Gå til innhold

Spørsmål til erfarne ryttere, trenger sårt hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ridd i 16 år, jobber i stall på fjerde året hvor en av oppgavene selvsagt er å trene hester og deltar i tillegg på treninger med instruktør en gang i uka. Instruktøren er den samme jeg har ridd for i 16 år, en sjelden gang til en annen trener. Jeg har opp gjennom alle disse årene sugd til meg kunnskap og vet svært godt i teorien hvordan å ri hesten godt, hva som definerer en riktig sits og hvordan å bruke hjelperne. 

Problemet mitt er at jeg aldri, og jeg mener aldri har vært i stand til å galoppere ordentlig. Det er rimelig flaut og trist å være assisterende ridelærer for barn, se dem galoppere som de aldri har gjort annet i 30 år etter 6 uker med øving, og ikke være i nærheten av så flink selv. Jeg har aldri hatt særlig sterk kjernemuskulatur, er generelt noe stiv i kroppen og sliter litt med bekkenet. Ridningen hjelper med dette, men alt låser seg med en gang jeg skal galoppere. I det siste har jeg blitt mye flinkere med lettridning i trav, arbeidstrav er vanskelig, da det er å holde setet i ro og sjenklene på plass samtidig jeg sliter med. Det strammer seg i hofteleddsbøyeren (som riktig nok er ganske stram fra før).

Instruktøren min tror jeg er nesten like oppgitt som meg, h*n har jo prøvd å lære meg dette i så mange år. Føler jeg nesten er i ferd med å gi opp, for jeg får det aldri til :( Rådene jeg har fått er å slappe av i setet og tråkke godt ned med hælen i takt med galoppen, men det stopper helt opp. Rett etter galoppfatningen spenner det seg helt ukontrollert, og jeg begynner å drive for mye med setet samtidig som knærne går opp eller tærne peker ut. Som sagt, jeg vet så godt hva jeg egentlig bør gjøre, men får det bare ikke til. Finnes det noen her inne som har noen andre gode råd til hvordan jeg kan få bukt med dette problemet? Selv har jeg tenkt å spørre om jeg kunne få blitt longert slik at jeg får bedre tid til å finne rytmen i galopp og hvordan det skal kjennes ut, før hesten bryter ned til trav.

Anonymkode: 6c6d2...761

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min hest pleide alltid å gallopere hele veien hjem, så jeg slapp å gjøre noe for å holde den oppe i galopp. Da fikk jeg øvd meg på å sitte nede. Jeg lente meg litt bakover, tenkte at jeg skulle sitte på "oversiden" av rumpen min, gjøre rumpen "stor og myk", og tenke på det som gynging. 

Det funket for meg i alle fall. 

Anonymkode: 17cb1...5e2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hest pleide alltid å gallopere hele veien hjem, så jeg slapp å gjøre noe for å holde den oppe i galopp. Da fikk jeg øvd meg på å sitte nede. Jeg lente meg litt bakover, tenkte at jeg skulle sitte på "oversiden" av rumpen min, gjøre rumpen "stor og myk", og tenke på det som gynging. 

Det funket for meg i alle fall. 

Anonymkode: 17cb1...5e2

Takk for tips! Prøvde på det selv da jeg red på tur her om dagen, men det ble så ubehagelig for hesten at jeg sto i topunktsits for hvert galoppstrekke. Men hesten var veldig sprek den dagen og ville gjerne løpe, så det ble vanskelig å sitte nede uansett :) Satt ned for å ta kraftigere halvparader, that's it.

TS

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ridd i 16 år, jobber i stall på fjerde året hvor en av oppgavene selvsagt er å trene hester og deltar i tillegg på treninger med instruktør en gang i uka. Instruktøren er den samme jeg har ridd for i 16 år, en sjelden gang til en annen trener. Jeg har opp gjennom alle disse årene sugd til meg kunnskap og vet svært godt i teorien hvordan å ri hesten godt, hva som definerer en riktig sits og hvordan å bruke hjelperne. 

Problemet mitt er at jeg aldri, og jeg mener aldri har vært i stand til å galoppere ordentlig. Det er rimelig flaut og trist å være assisterende ridelærer for barn, se dem galoppere som de aldri har gjort annet i 30 år etter 6 uker med øving, og ikke være i nærheten av så flink selv. Jeg har aldri hatt særlig sterk kjernemuskulatur, er generelt noe stiv i kroppen og sliter litt med bekkenet. Ridningen hjelper med dette, men alt låser seg med en gang jeg skal galoppere. I det siste har jeg blitt mye flinkere med lettridning i trav, arbeidstrav er vanskelig, da det er å holde setet i ro og sjenklene på plass samtidig jeg sliter med. Det strammer seg i hofteleddsbøyeren (som riktig nok er ganske stram fra før).

Instruktøren min tror jeg er nesten like oppgitt som meg, h*n har jo prøvd å lære meg dette i så mange år. Føler jeg nesten er i ferd med å gi opp, for jeg får det aldri til :( Rådene jeg har fått er å slappe av i setet og tråkke godt ned med hælen i takt med galoppen, men det stopper helt opp. Rett etter galoppfatningen spenner det seg helt ukontrollert, og jeg begynner å drive for mye med setet samtidig som knærne går opp eller tærne peker ut. Som sagt, jeg vet så godt hva jeg egentlig bør gjøre, men får det bare ikke til. Finnes det noen her inne som har noen andre gode råd til hvordan jeg kan få bukt med dette problemet? Selv har jeg tenkt å spørre om jeg kunne få blitt longert slik at jeg får bedre tid til å finne rytmen i galopp og hvordan det skal kjennes ut, før hesten bryter ned til trav.

Jeg synes absolutt du skal spørre om dette, slik at du kan konsentrere deg bare om å følge bevegelsen. For når man får det til, er det mye lettere å følge hestens bevegelse i galopp enn i trav. Og jeg må si jeg synes det høres ut som om instruktøren ikke er særlig god, hvis den ikke har kommet med noe mer konkret enn det du kommer med her. Kanskje du burde vurdere å få instruksjon et annet sted, f.eks. ta kontakt med Trollspeilet. De driver mye med akkurat dette med setet og hvordan få det til. 

I tillegg synes jeg du skal ta tak selv og tøye. Hvis du mener at du er stiv i hoften selv, så må det rett og slett tøying til. Dette vet jeg alt om, for jeg jobber for tiden med akkurat det samme ;) Hos meg har det hjulpet å få dypvevsmassasje av musklene rundt hofteleddet for å løsgjøre, fordi det er vanskelig å få opp noe som har vært stivt lenge på egenhånd. 

Anonymkode: 5d9b8...910

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes absolutt du skal spørre om dette, slik at du kan konsentrere deg bare om å følge bevegelsen. For når man får det til, er det mye lettere å følge hestens bevegelse i galopp enn i trav. Og jeg må si jeg synes det høres ut som om instruktøren ikke er særlig god, hvis den ikke har kommet med noe mer konkret enn det du kommer med her. Kanskje du burde vurdere å få instruksjon et annet sted, f.eks. ta kontakt med Trollspeilet. De driver mye med akkurat dette med setet og hvordan få det til. 

I tillegg synes jeg du skal ta tak selv og tøye. Hvis du mener at du er stiv i hoften selv, så må det rett og slett tøying til. Dette vet jeg alt om, for jeg jobber for tiden med akkurat det samme ;) Hos meg har det hjulpet å få dypvevsmassasje av musklene rundt hofteleddet for å løsgjøre, fordi det er vanskelig å få opp noe som har vært stivt lenge på egenhånd. 

Instruktøren er utrolig flink, det er det ingen tvil om. Vi har forsøkt mye forskjellig! H*n er utdannet som sentrert instruktør, og i sentrert ridning er det mye fokus på sits og sete, og sentrerte instruktører er virkelig eksperter når det kommer til dette. Vi har bare ikke funnet rette metoden enda. Noe av grunnen er vel at jeg alltid har ridd i gruppe, det beste hadde nok vært å få all oppmerksomheten alene. Jeg var sikkert mye flinkere til å galoppere før, men jo mer jeg lærte og større prestasjonsnivået ble jo verre ble problemet. Jeg burde kanskje tenke at jeg er nybegynner og viske bort alle tankene i hodet som sender feil signaler i kroppen ;)

Skal begynne å tøye og bestille time for å få myknet opp litt, takk for råd!

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer det for deg å stå i lett sete/feltsits? Kanskje det kunne hjulpet deg å få vekten mer ned i stigbøylene, så du slipper å holde deg fast med sjenklene.  

Anonymkode: 2c4c1...0cc

AnonymBruker
Skrevet

Så kanskje du blir sterkere i kjernemusklene etterhvert også.

Anonymkode: 2c4c1...0cc

Skrevet

Har du vurdert å oppsøke f.eks en fysioterapaut? Det kan jo hende du har noe fysisk som hindrer deg i å følge hesten skikkelig i galoppen? 

Jeg har alltid blitt dyttet over på høyre sittebein og aldri klart å sitte skikkelig ned på venstre. Har alltid trodd at dette har vært pga hesten (lett å legge skylden over på andre 🙄), men etter en tur til fysioterapaut som har spesialisert seg innenfor idrett så fant vi ut at jeg har griseskeiv hofte og bekkenmuskulatur om man kan kalle det det, du skjønner hva jeg mener. Det har dermed ikke vært fysisk mulig FOR MEG å sitte skikkelig ned på v.sittebein! Etter en rekke behandlinger er jeg MYE bedre og klarer oftere og oftere å sitte rikig! Det er langt igjen, men jeg har hatt utrolig stor nytte av fysioterapaut for å forbedre ridningen min! 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang ridd en hest som bøyer seg skikkelig/går i holdning i kort gallopp? En helt utrolig stor forskjell, og fantastisk behagelig.

Anonymkode: 6c4f2...6de

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri ridd profesjonelt, og er ikke teknisk flink på den måten, men har lært å ri uten sal på hester som ikke var innridd, så vet ikke om jeg er kvalifisert til å gi råd her.
For meg høres det ut som om du kanskje ikke vet hvordan en hest beveger seg i galopp, og det å bli longert høres ut som en god idè. Er du kanskje litt redd for å miste kontrollen eller falle av også?
Hvis jeg var instruktøren din hadde jeg longert hesten uten sal, så du virkelig fikk en følelse av hesten samtidig som du kunne "bare sitte der" uten å gjøre noe spesielt, og uten å tenke på hvordan ting "bør" være.
Lurer på om instruktøren din kanskje er litt "for flink"? At han/hun jobber med mye mere erfarne ryttere og ikke vet hvordan man skal gripe an et slikt "nybegynnerproblem" som det ser ut som du har fått, selv om du ikke er nybegynner?
Tenker også på å bytte instruktør og/eller hest, kanskje noen kan se saken fra en annen side. Instruktøren din trenger ikke vite det heller, du kan bare ta en time et annet sted og si du sliter med dette spesielle problemet?
Osteopat kan også være en idè.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sikkert mye flinkere til å galoppere før, men jo mer jeg lærte og større prestasjonsnivået ble jo verre ble problemet. Jeg burde kanskje tenke at jeg er nybegynner og viske bort alle tankene i hodet som sender feil signaler i kroppen ;)

Ja akkurat, leste ikke dette før nå. Her er det jo. Ta ferie fra flinke instruktører og slutt å tenke, du kan det jo ;)
Har du lest Hestenes Klan av Live Bonnevie?

Anonymkode: 5384f...8ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Instruktøren er utrolig flink, det er det ingen tvil om. Vi har forsøkt mye forskjellig! H*n er utdannet som sentrert instruktør, og i sentrert ridning er det mye fokus på sits og sete, og sentrerte instruktører er virkelig eksperter når det kommer til dette. Vi har bare ikke funnet rette metoden enda. Noe av grunnen er vel at jeg alltid har ridd i gruppe, det beste hadde nok vært å få all oppmerksomheten alene. Jeg var sikkert mye flinkere til å galoppere før, men jo mer jeg lærte og større prestasjonsnivået ble jo verre ble problemet. Jeg burde kanskje tenke at jeg er nybegynner og viske bort alle tankene i hodet som sender feil signaler i kroppen ;)

Skal begynne å tøye og bestille time for å få myknet opp litt, takk for råd!

ts

Tja, en instruktør kan være flink på mye, uten å kunne undervise og finne løsninger for absolutt alle på alle områder. Når du har ridd hos vedkommende i fire år, og fortsatt ikke mestrer galopp, så er det på tide å prøve noe nytt. Jeg har slitt mye med galoppfatninger selv, delvis pga. stivhet i hoften, men mest fordi ingen instruktører faktisk har gått inn og sett på hva jeg gjør, og ikke gjør. At det er hofta som starter galopp, og ikke skjenklene, var nytt for meg, men ble oppdaget av ny instruktør.

Etter min erfaring skader det aldri å få input fra noen andre når et problem vedvarer over tid.

• Liker 4
Skrevet

Ri masse uten stigbøyler :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ri uten sal. Galopp er langt mer behagelig enn trav.

Anonymkode: 6e535...42e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sorry Mack, men du blir nok aldri noe flink til å ri.. Noen har det, mens andre har det ikke.. Hvis du etter 16 år ikke greier å gallopere enda så tror jeg du rett og slett må innse at dette ligger ikke helt for deg.. Det er den harde sannheten.. Og at instruktøren din ikke tørr å si noe til deg er jo fordi hun/han vil ha pengene dine. Hilsen noen som har eid tre hester selv og vet hva jeg snakker om. Men fortsett å ri og kos deg med hestene for det er jo en fantastisk hobby. 

Anonymkode: b12a5...0a0

Skrevet (endret)

Dette er ganske typisk for tradisjonell norsk rideskoleundervisning; Man lærer ikke det grunnleggende tidlig nok og med rette hjelpemiddel. Jeg gremmes når jeg ser rideskoleelever som får lov til å trene sprang FØR de i det hele tatt klarer å sitte ned i trav engang.

Mine konkrete tips til deg vil være for det første å bytte ridelærer. Du må ha en trener med større innsikt i sitstrening. Du trenger masse trening i longe, på stødige og veldresserte hester, uten stigbøyler og etterhvert også uten sal. Problemer her er jo at du ikke klarer å sitte med i galoppen uten å bruke kroppen på en anstrengt måte, du mangler nok både styrke og teknikk.

Deretter er tipset om å sjekke ut evt. skjevheter og problemer i egen kropp også noe du bør vurdere. Tilleggstrening MÅ til når du rir såpass sjelden, både pilates og yoga vil hjelpe på stivheter og svak kjernemuskulatur. Jeg har både ridd aktivt opp til Intermediaire, og jobbet som trener, og kjenner selv hvor mye dårligere jeg rir nå enn da jeg red seks-syv hester daglig.

Endret av accountdeleted
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry Mack, men du blir nok aldri noe flink til å ri.. Noen har det, mens andre har det ikke.. Hvis du etter 16 år ikke greier å gallopere enda så tror jeg du rett og slett må innse at dette ligger ikke helt for deg.. Det er den harde sannheten.. Og at instruktøren din ikke tørr å si noe til deg er jo fordi hun/han vil ha pengene dine. Hilsen noen som har eid tre hester selv og vet hva jeg snakker om. Men fortsett å ri og kos deg med hestene for det er jo en fantastisk hobby. 

For et arrogant og nedlatende svar. Når Jens Lasse Dokkan kan sitte ned i galoppen, så kan et fysisk normalt fungerende menneske også klare det. Nå skal det sies at hest og hest er to forskjellige ting - å galoppere med en omskolert traver er noe helt annet enn å galoppere med en velbalansert konkurransehest. Det skjer en positiv utvikling i Norge i retning klassisk dressur, og det finnes mange trenere å velge mellom, også for de med mer begrenset talent. Ridning ER for alle!!!

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville begynt med privattimer og blitt longert på en veldressert hest med typisk god galopp. Gjerne uten stigbøyler, men med (dressur)sal i første omgang. Jeg tror du mest trenger å kjenne ordentlig på galoppen og å finne takten så du kan la kroppen følge hesten - og det kan bli litt mye om du stresser med fatningene, å holde hesten igang og å passe på sits o.l samtidig.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill :) Å slutte å ri for min faste trener er ikke noe alternativ, men jeg skal melde meg på flere treninger med gjestetrener og be om privattimer hos min faste. Dere som tror h*n er en dårlig trener, det er h*n altså ikke! Jeg har aldri møtt noen med så vidt spekter teorimessig og som er så flink til å forklare. De timene hvor jeg har fått mye oppmerksomhet har jeg utviklet meg og lært utrolig mye. Jeg mistenker at mine problemer er mer fysiske, selv om mye også sitter i hodet. Skal ta opp dette nærmere med treneren min, vi finner forhåpentligvis en løsning etterhvert.

Noen spør om jeg har galoppert på en hest som er selvgående og går balansert i form, det har jeg opplevd én gang på en av de få skolehestene som er godt ridd av erfarne ryttere (derav lettere å få i form). På det tidspunktet red jeg mye oftere enn nå, og da holdt jeg galoppen fint til tross for at det var langt fra perfekt. En god galopp gjør susen! Hestene jeg rir er av en rase med mye sprett i gangartene, derfor noe vanskeligere å sitte godt ned i både trav og galopp.

Bekkenet skal myknes opp, skal bestimme time med en gang!

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sant at noen har lettere for å ri, men at jeg bare kan gi opp fordi jeg enda sliter med galoppen etter 16 år? Gi deg... De siste årene har jeg ikke betalt for timene da jeg som sagt jobber der og rir gratis. Jeg kan love deg at vi har prøvd å gjøre noe med dette, jeg får det bare ikke til! En kan ikke lære en lam mann å gå, men i mitt tilfelle får jeg gå grundigere til verks og ta en liten "stamcellebehandling" (rette opp i skeiv og stiv hofte), så får vi se om det blir en annen lyd i fløyta ;)

Du kan snakke for deg selv med din erfaring etter å ha eid 3 hester, ikke om meg! Den som tror den vet alt lærer aldri ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette fikk meg til å tenke på et bilde som dukket opp i newsfeeden min her en dag :) Jeg er bare nybegynner selv, noe jeg synes så absolutt ikke du høres ut som! Mange er ikke klar over "feilene" de gjør og da utvikler de seg heller ikke som rytter. Selvtillitten går jo litt opp og ned, men det har jeg forstått er vanlig. Jeg liker å se på andre ri eller videoer på youtube når jeg står litt fast. Tror absolutt noen egentimer er lurt hvor du får all oppmerksomheten og bli longert litt. Men ville kanskje tatt en helt uforpliktende privattime et annet sted om det ikke løser seg, bare for å få et par nye øyner på saken. Ignorer det negative svaret litt ovenfor her, jeg heier på deg!

image.jpeg

Anonymkode: e9c43...936

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...