AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Jeg trener i snitt fem ganger i uka. Det blir tre løpeøkter, hvor én er intervalltrening 4x4 (tilsammen 40 min med oppvarming) og to er kontinuerlig trening på hver ca. 45 min (snakketempo ++). De to siste er styrketrening, helkroppsprogram som tar ca 45 min + 10 minutter roing som oppvarming. Av og til er jeg med på en gruppetime på treningssenteret i uka i tillegg, eller feks. skogstur en dag. Føler meg til tider veldig slapp i hverdagen, lite energi utenom treningene, og generelt tiltaksløs og lite å "gå på". Har fått tips om at jeg kanskje spiser for lite, men jeg synes jeg har en grei matmengde, i tillegg til at jeg har hatt stabil vekt de siste årene. Er jente, 22 år, 160 cm og 49-50 kg. En typisk matdag for meg ser dere nedenfor. Har regnet ut ca. kaloriinnhold ved å legge inn mengden i myfitnesspal. I helger og spesielle anledninger blir det litt annerledes, da jeg spiser en del snop og mer usunne middager. Er ikke dette nok? Frokost: To grove brødskiver med kokt egg, skinke, kesam med en neve nøtter + ett eple (650 kalorier) Etter trening: En banan og en proteinbar (330 kalorier) Lunsj: To knekkebrød med ost og skinke, cottage cheese med kanel + grønnsaker (470 kalorier) Middag: En boks tunfisk, tacokrydder, ris, grønnsaker, ketchup (600 kalorier) Kvelds: Havregrøt med cottage cheese og kanel + ett eple (400 kalorier) Tilsammen: 2450 kalorier. Det er jo MER enn nok for ei lita jente som meg? Anonymkode: 9fcaa...a65
Brimi Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener i snitt fem ganger i uka. Det blir tre løpeøkter, hvor én er intervalltrening 4x4 (tilsammen 40 min med oppvarming) og to er kontinuerlig trening på hver ca. 45 min (snakketempo ++). De to siste er styrketrening, helkroppsprogram som tar ca 45 min + 10 minutter roing som oppvarming. Av og til er jeg med på en gruppetime på treningssenteret i uka i tillegg, eller feks. skogstur en dag. Føler meg til tider veldig slapp i hverdagen, lite energi utenom treningene, og generelt tiltaksløs og lite å "gå på". Har fått tips om at jeg kanskje spiser for lite, men jeg synes jeg har en grei matmengde, i tillegg til at jeg har hatt stabil vekt de siste årene. Er jente, 22 år, 160 cm og 49-50 kg. En typisk matdag for meg ser dere nedenfor. Har regnet ut ca. kaloriinnhold ved å legge inn mengden i myfitnesspal. I helger og spesielle anledninger blir det litt annerledes, da jeg spiser en del snop og mer usunne middager. Er ikke dette nok? Frokost: To grove brødskiver med kokt egg, skinke, kesam med en neve nøtter + ett eple (650 kalorier) Etter trening: En banan og en proteinbar (330 kalorier) Lunsj: To knekkebrød med ost og skinke, cottage cheese med kanel + grønnsaker (470 kalorier) Middag: En boks tunfisk, tacokrydder, ris, grønnsaker, ketchup (600 kalorier) Kvelds: Havregrøt med cottage cheese og kanel + ett eple (400 kalorier) Tilsammen: 2450 kalorier. Det er jo MER enn nok for ei lita jente som meg? Anonymkode: 9fcaa...a65 Har du sjekket hvor mye du forbrenner de dagene du trener? Nå vet jeg ikke noe om hvor mye man kan forbrenne på trening og selve det å være i aktivitet utenom det (skole/jobb/osv), men si du forbrenner 1000 kcal, da er det vel egentlig ikke så rart hvis du er sliten. 1450 kcal er lite for en som har normal aktivitet. Det normale er jo rundt 2000 kcal. 2
BlendaSensitive Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 Er vel noe annet enn maten da. Stresset? Sover du bra? Andre bekymringer? Kanskje kroppen synes trening i snitt på fem ganger i uka er mye? Selv om du spiser godt med kalorier, så behøver kroppen hvile også. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 31 minutter siden, Brimi skrev: Har du sjekket hvor mye du forbrenner de dagene du trener? Nå vet jeg ikke noe om hvor mye man kan forbrenne på trening og selve det å være i aktivitet utenom det (skole/jobb/osv), men si du forbrenner 1000 kcal, da er det vel egentlig ikke så rart hvis du er sliten. 1450 kcal er lite for en som har normal aktivitet. Det normale er jo rundt 2000 kcal. På én joggeøkt brenner jeg 300-350 kalorier (ifølge klokka mi, iallefall). Styrketrening vet jeg ikke, men det brenner vel ikke særlig mye. Sitter MYE stille resten av dagen, er student og sitter med pensumbøker = ingen aktivitet. Eneste hverdagsaktiviteten jeg gjør er det jeg "må", feks gå 200 meter til butikken/bussen etc. Anonymkode: 9fcaa...a65
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 31 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Er vel noe annet enn maten da. Stresset? Sover du bra? Andre bekymringer? Kanskje kroppen synes trening i snitt på fem ganger i uka er mye? Selv om du spiser godt med kalorier, så behøver kroppen hvile også. Er ikke stresset, tvert imot Heller ingen generelle bekymringer. Sover som regel 6-8 timer per natt, noe jeg har gjort i mange år. Noen netter kan det bli mindre, men da av spesielle årsaker (feks. bråk utenfor vinduet, sykdom etc.). Anonymkode: 9fcaa...a65
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Er det et stort problem for deg å spise mer mat? Anonymkode: a2746...074
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det et stort problem for deg å spise mer mat? Anonymkode: a2746...074 Nei? Men skjønner ikke hvorfor mengden mat skulle være årsaken til at jeg føler meg slapp. Som du ser så får jeg jo i meg ganske mye mer kalorier per dag enn jeg egentlig trenger, til og med. Anonymkode: 9fcaa...a65
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 Første jeg reagerer på er at det ser magert ut. Utenom litt nøtter: hvor er fettet?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, Runforit skrev: Første jeg reagerer på er at det ser magert ut. Utenom litt nøtter: hvor er fettet? Jeg steker alltid maten i smør, det blir jo fett. I tillegg spiser jeg ofte laks til middag, eller kjøttdeig som har relativt høyt fettinnhold. Spiser ikke tunfisk hver dag selv om det var akkurat det i eksemplet Spiser nesten alltid smør på brødskiver og knekkebrød (ikke knekkebrød hvis jeg har med i matpakke). Spiser også en del ost, det er jo mye fett. Glemte forresten å skrive opp et par skiver ost i middagen, har alltid ost på middagen Og jeg spiser aldri lettprodukter, kun original, og det gir vel også litt mer fett Anonymkode: 9fcaa...a65 1
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg steker alltid maten i smør, det blir jo fett. I tillegg spiser jeg ofte laks til middag, eller kjøttdeig som har relativt høyt fettinnhold. Spiser ikke tunfisk hver dag selv om det var akkurat det i eksemplet Spiser nesten alltid smør på brødskiver og knekkebrød (ikke knekkebrød hvis jeg har med i matpakke). Spiser også en del ost, det er jo mye fett. Glemte forresten å skrive opp et par skiver ost i middagen, har alltid ost på middagen Og jeg spiser aldri lettprodukter, kun original, og det gir vel også litt mer fett Anonymkode: 9fcaa...a65 Oki Har du sjekket deg hos lege for evt mangler? Jern etc? Hva med å prøve å få inn noe tørket frukt og honning med yoghurt/kesam/cottage cheesen? Jeg løper masse og spiser det både til frokost og lunsj og merker at det hjelper på energinivået; noe som trengs med masse trilleturer og en krevende 10 mmd gammel baby. Endret 9. juni 2016 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 7 minutter siden, Runforit skrev: Oki Har du sjekket deg hos lege for evt mangler? Jern etc? Hva med å prøve å få inn noe tørket frukt og honning med yoghurt/kesam/cottage cheesen? Jeg løper masse og spiser det både til frokost og lunsj og merker at det hjelper på energinivået; noe som trengs med masse trilleturer og en krevende 10 mmd gammel baby. Ja, det går jo an, takk for tips! Har sjekket hos legen for en måned siden (etter at jeg merket jeg var slapp osv.), og det var ingen mangler. Nå skal det sies at jeg løper jo mye mindre enn deg, og jeg går heller ikke masse trilleturer, da jeg sitter mye på rumpa i hverdagen. Så jeg trenger nok ikke like mye ekstra som det du kanskje gjør, men det kan jo absolutt prøves for å se om det hjelper Anonymkode: 9fcaa...a65
Violetta Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 D-vitamin? Om man mangler det blir man slapp. Ta tran
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #14 Skrevet 9. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: 34 minutter siden, Runforit skrev: Første jeg reagerer på er at det ser magert ut. Utenom litt nøtter: hvor er fettet? Hun spiser jo egg, kesam, ost, cottage cheese og tunfisk. Alt dette er jo fett. Anonymkode: 13454...39e
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #15 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun spiser jo egg, kesam, ost, cottage cheese og tunfisk. Alt dette er jo fett. Anonymkode: 13454...39e Cottage cheese, tunfisk og kesam har ikke mye fett. Egg har litt og det var ikke mye ost hun nevnte i første posten.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #16 Skrevet 9. juni 2016 10 minutter siden, Runforit skrev: Cottage cheese, tunfisk og kesam har ikke mye fett. Egg har litt og det var ikke mye ost hun nevnte i første posten. Jeg vet, glemte å skrive at jeg alltid har osteskiver oppå middagen Spiser også ofte middager som er automatisk inkludert mye ost, som feks. lasagne og pizza i sunne og mindre sunne varianter. Har også ofte ost som pålegg, da jeg alltid har det i kjøleskapet. Anonymkode: 9fcaa...a65
Brimi Skrevet 9. juni 2016 #17 Skrevet 9. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På én joggeøkt brenner jeg 300-350 kalorier (ifølge klokka mi, iallefall). Styrketrening vet jeg ikke, men det brenner vel ikke særlig mye. Sitter MYE stille resten av dagen, er student og sitter med pensumbøker = ingen aktivitet. Eneste hverdagsaktiviteten jeg gjør er det jeg "må", feks gå 200 meter til butikken/bussen etc. Anonymkode: 9fcaa...a65 Man kan bli hodetrøtt, som jeg liker å kalle det, også når man konsentrerer seg endel. Kanskje det er noe med synet ditt? Jeg ble merkbart bedre i konsentrasjon og i hodet etter at jeg fikk briller og jeg trodde ikke at jeg var nærsynt/langsynt. Grunnen til at jeg gikk til optiker var fordi jeg hadde problemer med å fokusere med øynene på tekst.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #18 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, Brimi skrev: Man kan bli hodetrøtt, som jeg liker å kalle det, også når man konsentrerer seg endel. Kanskje det er noe med synet ditt? Jeg ble merkbart bedre i konsentrasjon og i hodet etter at jeg fikk briller og jeg trodde ikke at jeg var nærsynt/langsynt. Grunnen til at jeg gikk til optiker var fordi jeg hadde problemer med å fokusere med øynene på tekst. Jeg har brukt briller og linser siden jeg var 6 år gammel, så synet har jeg allerede full oversikt over Anonymkode: 9fcaa...a65
Brimi Skrevet 9. juni 2016 #19 Skrevet 9. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt briller og linser siden jeg var 6 år gammel, så synet har jeg allerede full oversikt over Anonymkode: 9fcaa...a65 Det var bare et forslag. Jeg kunne jo ikke vite at du har brukt briller siden du var liten Skal bare spørre om en ting til og du trenger ikke å svare på det heller og så skal jeg slutte med brillespørsmål Har du vært hos optiker i det siste?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #20 Skrevet 9. juni 2016 Siden du har stabil vekt og du ikke har noen mangler, spiser du vel nok? men ikke rart du har lite overskudd hvis du sitter mye stille ellers og er mye inne. Jeg ville ha prøvd å få mer dagslys, frisk luft og mer tid til hverdagsaktivitet. Og kanskje du skal spise mer frukt og grønt og slikt, men jeg tror ikke kosten din er problemet her. Anonymkode: 85afe...25d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå