktiv livsstil fra de er små. Jeg vokste opp med en mor som var fanatisk i forhold til slanking og kroppsfokus, så jeg arvet dessverre spisevegring kan du si. Heldigvis har jeg kommet over det etter at jeg fikk barn. Derfor syns jeg ts tenker fornuftig når hun går inn for å unngå at barna oppfatter at hun slanker seg. Jeg syns det høres ut som du gjør alt rett jeg ab!

Selv prøver jeg å legge opp til å ta med barna mine på aktiviteter som gjør at de kjenner hvor godt det er å være i form. Vi jogger litt og går på ski, kjører slalom og sånne ting. Masse ute i skog og mark. Jeg prøver å lære dem at det aller viktigste er at kroppen fungerer som den skal, ikke hvordan den ser ut. :) Spiser ok sunt også, men det aller viktigste er å bli glad i å være i aktivitet tror jeg.

Endret av palamina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det du legger frem her blir fort slitsomt. Lær dem gode verdier, VÆR GOD FORBILDE og elsk dem, det er egentlig alt man kan gjøre, 

Anonymkode: b13d2...b35

Skrevet
3 timer siden, palamina skrev:

Og legge opp til en aktiv livsstil fra de er små. Jeg vokste opp med en mor som var fanatisk i forhold til slanking og kroppsfokus, så jeg arvet dessverre spisevegring kan du si. Heldigvis har jeg kommet over det etter at jeg fikk barn. Derfor syns jeg ts tenker fornuftig når hun går inn for å unngå at barna oppfatter at hun slanker seg. Jeg syns det høres ut som du gjør alt rett jeg ab!

Selv prøver jeg å legge opp til å ta med barna mine på aktiviteter som gjør at de kjenner hvor godt det er å være i form. Vi jogger litt og går på ski, kjører slalom og sånne ting. Masse ute i skog og mark. Jeg prøver å lære dem at det aller viktigste er at kroppen fungerer som den skal, ikke hvordan den ser ut. :) Spiser ok sunt også, men det aller viktigste er å bli glad i å være i aktivitet tror jeg.

Et veldig godt råd fra Palamina, synes jeg.  "Å fokusere på at kroppen fungerer som den skal, ikke hvordan den ser ut". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...