Gå til innhold

Hva synes du er OK ift å si ifra til/irettesette fremmede barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk meg en vekker forrige dagen som virkelig vekket foreldreinstinktet mitt. En gutt i barnehagen (nei, tror forresten det var storebroren til en i barnehagen) var ekkel mot barnet mitt. Gjorde grimaser etc. Jeg så det såvidt, men det var samboeren min som gjorde meg oppmerksom på det i ettertid. Jeg fikk en overveldende følelse av at jeg må passe på fremover og irettesette slike drittunger. Jeg har nulltoleranse for slikt kjenner jeg. Synes generelt sett at foreldre er for slappe. 

Hva hadde du gjort hvis noen plaget barnet ditt? 

Anonymkode: f639d...f26

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det syns jeg man skal.

Om barn gjør noe som ikke er rett, bør de få tilbakemelding. Men gjør det på en rolig og kontrollert måte. Ro ned situasjonen, ikke eskaler med å få dem til å si unnskyld, men bar avslutt situasjonen. Gi heller "offeret" oppmerksomhet.

Jeg har grepet inn overfor unger som stod å kastet snøballer på biler. Unger som stod å sa stygge ting til et annet barn. Barn som plukket hageblomster og mange ulike hendelser.

Når det har vært mulig, har jeg sagt til foreldrene at jeg har snakket til barnet. Noen veldig få har reagert negativt, men da har jeg bedt dem tenke på offeret i hendelsen. Hadde de likt at andre barn hadde behandlet deres barn slik uten at noen grep inn? Om det likevel ikke går inn, gir jeg bare opp.

Jeg tenker at alle her vi ansvar for hverandre. Vi har ansvar for å gripe inn i pågående situasjoner, også når det er barn som de aktive.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hage som grenser mot endel andres hager. Det er ganske ofte barn i vår hage, som leker. Jeg irettesetter barn over en lav sko når de gjør ugagn/ikke oppfører seg ordentlig innenfor vår hage. Jeg har nettopp kjeftet på en liten tass som rev og slet for å ta min sønns bil. Sønnen min satt og lekte med den i sandkassa si, og nabogutten kom forbi. Min sønn tviholdt på bilen, nabogutten (som er litt eldre enn min sønn) dro og dro. Da klarte jeg ikke å dy meg, men måtte åpne døra og rope at han måtte slutte med det der. Da ropte han tilbake mot meeg: "Du er SLEM!" og sprang inn i sitt eget hus.

Andre barn kommer og okkuperer vår trampoline, og når mine barn vil hoppe, sier de: Nei, du får ikke hoppe! Og stenger igjen inngangen. Da synes jeg også at jeg har rett til å bli irritert. Nå er barna mine 3 og 6 år, og i denne alderen føler jeg det er greit å kjefte på fremmede barn som tar seg til rette på denne måten. Hadde foreldrene hatt litt strammere tøyler på disse barna, ville det vært annerledes.

Rekkehustilværelsen er ikke bare idyllisk, kan jeg glatt innrømme. Drømmer om en enebolig med HØYE murer rundt, hehe...

Anonymkode: 076a0...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal begynne å irrettesette andre barn for å skjære grimaser til barnet ditt? Det må jeg si er litt i overkant... 

Jeg griper ikke inn før det blir tydelig utestengelse, mobbing eller fysisk. Barn må lære å håndtere konflikter selv, de trenger ikke en helikopterforelder som brøyter veien for dem. 

Anonymkode: acf98...bc8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en hage som grenser mot endel andres hager. Det er ganske ofte barn i vår hage, som leker. Jeg irettesetter barn over en lav sko når de gjør ugagn/ikke oppfører seg ordentlig innenfor vår hage. Jeg har nettopp kjeftet på en liten tass som rev og slet for å ta min sønns bil. Sønnen min satt og lekte med den i sandkassa si, og nabogutten kom forbi. Min sønn tviholdt på bilen, nabogutten (som er litt eldre enn min sønn) dro og dro. Da klarte jeg ikke å dy meg, men måtte åpne døra og rope at han måtte slutte med det der. Da ropte han tilbake mot meeg: "Du er SLEM!" og sprang inn i sitt eget hus.

Andre barn kommer og okkuperer vår trampoline, og når mine barn vil hoppe, sier de: Nei, du får ikke hoppe! Og stenger igjen inngangen. Da synes jeg også at jeg har rett til å bli irritert. Nå er barna mine 3 og 6 år, og i denne alderen føler jeg det er greit å kjefte på fremmede barn som tar seg til rette på denne måten. Hadde foreldrene hatt litt strammere tøyler på disse barna, ville det vært annerledes.

Rekkehustilværelsen er ikke bare idyllisk, kan jeg glatt innrømme. Drømmer om en enebolig med HØYE murer rundt, hehe...

Jeg tror fort jeg hadde blitt den sure kjærringa som satt en tydelig strek til hagen og kastet ungene vekk. Ikke fordi jeg ikke liker barn, men fordi jeg ikke kan fordra barn som du beskriver her. 

Men det er deres trampoline? Da er du virkelig tålmodig som lar andre enn egne barn få hoppe der (husk at du har ansvar om de skader seg). 

Anonymkode: 00a98...728

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal begynne å irrettesette andre barn for å skjære grimaser til barnet ditt? Det må jeg si er litt i overkant... 

Jeg griper ikke inn før det blir tydelig utestengelse, mobbing eller fysisk. Barn må lære å håndtere konflikter selv, de trenger ikke en helikopterforelder som brøyter veien for dem. 

Anonymkode: acf98...bc8

Dette her er jeg enig i. Hvis noen skjærte grimmaser til sønnen min,ville jeg tatt sønnen i hånden og sagt se her,slike ting gjør man ikke fordi det ser stygt ut og gått videre. Om barna er på noen lunde samme alder og det har oppstått konflikt ville jeg sett ting an. Det samme gjelder egentlig for søsken,de må jo klare å løse konflikten selv. Om det var snakk om eldre barn,fysisk,mobbing ol ville jeg grepet inn selvsagt men så kort som mulig. Når eldre barn gjør noe de ikke skal,er det vanligvis nok at de er klar over at voksne er til stede.

Gjest Juami
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg faktisk bare satt en regel om at barn som ikke er sammen med dine barn der og da ikke har lov til å hoppe på trampolinen. Innad fordi barna er så frekk, men utad ville jeg sagt at det er fordi du ikke vil sitte med ansvaret om barna skader seg, og du ikke har mulighet til å følge med på barna som hopper der så fremt de ikke hopper sammen med dine barn. Og blir foreldre og barn sur over denne regelen så får de rett og slett bare skaffe sin egen trampoline. 

Skrevet

Selvfølgelig er det greit å irettesette andres barn dersom det er gode grunner til det. Bare ikke skrem livskiten ut av dem.. da kan du fort få en illsint forelder på nakken. 

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, samt svar til dette.

- Avalon, mod

Skrevet
2 timer siden, Juami skrev:

Her ville jeg faktisk bare satt en regel om at barn som ikke er sammen med dine barn der og da ikke har lov til å hoppe på trampolinen. Innad fordi barna er så frekk, men utad ville jeg sagt at det er fordi du ikke vil sitte med ansvaret om barna skader seg, og du ikke har mulighet til å følge med på barna som hopper der så fremt de ikke hopper sammen med dine barn. Og blir foreldre og barn sur over denne regelen så får de rett og slett bare skaffe sin egen trampoline. 

Faktisk om noen skulle skade seg på trampolinen kan du bli gjort ansvarlig.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt greit. Var på Leos Lekeland her om dagen og gutten min er ganske forsiktig av seg. Det var så mange barn som dyttet på han og kastet baller på han mens foreldrene sto og så på. Gutten min begynte etterhvert og gråte, da var grensen min nådd og neste som kastet en ball på han fikk klar beskjed om at det ikke var greit. 

Så lenge man snakker til barna på en rolig måte og forklarer hvorfor det ikke er greit, så ser jeg ikke noe problem med det. 

Anonymkode: 84f85...b8c

AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, June 10, 2016 at 16.49, AnonymBruker skrev:

Jeg tror fort jeg hadde blitt den sure kjærringa som satt en tydelig strek til hagen og kastet ungene vekk. Ikke fordi jeg ikke liker barn, men fordi jeg ikke kan fordra barn som du beskriver her. 

Men det er deres trampoline? Da er du virkelig tålmodig som lar andre enn egne barn få hoppe der (husk at du har ansvar om de skader seg). 

Anonymkode: 00a98...728

Det er vel ingen som har trampoline som KUN lar egne barn hoppe.....

Anonymkode: f20fa...797

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som har trampoline som KUN lar egne barn hoppe.....

Anonymkode: f20fa...797

Jo, med mindre andre barn er invitert inn i hagen for å leke har de ingen ting på andres trampoline å gjøre. Eier av trampolinen er ansvarlig for eventuelle skader, og barn blir ofte svært høylytte på trampoline, så det er absolutt ikke fritt fram for å ta seg til rette i andres hage kun fordi de har trampoline! 

Hadde vi hatt trampoline ville kun barnas lekekamerater fått bruke den, evt. kunne vi lånt den ut til barn med foreldre som passer på dersom vi ble spurt først. 

Anonymkode: 15ac6...181

• Liker 6
Skrevet

Jeg har irettesatt fremmende barn mer enn en gang. Jeg har jobbet i butikk og det er forskrekkende hvor mange foreldre som lar barna gå på sjølstyr og lar dem herje med butikkens varer mens de selv står med nesa i sky. Jeg har også kjeftet på en unge som gikk ute med bikkja og begynte å slå på den. Hadde rett og slett lyst til å filleriste hele ungen. Elles så har jeg sagt til utenlandske 7-8 åringer som har gått på selvstyr på senteret på sånn vennebyen dag at nå synes jeg at de kan oppføre seg og heller være greie. De kastet da rundt på popcorn og presset jentungen som da var to ut av benken for å så le av henne og sparke etter henne. Jeg oste nok av sinne for de ble veldig forskrekket når jeg sa fra mens jeg løftet henne opp og satte henne på benken igjen. Jeg synes at det er riktig å reagere når det trengs, men det er også like viktig å følge med og irettesette ens egne barn når de ikke oppfører seg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...