AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Kan det å gå på fjellet være like effektivt som å jogge, når man vil forbedre kondisen? Anonymkode: 963b7...2c8
OPIgirl Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Ikke hvis du er godt trent fra før av. Jeg får mye mer ut av å jogge enn en fjelltur hvis du tenker treningseffekt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Fjellgåing er mindre belastende på kroppen enn å drive å jogge. Anonymkode: fd9ba...979
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Det kommer an på fjellet, og stien. Du må nesten se på pulsen. Om det er type OPPÅ et fjell, på en vidde, med god sti, er det ikke særlig anstrengende å gå. Om det derimot er OPP PÅ et fjell, og det er bratt og pulsen skyter i været, er det veldig, veldig god kondistrening. Jeg går mye i fjellet, men her jeg bor er det altså fra fjorden og opp på et høyt og bratt fjell. Pulsen ligger mellom 150-180 hele veien opp, og når jeg bruker en times tid på å komme meg opp, vil det si at jeg har fått veldig god trening. Jeg går også av og til over vidden i Bergen, men det er så flatt at der har jeg bare litt høyere puls enn ved gåing på vanlig, flat vei. Altså ikke like kondisfremmende som jogging. Anonymkode: 1dcc5...03d
Illuminatum Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan det å gå på fjellet være like effektivt som å jogge, når man vil forbedre kondisen? Anonymkode: 963b7...2c8 Det kan det og det kan være endra mer effektivt. Alt avhenger av høydeforskjeller.
Ciara Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 Å gå i fjellet kan være ekstremt bra trening. Det er ikke slik at det bare er tempo som avgjør om noe er bra trening eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 6 timer siden, OPIgirl skrev: Ikke hvis du er godt trent fra før av. Jeg får mye mer ut av å jogge enn en fjelltur hvis du tenker treningseffekt. Jeg er vel sånn middels trent, og føler meg egentlig mer sliten av å gå en rask tur på fjellet enn å jogge. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på fjellet, og stien. Du må nesten se på pulsen. Om det er type OPPÅ et fjell, på en vidde, med god sti, er det ikke særlig anstrengende å gå. Om det derimot er OPP PÅ et fjell, og det er bratt og pulsen skyter i været, er det veldig, veldig god kondistrening. Jeg går mye i fjellet, men her jeg bor er det altså fra fjorden og opp på et høyt og bratt fjell. Pulsen ligger mellom 150-180 hele veien opp, og når jeg bruker en times tid på å komme meg opp, vil det si at jeg har fått veldig god trening. Jeg går også av og til over vidden i Bergen, men det er så flatt at der har jeg bare litt høyere puls enn ved gåing på vanlig, flat vei. Altså ikke like kondisfremmende som jogging. Anonymkode: 1dcc5...03d Snakker selvsagt om bratte fjell der man går i ulendt terreng og det går oppover. Måler ikke puls, men blir ganske andpusten. Anonymkode: 963b7...2c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå