Gå til innhold

Er dette voldtekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner til skade for omtalte.

Ber om at dere tar den prinsippielle debatten om voldtekt og alkoholpåvirkning en annen tråd, der innlegget ikke reflekterer tilbake på TS, som presiserte i startinnlegget at sexen ikke var ønsket fra TS' side.

Phaedra,adm

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet
Den 14.6.2016 at 16.23, Brimi skrev:

Du har rett, bortsett fra en ting. Man later ikke som at det er hyggelig, ei heller leker med. Man er passiv, gjør ingenting (noen kan også være med på leken og late som at de liker det, men det er så vidt jeg har skjønt sjeldent). Man er livredd for at det skal bli mye verre. Det er et overlevelsinstinkt vi mennesker har. Ikke bare det at gjerningsmannen kan gjøre verre ting, men også det at det er verre å få grensen trådd over flere ganger enn en gang. Ei heller tør mange ikke å si nei enda en gang. Fordi gjerningsmannen allerede har gått over grensen, hvorfor skulle han høre på meg nå liksom? I og med at jeg har opplevd dette selv, så har jeg lest mye om det. Dette går igjen hos veldig mange. 

Ja, jeg bare spør. Har ikke lest noe særlig om det, så vet bare egenfortellinger jeg har lest på nett, og hørt fra venner. 
Jeg ville bare tro at det å "leke med" i innledningsfasen ikke var så dårlig overlevelsesmekansime heller. I en lignende situasjon så gjorde jeg meg så sjarmerende som jeg bare kunne, ga litt slik at han ikke skulle ta mer. Hvis jeg ga han et kyss så ville hendene hans kanskje forsvinne fra bukselinningen osv., kanskje det hadde funket med noen menn, hva vet jeg. Holde stemningen positiv, for er det ikke bedre å bli voldtatt mens man later som man ikke dør inni seg, i stedet for å bli voldtatt mens man spyr i munnen sin av redsel, okei da, sannheten er jo at begge kan skje på samme tid. Jeg tenker det kanskje handler om å balansere makten, overfor seg selv, kanskje det kjennes mindre ille ut hvis man later som man er med på det, for da trenger man ikke kjenne på at man er fullstendig maktesløs, og blir tvunget? (Jeg snakker ikke om å "lead someone on", den atferden jeg snakker om er etter at man har gitt tydelig beskjed om at man ikke vil, og sagt tydelig nei.) 

Gjest Klopp
Skrevet

Dette må du da vite selv ts! Trenger ikke spørre om det. Et nei er et nei og det vet alle!!

Skrevet

Menn teller!

Skrevet

Et av problemene med de som sier det meste er voldtekt bare hun påstår det uten beviser er grunnleggende hat til menn og menns rolle I samfunnet. 

Jeg har tidligere skrevet litt rundt Straffeloven paragraf 297. Det som skal være den mildeste formen for voldtekt. Denne paragrafen er svært betenkelig. Det går på husker eller husker ikke hva som har hendt. I andre straffesaker er det faktisk slik at det må foreligge tekniske beviser. Men ikke i slike saker. Beviser ikke voldtekt. Der hele kan være høyst frivillig fra begge. 

Jeg vet om slike saker med falske beskyldninger. Dette med personlige tragedier I ettertid pga. Ei dame som ville hevne seg. Jeg tror derfor at 297 I sin nåværende form er feil. 

Damer blir heiet frem av organisasjoner uten realist tilknytning til mannen der ute. Når en leser deres propaganda er alle menn voldtekteks-forbrytere. Ja det er skrevet som politiske manifest. Det er vanskelig å ta slike organisasjoner alvorlig. Høyst beklagelig at de har innvendinger på de som styrer landet også. 

For å gå videre så er  det lov å selge sex men ikke kjøpe. Det er ingen helhet. 

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Han trodde kanskje at du gav etter og ville etterhvert? Holdt han deg fast mens han kledde av deg, eller kunne du lett ha flyttet deg unna og gått? For meg høres det det ut som han avr full og ville forsøke lengst mulig å få deg til sengs. Synes alt er voldtekt når for tiden. Er jo normalt at menn maser litt om sex. Om han holdt deg fast mens han kledde av deg, så du ikke kunne komme deg vekk er det voldtekt, men om han ikke gjorde det og du lett kunne kommet deg vekk, er det ikke det.

Skrevet
54 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Han trodde kanskje at du gav etter og ville etterhvert? Holdt han deg fast mens han kledde av deg, eller kunne du lett ha flyttet deg unna og gått? For meg høres det det ut som han avr full og ville forsøke lengst mulig å få deg til sengs. Synes alt er voldtekt når for tiden. Er jo normalt at menn maser litt om sex. Om han holdt deg fast mens han kledde av deg, så du ikke kunne komme deg vekk er det voldtekt, men om han ikke gjorde det og du lett kunne kommet deg vekk, er det ikke det.

Jeg synes dette er et glimrende innlegg. Det forteller hvor små nyanser det er mellom voldtekt og IKKE voldtekt. 

Det er her jeg mener 297 paragrafen I Straffeloven kunne vært noe lignende eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Mysticgirl skrev:

Et nei er et nei og det er nok. Man skal ikke trenge å måtte kjempe fysisk i mot.

Anonymkode: a2fcd...9fb

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 10.6.2016 at 17.08, AnonymBruker skrev:

Endret av Gorgonzola
Ble feil
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Den 18.6.2016 at 12.35, Peter007 skrev:

Jeg synes dette er et glimrende innlegg. Det forteller hvor små nyanser det er mellom voldtekt og IKKE voldtekt. 

Det er her jeg mener 297 paragrafen I Straffeloven kunne vært noe lignende eksempel. 

Nettopp :)

Gjest Mysticgirl
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et nei er et nei og det er nok. Man skal ikke trenge å måtte kjempe fysisk i mot.

Anonymkode: a2fcd...9fb

Man kan mene nei, men få lyst senere? Som sagt må jo TS svare på det jeg spør om lengre opp for om det kan defineres som voldtekt eller ikke..

Skrevet

Mange ville hatt nytte av å lese NOU 1997:23 sexualloven., spesielt kapittel 3.5 som tar for seg kommisjonens vurderinger rundt tvang og trusler versus samtykke. 

Det sentrale er altså ikke om det er gitt samtykke, men om handlingen ble gjort med tvang eller trusler. Mye av diskusjonen rundt spørsmålet om voldtekt eller ei, skyldes antakelser om hva som kvalifiserer til dette og ikke. Det er like ille begge veier, altså både når noen bagatelliserer en voldtekt som når enkelte hevder en ikke-voldtekt er det. Desverre settes sterke følelser i sving rundt spørsmålet og det hindrer en skikkelig diskusjon rundt grensegangene.

AnonymBruker
Skrevet

Om man går rundt med en uggen følelse i flere uker, måneder og år etterpå, så føles det som en voldtekt. Ikke noe en føler en kan anmelde, men man føler seg brukt og ekkel. "Jeg skulle jo ha vist det bedre at jeg ikke ønsket det.." Men det er ikke så lett midt oppi det. 

Anonymkode: 75a3e...f49

Skrevet
Den 19.6.2016 at 13.47, Mysticgirl skrev:

Man kan mene nei, men få lyst senere? Som sagt må jo TS svare på det jeg spør om lengre opp for om det kan defineres som voldtekt eller ikke..

Mener du senere i akten eller senere på dagen/kvelden/etc? Så klart kan det skje at man har lyst ved en senere anledning( for det det er mange grunner til at man ikke vil ha sex der og da). Jeg klarer ikke helt å se for meg at noen vil få lyst senere i selve akten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...