LolitaGirl Skrevet 12. juni 2016 #21 Skrevet 12. juni 2016 Når du har sagt nei, så er det jo en voldtekt. Skjønner ikke hvordan folk kan si det ikke er det? Du var redd når han plutselig begynte, og du turte ikke gjøre noe etter at du sa nei 2
Brimi Skrevet 12. juni 2016 #22 Skrevet 12. juni 2016 Den 11. juni 2016 at 2.48, Sh999 skrev: Sa du klart NEI når han begynnte og kle av deg? Strittet du imot? Holdt han deg fast? Det er mange detaljer som er relevante her for og bedømme om det er voldtekt eller ikke vil jeg si da.. Nei, vet du hva. En person trenger ikke å måtte stritte fysisk i mot, ei heller måtte personen blitt holdt fast for å kalle det voldtekt. Vet du hva som er den vanligste reaksjonen som kommer når sånt skjer? Hvorfor tror du mange voldtektsoffere får skyldfølelse i etterkant? Fordi man fryser til og klarer ikke å gjøre noe. TS skrev i HI at hun sa nei, og det er mer enn nok. 2
Brimi Skrevet 12. juni 2016 #23 Skrevet 12. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seksuell handling Seksuell handling rammes av straffelovens § 297. Seksuell handling uten samtykke. Lovbestemmelsen omfatter primært beføling av bryster eller kjønnsorganer, må alltid foretas mot en annen person, og personen har ikke samtykket i handlingen. Anonymkode: 6c789...01f Jeg tviler på at samleie går under seksuell handling. Det går nemlig under seksuell omgang. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #24 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, Brimi skrev: Jeg tviler på at samleie går under seksuell handling. Det går nemlig under seksuell omgang. Nemlig, Eksentrik eller hva han heter prøver å late som det seksuel handling være sex ( Sex uten samtykke er altså ikke å regne som voldtekt.-tåpelig) Og seksuel handlig er beføling og ikke samleie. Men han er en kverulant og for TS skyld bestemte jeg meg for ikke sitere, da jeg tror det er bedre at tråden dør ut. Anonymkode: 6c789...01f 2
Brimi Skrevet 13. juni 2016 #25 Skrevet 13. juni 2016 Den 11. juni 2016 at 2.35, eksentrisk skrev: Jeg er ikke jurist, men for meg ser dette ikke ut som voldtekt. Se: Så du det som stod om "eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen". Jeg er rimelig sikker på at å fryse til går under det. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nemlig, Eksentrik eller hva han heter prøver å late som det seksuel handling være sex ( Sex uten samtykke er altså ikke å regne som voldtekt.-tåpelig) Og seksuel handlig er beføling og ikke samleie. Men han er en kverulant og for TS skyld bestemte jeg meg for ikke sitere, da jeg tror det er bedre at tråden dør ut. Anonymkode: 6c789...01f Beklager, men jeg klarer ikke å la vær ( bortsett fra noen ganger) å si noe når det kommer sånne svar. Jeg er kverulant jeg og skjønner du TS, det er helt klart voldtekt og jeg håper du fatter mot til å anmelde. Det er IKKE DIN SKYLD! Dette kan ikke sies ofte nok.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #26 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, Brimi skrev: Jeg tviler på at samleie går under seksuell handling. Det går nemlig under seksuell omgang. I min tråd om jeg hadde blitt voldtatt, gikk han etter meg, i flere dager, i flere timer,ville ikke gi seg. Jeg ble kalt løgner, irrasjonell,han var veldig respektløs. Mye er slettet nå i den tråden. Anonymkode: 6c789...01f
Brimi Skrevet 13. juni 2016 #27 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I min tråd om jeg hadde blitt voldtatt, gikk han etter meg, i flere dager, i flere timer,ville ikke gi seg. Jeg ble kalt løgner, irrasjonell,han var veldig respektløs. Mye er slettet nå i den tråden. Anonymkode: 6c789...01f Herregud! Jeg skjønner meg ikke på hvordan noen tenker jeg... Håper det går bedre med deg nå
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #28 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, Brimi skrev: Herregud! Jeg skjønner meg ikke på hvordan noen tenker jeg... Håper det går bedre med deg nå Takk Jeg har mye bedre nå, etter å fått samlet tankene og følesene Anonymkode: 6c789...01f 1
Gothminister Skrevet 13. juni 2016 #29 Skrevet 13. juni 2016 Den 10.06.2016 at 17.08, AnonymBruker skrev: Hei. For en stund siden var jeg på fest, og en jeg kjenner var også der. Han flørtet veldig, men jeg var ikke like interessert. Han var betydelig full, og jeg var ganske så edru. Etter en stund begynner han å dra meg inn på et rom og spør om vi skal ha sex, men jeg sier "nei, ikke nå" og "nei jeg orker ikke". Men så snur han meg plutselig rundt, kler av meg og begynner å ha sex med meg. Jeg turte ikke å dytte han unna når han var "i gang", så jeg ventet til jeg kunne gå derfra. Jeg sa jo nei, og han hørte ikke på meg. Anonymkode: a7f77...4d9 Om du tydelig sa nei, men han tok deg med makt. Så er det voldtekt.
Phaedra Skrevet 13. juni 2016 #30 Skrevet 13. juni 2016 Ryddet for spekulasjoner til skade for omtalte. Phaedra,adm
Oz- Skrevet 13. juni 2016 #31 Skrevet 13. juni 2016 Den 11.6.2016 at 2.48, Sh999 skrev: Sa du klart NEI når han begynnte og kle av deg? Strittet du imot? Holdt han deg fast? Det er mange detaljer som er relevante her for og bedømme om det er voldtekt eller ikke vil jeg si da.. Det er ikke om hun sa nei eller ikke som er poenget, det er om hun sa ja eller ikke. Man må samtykke til samleie, ikke motsette seg det.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #32 Skrevet 13. juni 2016 (endret) Dumt å være med å bagatliesere voldekter, og legge alt skylden på offret og gi de dårlig samvittighet, når det er overgriperen som burde å få all skylden og dårlig samvittighet. Skulle ønske folk tenkte seg litt før de svarer/diskuterer, noen ganger er det greit å bare holde kjeft. Anonymkode: 6c789...01f Endret 14. juni 2016 av Phaedra Ryddet for avsporinger. Phaedra,adm 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #33 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du skal drite i svare i den andre tråden, husk at det er faktisk en annen person bak kjermen, og hun har fått bekreftet fra fagpersoner at det var voldekt. Dumt å være med å bagatliesere voldekter, og legge alt skylden på offret og gi de dårlig samvittighet, når det er overgriperen som burde å få all skylden og dårlig samvittighet. Skulle ønske folk tenkte seg litt før de svarer/diskuterer, noen ganger er det greit å bare holde kjeft. Anonymkode: 6c789...01f Så du mener at fordi folk ikke nødvendigvis er enig med deg om at det er voldtekt så burde de bare hold kjeft? Kanskje det heller er du som burde det...? Anonymkode: 1f369...874 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #34 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at fordi folk ikke nødvendigvis er enig med deg om at det er voldtekt så burde de bare hold kjeft? Kanskje det heller er du som burde det...? Anonymkode: 1f369...874 Nei, men at man kan tenke på at det er en ordenli person bak skjermen, en sårbar person som har opplevd noe tramatisk og fælt, og tenke på hva og hvordan man ordlegger seg, at det man skriver kan faktisk gjøre ting vondt verre. At noen ganger er det kanskje like greit å ikke skrive noe,enn å kverulere på om det var det eller det eller det. Men du har helt rett jeg kan ikke bestemme folk hva de skal skrive,men jeg kan oppfordre folk til å la trådene dø ut, derfor svarer jeg stort sett aldri,uten nå hvis det er flere som svarer i dette øyeblikket. Er det en negativ kommentar (eller positiv),og ingen svarer-lar jeg det gå,fordi jeg asbolutte tror det beste for TS er at tråden dør ut. Anonymkode: 6c789...01f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #35 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men at man kan tenke på at det er en ordenli person bak skjermen, en sårbar person som har opplevd noe tramatisk og fælt, og tenke på hva og hvordan man ordlegger seg, at det man skriver kan faktisk gjøre ting vondt verre. At noen ganger er det kanskje like greit å ikke skrive noe,enn å kverulere på om det var det eller det eller det. Men du har helt rett jeg kan ikke bestemme folk hva de skal skrive,men jeg kan oppfordre folk til å la trådene dø ut, derfor svarer jeg stort sett aldri,uten nå hvis det er flere som svarer i dette øyeblikket. Er det en negativ kommentar (eller positiv),og ingen svarer-lar jeg det gå,fordi jeg asbolutte tror det beste for TS er at tråden dør ut. Anonymkode: 6c789...01f Når det kun kommer støtteerklæringer på at "ja, dette var en voldtekt 100%", så kan man ikke bare holde munn nei, da vil TS få et helt feil inntrykk av saken og vil gå ut og tro at dette er en voldtekt når det kanskje ikke er det. Anonymkode: 1f369...874 2
