AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Etter å ha vært på privatvisning valgte vi å by 250 000 kroner over takst (dette var altså før den ordinære visningen). Budet vårt ble avslått med begrunnelse om at det hadde allerede vært en del på privatvisning så de (megler og selger) mente de kunne få ett bedre bud enn det vi ga. Vårt bud var det første og eneste hittil ifølge selger. Kan dette defineres som lokkepris? Anonymkode: 66bdc...b80
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Hva har dette med lokkepris å gjøre? Man blir anbefalt å ikke akseptere bud før budrunde de fleste steder, all den tid de som er villige til å by såpass før budrunde, ikke mister interessen, og kanskje får man med noen som er villig til å by mer også. Anonymkode: ee164...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Nei? Jeg hadde heller ikke tatt første bud når jeg nettopp hadde hatt visning. De vil jo få mest mulig penger for leiligheten. Hadde de avslått alle bud som var over prisen derimot, da er du inne på noe... Anonymkode: 568a8...73b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Lokkepris er når en bolig er betydelig lavere taksert både fra taksmann og fra meglerr i prospektet enn hva andre boliger i samme område og av samme standar har blitt solgt til tidligere. Ingen, absolutt ingen bør selge før ordinær visning har vært gjennomført. Før du lager tråder, så lær deg hva begrep du spør om betyr og kanskje også litt om hvordan boligsalg fungerer. Anonymkode: 97190...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 Spørsmål til alle som har svart; hvorfor svarer dere så nedverdigende? Jeg spør om en enkel ting uten å virke klagende eller sutrende. Dere kan jo forsøke å øve dere til neste gang dere skal svare på lignende spørsmål med et enkelt nei og en liten konstruktiv forklaring istedenfor å rakke ned på ts. Hadde jeg vært klagende, sutrete og fremstått som lite saklig så hadde jeg forstått svarene dere. Anonymkode: 66bdc...b80
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål til alle som har svart; hvorfor svarer dere så nedverdigende? Jeg spør om en enkel ting uten å virke klagende eller sutrende. Dere kan jo forsøke å øve dere til neste gang dere skal svare på lignende spørsmål med et enkelt nei og en liten konstruktiv forklaring istedenfor å rakke ned på ts. Hadde jeg vært klagende, sutrete og fremstått som lite saklig så hadde jeg forstått svarene dere. Anonymkode: 66bdc...b80 Nedverdigende = gi dårligere anseelse, fornedre, vanære slik framferd n-r et menneske slik framferd n-r et menneske / n- seg til noe gjøre noe som er under ens verdighet Nedlatende = vennlig, men på en overlegen, selvgod måte sjefen snakket til de ansatte i en n- tone Fra bokmålsordboka... noe er nedverdigende, det er nedverdigende å bli snakket til på en nedlatende måte. Anonymkode: 94688...bd8
Sissan1 Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 Mener du prisantydning når du sier takst? Eller mener du takstmanns verdivurdering? For det er to HELT forskjellige ting, ikke alle takstmenn vurderer markedsverdi korrekt, selger setter prisantydning, gjerne i samråd med megler. Det kan virke som om de har satt prisantydning lavere enn de forventer og håper på å få. Hvorvidt det er lokkepris er litt vanskelig å si - er prisen kunstig lav i forhold til andre tilsvarende boliger i området? Jeg syns ikke det er noe rart at du stiller spørsmålstegn ved at du ikke i det minste blir vurdert og bedt om å utsette budfrist når du legger inn bud 250 000 over prisantydning (hvis det da ikke er takst...), det er jo tydelig at de har høyere forventninger da. Samtidig kan nettopp det at du la inn bud så mye over antydning så raskt være med å bygge opp selgers forventninger.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #8 Skrevet 10. juni 2016 Et øyeblikk siden, Sissan1 skrev: Mener du prisantydning når du sier takst? Eller mener du takstmanns verdivurdering? For det er to HELT forskjellige ting, ikke alle takstmenn vurderer markedsverdi korrekt, selger setter prisantydning, gjerne i samråd med megler. Det kan virke som om de har satt prisantydning lavere enn de forventer og håper på å få. Hvorvidt det er lokkepris er litt vanskelig å si - er prisen kunstig lav i forhold til andre tilsvarende boliger i området? Jeg syns ikke det er noe rart at du stiller spørsmålstegn ved at du ikke i det minste blir vurdert og bedt om å utsette budfrist når du legger inn bud 250 000 over prisantydning (hvis det da ikke er takst...), det er jo tydelig at de har høyere forventninger da. Samtidig kan nettopp det at du la inn bud så mye over antydning så raskt være med å bygge opp selgers forventninger. Takk for et konstruktivt og godt svar fra ett sivilisert menneske! ☺ Ja, jeg mente prisantydningen. Jeg får jo litt følelsen av at de forventer å få mer når de takker nei til 250 000 over prisantydningen. Forstår jo på ett vis at de gjør det om det er stor interesse for leiligheten. Samtidig så er det jo ingen som har vært så intr.at de har bydd heller. Tenkte ikke på dette med lokkepris i det hele tatt før ei venninne nevnte det. Anonymkode: 66bdc...b80
Sissan1 Skrevet 10. juni 2016 #9 Skrevet 10. juni 2016 Mange tenker nok ikke på å by før første åpne visning. Du får tenke på det som et smart trekk, men som ikke ga gevinst denne gangen ;-) Lokkepriser er en uting, men det er ikke alltid lokkepris selv om man ikke får tilslag. Som sagt kan det nettopp være ditt bud som ga selger håp om å få enda mer i en faktisk budrunde. Du klinte jo virkelig til og fortalte dem tydelig at prisen de ber om er for lav. Hadde du lagt deg 50 000 over ville du kanskje fått en annen reaksjon - kan være noe å tenke på til senere.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #10 Skrevet 10. juni 2016 1 minutt siden, Sissan1 skrev: Mange tenker nok ikke på å by før første åpne visning. Du får tenke på det som et smart trekk, men som ikke ga gevinst denne gangen ;-) Lokkepriser er en uting, men det er ikke alltid lokkepris selv om man ikke får tilslag. Som sagt kan det nettopp være ditt bud som ga selger håp om å få enda mer i en faktisk budrunde. Du klinte jo virkelig til og fortalte dem tydelig at prisen de ber om er for lav. Hadde du lagt deg 50 000 over ville du kanskje fått en annen reaksjon - kan være noe å tenke på til senere. Ja det kan nok stemme. Takk igjen for svar og tips 😊 Anonymkode: 66bdc...b80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå