Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den 15 har jeg lønnings dag, men mistenker sterkt at arbeidsgiver kan la være å betale ut lønn. Kan det skje? Nå er jeg ikke paranoid heller, her kommer en forklaring.

Jeg har søkt på en sommer jobb denne sommeren. Men kontrakten for vikariatet i sommer har jeg ikke skrevet under - da den aldri kom, men har tatt vakter som ekstra hjelp denne våre. Ca 1 uke før sommer turnusen begynte fikk jeg arbeidskontrakten for sommeren, men da hadde jeg fått ett annet tilbud på en annen arbeidsplass. Alt ble veldig lite ryddig. Kort sagt, jeg takket nei til sommer jobben. Arbeidsgiver ringte å fortalte hvor skuffet de var og at jeg satte de i en vanskelig situasjon da turnusen min begynte bare om noen få dager.

Jeg hadde heller ingen oppsigelsestid, fordi jeg jobbet ekstra uten kontrakt. DEt eneste jeg hadde skrevet under på var at jeg var under opplæring. Men opplæringsvakter har jeg vært ferdig med for lengs og arbeidet ca 2 mnd som ekstrahjelp. Siden jeg har satt de i en vanskelig situasjon, kan de da la være å betale ut lønn for forrige mnd? Dette er innen kommunen, så arbeidsgiver er en seriøs stor organisasjon... Har jeg grunn til bekymring?

Anonymkode: 2ef74...ea0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønn får du nok, men særlig gode referanser får du nok ikke.

• Liker 7
Skrevet

I utgangspunktet kan ikke arbeidsgiver gjøre det. Men som du skrev var det en litt rotete situasjon, og det er jo mulig at det vil bli noe rot med lønn og. Ikke av vond vilje, men pga rotet. Ta kontakt med lønningskontoret. 

AnonymBruker
Skrevet

Timenlisten for forrige mnd er levert og signert. Jeg ser på nettet at vaktene er god kjente. Men kanskje de vil holde igjen lønn - pga at jeg har skapt en vanskelig situasjon for dem...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Timenlisten for forrige mnd er levert og signert. Jeg ser på nettet at vaktene er god kjente. Men kanskje de vil holde igjen lønn - pga at jeg har skapt en vanskelig situasjon for dem...

nei, de kommer ikke til å holde igjen lønn. De har satt seg selv i knipe ved å la deg jobbe uten kontrakt. 

Anonymkode: 2d57a...0a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke arbeidsgiver rett til å gjøre. Du takket nei til et jobbtilbud til fordel for en annen. Det kan ikke arbeidsgiver bruke mot deg.

Anonymkode: 3db99...34f

Skrevet
22 minutter siden, Lydia D skrev:

Lønn får du nok, men særlig gode referanser får du nok ikke.

En referanse fra arbeidsgiver skal inneholder tidsrom og oppgaver ut over det er det ikke noe "rosenrøde lovord" ;) så det ville jeg ikke tatt så tungt, Ikke TS sitt problem at arbeidsgiver opererer i gråsoner. Det er egentlig uprofft av dem å ikke følge opp bedre, TS har ikke noe ansvar for arbeidsgiver ut over å møte til avtalte vakter. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Carrot skrev:

En referanse fra arbeidsgiver skal inneholder tidsrom og oppgaver ut over det er det ikke noe "rosenrøde lovord" ;) så det ville jeg ikke tatt så tungt, Ikke TS sitt problem at arbeidsgiver opererer i gråsoner. Det er egentlig uprofft av dem å ikke følge opp bedre, TS har ikke noe ansvar for arbeidsgiver ut over å møte til avtalte vakter. 

Mnja, arbeidstaker har også et ansvar, ikke bare arbeidsgiver. Når arb.taker har inngått en avtale om et arbeidsforhold, og arb.giver baserer seg på dette, så skaper det problemer for bedriften at arb.taker trekker seg få dager før sommerjobben starter. Det er ikke bare å stikke nesa ut på gata og hanke inn en som kan fylle den tomme plassen i turnusen.

...og en referanse kan selvfølgelig inneholde mer enn tidsrom og oppgaver, det er i aller høyeste grad relevant for en arbeidsgiver å vite om en potensiell arb.taker holder avtaler eller ikke.

Men til TS: dette er likevel ingen grunn til å ikke utbetale lønnen din for det arbeidet du faktisk har gjort.

Skrevet
8 minutter siden, Lydia D skrev:

Mnja, arbeidstaker har også et ansvar, ikke bare arbeidsgiver. Når arb.taker har inngått en avtale om et arbeidsforhold, og arb.giver baserer seg på dette, så skaper det problemer for bedriften at arb.taker trekker seg få dager før sommerjobben starter. Det er ikke bare å stikke nesa ut på gata og hanke inn en som kan fylle den tomme plassen i turnusen.

...og en referanse kan selvfølgelig inneholde mer enn tidsrom og oppgaver, det er i aller høyeste grad relevant for en arbeidsgiver å vite om en potensiell arb.taker holder avtaler eller ikke.

Men til TS: dette er likevel ingen grunn til å ikke utbetale lønnen din for det arbeidet du faktisk har gjort.

Problemet her var vel at TS sin avtale ang arbeidsforholdet ikke lengre var avtalt og hun gikk på ekstravakter og ikke hadde noen avtale - ergo er hun heller ikke på noen måte ansvarlig overfor problemene arbeidsgiver måtte få som en følge av at hun går på dagen siden hun ikke har oppsiglesestid. (jeg går ut fra at TS er dame..) En arbeidsgiver som bruker en attest til å dra ned den ansatte har jeg aldri hørt om, men de finnes sikkert. 
En ansatt har krav på en attest og det er lovfestet hva en slik skal inneholde som et minimum. 

AnonymBruker
Skrevet

Mulig at de kan holde igjen lønn for å dekke opp for de vaktene du allerede har fått? 

Anonymkode: 9ca6e...a2a

Skrevet
3 minutter siden, Carrot skrev:

Problemet her var vel at TS sin avtale ang arbeidsforholdet ikke lengre var avtalt og hun gikk på ekstravakter og ikke hadde noen avtale - ergo er hun heller ikke på noen måte ansvarlig overfor problemene arbeidsgiver måtte få som en følge av at hun går på dagen siden hun ikke har oppsiglesestid. (jeg går ut fra at TS er dame..) En arbeidsgiver som bruker en attest til å dra ned den ansatte har jeg aldri hørt om, men de finnes sikkert. 
En ansatt har krav på en attest og det er lovfestet hva en slik skal inneholde som et minimum. 

De hadde inngått en avtale, selv om kontrakten ikke var signert enda, jeg kan ikke se at TS skriver ar arbeidsforholdet "ikke lenger var avtalt", bare at kontrakten kom sent.

Jeg skrev referanse, ikke attest. Svært mange arbeidsgivere legger ned en større innsats i å hente inn referanser på nye arbeidstakere iom at en referanseperson kan si mer om for eksempel arb.takers innsats, stabilitet og fravær (og vilje til å holde avtaler).

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Lydia D skrev:

De hadde inngått en avtale, selv om kontrakten ikke var signert enda, jeg kan ikke se at TS skriver ar arbeidsforholdet "ikke lenger var avtalt", bare at kontrakten kom sent.

Jeg skrev referanse, ikke attest. Svært mange arbeidsgivere legger ned en større innsats i å hente inn referanser på nye arbeidstakere iom at en referanseperson kan si mer om for eksempel arb.takers innsats, stabilitet og fravær (og vilje til å holde avtaler).

En referanse er en som kjenner deg godt - det er ikke arbeidsgiver men en kollega. Siden TS nok ikke har noe utestående med de hun jobber med får hun nok gode referanser. Når kontrakten hennes gikk ut fortsatte hun som tilkalling/ekstra, det betyr at arbeidsgiver ikke hadde sendt henne noen signaler om at en fast stilling var på vei - vage hentydninger eller ikke sto TS fri til å ta seg jobb når hun fikk tilbudet. Arbeidsgivere som forventer full lojalitet uten selv å bidra må finne seg i å miste gode ansatte i dag. Å forsøke forsvare arbeidsgiversiden i en slik sak blir helt feil.

Håper for ts sin del (og andre) at arbeidsgivere som opplever slike saker tar dem til etterretning og lærer av dem.

Skrevet
9 timer siden, Lydia D skrev:

Kontrakten kom aldri, så her høres det ut som at TS har sitt på det rene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...