Gå til innhold

Mat smaker ingenting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva jeg spiser, så smaker det ingenting. Det er alltid den samme smaken. 

Hvordan skal jeg få tilbake smaksløkene? Kjedelig å spise, når alt smaker det samme. 

Anonymkode: 89308...d5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar du medikamenter som kan påvirke smakssansen? Har du vært forkjølet nylig?

Anonymkode: 06565...6a0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar du medikamenter som kan påvirke smakssansen? Har du vært forkjølet nylig?

Nei, kan ikke huske sist når jeg var forkjølet. Medikamenter trenger jeg ikke.

Anonymkode: 89308...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Smaker det ingenting? Kanskje du til legen å få sjekket nesen. Det er sammenheng mellom nese og smak.

• Liker 1
Skrevet

Hvis absolutt alt smaker likt er nok legen ingen dumt idé. Ellers kan du jo experimentere med sterke krydder da. 

Skrevet

Prøv å finne ut om det er nesa eller tunga som er problemet. Hvis du legger litt sukker eller salt på tunga, smaker det søtt/salt? Lukt på forskjellige ting, lukter det normalt?

Hvis det er tunga som er problemet kan det være flere årsaker, felles for de fleste er at smaksløkene har blitt skadet på en eller annen måte. Kan det være du har brent tunga? Har den blitt skadet fysisk ved overdreven tungeskraping eller lignende? Har du brukt kraftig munnskyll? Er tunga ellers nummen?

Hvis nesa er problemet kan det også være flere årsaker. Hvis du også er snufsete/tett kan det være en sammenheng, f.eks allergi eller forkjølelse. Sniffing kan også skade luktesansen.

Den gode nyheten er at det ofte går over i løpet av noen dager når tunga har reparert seg, eller når forkjølelsen/allergien blir bedre. I mellomtiden bør du prøve å spise mat som lukter mye hvis smaksløkene er borte, smaker mye om luktesansen er borte, og generelt mat med en fin tekstur og utseende. Pass på så du ikke overspiser i desperat jakt etter sanseinntrykk fra spising eller dropper å spise fordi det er kjedelig. 

Hvis det ikke går over bør du kontakte lege, for å finne ut hva som er galt. Tap av luktesans kan bli kronisk, og det er mulig å skade tunga så mye at smaksløkene ikke kommer tilbake. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...