Gå til innhold

Designerklær - hva er greit? Hva er deres syn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student som jobber ved siden av og kjøper gjerne merkevarer av og til. Jeg har klær fra Burberry, noen ting fra Hermes og Gucci bl.a. Kan du se på tingene mine hvor de er fra? Nei. Jeg kjøper aldri ting med logo. Skal du se hvor ullkåpen min er fra så må du se på merkelappen inne i selve kåpen. Har ingen av "H" produktene til Hermes, men jeg har mer anonyme ting fra dem av topp kvalitet. Ikke alle er opptatt av å vise frem penger, noen er faktisk opptatt av selve kvaliteten. 

Anonymkode: 41600...182

Det er klart at det er noen i denne kategorien. Men poenget er vel at jo sjeldnere man kan ta seg råd til å kjøpe noe dyrt, jo viktigere blir det at varen er fra et utpreget motehus, logo eller ikke. Det er jo luksusfølelsen man kjøper - det er en ærlig sak. Hermes har god kvalitet, men den rettferdiggjør jo likevel ikke prisen. Man kan få skinn, silke og kasjmir til langt lavere pris. Det er følelsen av å handle der som spiller en stor rolle, samt å ha noe fra Hermes, om det så bare er du som vet det. 

Så da ser man jo ofte at har man middels inntekt og skal spare til noe er det oftere noe utgjør en viss "statement" - en Burberry trench, et Hermes sjal eller et par Jimmy Choos. Det er sjeldnere at noen sparer opp til en sort Haider Ackermann- genser eller en hvit skjorte fra Equipment. 

Jeg hadde en venninne som jobbet deltid i noen av de luksusforretningene i Oslo, og hun sa at de fleste som kom innom var noen som tydelig skulle "unne seg litt luksus" - gjerne utenbysfra som var opptatt av å gå "de rette stedene" i Oslo. De rikeste i landet handler jo i utlandet, og gjerne ikke hos de største motehusene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som skjønner det. Selvsagt trenger man ikke kjøpe en merkeveske som tydelig viser logo av hvilket merke det er, de aller fleste merkeveskene og klær har betydelig høyere kvalitet. 

Anonymkode: a69ee...305

Det finnes mange designerting som ikke viser synlige merker, virker som at veldig mange glemmer nettopp det. Jeg kjøper gjerne ting som sitter bra på meg/føles skreddersydd, som virker slankende og som holder seg godt. Derfor kjøper jeg kåper fra Burberry. De 3 kåpene jeg har, har ikke ruter i foret f.eks så ingen ser hvor de er fra, men jeg går rundt i disse kåpene og føler meg slank og fin, haha.

Bruker mindre på klær etter at jeg begynte å kjøpe dyrere klær, og det er bra for min studentlommebok. Droppet HM, Lindex osv, da disse plaggene ble ødelagt på under ett år. Min 2 år gamle Mango kåpe raknet helt etter to år, min 6 år gamle Burberry ser fremdeles like flott ut. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange designerting som ikke viser synlige merker, virker som at veldig mange glemmer nettopp det. Jeg kjøper gjerne ting som sitter bra på meg/føles skreddersydd, som virker slankende og som holder seg godt. Derfor kjøper jeg kåper fra Burberry. De 3 kåpene jeg har, har ikke ruter i foret f.eks så ingen ser hvor de er fra, men jeg går rundt i disse kåpene og føler meg slank og fin, haha.

Bruker mindre på klær etter at jeg begynte å kjøpe dyrere klær, og det er bra for min studentlommebok. Droppet HM, Lindex osv, da disse plaggene ble ødelagt på under ett år. Min 2 år gamle Mango kåpe raknet helt etter to år, min 6 år gamle Burberry ser fremdeles like flott ut. 

Exactly! Det å unne seg litt luksusklær synes jeg er helt ok selv om han har en helt vanlig lønn. Kjøper man seg en genser fra et dyrere merke på feks Høyer, så kan den genseren vare myemye lengre enn en genser fra HM eller zara. Da sparer man seg jo penger også, hvis man da sjelden kjøper dyre klær som varer lengre, enn å kjøpe seg billige klær flere ganger i mnd som ikke varer lenge

Anonymkode: a69ee...305

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Marie90 skrev:

Det er klart at det er noen i denne kategorien. Men poenget er vel at jo sjeldnere man kan ta seg råd til å kjøpe noe dyrt, jo viktigere blir det at varen er fra et utpreget motehus, logo eller ikke. Det er jo luksusfølelsen man kjøper - det er en ærlig sak. Hermes har god kvalitet, men den rettferdiggjør jo likevel ikke prisen. Man kan få skinn, silke og kasjmir til langt lavere pris. Det er følelsen av å handle der som spiller en stor rolle, samt å ha noe fra Hermes, om det så bare er du som vet det. 

Så da ser man jo ofte at har man middels inntekt og skal spare til noe er det oftere noe utgjør en viss "statement" - en Burberry trench, et Hermes sjal eller et par Jimmy Choos. Det er sjeldnere at noen sparer opp til en sort Haider Ackermann- genser eller en hvit skjorte fra Equipment. 

Jeg hadde en venninne som jobbet deltid i noen av de luksusforretningene i Oslo, og hun sa at de fleste som kom innom var noen som tydelig skulle "unne seg litt luksus" - gjerne utenbysfra som var opptatt av å gå "de rette stedene" i Oslo. De rikeste i landet handler jo i utlandet, og gjerne ikke hos de største motehusene. 

Poenget mitt er at jeg kjøper det jeg foreløpig har råd til, men du kan som sagt ikke se hvor de tingene er fra fordi de ikke har en logo som er synlig og det er gjerne basisplagg og tilbehør det går i. Jeg er ikke rik som student, men å føle meg vel i klærne mine og at de holder seg bra i mange år er viktig for meg. Logoflash er ikke sjarmerende, men jeg vet om både folk med høy og lav inntekt som holder på sånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreddersydd, det er forsåvidt et poeng. Skal du unne deg kvalitet, gir det mer mening i å oppsøke en skredder på Grønland enn en kjedesjappe som selger masseproduserte merkevarer. Da kan få anbefalinger, selv velge ut stoffene, og få en profesjonell håndverker til å lage noe som passer perfekt til deg. Men, du får jo ikke den logoen da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Okapi skrev:

Skreddersydd, det er forsåvidt et poeng. Skal du unne deg kvalitet, gir det mer mening i å oppsøke en skredder på Grønland enn en kjedesjappe som selger masseproduserte merkevarer. Da kan få anbefalinger, selv velge ut stoffene, og få en profesjonell håndverker til å lage noe som passer perfekt til deg. Men, du får jo ikke den logoen da.

Ja, dette har jeg gjort noen ganger også, altså ikke på Grønland, men i utlandet. Men jeg kjøper også plagg fordi jeg liker dem, sitter et plagg som et skudd og føles skreddersydd så er det godt nok for meg i mange tilfeller. 2 av Burberrykåpene mine har jeg forresten ikke sett på noen her i Norge, kjøpte de i utlandet og de er ikke typiske Burberrykåper. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at jeg kjøper det jeg foreløpig har råd til, men du kan som sagt ikke se hvor de tingene er fra fordi de ikke har en logo som er synlig og det er gjerne basisplagg og tilbehør det går i. Jeg er ikke rik som student, men å føle meg vel i klærne mine og at de holder seg bra i mange år er viktig for meg. Logoflash er ikke sjarmerende, men jeg vet om både folk med høy og lav inntekt som holder på sånn.

Jeg forsto godt poenget ditt. Poenget mitt var at de mest velkjente merkene er typisk for middels og under middels inntekt, uavhengig av årsaken til at de kjøper dem. Om ikke annet er det kanskje fordi det er disse dyre merkene alle har hørt om. Samt at stasen ved "luksus" er nettopp der for dem som føler det som en luksus å kjøpe det - fordi de ikke kan gjøre det hver dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Marie90 skrev:

Jeg forsto godt poenget ditt. Poenget mitt var at de mest velkjente merkene er typisk for middels og under middels inntekt, uavhengig av årsaken til at de kjøper dem. Om ikke annet er det kanskje fordi det er disse dyre merkene alle har hørt om. Samt at stasen ved "luksus" er nettopp der for dem som føler det som en luksus å kjøpe det - fordi de ikke kan gjøre det hver dag. 

Slik jeg ser det så er de mest kjente merkene attraktive for alle slags folk. Jeg har sett en del med høy inntekt som shopper flittig hos Hermes, LV + mange andre rare navn jeg ikke kommer på akkurat nå. I min omgangskrets så er det de "fattige" som holder seg langt unna designerting, ikke de med høyere inntekt. De med høyere inntekt kjøper mye ofte luksus, naturlig nok. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg ser det så er de mest kjente merkene attraktive for alle slags folk. Jeg har sett en del med høy inntekt som shopper flittig hos Hermes, LV + mange andre rare navn jeg ikke kommer på akkurat nå. I min omgangskrets så er det de "fattige" som holder seg langt unna designerting, ikke de med høyere inntekt. De med høyere inntekt kjøper mye ofte luksus, naturlig nok. 

Det er nå så. Det varierer antakeligvis fra miljø til miljø.

Det typisk er at ting forflytter seg. I disse dager, i et land som Norge, kan de fleste spare opp til noe ordentlig dyrt om de virkelig vil. Så for de aller rikeste er det ikke lenger "status" med et dyrt plagg eller en dyr veske, for det er tilgjengelig for ganske mange (ikke alle, men mange). Da handler det mer om å oppdage merker ingen andre kjenner til og være den første til å fange opp noe nytt. I tillegg til å ha en veldig stor, variert og lekker garderobe - da skiller du deg ut fra de som har sett seg nødt til å investere i noen få, fine plagg. 

Jeg vokste opp rundt flere jenter som kommer fra familier som er blant de rikeste i landet. De er opptatt av mote, men det er på et annet nivå enn å ha en dyr veske eller en dyr jakke. Det handler ofte om å oppdage de eksklusive, men fullstendig ukjente merkene. 

Endret av Marie90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Marie90 skrev:

Det typisk er at ting forflytter seg. I disse dager, i et land som Norge, kan alle spare opp til noe ordentlig dyrt. Så for de aller rikeste er det ikke lenger "status" med et dyrt plagg eller en dyr veske, for det er tilgjengelig for ganske mange (ikke alle, men mange). Da handler det mer om å oppdage merker ingen andre kjenner til, ha en stor og veldig variert garderobe, være den første til å fange opp noe nytt.

Jeg vokste opp rundt flere jenter som kommer fra familier som er blant de rikeste i landet. De er opptatt av mote, men det er på et annet nivå enn å ha en dyr veske eller en dyr jakke. Det handler ofte om å oppdage de eksklusive, men fullstendig ukjente merkene. 

Er din familie blandt de rikeste i landet?

Anonymkode: 451e9...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det typisk er at ting forflytter seg. I disse dager, i et land som Norge, kan alle spare opp til noe ordentlig dyrt. Så for de aller rikeste er det ikke lenger "status" med et dyrt plagg eller en dyr veske, for det er tilgjengelig for ganske mange (ikke alle, men mange). Da handler det mer om å oppdage merker ingen andre kjenner til, ha en stor og veldig variert garderobe, være den første til å fange opp noe nytt.

Kan si meg enig i det du sier. Har man penger, er det ikke alltid man ønsker å kjøpe seg de veskene alle andre 14 åringer har feks. Jeg ønsket meg før en givenchy antigoa(?), men nå synes jeg ikke den er så spesiell lengre siden "alle" har den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er din familie blandt de rikeste i landet?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei.

Var du misunnelig på de jentene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Var du misunnelig på de jentene?

Nei, ikke egentlig. Det var vel knapt en håndfull. De var ikke alle heldige på alle vis, som å være vakre eller skoleflinke. 

Ser ingen grunn til å bruke energi på misunnelse overfor de som er "ekstreme" i noen retning. Vi gikk jo på samme skole fordi vi var fra samme del av byen. Foreldrene mine har fortsatt mye penger og jeg er heldigere enn de fleste - det blir tullete å sammenlikne seg med de få som ligger over. Det er alltid noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er det lov å kjøpe seg en designerveske eller et designerplagg selv om man ikke er styrtrik. Etter min oppfatning er det først og fremst de som er opptatt av mote som bruker penger på slike ting, slik at rike folk ikke nødvendigvis ser poenget selv om de har penger til det. Jeg har venninner som gladelig bruker 20.000 - 50.000,- på en veske, også har jeg venninner som synes det er helt sprøtt å bruke mer enn 1000,- på en veske. En gjenganger blant de som synes 1000++ er altfor mye for en veske er at de ikke er spesielt opptatt av å kle seg bra eller flinke til å kle seg bra ellers heller. Da er det jo forståelig at de ikke ser "verdien" av f.eks en Chanel eller Prada-veske. Slik som folk tidligere i tråden her og har skrevet, om sine rike foreldre som helst handler på HM med mindre de skal kjøpe sportstøy - da bruker de gjerne en liten formue. Det synes jeg er sprøtt da. At man skal være snobbete når det kommer til sportsklær, men handle på HM ellers. 

Men det er godt vi alle er forskjellige! Selv om det virker slitsomt både å være opptatt av å fremstå "rik" ved å kjøpe logogreier, eller være så opptatt av å være et spesielt lite snøfnugg at man unngår logogreier for enhver pris og heller leter etter "ukjente, nye designere" som man kan være først ute med. Når jeg shopper blåser jeg i både logo og merke. Kjøper det jeg synes er fint uavhengig. F.eks er jeg veldig glad i LV sine logo-vesker, særlig reiseveskene. De kjøper jeg selv om det sikkert er en eller to som tenker at jeg prøver å late som om jeg er noe eller whatever. Det får de jo bare tenke, mens jeg ser fabulous ut på reise :fnise:

Anonymkode: 09f1a...078

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:hjerte:Så ufattelig mye disignerklær:hjerte: Liker balenciaga, givenchy, valentino, chloe og isabel marant:hjerte:

Anonymkode: da6e8...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den Friday, June 10, 2016 at 14.08, Marie90 skrev:

Enig med deg på dette. Har rike folk i familie og vennekrets,selv har jeg gjennomsnittslønn og jeg ser flere på arbeidsplassen min som kjøper merkeklær enn de rike jeg kjenner,og mange av mine venniner som ligger på samme lønnsnivå som meg eller under,er veldig opptatt av flashing av logo.

De rike kjøper mer anonyme klær. Ofte de kjøper fra selvstendige designere,gjerne skandinaviske. For eksempel har jeg sett flere som bruker klær prinsesse madeleine og Victoria har gått med blant de rike,men aldri blant de på mitt nivå....der går det I LV,Dior,Michael Kors,acne osv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. juni 2016 at 13.13, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev, nedbetal lån før man kjøper luksusvarer.

Anonymkode: 8cba7...f78

Den logikken her er jeg ikke helt med på. Reiser du på ferie? Eller skal man utsette det i 15 år til boliglånet er nedbetalt også? Det er mange som ikke lever til boliglånet er nedbetalt, det må være liv å leve litt i nuet også.

Opplevelser/ferier er også luksus, men designerklær/vesker kan man faktisk selge igjen for en OK pris om man får behov for det. Sånn sett er det jo faktisk en smartere måte å unne seg luksus på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at man får gjøre som man selv vil.

Jeg har råd til å kjøpe meg merkeklær, men velger stort sett å ikke gjøre det. Rett og slett fordi jeg finner like fine greie klær til en billig penge andre steder.

Skal jeg ha en pen vinterkåpe i ull som jeg ønsker skal vare i mange år, så legger jeg gjerne noe mer penger i det selvfølgelig.

Men selv velger jeg stort sett å spare penger, eller bruke de på opplevelser sammen med familien. Dessuten ønsker jeg ikke at barna mine skal bli opptatt av merker og hvor mye ting koster, men heller finne sin helt egen stil uten å tenke på dette, og ønsker derfor ikke å påvirke dem med typiske merkeklær.

Anonymkode: ae3cf...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson

Mitt råd er å først bli økonomisk stabil, for så å unne seg med slike ting. Men det er lettere sagt enn gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...