Dr. A. Kula Skrevet 13. juni 2016 #36 Skrevet 13. juni 2016 Den 10.6.2016 at 17.08, AnonymBruker skrev: Hei. For en stund siden var jeg på fest, og en jeg kjenner var også der. Han flørtet veldig, men jeg var ikke like interessert. Han var betydelig full, og jeg var ganske så edru. Etter en stund begynner han å dra meg inn på et rom og spør om vi skal ha sex, men jeg sier "nei, ikke nå" og "nei jeg orker ikke". Men så snur han meg plutselig rundt, kler av meg og begynner å ha sex med meg. Jeg turte ikke å dytte han unna når han var "i gang", så jeg ventet til jeg kunne gå derfra. Jeg sa jo nei, og han hørte ikke på meg. Anonymkode: a7f77...4d9 Sitat § 291. Voldtekt Med fengsel inntil 10 år straffes den som a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd, b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv. Sitat § 297. Seksuell handling uten samtykke Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det Spørsmålet er om det er voldtekt. Jeg har sitert gjeldende lovtekst, paragraf 291 og 297, som er mest relevant for spørsmålet du stiller. Er det voldtekt (§291)? Da må du svare på følgende spørsmål; a) brukte han vold eller truende atferd? Ifølge beskrivelsen du gir i HI kan jeg vanskelig forstå at dette er tilfelle, men bare du vet dette. b) var du bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette deg handlingen? Du skriver du var nesten edru, så her er trolig svaret nei. c) Var det noen andre som truet deg eller tvang deg til sex i dette tilfelle? Ut i fra HI kan jeg ikke se grunnlag for å hevde det. Du har bare selv svarene på dette, men ut i fra HI og lovens bokstav er jeg redd du ikke vil kunne karakterisere dette som voldtekt. Hva med seksuell handling uten samtykke(§297)? Da må vi avklare hva som ligger i begrepet samtykke. Er det bare verbalt ? Hva med kroppslig uttrykk? Hva om verrbalt og kroppslig uttrykk er motstridende? Han leder deg inn på et rom mens han spør om sex. Du sier "nei, ikke nå", men kroppen følger etter (og du gjør ingen motstand)?. Han snur deg rundt og tar av deg klær(, men du gjør ingen motstand)?. Du sier "nei, jeg orker ikke" men lar han fortsette uten forsøk på avvisning. Hvor klart ble det sagt nei? høyt og tydelig? Mumlende? Om kroppen (du) ikke ville, hvorfor lot du han fortsette, hvorfor skøv du han ikke vekk, hvorfor skrek du ikke på hjelp, etc.? Du ser at det kan stilles mange spørsmål om hvordan samtykke kan uttrykkes også kroppslig og hvorfor mange stiller mange spørsmål? Til syvende og sist er det snakk om formidling av et samtykke, og det er bare du som vet om du har gjort det eller ei. Utfordringen er å kunne bevise ut over en hver tvil at du faktisk ikke ga et samtykke. Jeg ønsker ikke å såre deg, TS, bare realitetsorientere en del som er veldig bastante i sine uttalelser her i tråden. Uavhengig av om det er gjort et lovbrudd eller ei, skal du ta kontakt med rette instanser (voldtektsmottak, legevakt, politi etc) å få dette avklart av rette instansene. Vi brukere på et forum er ikke rette instansen (så det kan jo være jeg selv tar helt feil). 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #37 Skrevet 13. juni 2016 Blir kvalm av det han skriver. Ikke kunne bevise det er lik ikke voldekt?? Anonymkode: 6c789...01f 2
Brimi Skrevet 13. juni 2016 #38 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, Dr. A. Kula skrev: Spørsmålet er om det er voldtekt. Jeg har sitert gjeldende lovtekst, paragraf 291 og 297, som er mest relevant for spørsmålet du stiller. Er det voldtekt (§291)? Da må du svare på følgende spørsmål; a) brukte han vold eller truende atferd? Ifølge beskrivelsen du gir i HI kan jeg vanskelig forstå at dette er tilfelle, men bare du vet dette. b) var du bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette deg handlingen? Du skriver du var nesten edru, så her er trolig svaret nei. c) Var det noen andre som truet deg eller tvang deg til sex i dette tilfelle? Ut i fra HI kan jeg ikke se grunnlag for å hevde det. Du har bare selv svarene på dette, men ut i fra HI og lovens bokstav er jeg redd du ikke vil kunne karakterisere dette som voldtekt. Hva med seksuell handling uten samtykke(§297)? Da må vi avklare hva som ligger i begrepet samtykke. Er det bare verbalt ? Hva med kroppslig uttrykk? Hva om verrbalt og kroppslig uttrykk er motstridende? Han leder deg inn på et rom mens han spør om sex. Du sier "nei, ikke nå", men kroppen følger etter (og du gjør ingen motstand)?. Han snur deg rundt og tar av deg klær(, men du gjør ingen motstand)?. Du sier "nei, jeg orker ikke" men lar han fortsette uten forsøk på avvisning. Hvor klart ble det sagt nei? høyt og tydelig? Mumlende? Om kroppen (du) ikke ville, hvorfor lot du han fortsette, hvorfor skøv du han ikke vekk, hvorfor skrek du ikke på hjelp, etc.? Du ser at det kan stilles mange spørsmål om hvordan samtykke kan uttrykkes også kroppslig og hvorfor mange stiller mange spørsmål? Til syvende og sist er det snakk om formidling av et samtykke, og det er bare du som vet om du har gjort det eller ei. Utfordringen er å kunne bevise ut over en hver tvil at du faktisk ikke ga et samtykke. Jeg ønsker ikke å såre deg, TS, bare realitetsorientere en del som er veldig bastante i sine uttalelser her i tråden. Uavhengig av om det er gjort et lovbrudd eller ei, skal du ta kontakt med rette instanser (voldtektsmottak, legevakt, politi etc) å få dette avklart av rette instansene. Vi brukere på et forum er ikke rette instansen (så det kan jo være jeg selv tar helt feil). Jeg skal prøve å svare på noe av det. Kanskje det blir slettet, kanskje ikke.andre grunner ute av stand til å motsette deg handlingen? Som jeg har skrevet før, i en sånn situasjon er det mange som fryser til og da klarer man ikke å gjøre noe. Jeg er rimelig sikker på at det går under dette. Der har du også svaret ditt på at hun ikke gjorde motstand. Behøver forresten ikke å gjøre motstand for at det skal kalles voldtekt. seksuell handling Seksuell handling handler om berøring, ikke samleie. Så den paragrafen funker ikke her. Da må vi avklare hva som ligger i begrepet samtykke Jeg er her også rimelig sikker på at verbalt samtykke trumfer kroppslig uttrykk. Rett og slett fordi kroppen kan reagere med å bli opphisset under en voldtekt. Selv om kroppen vil, så er det ikke sikkert hodet vil. Det siste jeg har uthevet er jeg forøvrig enig med. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #39 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir kvalm av det han skriver. Ikke kunne bevise det er lik ikke voldekt?? Anonymkode: 6c789...01f Blir kvalm av det du skriver her jeg. Ikke kunne bevise det er lik ikke nødvendigvis voldtekt. Anonymkode: 1f369...874 2
Sh999 Skrevet 13. juni 2016 #40 Skrevet 13. juni 2016 Den 6/13/2016 at 22.38, AnonymBruker skrev: Dumt å være med å bagatliesere voldekter, og legge alt skylden på offret og gi de dårlig samvittighet, når det er overgriperen som burde å få all skylden og dårlig samvittighet. Skulle ønske folk tenkte seg litt før de svarer/diskuterer, noen ganger er det greit å bare holde kjeft. Anonymkode: 6c789...01f Da burde jo TS ikke opprettet denne tråden og spurt hva andre mener om saken heller da. Det vil alltid være forskjellige meninger rundt ting. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå