Gå til innhold

Får jeg feriepenger fra der jeg sluttet å jobbe i fjor??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet et sted i fjor og sa opp, får jeg fortsatt de feriepenger jeg tjente opp der i år? Jeg fikk de ikke da jeg sluttet.

Anonymkode: 4f2b5...6ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig.

Anonymkode: 0b8df...5b5

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis. begynt å jobbe der igjen og fått kunn lønn for mnd men ikke ferie penger... da får jeg sikkert dem i morgen håper jeg. Hvis ikke må jeg vel ta en tlf...

Anonymkode: 4f2b5...6ad

AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å lage en ny tråd om nesten samme tema velger jeg å spørre her;

Jeg var lærling i fjor, er det ikke i år. Ser jeg får igjen på skatten. Får jeg også feriepenger for i fjor?

Mente jeg fikk igjen en sum kroner ekstra på siste lønningen min i læretiden, men det kan vel ikke være feriepengene? Da kunne jeg jo like godt fått igjen på skatten med en gang også, slik at de ikke skylder meg noe mer (enklere for dem).

Anonymkode: 48607...1f1

Gjest Sisti
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for å lage en ny tråd om nesten samme tema velger jeg å spørre her;

Jeg var lærling i fjor, er det ikke i år. Ser jeg får igjen på skatten. Får jeg også feriepenger for i fjor?

Mente jeg fikk igjen en sum kroner ekstra på siste lønningen min i læretiden, men det kan vel ikke være feriepengene? Da kunne jeg jo like godt fått igjen på skatten med en gang også, slik at de ikke skylder meg noe mer (enklere for dem).

Anonymkode: 48607...1f1

"få igjen på skatten" er da IKKE arbeidsgiver som har ansvar for, men skatteetaten! Så de pengene må du selvfølgelig vente på å få samtidig som alle andre. Skattepengene du får igjen i år er jo fra 2015, så det ville uansett være umulig å få dem igjen i fjor, uten et skatteoppgjør. Pengene kommer jo ikke fra arbeidsgiver! Arbeidsgiver skylder deg ingenting i skattepenger. 

Om du fikk feriepengene utbetalt på siste lønn kan ikke vi svare på - du må sjekke lønnsslippen din. 

Skrevet (endret)

Du får jo ikke igjen på skatten fra arbeidsgiver, de kommer fra skatteetaten. Feriepenger og igjen på skatten har ikke noe med hverandre å gjøre.

Du må se på siste lønnsslipp du fikk - der skal det stå om du fikk feriepenger utbetalt sammen med siste lønning. Men da ville du også blitt trukket i skatt for dem, siden de var opptjent samme år, og dette skal ikke gjøres uten avtale med deg.

Edit: Ser Sisti var raskere enn meg :) 

Endret av Harlekin
Skrevet
29 minutter siden, Harlekin skrev:

Du får jo ikke igjen på skatten fra arbeidsgiver, de kommer fra skatteetaten. Feriepenger og igjen på skatten har ikke noe med hverandre å gjøre.

Du må se på siste lønnsslipp du fikk - der skal det stå om du fikk feriepenger utbetalt sammen med siste lønning. Men da ville du også blitt trukket i skatt for dem, siden de var opptjent samme år, og dette skal ikke gjøres uten avtale med deg.

Edit: Ser Sisti var raskere enn meg :) 

Det stemmer ikke at det må gjøres avtale om dette. Det er faktisk normen å få utbetalt feriepengene sammen med siste lønning.

Fra Ferieloven: 

"(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør"

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Skrevet

@Rosalie, takk for info. Men dette gjøres nok litt forskjellig selv om loven sier noe annet. Alle steder jeg har jobbet, og der jeg jobber nå, utbetales ikke feriepengene opptjent i fjor før året etter med mindre noe annet er avtalt. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Harlekin skrev:

@Rosalie, takk for info. Men dette gjøres nok litt forskjellig selv om loven sier noe annet. Alle steder jeg har jobbet, og der jeg jobber nå, utbetales ikke feriepengene opptjent i fjor før året etter med mindre noe annet er avtalt. 

Det er helt korrekt at det vanligvis gjøres slik, men rent formelt er det som Rosalie sier - dersom bedriften beholder feriepengene du har opptjent og har krav på sammen med siste lønn, trenger de en avtale. De beholder jo kapital som er tidligere ansatte sine på bedriftskontoen.

Skrevet
1 minutt siden, Sissan1 skrev:

Det er helt korrekt at det vanligvis gjøres slik, men rent formelt er det som Rosalie sier - dersom bedriften beholder feriepengene du har opptjent og har krav på sammen med siste lønn, trenger de en avtale. De beholder jo kapital som er tidligere ansatte sine på bedriftskontoen.

Riktig. Men det er nok mange som ønsker å få feriepengene året etter slik at utbetalingen blir trekkfri.

Skrevet
5 minutter siden, Harlekin skrev:

Riktig. Men det er nok mange som ønsker å få feriepengene året etter slik at utbetalingen blir trekkfri.

Det er det sikkert. Og det kommer av den misforståelsen om at det er "skattefritt" neste år, og skattepliktig inneværende år...

Feriepengene betaler du skatt av uansett når du får dem utbetalt. Spørsmålet er bare om det blir trukket ved feriepeneutbetaling, eller ved andre lønnsutbetalinger (eller som baksmell).

Det er ikke noe som lønner seg her - så lenge rentene er så lave. Er rentene høyere, lønner det seg å ta dem ved jobbslutt og stte dem på høyrentekonto.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...