AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Del Skrevet 9. juni 2016 Vi har en fastmontert, laang verandakasse på utsiden av balkongen. Tidligere har vi kjøpt sommerblomster hvert år, men i år har vi prioritert å kjøpe trær/planter som kan være inne på balkongen. Det blir jo ganske dyrt å kjøpe nye sommerblomster hvert år til den lange kassa - mitt spørsmål er om det finnes noe man kan plante som bare kommer opp igjen år etter år? Skal selvsagt gjødsle og stelle litt, men vil helst slippe å kjøpe nye planter hele tiden. Det er halvskygge der, og verandakassen er smal og ikke alt for dyp. så det må være en plante som kan trives med dette. Glad for tips og alt av interesse! Anonymkode: 2234c...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mattis Skrevet 9. juni 2016 #2 Del Skrevet 9. juni 2016 Stauder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melodiana Skrevet 9. juni 2016 #3 Del Skrevet 9. juni 2016 jordbær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 9. juni 2016 #4 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Markjordbær eller månedsjordbær. På endene kan du kanskje plante noen blåbærbusker? Ellers anbefaler jeg alltid geranium, gjerne flere sorter, sats på de litt lave variantene, og gjerne noen som blomstrer fra juni til frost. Lave prydgress kan være veldig fint også. Er også veldig fint å legge inn noe som blir grønt og fint (og gjerne blomstrer litt) tidligere på våren Endret 9. juni 2016 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Del Skrevet 9. juni 2016 Jordbær! Å, det hadde vært kjempegøy å få til. Men trodde jordbær måtte ha masse sol? Det er noen store grantrær og furutrær som sperrer for sola, men det kommer jo litt sol i løpet av dagen. Skal sjekke ut dette! Anonymkode: 2234c...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 9. juni 2016 #6 Del Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jordbær! Å, det hadde vært kjempegøy å få til. Men trodde jordbær måtte ha masse sol? Det er noen store grantrær og furutrær som sperrer for sola, men det kommer jo litt sol i løpet av dagen. Skal sjekke ut dette! Anonymkode: 2234c...bf7 Markjordbær klarer seg i alle fall fint med halvskygge, og ikke trenger de noe særlig gjødsel heller Mine markjordbær fortsetter å sette bær helt til frosten om jeg passer på å plukke de hele tiden, og det er ikke så vanskelig! Månedsjordbær er litt vanskeligere, synes jeg. Men, plantene og blomstene er fine for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 10. juni 2016 #7 Del Skrevet 10. juni 2016 Jeg ville satset på noen stauder som blomstrer, et par som blomstrer tidlig og noen som blomstrer utover i sesongen. Hvis det er skygge/halvskygge så er hosta fint. de dekker bunn og har vakkert bladverk. Mange krydderurter er også flerårige hvis det ikke er for hard vinter der du bor. Jeg bor i Bergen og her overvintrer, sitronmelisse, timian, mynte, oregano, merian og salvie. Salvien min er blitt en liten busk og i år har den flyttet ut i hagen. Jeg har også roser stående i potter og de overvintrer i potten. jeg har bla noen kryproser, de blomstrer tett med massevis av små rosa roser. De er kjempefine og blomster langt utover høsten. http://www.plantasjen.no/markdekkende-rose-barrot-200019571-no fant en link til den jeg har. Om våren klipper jeg bare vekk det som er frostskadet og gir gjødsel vår og midt sommer og klipper vekk avblomstrete roser, resten passer den seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #8 Del Skrevet 10. juni 2016 Takk for alle tips, nå ble jeg inspirert! Anonymkode: 2234c...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå