AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Vet ikke hvor jeg vil med dette, men føler for å skrive det av meg. Det går bare ikke rundt økonomisk for tida... Mannen ble arbeidsledig for litt over ett år siden og har ennå ikke fått seg noen ny fast jobb. Siden vi er selvstendig næringsdrivende med en liten gård ved siden av (som pr i dag gir NULL i reell inntekt, det er heller vi som betaler for å få gårdsdrifta til å gå rundt.) fikk ikke mannen noe arbeidsledighetstrygd. Dette medførte lav inntekt totalt, og nå skylder vi masse penger. Vi skyldte masse allerede FØR dette skjedde av ymse årsaker. (Men ingen kredittkort, dyre forbrukslån o.l.) Jeg går hjemme med minsten og skal starte i jobb i august. Da har jeg gått hjemme i permisjon uten lønn siden påske. Hadde aldri planlagt det sånn om vi hadde visst hvordan det skulle bli med jobben til mannen, men sånn er ståa. Mannen har heldigvis vært heldig og blitt innleid i ulike jobber, så han har stort sett hatt inntekt gjennom vinteren og våren, og nå ser det ut til at han har arbeid videre utover sommeren og høsten også. Men fortsatt ikke noe fast da. Så, når det er som magrest, da ryker selvfølgelig begge bilene. Den ene skal det være forholdsvis enkelt å reparere, men på den andre vil det koste mer å reparere enn den er verdt. Dette dekkes ikke av forsikringen, så nå må vi se oss rundt etter ny bil. Men det fins ikke ei eneste krone å kjøpe bil for. Vi bør helst ha en 6 eller 7-seter... Mannen ringer banken i dag for å høre om det er noen mulighet for å få lagt på huslånet eller noe, da vi alltid har vært punktlige med avdragene våre. Men vi har både betalingsanmerkninger og inkassosaker gående nå, så jeg tviler på at de vil gi oss noe mer lån. Og det er så fortvilende. Det er jo nå vi trenger banken vår som mest. Det må jo være mye bedre å legge på lånet vårt der enn at vi tar opp rådyre forsbrukslån som vil hemme vår betalingsevne enda mer?? Mannen fikk lønning i dag, og den var mindre enn vanlig pga masse fridager i mai. Så når avdragene på lånene (vi har 2) er betalt, så er det 450,- igjen fram til slutten på denne mnd. Og ingen av regningene oppi hylla er betalt. Ungene gleder seg på ferieturen som har vært planlagt lenge, og vi blir nødt til å fortelle dem at den planlagte ferien må utgå. Det er rett og slett ikke gjennomførbart økonomisk. Huff, de kommer til å bli skuffet. Men vi har telt og skal da alltids få til en liten tur sammen. Det viktigste er jo å være sammen, tross alt. Men vi har kost oss med å snakke om reisemålet og hva vi skal gjøre der. Halve gleden med ferien er jo å glede seg til den... Og de eldste ungene var ikke på noen ferie i fjor heller for da var jeg sykmeldt ifm høyrisikosvangerskap. Haff, vet at ferie osv så aboslutt er det minste problemet oppi alt dette nå, men jeg HATER å skuffe ungene. Og jeg gruer meg hver dag til å hente posten. Vet at konvoluttene inneholder purringer osv. Har fått nedbetalingsplan på en del, men det er bare så innmari mange saker etter hvert. Så er det forskuddsskatt som ikke er betalt, regninger her og regninger der. Dette går bare ikke rundt! Anonymkode: 0054a...a41
Sissan1 Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Dere må snakke med banken og få rådgivning der. Dere kan ikke forvente å få utvidet lånet dersom dere ikke har eiendom som er vesentlig mer verdt enn dere alt har i lån. Dere må nok innstille dere på å klare dere med en bil, ha billig ferie, spise billig osv frem til dere kommer dere i jobb. Som du selv sier - er det nok bedre for DERE å låne i banken enn å ta opp dyre forbrukslån. Men det er ikke bedre for BANKEN å låne mer penger til folk som i utgangspunktet ikke har råd til å gjøre opp for seg. Så om dere får en avtale med banken ville jeg vært svært fornøyd. Ellers har dere en stor og superviktig jobb å gjøre nå, og det er å RINGE RUNDT og snakke med ALLE kreditorer, få betalingsutsettelser, oppdeling av krav i mindre deler osv. På den måten slipper dere flere betalingsanmerkninger og inkassokrav - de aller fleste kreditorer er ganske medgjørlige om man ringer etter første faktura og ikke drøyer og håper det beste til saken er gått til inkassoselskapet. Det mange ikke tenker på er at når en bedrift har sendt et krav til inkassoselskapet må bedriften betale ganske mye penger for å trekke kravet igjen - DVs at da er det ikke lett å få til en avtale for dere, annet enn direkte med inkassoselskapet. Så er det selvsagt bare å si opp alle abonnementer, på ekstra TV-kanaler, aviser, ukeblader, medlemskap osv, spare på strøm, spare på mat osv. til dere har inntekt igjen. HOlder ikke det, må dere vurdere å selge gården da. Og når mannen får seg jobb igjen, så må dere få dere en ordning som gir penger om dere kommer dit igjen senere, det finnes forsikringer for selvstendige næringsdrivende på slikt. Helst bør han kanskje være ansatt et sted til dere kommer dere på beina.
Sissan1 Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Forskuddsskatt som ikke er betalt må dere virkelig ta tak i I DAG. Ellers ender dere med gården på tvangssalg i verste fall. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Dere virker jo ikke å være videre økonomiske når dere med dårlig råd får flere barn, har to biler og du går hjemme i ulønnet perm mens mannen som ikke har jobb reker rundt på innimellom oppdrag. Fortvilende helt sikkert, men dere må jo ta tak i ting. Anonymkode: 0c4b5...33f 4
asterix Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 Å ha en hobbygård er en luksusting for de med god råd. Man kan heller ikke koste på seg permisjon uten lønn når man ikke har råd til det. Man må tenke framover og legge opp livet slik at det går rundt økonomisk også når det skjer uventede ting. Dette er spesielt viktig når man har barn. Nå er det virkelig på tide at dere tar tak. Selg gården og ta alt dere kan få av vikarjobber rundt om. Dropp ferie som koster til dere faktisk har råd til det, og jobb dere opp til en solid økonomi.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 Selg gården. Dropp ferien. Og dra inn på absolutt alt dere kan. Anonymkode: 13bba...804
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 Sissan1 - den nye rådgiveren på forumet Anonymkode: cace9...d12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå