Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #1 Del Skrevet 9. juni 2016 Æsj, jeg har glemt de pølsene. Og nå er de tre dager over siste dato. Det er slike hvitløkspølser(?). Pakken er ikke åpnet og de er oppbevart i kjøleskap. Er det greit å spise dem? Er det nok å steke, eller bør jeg lage lapskaus/gryte eller lignende for å koke kjøttet lenge nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #2 Del Skrevet 9. juni 2016 Det går som regel fint å spise kjøtt rundt utløpsdatoen, spesielt når det har vært godt pakket inn og ligget kaldt. Men f.eks pølser og kylling blir merket med "siste forbruksdag" i stedet for "best før". "Best før" går fint an å spises noen dager etter holdbarhetsdatoen, men produkter med "siste forbruksdag" bør man være mer obs på. Min erfaring er at jeg fint kan steke kylling samme dagen den går ut, og spise kyllingrestene noen dager etterpå. Kjøttet får noen ekstra dager når det stekes før det går ut. Jeg ville vært forsiktig med de pølsene siden de er ustekte og gikk ut for tre dager siden. Uansett, du vil se og lukte om det er noe rart med de pølsene. Hvis lukten er grei, kan du steke dem, og smake en liten bit for å se om de er spiselige. Dumt å putte dem i en lapskaus og etterpå finne ut at du må kaste hele gryta. Anonymkode: 4c5d3...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #3 Del Skrevet 9. juni 2016 Pølsene er laget av svin og storfe. Med sisteforbruksdag 7 juni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #4 Del Skrevet 9. juni 2016 Tør nesten ikke åpne posen 😮 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 9. juni 2016 #5 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Jeg hadde ikke spist dem. Men nå er jeg pinglete på sånt da i tillegg til å ha en svært følsom mage. Men du kan jo lukte på dem og vurdere utfra det. Om du tør å åpne posen da, hehe. Endret 9. juni 2016 av Salka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. juni 2016 #6 Del Skrevet 9. juni 2016 8 minutter siden, Tris skrev: Pølsene er laget av svin og storfe. Med sisteforbruksdag 7 juni. Hvis det står "Siste forbruksdag" på pakken, ville jeg ikke spist dem, selv om det er ubrutt pakning. "Best før" er greit, da har man et par-tre dager på seg etter datoen iallfall, men ikke når det er merket "Siste forbruksdag". Jeg ville kastet dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Del Skrevet 9. juni 2016 Du kjenner det veldig godt om pølser er dårlige. De lukter rett og slett surt. Anonymkode: b9c0f...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Del Skrevet 9. juni 2016 Ville åpnet og luktet for hvis de ukter ok, er de som oftes det. Mye mat, selv med siste forbruksdag dato, varer myyye lenger! Og når du sier det er hvitløkspølser, er det bra da det er krydder i dem, så mener det også får dem til å holde lenger. Utrolig hvor mye mat som kastes som egentlig kan brukes. Jeg kjøper ofte datovarer fordi det er etisk bra for miljøet, pluss at jeg sparer endel. Anonymkode: 6042a...f17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #9 Del Skrevet 9. juni 2016 Jeg åpnet pakka. Pølsene lukter helt ok faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #10 Del Skrevet 9. juni 2016 Ok, hvis jeg ikke er tilbake på kg om noen timer, så vet dere hvorfor... Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom/Loki Skrevet 9. juni 2016 #11 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Jeg hadde kastet dem, men så er jeg ekstremt nøye på holdbarhet dato også da Spesielt på kjøtt og fiske produkter. Endret 9. juni 2016 av Tom/Loki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #12 Del Skrevet 9. juni 2016 10 minutter siden, Tom/Loki skrev: Jeg hadde kastet dem, men så er jeg ekstremt nøye på holdbarhet dato også da Spesielt på kjøtt og fiske produkter. Du er ikke "nøye", du sløser... Helt vanvittig hva folk kaster av mat pga en dato, som ofte ikke stemmer i forhold til om produktet kan spises eller ikke. Det man skal gjøre er å lukte på det, ikke bare se på datoen. Anonymkode: 6042a...f17 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 9. juni 2016 #13 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) For sent denne gangen, men neste gang oppbevarer du pølser (og annet kjøtt) i frysen, da kan det brukes lenge over utgåttdato. (Eller i det miste lengeR over dato). Endret 9. juni 2016 av sofie777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #14 Del Skrevet 9. juni 2016 Et øyeblikk siden, Tris skrev: Jeg åpnet pakka. Pølsene lukter helt ok faktisk. Går helt fint å spise de. Anonymkode: 39cfb...0bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #15 Del Skrevet 9. juni 2016 21 minutter siden, sofie777 skrev: For sent denne gangen, men neste gang oppbevarer du pølser (og annet kjøtt) i frysen, da kan det brukes lenge over utgåttdato. (Eller i det miste lengeR over dato). Gryta koker nå Jeg pleier å ha alt slikt i fryseren. Først lager jeg en middag og fryser resten av kjøttet jeg ikke bruker. Men denne gangen gikk det helt i glemmeboken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #16 Del Skrevet 9. juni 2016 Så lenge det ser greit ut og verken lukter eller smaker dårlig er det trygt å spise. Folk er jammen meg hysteriske. Anonymkode: 08ffe...3f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #17 Del Skrevet 9. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så lenge det ser greit ut og verken lukter eller smaker dårlig er det trygt å spise. Folk er jammen meg hysteriske. Anonymkode: 08ffe...3f8 Jeg sikter ikke til deg her, TS, men til de fleste som har svart i tråden. Anonymkode: 08ffe...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #18 Del Skrevet 9. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sikter ikke til deg her, TS, men til de fleste som har svart i tråden. Anonymkode: 08ffe...3f8 Helt greit, jeg skjønte det. Nettopp ferdig å spise så.. Alt vel så langt hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 12flo Skrevet 10. juni 2016 #19 Del Skrevet 10. juni 2016 Oppdatering. Jeg er frisk og fin. Ingen reaksjoner på pølsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå