AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Barn 22mnd. Har ingen ord annet enn mamma og heller ingen interesse for å lære seg, liten språklig forståelse, dårlig på øyekontakt, vil helst leke alene - ikke med barn eller voksne, smiler/ler veldig sjeldent, har ting for seg i forhold til at dører alltid skal være lukket, ting stå på samme plass osv... Anonymkode: 53d08...4ec
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn 22mnd. Har ingen ord annet enn mamma og heller ingen interesse for å lære seg, liten språklig forståelse, dårlig på øyekontakt, vil helst leke alene - ikke med barn eller voksne, smiler/ler veldig sjeldent, har ting for seg i forhold til at dører alltid skal være lukket, ting stå på samme plass osv... Anonymkode: 53d08...4ec Har dere ikke tatt opp dette med helsestasjonen (dersom det er deres barn)? Anonymkode: 3accb...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/barns-sprakutvikling-1429511.ece har du ikke vært hos lege eller på kontroll? Har du ikke nevnt dette da? Evt hvorfor? Hva sa legen eller helsesøster da du spurte dersom du gjorde det? Anonymkode: 42496...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 TS her. Dette er ikke mitt barn, men et barn vi er mye med. Jeg har selv en datter som er 3mnd yngre som prater og babler hele tiden og kan kombinere opptil 3 ord, og forstår det meste og gjør det gi ber om.. Blir litt bekymret når jeg merker at gutten ikke engang babler, ikke er noe interessert i kontakt og ikke har øyekontakt med hverken foreldre eller andre. Har ikke tatt det opp med moren, da jeg ikke vet om det er normalt. Hun har aldri nevnt noe særlig på det, annet enn at hun påstår at min datter er sinnsykt langt foran og at det visstnok er det som er unormalt, noe jeg ikke tror.. Anonymkode: 53d08...4ec
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Dette er ikke mitt barn, men et barn vi er mye med. Jeg har selv en datter som er 3mnd yngre som prater og babler hele tiden og kan kombinere opptil 3 ord, og forstår det meste og gjør det gi ber om.. Blir litt bekymret når jeg merker at gutten ikke engang babler, ikke er noe interessert i kontakt og ikke har øyekontakt med hverken foreldre eller andre. Har ikke tatt det opp med moren, da jeg ikke vet om det er normalt. Hun har aldri nevnt noe særlig på det, annet enn at hun påstår at min datter er sinnsykt langt foran og at det visstnok er det som er unormalt, noe jeg ikke tror.. Anonymkode: 53d08...4ec Går barnet i barnehage? Personalet der fanger det jo opp, og gjør noe med det dersom det er bekymringsverdig. Anonymkode: 3accb...0e2 2
Horsepower Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Syns det høres ut som en form for autisme. Men igjen, jeg er ingen lege. Rart at foreldre og helsesøster (Evy bhg) ikke har reagert. På helsestasjonen vi går til begynner de å se etter tegn til autisme allerede på 10 mnd kontroll. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går barnet i barnehage? Personalet der fanger det jo opp, og gjør noe med det dersom det er bekymringsverdig. Anonymkode: 3accb...0e2 Ingen av barna går i barnehage. Vet jo selvfølgelig ikke om det har vært tatt opp på hs, men ville trodd moren hadde nevnt noe. Helsesøster her i byen er forsåvidt ekstremt opptatt, og sjekker som oftest bare høyde/vekt og tar vaksine, men mindre man spør om noe konkret.. TS Anonymkode: 53d08...4ec
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 Min erfaring fra jobb i bhg er at gutter er generelt tregere enn jenter. Men min første tanke med det du nevner er at det er vanlige trekk for autisme. Barn utvikler seg individuelt og barn som ikke får nok stimuli utvikler seg tregere. hvordan foreldrene oppfører seg og henvender seg til barnet har mye å,si. Anonymkode: 8bff2...02b
Gjest Coolaid Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 Vanskelig å si ut fra det du skriver. Det første jeg tenker på er om barnet er "understimulert".
Gjest Tutte Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 Husker jeg var like bekymret for det samme når det gjaldt sønnen min på den alderen. Plutselig da han var rundt 3 år gikk skravla nesten i ett. Hehe. Snakket nesten helt rent også. Virket som han ventet med å prate til han følte at han kunne ordene ordentlig. Så det trenger absolutt ikke å være noe galt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #11 Skrevet 10. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barn 22mnd. Har ingen ord annet enn mamma og heller ingen interesse for å lære seg, liten språklig forståelse, dårlig på øyekontakt, vil helst leke alene - ikke med barn eller voksne, smiler/ler veldig sjeldent, har ting for seg i forhold til at dører alltid skal være lukket, ting stå på samme plass osv... Anonymkode: 53d08...4ec Ikke adekvat, oppsøk lege for utredning. Høres ut som min, høytf autisme. Anonymkode: 11faf...256
Chizue Skrevet 10. juni 2016 #13 Skrevet 10. juni 2016 Det kan være alt mulig. Det kan være at barnet ser, hører dårlig, ikke føler seg trygg på å prate...Det kan være barne autisme, eller andre ting. Dette må vel foreldrene ta tak, eller de allerede vet om det. Ikke aller buser ut og forteller at "Barnet mitt har autisme"-før mye senere når flere legger merke til barnet.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #14 Skrevet 10. juni 2016 11 timer siden, Arabella skrev: Vet du om gutten hører og/eller ser dårlig? De har visstnok sjekket opp hørsel. Synet vet jeg ikke, men ikke så vidt jeg har lagt merke til. Han ser ting han vil langt unna og går for å hente det.. Om han ser hva det er først, vet jeg jo ikke Anonymkode: 53d08...4ec
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #15 Skrevet 10. juni 2016 11 timer siden, Chibi skrev: Det kan være alt mulig. Det kan være at barnet ser, hører dårlig, ikke føler seg trygg på å prate...Det kan være barne autisme, eller andre ting. Dette må vel foreldrene ta tak, eller de allerede vet om det. Ikke aller buser ut og forteller at "Barnet mitt har autisme"-før mye senere når flere legger merke til barnet. Jeg synes det er vanskelig å skulle ta det opp. Han begynner i barnehage til høsten, så håper de i tilfelle tar det opp der, så man får sjekket det opp Anonymkode: 53d08...4ec
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #16 Skrevet 10. juni 2016 Dette er autismetrekk (vi har alle autismetrekk, bare så det er sagt). Om man har autisme eller ikke, kommer an på i hvor stor grad man har disse trekkene og hvordan det går ut over funksjonsevnen. Utvikling går i rykk og napp, så det er ofte at man ligger før/foran andre i samme alder i utviklingen uten at det er noe galt. Med mindre man blir liggende bak på veldig mye og det ikke går fremover. Om dette er noe som bør tas tak i vil barnehagen fange opp dette veldig fort og ta en samtale med foreldrene om å melde opp til PPT så barnet får hjelp til det han sliter med (uavhengig av om det er autisme eller noe annet). Forhåpentligvis er foreldrene av den oppfatningen av at det er ingen skam å be om hjelp. Anonymkode: 60089...7e0
Gjest Becky48 Skrevet 10. juni 2016 #17 Skrevet 10. juni 2016 Jeg hadde vært utrolig bekymret hvis det var mitt barn iallfall. Synes det er rart foreldrene ikke har gått videre med det selv... Et barn som er dårlig på øyekontakt, liker seg best alene og i tillegg ler og smiler sjelden er ting man bør være obs på, dette trodde jeg de fleste foreldre visste.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #18 Skrevet 10. juni 2016 Enig med deg over, se om barnet peker/ vinker "hadet." Autismetrekk, ikke la dere skremme av det-men bedre og utrede en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 11faf...256
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #19 Skrevet 10. juni 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg over, se om barnet peker/ vinker "hadet." Autismetrekk, ikke la dere skremme av det-men bedre og utrede en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 11faf...256 Peker ikke, vinker ikke, kan godta å få hadeklem. Klapper sjeldent. Kan strekke seg opp til voksne for å bli båret. Beveger seg litt frem og tilbake til musikk, igjen uten å smile eller vise tegn på at han har det gøy. TS Anonymkode: 53d08...4ec
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #20 Skrevet 10. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Peker ikke, vinker ikke, kan godta å få hadeklem. Klapper sjeldent. Kan strekke seg opp til voksne for å bli båret. Beveger seg litt frem og tilbake til musikk, igjen uten å smile eller vise tegn på at han har det gøy. TS Anonymkode: 53d08...4ec Barn på den alderen skal kunne peke og vinke, det er også typiske utviklingstrekk jeg ser etter-det er også typisk for barn med a typisk atuisme at de ikke gjør det. Anonymkode: 11faf...256
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå