AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Nå kjenner jeg at begeret snart renner over.. Jeg makter ikke mer. Samboer har barn fra før som har gått greit mtp. at oss bor sammen. Men nå i det siste har han begynt å jobbe mer og det skjer mye på ettermiddag/kveld. Derfor, når han først er hjemme en kveld, har han dårlig samvittighet for jenta og skal tilbringe tiden med henne.. Til veldig sent. I tillegg denne uken skal han i utdrikningslag på lørdag. Dette tar jo hele dagen pluss overnatting til søndag. Jeg føler at jeg ikke har fått pratet med samboeren min i det hele tatt denne uken. Jeg har vert sliten og har lagt meg tidlig.. (rundt 22..) mens de andre ikke legger seg før 23-00. I går kveld braste han inn på soverommet, vekte meg og spurte om jeg unngikk han og ble veldig sur når jeg forklarte at jeg ikke maktet å sitte oppe til etter at barnet ( som er elleve) har lagt seg, når det er så sent, bare for å kunne snakke med samboeren min.. Nå kjenner jeg at jeg ikke vet om jeg makter å ta ansvar for jenta hans på lørdag, og har lyst til å be han ordne seg med barnevakt. Ikke når han oppfører seg slik. Nå skal det sies at jeg ellers stille veldig mye opp for faren når det gjelder barnet. Hva syns dere? Anonymkode: 2e26b...705
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Kan du ikke snakke med samboeren din selv om datteren er der? Be han om å ordne barnevakt for datteren hvis du ikke orker å passe henne. Det er ikke ditt ansvar. Men ikke gjør det for å straffe han, da ødelegger du bare for alle. Anonymkode: 9b759...b3d 1
palamina Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 En 11-åring skal i seng før kl 23 på skoledager for det første. Men jeg tenker også at et så stort barn ikke trenger deg som barnevakt i den forstand, hun greier seg da fint selv uten at du tar ansvar for henne? Min 11-åring kjøper seg gjerne middag selv og lager det hun har lyst på for eksempel. Jeg syns det virker som du er ute etter å straffe datteren hans fordi du er sur på han. Mener du at hun ikke skal få være hjemme hos dere da, når han er borte fra lørdag til søndag? 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke snakke med samboeren din selv om datteren er der? Be han om å ordne barnevakt for datteren hvis du ikke orker å passe henne. Det er ikke ditt ansvar. Men ikke gjør det for å straffe han, da ødelegger du bare for alle. Anonymkode: 9b759...b3d Jo, men jeg kan jo ikke snakke om barnet.. Når jeg har henne såpass mye og som stemor er det ikke alltid like greit, så da trenger man å snakke om det av og til.. Jeg gjør det rett og slett fordi jeg føler at jeg ikke fortjener dritt når jeg alltid stiller opp ellers.. Anonymkode: 2e26b...705
Carrot Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 Her tenker jeg at du må sette grenser, for han, jenta og for deg selv. Jenta skal i seng før 23 - fedig snakket, et barn på 11 har behov for søvn. 20.30 - 21 er passende leggetid for en på 11 som står opp mellom 7 og 8 om morgenen. At far jobber sent er hans valg, det skal ikke familien "lide" for. Når det gjelder fars planer for helgen; om du ikke var sliten og lei nå ville dette vært noe du hadde reagert på til vanlig? I så fall er det greit å si fra nå også, men om det er noe du vanligvis ville vært OK med blir det feil å ta det som en sak nå. Mest fordi det går ut over jenta - som kan føle det er hennes feil osv. Det virker på meg som om du/dere er i en dårlig sirkel hvor du heller enn å snakke med partneren din trekker deg unna eller velger mindre konstruktive måter? 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 11 minutter siden, palamina skrev: En 11-åring skal i seng før kl 23 på skoledager for det første. Men jeg tenker også at et så stort barn ikke trenger deg som barnevakt i den forstand, hun greier seg da fint selv uten at du tar ansvar for henne? Min 11-åring kjøper seg gjerne middag selv og lager det hun har lyst på for eksempel. Jeg syns det virker som du er ute etter å straffe datteren hans fordi du er sur på han. Mener du at hun ikke skal få være hjemme hos dere da, når han er borte fra lørdag til søndag? Ja, det synes jeg også... Din ellevepåring virker veldig selvstendig og flink.. slik er det ikke her hos oss.. Ja, hun klarer seg selv, men har lite lyst til å være alene på kvelden.. Jeg er ikke ute etter å straffe datteren, men jeg syns faktisk at han må ta ansvar her. For en gang skyld. Være hjemme eller ordne barnevakt. Jeg mener heller ikke at hun ikke skal få være hjemme, men at jeg drar bort.. 4 minutter siden, Carrot skrev: Her tenker jeg at du må sette grenser, for han, jenta og for deg selv. Jenta skal i seng før 23 - fedig snakket, et barn på 11 har behov for søvn. 20.30 - 21 er passende leggetid for en på 11 som står opp mellom 7 og 8 om morgenen. At far jobber sent er hans valg, det skal ikke familien "lide" for. Når det gjelder fars planer for helgen; om du ikke var sliten og lei nå ville dette vært noe du hadde reagert på til vanlig? I så fall er det greit å si fra nå også, men om det er noe du vanligvis ville vært OK med blir det feil å ta det som en sak nå. Mest fordi det går ut over jenta - som kan føle det er hennes feil osv. Det virker på meg som om du/dere er i en dårlig sirkel hvor du heller enn å snakke med partneren din trekker deg unna eller velger mindre konstruktive måter? Jeg har alltid reagert på leggetiden, men har bitt det i meg for å slippe noe drama.. Jeg har veldig lyst til å snakke med samboeren min, men da må jeg vente til klokken tolv på kvelden.. Dette er jeg for sliten til. Anonymkode: 2e26b...705
palamina Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det synes jeg også... Din ellevepåring virker veldig selvstendig og flink.. slik er det ikke her hos oss.. Ja, hun klarer seg selv, men har lite lyst til å være alene på kvelden.. Jeg er ikke ute etter å straffe datteren, men jeg syns faktisk at han må ta ansvar her. For en gang skyld. Være hjemme eller ordne barnevakt. Jeg mener heller ikke at hun ikke skal få være hjemme, men at jeg drar bort.. Jeg har alltid reagert på leggetiden, men har bitt det i meg for å slippe noe drama.. Jeg har veldig lyst til å snakke med samboeren min, men da må jeg vente til klokken tolv på kvelden.. Dette er jeg for sliten til. Anonymkode: 2e26b...705 Ja, det er veldig ubehagelig å skulle ta opp leggetid eller andre ting som går på stebarnet dessverre, og da dukker det opp slike konflikter som dette. Jeg kan med hånda på hjertet si at alle uenigheter jeg og mannen min har og noen gang har hatt går på barnet hans, det er et minefelt. Mitt eneste råd er at du snakker med mannen om slike ting, i stedet for å velge den passiv aggressive veien som å legge deg klokka 10 om kvelden for å gi han konsekvenser. Hvis du ikke føler at du makter å forholde deg til stemorrollen og dere ikke har felles barn er det helt legitimt å trekke seg ut, selv om det er trist. Men jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å leve sånn. Man er jo en forelder uten rettigheter omtrent, og det passer ikke for alle. For denne gangen syns jeg det er en grei løsning å si at du har planer lørdag kveld. Så kan han enten ordne barnevakt eller jenta kan kose seg med film og snop alene hjemme.
Teethgrinding Skrevet 10. juni 2016 #8 Skrevet 10. juni 2016 Kjenner jeg er glad som slipper hans verden. Mannen er på jobb og gjør så godt han kan, også må han hjem og høre på den bitchinga der. Stakkars fyr. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #9 Skrevet 10. juni 2016 14 minutter siden, palamina skrev: Ja, det er veldig ubehagelig å skulle ta opp leggetid eller andre ting som går på stebarnet dessverre, og da dukker det opp slike konflikter som dette. Jeg kan med hånda på hjertet si at alle uenigheter jeg og mannen min har og noen gang har hatt går på barnet hans, det er et minefelt. Mitt eneste råd er at du snakker med mannen om slike ting, i stedet for å velge den passiv aggressive veien som å legge deg klokka 10 om kvelden for å gi han konsekvenser. Hvis du ikke føler at du makter å forholde deg til stemorrollen og dere ikke har felles barn er det helt legitimt å trekke seg ut, selv om det er trist. Men jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å leve sånn. Man er jo en forelder uten rettigheter omtrent, og det passer ikke for alle. For denne gangen syns jeg det er en grei løsning å si at du har planer lørdag kveld. Så kan han enten ordne barnevakt eller jenta kan kose seg med film og snop alene hjemme. Jeg legger meg vanligvis rundt 22. da mannen ikke er hjemme. De få gangene han er hjemme, og jenta ikke er hos oss, så drøyer jeg gjerne litt. . Men så lenge hun er der og er våken så sent, så ser jeg ingen vits i å sitte oppe noe lengre. Så jeg vill ikke påstå at det er på noen som helst slag passiv agressiv måte at jeg legger meg da. Og som jeg skriver lengre opp her, så prøvde jeg å snakke med han da han kom inn å vekte meg. Men han ble bare veldig sur. Jeg kommer nok til å dra til moren min i helgen, så får far og barnet hans styre selv. Anonymkode: 2e26b...705
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #10 Skrevet 10. juni 2016 15 minutter siden, Arcturus skrev: Kjenner jeg er glad som slipper hans verden. Mannen er på jobb og gjør så godt han kan, også må han hjem og høre på den bitchinga der. Stakkars fyr. Hva med meg? Jeg er på jobb, kommer hjem, tar meg av hans barn hver dag mens han jobber, men får bare "bitching" tilbake. Jeg også gjør så godt jeg kan. Anonymkode: 2e26b...705 6
Teethgrinding Skrevet 10. juni 2016 #11 Skrevet 10. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med meg? Jeg er på jobb, kommer hjem, tar meg av hans barn hver dag mens han jobber, men får bare "bitching" tilbake. Jeg også gjør så godt jeg kan. Anonymkode: 2e26b...705 Det høres igrunn veldig lite hyggelig ut for dere begge. Høres ut som det må en tung prat til her. 2
Carrot Skrevet 10. juni 2016 #12 Skrevet 10. juni 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid reagert på leggetiden, men har bitt det i meg for å slippe noe drama.. Jeg har veldig lyst til å snakke med samboeren min, men da må jeg vente til klokken tolv på kvelden.. Dette er jeg for sliten til. Anonymkode: 2e26b...705 Hvor lenge er "alltid" ? Hvis du ikke har sagt noe i så lang tid som "alltid" tenker jeg at du på en måte har mistet litt retten, og det er stor forskjell på "alltid" og "i den senere tid" som følge av at han fikk mer ettermiddag/kveldsjobbing.. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #13 Skrevet 10. juni 2016 Skilsmissebarn-oppdragelse lang vei! :Stakkars barn"-syndromet, så far her duller og setter ikke grenser. At barnet ikke er i seng før så sent gjør vondt å lese! Min søster på 14 er i seng til 22 senest når det er skoledag. Ser ikke far at barnet er trøtt? Synes ikke det er feil å si fra, for barnet trenger søvn. Generelt synes jeg det virker rart at du omtrent ikke får snakket med samberegn din... Henger barnet på far? Hva med venner, tid for seg selv etc? Anonymkode: a476a...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #14 Skrevet 10. juni 2016 23 minutter siden, Carrot skrev: Hvor lenge er "alltid" ? Hvis du ikke har sagt noe i så lang tid som "alltid" tenker jeg at du på en måte har mistet litt retten, og det er stor forskjell på "alltid" og "i den senere tid" som følge av at han fikk mer ettermiddag/kveldsjobbing.. Da jeg kom inn i bildet reagerte jeg en del på det. Det ble bare krangling og styr ut av at jeg sa meningen min, så jeg har sluttet med det. Når jeg er "sjef" og han er på jobb, legger hun seg såklart tidligere. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skilsmissebarn-oppdragelse lang vei! :Stakkars barn"-syndromet, så far her duller og setter ikke grenser. At barnet ikke er i seng før så sent gjør vondt å lese! Min søster på 14 er i seng til 22 senest når det er skoledag. Ser ikke far at barnet er trøtt? Synes ikke det er feil å si fra, for barnet trenger søvn. Generelt synes jeg det virker rart at du omtrent ikke får snakket med samberegn din... Henger barnet på far? Hva med venner, tid for seg selv etc? Anonymkode: a476a...4c6 Barnet er trøtt ja.. Ja, hun er veldig "klengete" på far. I går når jeg gikk på badet og far kom etter for eks. så begynte vi på en prat, men så kom hun diltete etter inn på badet. Så det endte med at jeg gjorde meg ferdig å gikk opp. Hun kjeder seg veldig lett når hun er alene, så hun går som oftest rundt oss når dette er tilfellet. Anonymkode: 2e26b...705
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #15 Skrevet 10. juni 2016 Han brukte faktisk denne unnskyldningen på at jenta er lenge oppe i går: man hører jo hvor lenge oppe de andre i klassen er.. Da mener han sikkert hva hun sier at venninnene har som leggetid da? Anonymkode: 2e26b...705
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #16 Skrevet 10. juni 2016 Kanskje barnet bør være mer hos mor når han jobber så mye. Anonymkode: fd9d0...743 3
Carrot Skrevet 10. juni 2016 #17 Skrevet 10. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da jeg kom inn i bildet reagerte jeg en del på det. Det ble bare krangling og styr ut av at jeg sa meningen min, så jeg har sluttet med det. Når jeg er "sjef" og han er på jobb, legger hun seg såklart tidligere. Anonymkode: 2e26b...705 Det overrasker meg at så mange syns det er greit med ulike regler, og det overrasker meg at noe som tydeligvis er viktig for deg i så stor grad at du går litt i lås over det bare kan velges bort fordi det ble "krangling og styr" så derfor "sluttet du med det" - slik jeg ser det betyr det at du har fraskrevet deg retten til dette temaet nå i ettertid. Du tok et valg om å la det ligge, ergo kan du ikke nå dra det frem igjen. Det er litt som uttrykket "som man rer ligger man" - handler om å eie ansvaret for egne valg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #18 Skrevet 10. juni 2016 Jobber han turnus eller er det såkaltmovertkd? Har du oversikt over hva han egentlig driver med på kveldene, mens du er barnevakt? Ellers burde jo foreldrene til jenta få henne litt mer selvstendig, så hun kan aktivisere seg litt selv,mbesøke venner o.l. Dessuten må hun selvsagt fp grenser i fht leggetiden. Faren må steppe inn ognvære en far, for det er han ikke nå. Det er det du som er. Du velger selv om du vil fortsette i den rollen eller om du står opp forndeg selv. Passiv-aggressive handlinger og offerrolle nytter ikke. Anonymkode: a7961...1d8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #19 Skrevet 10. juni 2016 Jeg tror kanskje at du må legge deg enda tidligere enn klokka 22. Ja, det er kanskje grisetidlig. Men nå jeg har jobbet mye, så har det hendt at jeg har sloknet alt fra klokka 20.00 og utover. Kjenn etter hva kroppen din takler. Har mannen noen venner som kan passe barnet? Anonymkode: 98baa...d43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå