Gå til innhold

Mannen vil på dyr ferie til seg selv med kompis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann fikk et barn i januar. Han ønsker å reise på ferie og har snakket om flere turer han vil reise på med single kompiser. Han ville dra med en kompis i påsken (noe det ikke ble noe av) og nå vil han til en storby på et annet kontinent med en annen kompis, en reise som vil bli veldig dyr (mange tusen kr), mtp dyre restauranter og hotell osv. Jeg har ikke sovet en hel natt siden babyen ble født, og jeg har vært den som har tatt mest ansvar. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært på trilletur med babyen (halvtimes tur), og han tar sjelden initiativ med mindre jeg ber han gjøre ulike ting med henne. Han har ikke tilbudt seg å passe på barnet vår en natt og gi flaske slik at jeg kan sove en hel natt.. Han bruker nå mye tid på å tenke på turen med kompisen og sier han trenger en ferie..

Vi har nettopp kjøpt en dyr bolig og har mye vi trenger å kjøpe til babyen og boligen. Før han snakket om denne turen han vil på til høsten sa han at vi ikke hadde råd til en barnevogn nr 2 (den vi har er for liten), og han sa han feks heller ikke  hadde råd til å kjøpe økologisk mat eller bakeribrød til meg ved jobben da vi bodde langt unna bakeri (nå kan jeg gå selv her vi bor). Nå etter at han begynte å tenke på denne ferieturen sier han plutselig at vi kan kjøpe barnevogn hvis babyen trenger det og alt annet..

Jeg synes det er litt egoistisk å bruke så mye penger på ferie til seg selv alene med en kompis når han har baby, og særlig når jeg har gjort alt det tyngste frem til nå, uten særlig initiativ fra han, og med alle utgiftene vi har med bolig nå så synes jeg det er ufornuftig..

Han hadde tidligere veldig dyre vaner og mye kredittgjeld og har så vidt klart å nedbetale dette i fjor, noe som gjorde at vi så vidt fikk boliglån i fjor. 

Å planlegge og prioritere en ferie til bare meg selv er veldig fjernt for meg og jeg synes egentlig det er egoistisk og ufornuftig hele greia. Kompisen hans er singel og har bare seg selv å tenke på, og jeg forstår ikke helt hvordan han klarer å i det hele tatt komme på å reise på dyre ferier med alle utgiftene vi har nå om dagen og alt ansvar vi har med babyen.

Anonymkode: 1d7f1...8b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt underlig ut. 

Har dere en helt felles økonomi? Bidrar dere begge likt? Snakket dere om økonomi, planlegging og fordeling før dere giftet dere (eller ble samboere eller hva)?

Anonymkode: 4aaf8...f92

• Liker 19
Skrevet

Han høres umoden ut. Hvor gamle er dere?

Her ville jeg satt meg ned å tatt en skikkelig samtale og lagt frem hvordan jeg følte det. Er ikke meningen du skal dra lasset alene og han får hoppe på "the fun parts"

Lykke til <3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet for at BEGGE parter innimellom kan få ta seg en langhelg alene. Mao må det gå begge veier (at det f.eks. blir din tur til å dra på jentetur når baby blir litt større). MEN til et annet kontinent blir litt drøyt, OG det fordrer at dere har råd til det. 

Høres ut som om dere må ta dere en skikkelig prat ang økonomi og ansvar. Hva med å kreve at han tar mer ansvar på hjemmebane? Og hvorfor må de reise ut av Europa? Finnes masse fantastiske og billige hovedsteder i Europa. Tipper han ønsker å dra til USA (New York?)? I tilfelle er det beindyrt. 

Anonymkode: 10805...fa3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville han i det  hele tatt ha barn?

Anonymkode: 28f9a...09b

• Liker 8
Skrevet (endret)

Gi ham dette innlegget (skriftlig), og be om at dere setter dere ned i morgen og pkt1: snakker og setter opp budsjett, måndentlig og årlig, der alle ferier og andre utgifter er med. Pkt2: Arbeidsfordeling, din slitenhet og hans uinteresserthet. Pkt3: Hans åpenbare nedprioritering av tid med dere som par og som familie. Skriv  gjerne dette ned som en agenda under innlegget ditt. Lykke til!

Endret av Lou Salome
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres helt underlig ut. 

Har dere en helt felles økonomi? Bidrar dere begge likt? Snakket dere om økonomi, planlegging og fordeling før dere giftet dere (eller ble samboere eller hva)?

Nei, vi er gift men han vil ikke ha felles økonomi. Han tjener mer enn meg, men han betaler ofte mer.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, charmisss skrev:

Han høres umoden ut. Hvor gamle er dere?

Her ville jeg satt meg ned å tatt en skikkelig samtale og lagt frem hvordan jeg følte det. Er ikke meningen du skal dra lasset alene og han får hoppe på "the fun parts"

Lykke til <3

Vi er i trettiårene..

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet for at BEGGE parter innimellom kan få ta seg en langhelg alene. Mao må det gå begge veier (at det f.eks. blir din tur til å dra på jentetur når baby blir litt større). MEN til et annet kontinent blir litt drøyt, OG det fordrer at dere har råd til det. 

Høres ut som om dere må ta dere en skikkelig prat ang økonomi og ansvar. Hva med å kreve at han tar mer ansvar på hjemmebane? Og hvorfor må de reise ut av Europa? Finnes masse fantastiske og billige hovedsteder i Europa. Tipper han ønsker å dra til USA (New York?)? I tilfelle er det beindyrt. 

Anonymkode: 10805...fa3

Jeg tror han vil ta seg råd siden han har lyst å dra, men vi har egentlig mye utgifter nå og fremover. Kjøpt dyr bolig og baby ++ Ja det er dyrt dit de vil dra. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville han i det  hele tatt ha barn?

Anonymkode: 28f9a...09b

Ja han var vel usikker en gang, men nå har vi jo tatt det valget.

Skrevet

Din mann er åpenbart en stor egoistisk.  Slikt kommer ikke over natta, og må være en del av hans personlighet. 

Fra dere fikk barn sammen har han altså drømt om kompisferie og opplevelser.  Han er så oppslukt av planlegging at han ikke har tid til å være sammen med barnet sitt.  At du er sliten ser han ikke, men setter seg selv og egne behov i fokus.   

Dere er gift, men har ikke delt økonomi.  Vet du i det hele tatt hva han tjener?  Du har i hvert fall ikke oversikt over hvordan det står til med økonomien når du er avhengig av å spørre ham for å vite om dere har råd til barnevogn etc. 

Klart det er mye vi ikke vet om dere, men ut i fra hva du skriver vil jeg mene at du har skaffet deg et stort problem.  Denne mannen høres ikke ut til å være innstilt på familieliv.  Er redd du må innse at du kommer til å sitte barnevakt mens han er på byen med kompiser i mange år framover. 

Jeg vet hva jeg ville gjort.  Hadde sagt klart i fra om at hvis han drar, prioriterer seg selv og kompiser, så er døren låst når han kommer hjem.   PS.  Må legge til at jeg slett ikke mener at man ikke kan dra på kompis- eller venninnetur selv om man er etablert i forhold.  Men timingen med baby og sliten mamma er helt feil!

• Liker 11
Skrevet (endret)

Siden han plutselig mener å ha råd til både ferietur og ny barnevogn og greier til babyen, mistenker du ikke at han har "falt utpå karusellen igjen" og tatt opp nytt forbrukslån eller har skaffet seg Mastercard? Det er det første jeg ville mistenkt med en som tidligere har hatt mye forbruksgjeld, og så plutselig får mistenkelig god råd etter først å ha sagt han ikke har råd til f.eks. ny barnevogn... hvor kommer pengene fra? Det er det du bør spørre om. Spør om han har tatt opp lån eller fått seg kredittkort.

Det er i utgangspunktet ikke noe galt i at en partner vil dra på en storbyferie f.eks. en gang i året, uten sin faste partner med seg, men reise med venn(er) istedet. Det er helt greit. Så lenge man har råd til det! Det må være full åpenhet om hvor pengene til turen kommer fra, og om de er oppspart eller lånt.

I deres tilfelle, med ny baby i hus som trenger barnevogn m.m samt dyrt huslån, så ville jeg sagt nei til den ferieturen....

Endret av Million
  • Liker 19
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, samt svar til dette.

- Avalon, mod

Gjest Becky48
Skrevet

Herlighet for en umoden og egoistisk mann... Tror jeg hadde gitt han beskjed om at hvis han ikke skjerpet seg og tok i et tak så kan han få reise på så mange turer han vil, for da er han singel.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS,

Har du mulighet til å støtte deg til dine foreldre i et par uker, slik at de tar over litt sånn at du får sove ut? Og så sparer du opp til en tur til deg selv senere, slik at du også får komme deg bort. 

Anonymkode: 689b5...cc3

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er gift men han vil ikke ha felles økonomi. Han tjener mer enn meg, men han betaler ofte mer.

Hvis dere har separat økonomi kan du vel ikke si noe på hvordan han bruker egne penger. Jeg ville riktignok ikke hatt adskilt økonomi som gift, og synes egentlig det er noe som heter det når man har barn, men når du har sagt ja til denne "ordningen" i utgangspunktet...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har du bare tatt alt ansvaret? Hvorfor har du ikke krevd noe mer av han? Er det fordi det er du som presset gjennom å få barn? Uansett burde en voksen mann være mer oppegående enn han her! Jeg ville også fryktet nytt forbrukslån. Isåfall skal du være glad for at dere har separat økonomi! Menn som lar damene sitte med alt babymaset og lever det glade liv selv, har null respekt fra meg, det forteller for mye om deres ekstremt selvsentrerte personlighet og sånne menn er ikke egnet til hverken å ha forhold eller barn.

• Liker 2
Gjest Tottelotta
Skrevet

Sett som betingelse for turen at han skaffer hjelp til deg mens han selv er borte. (Her i huset har feks svigermor vært på besøk mens mannen har vært på tur).

Ang økonomi; dere må bli enige om hvordan dere skal dele på utgiftene. Om han tjener litt mer kan han betale litt mer så lenge dere jobber like mye. (Jobb=ute+hjemme) Mange regner det ut %-vis. Sånn som det er nå burde han betale mye mer siden han tydeligvis sniker seg unna mange arbeidsoppgaver. Så lenge han betaler sin del av felles utgifter kan han jo bruke det han har igjen til hva han vil. Og dere må bli enige om hva dere skal bruke penger på sammen.

Folk som ikke skjønner hva som må gjøres i en husholdning kan bli et mareritt å bo med. Dette må du få orden på så fort som mulig. Jo lengre du venter jo verre blir det. Ha nå bare i bakhodet at det er dere begge som skal sette standarden. Om han driter i at det er litt rotete, så kan du ikke kreve at det skal være strøkent. Det finnes ingen lov som sier at det er mor i huset som bestemmer hvor grensa skal gå :D

Skrevet

Hans penger, hans tur  - siden dere har adskilt økonomi. Men der stopper også min forståelse for hans måte å tenke på. Når man har stiftet familie sammen og deler hus så virker det fullstendig fjernt for meg at den ene parten skal ta en rådyr "aleneferie" når utgiftene hjemme står i kø. Selvsagt bør man kunne reise på tur med kompis(er) i ny og ne, men for det første høres det for langt og for dyrt ut, for det annet burde han være hjemme og avlaste deg litt og bli kjent med sitt eget barn og for det tredje er det ikke slikt man nødvendigvis gjør når man har nyinnkjøpt hus og relativt store boutgifter. 

• Liker 3
Gjest Tottelotta
Skrevet

Forresten; det kan jo være at han er usikker? Det kan være litt vanskelig for far å få ut fingeren, siden mor og barn er så nære i begynnelsen.

Og hvorfor gjør du alt? Han trenger ikke tilby seg å ta ungen på natta. Du kan jo bare si det. "Har satt melk i kjøleskapet, nå legger jeg meg og vil ikke vekkes før i morgen tidlig" Trekk deg litt tilbake, sånn at han blir nødt til å ta tak. Og legg deg ikke opp i det når han gjør ting på sin måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...