Gå til innhold

Designerklær - hva er greit? Hva er deres syn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker dere om kjøp av merkevesker og andre designerting? MÅ man være rik for å kjøpe seg det, eller er det lov å spare seg opp til et par vesker, sko osv? Jeg selv er sykepleier og mannen min jobber innen finans. Tilsammen har vi ca 65 tusen utbetalt i mnd. Jeg synes det er en helt vanlig lønn og jeg ser ikke på oss som rike, men vi klarer oss. Er det "feil" av meg å ha masse merkevesker, designersko osv selv om jeg ikke er styrtrik? Må da være mange som handler på gucci og lv i oslo som ikke tjener 1 mill i året engang..

Anonymkode: a69ee...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes bare du er litt dum? Det er jo bedre å betale ned på lån enn å kjøpe mange luksusvarer? Om ti-femten år har du nedbetalt huset, bedre å kjøpe slike ting da.

Anonymkode: 8cba7...f78

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er singel og bor for meg selv, har 30 tusen utbetalt i mnd. Ettersom de fleste designerveskene jeg har eller ønsker meg koster 10 tusen +, så sparer jeg noen mnd for å få råd til det. Det handler bare om prioriteringer. Vet om mange som bor på Oslo Vest som tjener snittlønna i Norge, og som har et fullt walk in closet med merkeklær. En trenger ikke være rik for å ha det, men er jo såklart dumt å bruke hele lønna si på en veske og ikke ha noe igjen til utgifter osv, så sparer man ser jeg ikke problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare du er litt dum? Det er jo bedre å betale ned på lån enn å kjøpe mange luksusvarer? Om ti-femten år har du nedbetalt huset, bedre å kjøpe slike ting da.

Hvorfor er hun dum? Hun har jo råd til å unne seg en merkeveske om hun vil. Tror nok ikke hun kjøper seg 3 vesker til 20tusen stk på en mnd. Sparer man ser jeg ikke problemet. Skal man da ikke kunne spare til en sydentur for man må betale ned huslån? Man har jo en del penger igjen etter utgiftene, og mange velger å spare - hva det går til er da ikke nøye

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke "merkevarer" er det snakk om her?

Anonymkode: fe914...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, LolitaGirl skrev:

Hvorfor er hun dum?

Som jeg skrev, nedbetal lån før man kjøper luksusvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må da være mange som handler på gucci og lv i oslo som ikke tjener 1 mill i året engang..

Mitt inntrykk er at de fleste som handler på LV i Oslo ikke er blant de rikeste. LV er jo ikke høystatus lenger, og kundegruppen er jo ofte de som vil ha synlig merkevarer, ergo de som må spare opp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at de fleste som handler på LV i Oslo ikke er blant de rikeste. LV er jo ikke høystatus lenger, og kundegruppen er jo ofte de som vil ha synlig merkevarer, ergo de som må spare opp.

Signerer på denne her. Det å "vise penger" er typisk for dem som har såkalte gjennomsnittslønninger (ikke noe galt med det, men dette er en obervasjon), mens dem som gjerne tjener over gjennomsnittet velger å heller investere i annet enn klær og tilbehør. Er nok er prioriteringssak. 

Anonymkode: fbaee...e64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev, nedbetal lån før man kjøper luksusvarer.

Skjønner ikke det. Selv rike folk har huslån, skal de da ikke få kjøpe seg det de vil? Har man råd eller sparer til noe så ser jeg ikke problemet? Sparer man en tusenlapp i mnd i et år feks, så har man da 12tusen til å kjøpe en veske eller sko for eksempel

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker deg en lv speedy, så er det ikke en høystatusveske. Men jo lengre du kommer opp i pris, jo høyere status er det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du tenker deg en lv speedy, så er det ikke en høystatusveske. Men jo lengre du kommer opp i pris, jo høyere status er det

Jeg vil ikke tro at folk med høye lønninger synes konas veske gir dem status. Muligens at det gir status for dem som er oppriktig interessert i vesker, men disse kan godt ha helt gjennomsnittlige lønninger.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakker om LV generelt, uansett veske. Det blir ikke mer status jo mer penger man etterlater der. 

LV som merke er mer favorisert hos de med middels og under middels økonomi. Det gjelder da spesielt Oslo-butikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer på denne her. Det å "vise penger" er typisk for dem som har såkalte gjennomsnittslønninger (ikke noe galt med det, men dette er en obervasjon), mens dem som gjerne tjener over gjennomsnittet velger å heller investere i annet enn klær og tilbehør. Er nok er prioriteringssak. 

Jeg er student som jobber ved siden av og kjøper gjerne merkevarer av og til. Jeg har klær fra Burberry, noen ting fra Hermes og Gucci bl.a. Kan du se på tingene mine hvor de er fra? Nei. Jeg kjøper aldri ting med logo. Skal du se hvor ullkåpen min er fra så må du se på merkelappen inne i selve kåpen. Har ingen av "H" produktene til Hermes, men jeg har mer anonyme ting fra dem av topp kvalitet. Ikke alle er opptatt av å vise frem penger, noen er faktisk opptatt av selve kvaliteten. 

Anonymkode: 41600...182

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det lov, men jeg synes det er en ganske teit prioritering. Ville heller betalt ned på lånet og prioritert opplevelser og læring. Å kjøpe noe (og da spesielt statussymboler) gir fint lite. Hadde du ordnet en symaskin og litt kunnskap og laget den veska selv, da hadde jeg blitt imponert.

Endret av Okapi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Snakker om LV generelt, uansett veske. Det blir ikke mer status jo mer penger man etterlater der. 

LV som merke er mer favorisert hos de med middels og under middels økonomi. Det gjelder da spesielt Oslo-butikken.

Så du mener at ingen rike har en lv veske? For det er overhodet ikke sant. Selv Kim Kardashian har louis vuitton. 

Men hvis vi tenker oss en Hermes birkin. 70tusen + pr stk. Det er svært sjelden man ser en ungjente på 15 år som har en birkin, men man trenger likevel ikke være styrtrik for å kjøpe en så dyr veske. En sydentur til Thailand for en familie koster jo ca samme som en birkin, og velger man å spare til en veske istedet så ser jeg ikke problemet. SPARER man eller vinner i lotto feks, så ser jeg virkelig ikke problemet med å kjøpe merkevesker. Man må da ikke ha 100millioner på bok for å ha merkeklær.E

Eller Andrea Badendyck da. Hun tjener jo opp mot 1 mill i året. Hun har lv, chanel, givenchy osv. Hun har heller ikke "råd" til å kjøpe alle de samtidig på en dag, hun må jo også legge av en del penger for å få råd. Det tror jeg mange gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer på oss iallefall. Samlet så tjener mannen og jeg nærmere 3 mill i året...Vi handler på HM og andre kjeder liksom. Har to par dyrere merke pumps da. Fått de av mannen min, men år stort sett rundt i sneakers. Vi bruker penger på å reise i stede.

Anonymkode: bfcd1...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student som jobber ved siden av og kjøper gjerne merkevarer av og til. Jeg har klær fra Burberry, noen ting fra Hermes og Gucci bl.a. Kan du se på tingene mine hvor de er fra? Nei. Jeg kjøper aldri ting med logo. Skal du se hvor ullkåpen min er fra så må du se på merkelappen inne i selve kåpen. Har ingen av "H" produktene til Hermes, men jeg har mer anonyme ting fra dem av topp kvalitet. Ikke alle er opptatt av å vise frem penger, noen er faktisk opptatt av selve kvaliteten. 

Anonymkode: 41600...182

Noen som skjønner det. Selvsagt trenger man ikke kjøpe en merkeveske som tydelig viser logo av hvilket merke det er, de aller fleste merkeveskene og klær har betydelig høyere kvalitet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer på oss iallefall. Samlet så tjener mannen og jeg nærmere 3 mill i året...Vi handler på HM og andre kjeder liksom. Har to par dyrere merke pumps da. Fått de av mannen min, men år stort sett rundt i sneakers. Vi bruker penger på å reise i stede.

Anonymkode: bfcd1...cea

Her også. Vi har en del eiendommer rundt om i landet som vi helelr bruker penger på, samt aksjer. Her går det også i HM og andre "billigbutikker", men dersom vi først skal bruke litt penger på klær så blir det trenings- eller friluftstøy. 
Kan også nevne at ingen i omgangskretsen vår bruker betydelige summer (4000+) på klær og tilbehør, finnes jo mange billige merker med minst like god kvalitet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at ingen rike har en lv veske? For det er overhodet ikke sant. Selv Kim Kardashian har louis vuitton. 

Jeg skrev ikke at ingen rike har LV veske. Det vet jeg de har. Jeg skrev helt bevisst at "LV er favorisert blant de med middels eller under middels økonomi". Det vil si at de utgjør størsteparten av kundegrunnlaget for LV.

Kjendiser er en helt annen sak. De får tilsendt vesker, og blir betalt for å bruke dem - det er forretning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konklusjon: Er det OK å bruke penger på en merkeveske eller noe lignende hvis man har spart lenge? Selv ser ikke jeg problemet. Vil man spare til en londontur eller til en veske, så er det deres valg og prioritering.

Mine foreldre bor i Holmenkollen, har noen mill i året og en del ellers. De bruker ikke penger på merkeklær for å vise hva de har, det er mer de nyrike som gjør det. Foreldrene mine kjøper heller fine friluftsklær for noen tusen, kjøper seg en båt eller en bil i stedet. Men såklart, mamma har kanskje 3 designervesker, men hun sparte jo til dem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...