AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Hører ofte om begrepene "tempoøkt" og "langkjøring" i forbindelse med utholdenhetstrening. Hva er så "langkjøring" når det gjelder feks. jogging/løping? Hvor er grensen mellom en kort økt og langkjøring? Anonymkode: 5c9b6...623
Maximillian Cohen Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Langkjøring burde ligge på rundt 35% av din ukentlige distanse. Selvfølgelig litt avhengig av dine mål, og hvor langt du faktisk løper i løpet av en uke. Endret 9. juni 2016 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 1 time siden, Maximillian Cohen skrev: Langkjøring burde ligge på rundt 35% av din ukentlige distanse. Selvfølgelig litt avhengig av dine mål, og hvor langt du faktisk løper i løpet av en uke. Jeg skjønte ikke helt? Hvor langt jeg jogger i løpet av én uke, varierer veldig fra uke til uke. Men kanskje rundt 35-40 km tilsammen? Målene mine er egentlig ingen, bare å kose meg med jogging, få overskudd, opprettholde vekta og god helse Anonymkode: 5c9b6...623
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønte ikke helt? Hvor langt jeg jogger i løpet av én uke, varierer veldig fra uke til uke. Men kanskje rundt 35-40 km tilsammen? Målene mine er egentlig ingen, bare å kose meg med jogging, få overskudd, opprettholde vekta og god helse Anonymkode: 5c9b6...623 Hvis din ukentlige distanse er 40 km, bør 14 km være langkjøring (ifølge "regelen" og 35%). Anonymkode: d868a...303
Ciara Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Betyr det da at langkjøring bare er et poeng hvis man løper mange økter i uka? Hvis man ikke løper så langt i løpet av en uke blir jo 35% slett ikke langt. Selv løper jeg tre økter à 8 km, noe som vil si at en langkjøring burde ligge på 8,4 km...
Geparden Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Det er ikke en enkelt definisjon av langkjøring eller tempo. I noen idretter kommer det av hvilke energisystemer som er i bruk. Omtrent. Langkjøring er da rundt fettforbrenning+, altså det man kan holde et par timer. Tempo er nærmere konkuransetempo eller timesfart og tar av glykogenlagrene. Enkleste å tenke på er at langkjøring skal være slitsomt fordi det er langt, tempo fordi det går fort. Hva som er langkjøring vil øke etter hvert som du blir bedre trent. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå