AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Jeg skal studere til høsten og dermed jobbe redusert. Siden jeg kommer til å gå ned i inntekt ser jeg på løsninger for å kompensere for dette. (Har barn så det er ikke like lett å leve på studentbudsjett som tidligere) Jeg tenker på å be om avdragsfrihet de årene jeg skal studere. Eller søke stipend og lån. Inntekten vil være over inntektsgrensa så jeg kommer ikke til å få full pott i stipend. Jeg tenker isåfall å ta imot studielån for å betale ned på boliglån. men lønner det seg eller bør jeg satse på å kun betale renter, og leve på litt mindre enn når jeg jobber? tar jeg studielån vil jeg bli sittende med mindre boliglån men studielån i tillegg, det vil nok bli en større sum å betale tilbake når jeg begynner å jobbe ettersom banken og Lånekassen vil kreve hvert sitt beløp. Får jeg avdragsfritt så får jeg litt mindre å rutte med, blir sittende med like mye lån som jeg har i dag men null i studielån. Hva ville dere gjort? Anonymkode: c8f06...825
ajarRun Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Jeg ville gjort alt jeg kunne for å erstatte boliglån med studielån. Renten på studielån er nå 1.825 fra 1. juli, det er sannsynligvis lavere enn renten på boliglånet ditt. I tillegg slipper du å betale studielån hvis du blir arbeidsledig, det blir slettet hvis du blir ufør, det blir slettet ved enkelte utdanninger, det blir slettet hvis du dør, det blir nedskrevet hvis du bor i Finnmark (og nordtroms?). Det er også lett å få betalingsutsettelse på studielån. Jeg ville redusert forbruket, betalt rentene med inntekten min, og tatt opp fullt studielån og brukt hele summen til å betale ned på boliglånet. Da ender du opp med å overføre del av boliglånet til studielån, du får litt mindre renter og alle fordelene med studielån. Ikke gå i fella å tenk du kan låne masse nå fordi du tjener mer senere, det er sånn det starter. 1
Sissan1 Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Ja til begge. Søk avdragsfrihet OG bruk hele studielånet på å betale ned på huslånet. Gjør det fast og ved hver utbetaling så du ikke fristes til å øke forbruket. Enig med siste taler - kan du få konvertert deler av boliglånet til studielån har du gjort det bra.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Jeg kommer ikke til å velge begge. Med studielån vil jeg få utbetalt rundt seks tusen i måned og det dekker renter og avdrag på mitt boliglån. Høres ut som en god plan å gjøre om boliglån til studielån. Vil bli litt tøft når jeg begynner å jobbe, da banken og Lånekassen vil kreve hvert sitt beløp men da har jeg jo høyere lønn og mulighet til å klare å betale. Jeg har kontroll over forbruk og nedbetaling. har kvittet meg med tidligere studielån før tiden på lav lønn, og betalt inn ekstra på boliglån så vet jeg ikke kommer til å låne opptil pipa og leve over evne. Da jeg studerte sist fikk vi utbetalt hele studielånet i en porsjon men jeg satt ikke igjen med havregryn og nudler i juni likevel. Da blir planen å søke lån og stipend og så betale ned på boliglån i studietiden. Tusen takk for innspill! Anonymkode: c8f06...825
ajarRun Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke til å velge begge. Med studielån vil jeg få utbetalt rundt seks tusen i måned og det dekker renter og avdrag på mitt boliglån. Høres ut som en god plan å gjøre om boliglån til studielån. Vil bli litt tøft når jeg begynner å jobbe, da banken og Lånekassen vil kreve hvert sitt beløp men da har jeg jo høyere lønn og mulighet til å klare å betale. Jeg har kontroll over forbruk og nedbetaling. har kvittet meg med tidligere studielån før tiden på lav lønn, og betalt inn ekstra på boliglån så vet jeg ikke kommer til å låne opptil pipa og leve over evne. Da jeg studerte sist fikk vi utbetalt hele studielånet i en porsjon men jeg satt ikke igjen med havregryn og nudler i juni likevel. Da blir planen å søke lån og stipend og så betale ned på boliglån i studietiden. Tusen takk for innspill! Anonymkode: c8f06...825 Idiotisk å betale ned studielånet før boliglånet. Betal minimum på studielån og så mye som mulig på boliglån. Hvis noe skjer er studielån trygt å ha. Studielånet er på 8300 i måneden (ca 100 000 delt på 12). Men det blir ikke utbetalt jevnt (men det er likegyldig når du bruker det til å betale ned på lånet).
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 14 minutter siden, amativeReflection skrev: Idiotisk å betale ned studielånet før boliglånet. Betal minimum på studielån og så mye som mulig på boliglån. Hvis noe skjer er studielån trygt å ha. Studielånet er på 8300 i måneden (ca 100 000 delt på 12). Men det blir ikke utbetalt jevnt (men det er likegyldig når du bruker det til å betale ned på lånet). Den gangen jeg betalte ut studielån delte jeg boliglån med partner så det var for å ikke rote det til at jeg betalte ut studielån i stedet for boliglån. (Var bra jeg betalte ut studielånet siden det ble slutt, hadde jeg betalt inn på bolig ville det blitt delt) Denne gangen er jeg alene om å eie bolig og kan styre det selv uten at det blir skjevt. Anonymkode: c8f06...825
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå