fullkornspasta Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Altså, ikke tjukk. Har en livvidde på 70 cm. Er 176cm høy og veier 77 kg. Har vært på diett ganske lenge, og gått ned mye. Begynner å bli litt lei av at kroppen er så dvask og slapp, og vil gjerne ha strammere hud og mer markerte muskler. Dette er derimot veldig vanskelig for meg å oppnå når jeg ligger i kaloriunderskudd. Vil veldig gjerne begynne å "gaine", og trene styrke fire ganger i uken og kondisjon én. Men de er rundt 4-5 kg igjen før jeg når målvekta, og lurer på om jeg kan begynne å trene styrke allerede nå? Kommer musklene til å legge seg under fettet slik at jeg blir bredere, eller kommer fettet til å forsvinne etterhvert? Blir jeg smalere rundt midjen og slankere ellers? Det er forøvrig uaktuelt for meg å fortsette med kondisjonstrening og legge inn 2-3 økter med styrketrening i uka, da vekta mi da blir stående stille og det er veldig demotiverende for meg, personlig. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 1 time siden, fullkornspasta skrev: Altså, ikke tjukk. Har en livvidde på 70 cm. Er 176cm høy og veier 77 kg. Har vært på diett ganske lenge, og gått ned mye. Begynner å bli litt lei av at kroppen er så dvask og slapp, og vil gjerne ha strammere hud og mer markerte muskler. Dette er derimot veldig vanskelig for meg å oppnå når jeg ligger i kaloriunderskudd. Vil veldig gjerne begynne å "gaine", og trene styrke fire ganger i uken og kondisjon én. Men de er rundt 4-5 kg igjen før jeg når målvekta, og lurer på om jeg kan begynne å trene styrke allerede nå? Kommer musklene til å legge seg under fettet slik at jeg blir bredere, eller kommer fettet til å forsvinne etterhvert? Blir jeg smalere rundt midjen og slankere ellers? Det er forøvrig uaktuelt for meg å fortsette med kondisjonstrening og legge inn 2-3 økter med styrketrening i uka, da vekta mi da blir stående stille og det er veldig demotiverende for meg, personlig. Takk for svar! Du må jogge jogge jogge for å bli tynnere.. Når du er litt dvask som du sier så bygger du lettere muskler, men ønsker du å bli mer fit bør du "rive" ned kroppen med litt ekstrem kardio og kaloriunderskudd, deretter kan du bygge den opp igjen med muskler. Det funket på meg, og jeg er fit nå. Andre vil sikkert mene noe annet enn meg, helt greit det. Dette er hva som funker egentlig! Politisk korrekt så vil man mene at å kombinere styrke og kardio er mest optimalt. Ditt valg, ditt resultat, din kropp - du velger lykke til Hilsen fit fyr. Anonymkode: 578c0...6ee 1
Gjest Ajax Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 19 minutter siden, Runforit skrev: @Cyrus Oh yes! TS du må øke til styrke hvertfall 5 ganger i uka. Dersom du er redd for å miste kondisjonen din kan du avslutte noen av øktene med geriljakardio. Husk å trene beina dine 2 ganger i uka og ha aldri mer enn 3 dager hvile. 48timer mellom hver gang du trener samme muskelgruppe. F.eks: Mandag: Rygg og skuldre Tirsdag: bein og mage Onsdag: bryst og biceps Torsdag: Bein og mage Fredag: Armer Lørdag: Fri Søndag: koseøkt med valgfrie øvelser, evt kardio. Etter min erfaring er det ingenting som heter overtrening så lenge man spiser og sover nok. Målet ditt bør være å legge på deg rundt 0,5kg i uka. Begynn på 3500 kcal om dagen og dersom det ikke hjelper så øker du til 4000 osv. Makroene dine ved en bulk bør være: Carbs 50% Prost 30% Fett 20% Prøv etter beste evne å spise rent. Dvs. Langsomme carbs, umettet fett, mye frukt og grønt. Klarer du fler enn 3x10 reps i en øvelse så kan du legge på mer vekt. Husk å alltid tenke: "vil det jeg gjør nå ta meg nærmere målet mitt?" Der er det både pluss og minussider, og det viktigste er å alltid være på pluss. Kort sagt bare spis som en villmann og tren som et beist så kan du lage en ny tråd i Mars der jeg skal fortelle deg hvordan du deffer deg til sommerkroppen. 😄
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 3 minutter siden, Cyrus skrev: Oh yes! TS du må øke til styrke hvertfall 5 ganger i uka. Dersom du er redd for å miste kondisjonen din kan du avslutte noen av øktene med geriljakardio. Husk å trene beina dine 2 ganger i uka og ha aldri mer enn 3 dager hvile. 48timer mellom hver gang du trener samme muskelgruppe. F.eks: Mandag: Rygg og skuldre Tirsdag: bein og mage Onsdag: bryst og biceps Torsdag: Bein og mage Fredag: Armer Lørdag: Fri Søndag: koseøkt med valgfrie øvelser, evt kardio. Etter min erfaring er det ingenting som heter overtrening så lenge man spiser og sover nok. Målet ditt bør være å legge på deg rundt 0,5kg i uka. Begynn på 3500 kcal om dagen og dersom det ikke hjelper så øker du til 4000 osv. Makroene dine ved en bulk bør være: Carbs 50% Prost 30% Fett 20% Prøv etter beste evne å spise rent. Dvs. Langsomme carbs, umettet fett, mye frukt og grønt. Klarer du fler enn 3x10 reps i en øvelse så kan du legge på mer vekt. Husk å alltid tenke: "vil det jeg gjør nå ta meg nærmere målet mitt?" Der er det både pluss og minussider, og det viktigste er å alltid være på pluss. Kort sagt bare spis som en villmann og tren som et beist så kan du lage en ny tråd i Mars der jeg skal fortelle deg hvordan du deffer deg til sommerkroppen. 😄 Husk at TS er dame og litt mindre enn deg da Menn bygger og deffer litt lettere enn oss damer. Men det er en metode som er effektiv, men noe lettere for menn enn for damer siden man først må bulke og det er ikke mange damer som ofte ønsker. Det er ofte lettere for damer å deffe først i den forstand at vi kvitter oss med fettet først for å så øke med mat og hard styrke for å bygge muskelmasse når en har oppnådd ønsket vekt og fettprosent. Begge metodene fungerer så da er spørsmålet hvilken retning TS vil ta
Gjest Ajax Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Det tenkte jeg ikke på 😂 Men jeg vil fremdeles gi samme råd, da jeg tror det vil gi mye mestringsfølelse å bare bli sterkere og sterkere. Samtidig tror jeg cutten vil gå lettere dersom hun har mer muskler i bunnen. Som du sier er det TS som bestemmer.
fullkornspasta Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, Cyrus skrev: Det tenkte jeg ikke på 😂 Men jeg vil fremdeles gi samme råd, da jeg tror det vil gi mye mestringsfølelse å bare bli sterkere og sterkere. Samtidig tror jeg cutten vil gå lettere dersom hun har mer muskler i bunnen. Som du sier er det TS som bestemmer. 6 minutter siden, Runforit skrev: Husk at TS er dame og litt mindre enn deg da Menn bygger og deffer litt lettere enn oss damer. Men det er en metode som er effektiv, men noe lettere for menn enn for damer siden man først må bulke og det er ikke mange damer som ofte ønsker. Det er ofte lettere for damer å deffe først i den forstand at vi kvitter oss med fettet først for å så øke med mat og hard styrke for å bygge muskelmasse når en har oppnådd ønsket vekt og fettprosent. Begge metodene fungerer så da er spørsmålet hvilken retning TS vil ta Takk for gode og lange svar. Dere er herlige! Men vil denne planen gjøre at jeg forbrenner bort fettet mitt og blir smalere rundt midjen? Er det som er hovedbekymringen min.
Gjest Ms. Daisy Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 4 ganger er faktisk mer enn nok, men vær tålmodig og ta tiden til hjelp. Det skjer ikke over natta. Mandag: Overkropp Tirsdag: Under kropp Torsdag: Fullkropp Fredag: Fullkropp Sørg for å lære deg baseøvelser - markløft, knebøy, pushups, planken etc.
Gjest Ajax Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 4 minutter siden, fullkornspasta skrev: Takk for gode og lange svar. Dere er herlige! Men vil denne planen gjøre at jeg forbrenner bort fettet mitt og blir smalere rundt midjen? Er det som er hovedbekymringen min. Det vi mener er at det beste er å ta en ting av gangen. Dersom du slanker deg først så vil du bli smal uten muskler for så å få fitnessformene. Og dersom du legger på deg først vil du bli tjukkere med mer muskler, for så å slanke bort fettet. Resultatet blir det samme til slutt.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 Hva i alle dager betyr "deffe" og "bulke"? Anonymkode: ac6d1...737
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 25 minutter siden, fullkornspasta skrev: Takk for gode og lange svar. Dere er herlige! Men vil denne planen gjøre at jeg forbrenner bort fettet mitt og blir smalere rundt midjen? Er det som er hovedbekymringen min. 19 minutter siden, Cyrus skrev: Det vi mener er at det beste er å ta en ting av gangen. Dersom du slanker deg først så vil du bli smal uten muskler for så å få fitnessformene. Og dersom du legger på deg først vil du bli tjukkere med mer muskler, for så å slanke bort fettet. Resultatet blir det samme til slutt. Japp, er flere veier til Roma Spørsmålet er om du vil bli sterk først og så bli rippet eller rippet først og så få musklene. Begge metodene vil fjerne fettet og gi deg smal midje.
fullkornspasta Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 9. juni 2016 Et øyeblikk siden, Runforit skrev: Japp, er flere veier til Roma Spørsmålet er om du vil bli sterk først og så bli rippet eller rippet først og så få musklene. Begge metodene vil fjerne fettet og gi deg smal midje. 22 minutter siden, Cyrus skrev: Det vi mener er at det beste er å ta en ting av gangen. Dersom du slanker deg først så vil du bli smal uten muskler for så å få fitnessformene. Og dersom du legger på deg først vil du bli tjukkere med mer muskler, for så å slanke bort fettet. Resultatet blir det samme til slutt. Men mister jeg ikke muskelmasse når jeg legger meg på kaloriunderskudd? Altså, da blir styrketreningen forgjeves..
tom1986 Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Tren styrke og slank deg. Når du har en del ekstra fett, vil det være ganske enkelt å øke i styrke og (noe) muskelstørrelse, samtidig som du slanker vekk fett. Særlig siden du er nybegynner. Hold det enkelt og kjør et helkroppsprogram 2-3 ganger i uka, mens du trener kardio 2-3 ganger i uka. Ikke begynn på noen bulk nå. Endret 9. juni 2016 av tom1986
Amfeila Skrevet 9. juni 2016 #14 Skrevet 9. juni 2016 Det lureste du gjør er å begynne med forsiktig styrketrening nå, ikke kjør på for ofte og for tungt, for da er veien til belastningsskader ganske kort. Jeg ville aldri rådet noen som ikke har trent styrke før til å begynne rett på et program med styrke fem dager i uken. Da risikerer man både skader og tapt motivasjon. Begynn med tre gode styrkeøkter i uken, men sørg for at de enkelte muskelgrupper får kjørt seg minst to ganger i uken. Etter en måned eller helst to kan du begynne å øke både i mengde og intensitet, men vær så snill og sikre deg at du har riktig teknikk på løftene dine før du brenner i vei med tyngre vekter. 2
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #15 Skrevet 9. juni 2016 30 minutter siden, Cyrus skrev: Det tenkte jeg ikke på 😂 Men jeg vil fremdeles gi samme råd, da jeg tror det vil gi mye mestringsfølelse å bare bli sterkere og sterkere. Samtidig tror jeg cutten vil gå lettere dersom hun har mer muskler i bunnen. Som du sier er det TS som bestemmer. Hehe, ja...husker første gangen jeg banket en mann i kampsport Selv om det var mer på teknikk en rå styrke så er det absolutt en mestringsfølelse å bli bedre og sterkere
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #16 Skrevet 9. juni 2016 4 minutter siden, fullkornspasta skrev: Men mister jeg ikke muskelmasse når jeg legger meg på kaloriunderskudd? Altså, da blir styrketreningen forgjeves.. Det er derfor du må følge @Cyrus sin metode om du velger den veien. Da mister du ikke muskelmasse.( Se han i bildetråden så skjønner du). Kanskje du kan gi TS en mer detaljert beskrivelse om hvordan du gikk frem? Ts må da modere litt i forhold til kalorier og treningsmengde som noob, men det gir en innsikt i hvorfor det fungerer og at muskelmassen ikke svinner Som nybegynner er fullkroppsprogram 3 ganger i uka en fin start, men du skal da kjøre hardt og effektivt. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/
Gjest Runforit Skrevet 9. juni 2016 #17 Skrevet 9. juni 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager betyr "deffe" og "bulke"? Anonymkode: ac6d1...737 Bulke er å spise masse mat sånn at musklene bygges optimalt. Deffe er at du fjerner mest mulig fett slik at musklene du bygget kommer frem.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #18 Skrevet 9. juni 2016 Nå er kjæresten min bodybuilder, og du trenger virkelig ikke bulke for å legge på muskler. Om du vil øke muskelmassen kan du fint gjøre det like effektivt, som ved full bulk, ved å spise i veldig lite kalorioverskudd. Da får musklene nok energi til å vokse maksimalt, og du legger ikke på deg unødvendig masse fett. Heter ikke dreamers bulk av ingen grunn . Deffing vil også gå lettere og mer produktivt uten masse overflødig fett, i tillegg mister du minimalt med muskelmasse ved deffingen. Sier ikke at du ikke ser bra ut Cyrus, og det funker jo så klart, men det er unødvendig, du hadde fått samme resultat ved å spise litt mindre, altså fremdeles kalori overskudd, men at du legger på deg kanskje 2-3 kg fett, istedenfor 10. Til Ts, jeg vil ikke oppfordre deg til å bulke uansett. Ligg i kaloriunderskudd, men tren tung styrketrening, vil ikke være like effektiv som i overskudd, men man kan helt fint bygge muskler på underskudd også, spesielt som nybegynner med styrketrening. ikke kjør splitt heller, det er unødvendig, tren fullkropp 3-4 dager i uken. Du er uansett ikke på et nivå at du trenger å dele opp, det er de færreste. Ved fullkropp får du trent alle muskelgruppene like mange ganger som du trener den uken, ved spilt er det mange som bare får trent 1 gang i verste fall. Anonymkode: e80bc...4db 3
Gjest Ajax Skrevet 9. juni 2016 #19 Skrevet 9. juni 2016 (endret) 14 timer siden, Runforit skrev: Det er derfor du må følge @Cyrus sin metode om du velger den veien. Da mister du ikke muskelmasse.( Se han i bildetråden så skjønner du). Kanskje du kan gi TS en mer detaljert beskrivelse om hvordan du gikk frem? Ts må da modere litt i forhold til kalorier og treningsmengde som noob, men det gir en innsikt i hvorfor det fungerer og at muskelmassen ikke svinner Som nybegynner er fullkroppsprogram 3 ganger i uka en fin start, men du skal da kjøre hardt og effektivt. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/ Siden jeg ikke hadde særlig erfaring med makrotelling så kjørte jeg en såkalt "dirty bulk" der jeg enkelt og greit spiste stort sett alt jeg kom over (har aldri vært stor fan av fast-food og ferdigmat så det ble ikke så veldig usunt). På slutten av dagen telte jeg over kaloriinntaket mitt, og fylte på med gainer det jeg manglet for å nå målet. Denne metoden vil nok gi unødvendig mye fett, men det er også den metoden med minst å holde styr på. Brukte kreatin i sykluser for å kunne øke så mye som mulig i styrke. Da jeg skulle deffe så var det egentlig bare et spørsmål om å sette en fast mengde protein til hvert måltid. Da visste jeg at jeg alltid fikk i meg nok til å ikke miste muskler. Da blir det én makro mindre å holde styr på, så da var det bare å fylle opp kvotene med fett og carbs utover dagen. Jeg startet på 2500kcal om dagen, og etterhvert som kiloene har blitt borte er jeg nå nede i 1900kcal om dagen, så får vi se hvor lenge jeg gidder det 😄 Jeg kan godt poste et bilde av hvordan jeg så ut på 98kg så dere får inntrykk av hva som gjelder, for jeg var virkelig ikke under kategorien "fit" på det tidspunktet. Endret 10. juni 2016 av Cyrus
fullkornspasta Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #20 Skrevet 10. juni 2016 21 timer siden, Cyrus skrev: Siden jeg ikke hadde særlig erfaring med makrotelling så kjørte jeg en såkalt "dirty bulk" der jeg enkelt og greit spiste stort sett alt jeg kom over (har aldri vært stor fan av fast-food og ferdigmat så det ble ikke så veldig usunt). På slutten av dagen telte jeg over kaloriinntaket mitt, og fylte på med gainer det jeg manglet for å nå målet. Denne metoden vil nok gi unødvendig mye fett, men det er også den metoden med minst å holde styr på. Brukte kreatin i sykluser for å kunne øke så mye som mulig i styrke. Da jeg skulle deffe så var det egentlig bare et spørsmål om å sette en fast mengde protein til hvert måltid. Da visste jeg at jeg alltid fikk i meg nok til å ikke miste muskler. Da blir det én makro mindre å holde styr på, så da var det bare å fylle opp kvotene med fett og carbs utover dagen. Jeg startet på 2500kcal om dagen, og etterhvert som kiloene har blitt borte er jeg nå nede i 1900kcal om dagen, så får vi se hvor lenge jeg gidder det 😄 Jeg kan godt poste et bilde av hvordan jeg så ut på 98kg så dere får inntrykk av hva som gjelder, for jeg var virkelig ikke under kategorien "fit" på det tidspunktet. Takk for fint svar! Hadde håpet jeg kunne starte med full styrke nå, og at det hadde fjernet fettet mitt, men men. Er bare så jævla lei Jeg veide forresten 104. Aldri mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå