Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :) Jeg har i dag fått utbetalt feriepenger og som relativt fersk i arbeidslivet har jeg noen spørsmål jeg ikke klarer å finne svar på selv.

1) Forrige måned jobbet jeg ekstra mye, og også på mange røde dager. Slik jeg har forstått det har de trukket lønna jeg tjente opp i Mai, og jeg får nå utbetalt feriepenger istedenfor lønn. Er det lov å ikke betale lønn for røde dager? Eller å holde tilbake lønn uten avtale om ferie? Synes å huske at det er andre regler rundt helligdagsarbeid. 

2) Det har seg slik at jeg ikke skal ha ferie i det heletatt i år. Har da arbeidsgiver lov til å trekke meg i lønn for mai måned? Og hvis jeg ikke tar ut ferie, skal jeg ikke da få utbetalt lønn og feriepenger? De har vell ingen grunn til å trekke meg når jeg er i jobb?

http://ledernett.no/kan-ansatte-kreve-l%C3%B8nn-ferie-som-ikke-er-tatt-ut

Forstår jeg det riktig ifølge lenken, at det er slik at jeg kan be om tilbakebetaling av det som er trukket da jeg ikke skal avvikle ferie. Kan dette gjøres for fjoråret også da jeg ble trukket men ikke tok ferie?

Endret av puffy123
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan kreve at du avvikler ferie. Dersom du ikke tok ut ferie i fjor, men ble trukket, skal de dagene overføres til dette året. Man kan ikke kreve ikke-avviklet ferie utbetalt. 

Anonymkode: 25792...9c3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du plikter å ta ut ferie, og arbeidsgiver har ikke anledning til å "betale ut" ferien i lønn instruert. Så dersom du ikke tar ut ferie, vil det si at du jobber gratis.

"§ 5.Feriefritidens lengde

(1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Endret av Rosalie
Skrevet

Du er lovpålagt å ta ut ferie dersom du har opptjente feriepenger. Dersom du ikke jobbet fullt i fjor, og derfor ikke får feriepenger nok til å dekke lønnstap ved å ta ut ferie, kan du slippe å ta ut ferie i år. Dette gjelder kun i år etter at du ikke har opptjent feriepenger.

1) for å svare på dette må vi vite litt mer om lønnen din. Har du jobbet overtid, skal du selvsagt ha dette utbetalt. Har du timelønn har du rett på lønn nå for  mai, men da får du ikke noen penger når du faktisk tar ut ferien.

2) som nevnt over her er utgangspunktet at du har 4 uker+1 dag/5 uker ferie. Ferien SKAL avvikles om du ikke faller inn under det at du ikke har feriepengeopptjening. Det er ikke lov for arbeidsgiver å betale deg lønn i stedet for å gi deg fri i ferien.

Ifølge norsk lov tvinges alle til å ta ferie. Rett og slett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Sissan1 skrev:

Du er lovpålagt å ta ut ferie dersom du har opptjente feriepenger. Dersom du ikke jobbet fullt i fjor, og derfor ikke får feriepenger nok til å dekke lønnstap ved å ta ut ferie, kan du slippe å ta ut ferie i år. Dette gjelder kun i år etter at du ikke har opptjent feriepenger.

1) for å svare på dette må vi vite litt mer om lønnen din. Har du jobbet overtid, skal du selvsagt ha dette utbetalt. Har du timelønn har du rett på lønn nå for  mai, men da får du ikke noen penger når du faktisk tar ut ferien.

2) som nevnt over her er utgangspunktet at du har 4 uker+1 dag/5 uker ferie. Ferien SKAL avvikles om du ikke faller inn under det at du ikke har feriepengeopptjening. Det er ikke lov for arbeidsgiver å betale deg lønn i stedet for å gi deg fri i ferien.

Ifølge norsk lov tvinges alle til å ta ferie. Rett og slett.

Henger meg på her for jeg har et par spørsmål selv..

Jeg har hatt sommer og -tilkallingsjobb i kommunen i noen år, og jobbet i et 50% engasjement i tre måneder fra mars til mai. Det er ifølge rådmann i kommunen meningen at stillingen skal lyses ut fast og at jeg bare skal jobbe som vanlig i sommer selv om jeg ikke har kontrakt. Ikke bra - jeg vet. Jeg har derfor takket nei til en del timer i sommerjobben, men har fortsatt mer enn 100%.

Jeg har nå fått feriepenger for i fjor - tilnærmet akkurat samme beløp som en månedslønn i 50%. Jeg kan ikke ta ferie da jeg er den eneste i jobben. Kan arbeidsgiver allikevel trekke meg for ferie? Jeg har ikke rett på feriepenger for denne stillingen, men har fra samme arbeidsgiver, for annen stilling, opptjent i fjor.

Det er jo mange av oss i små kommuner som er den eneste i stillingen, som ikke kan forsvinne i en uke eller mer av gangen, og der arbeidsgiver forventer at jobben skal gjøres. Kan vi kreve sammenhengende ferie? Har vi ikke rett på utbetaling av lønn om det forventes at vi jobber?

Min situasjon blir jo litt spesiell, jeg vil ikke gå for hardt ut før jeg vet om jeg får fortsette, men dette med ferie når man er forventet å være på jobb gjelder nok flere.

Anonymkode: 0a52d...da6

Skrevet

Som tilkallingsvikar har du kanskje timelønn? Da får du utbetalt de timene du jobber uansett, og trekket foretas gjennom at man ikke får betalt når man ikke jobber. Det er de med månedslønn som får foretatt dette totaltrekket ved feriepengeutbetaling - det er mest fordi det er praktisk for begge parter å gjøre det slik.

Arbeidsgiver trekker ikke når man ikke tar ut lønn. Dersom man for eksempel bytter jobb i løpet av året og ikke avvikler hele ferien i jobben man slutter i, vil man kun bli trukket for den ferien man tar ut/evt. få etterbetalt det man har blitt trukket og ikke har fått tatt ut før avslutningsdagen.

Det at du er den eneste i jobben/jobber i en liten kommune er ikke noe grunnlag for unntak fra ferieloven for verken deg eller arbeidsgiver. Du har rett på 18 virkedagers ferie i perioden 1 juni-30 september. I ditt tilfelle vil det si at du ikke kan kreve ferie i perioden du ikke har kontrakt på, men ved en evt. ansettelse etter sommeren kan du kreve ferien.

Er du medlem i arbeidstakerforening, ville jeg kontaktet dem med spørsmålene, dette virker ikke helt riktig, men du bør gjerne ha rådgivning før du snakker med arbeidsgiver, siden du på sikt ønsker fast jobb der.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...