Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet jo at det er viktig å få i seg nok grønnsaker, men hva er egentlig "nok" per dag for en person? 

Synes det er vanskelig å få i meg grønnsaker på travle dager, når jeg feks. ikke spiser skikkelig middag og har salat eller wok til. Da bruker jeg å kjøpe gulrøtter, da det er praktisk å ha med seg i veska, i tillegg til at jeg synes det er god snacks. Men det blir vel sjelden at jeg spiser mer enn i snitt ca. 3 normalt store gulrøtter i løpet av slike dager. Er det nok til å dekke behovet? 

Anonymkode: 32072...884

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel hørt om 5 om dagen? Anbefalingen fra myndighetene er 2 frukt + 3 grønnsaker. Men dette er også ganske lite, i andre land anbefaler de ofte mer. 

Men det gjelder altså ulike grønnsaker. Det er ikke godt nok å spise 3 gulrøtter, du må spise 3 ulike typer. Varier med f.eks. kålrabiskiver, paprikastenger, agurkstenger, etc. 

Anonymkode: 3e339...3db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel hørt om 5 om dagen? Anbefalingen fra myndighetene er 2 frukt + 3 grønnsaker. Men dette er også ganske lite, i andre land anbefaler de ofte mer. 

Men det gjelder altså ulike grønnsaker. Det er ikke godt nok å spise 3 gulrøtter, du må spise 3 ulike typer. Varier med f.eks. kålrabiskiver, paprikastenger, agurkstenger, etc. 

Ja, jeg spiser jo varierte typer. På de fleste dager lager jeg salat eller wok til middagen (med ulike typer grønnsaker inkludert), men på travle dager hvor jeg ikke har tid til å lage og spise ordentlig middag, blir det ofte brødskiver eller lignende istedet.  Da bruker jeg å kjøpe gulrøtter slik at jeg likevel skal få i meg grønnsaker, og siden det er praktisk å ha med seg. Men hvis jeg da spiser tre gulrøtter i løpet av dagen, så er ikke det tilstrekkelig? Spiser ofte én eller to frukter i løpet av dagen også + at jeg drikker ett eller to glass juice hver morgen :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er krav om 3 ULIKE typer grønnsaker, så 3 gulerøtter er ikke tilstrekkelig.. Dette er fordi du skal få i deg alle de viktige næringsstoffene, og en gulerot dekker ikke nødvendigvis alt av vitaminer/mineraler. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er krav om 3 ULIKE typer grønnsaker, så 3 gulerøtter er ikke tilstrekkelig.. Dette er fordi du skal få i deg alle de viktige næringsstoffene, og en gulerot dekker ikke nødvendigvis alt av vitaminer/mineraler. 

Okei, skjønner :) Men da får jeg bare prøve å overleve selv om jeg ikke får i meg nok hver dag, da. Har overlevd hittil, så da tror jeg nok det skal gå fint fremover også. 

AnonymBruker
Skrevet

Målet mitt er å spise noe paprika oppå knekkebrødene til frokost. 150-200 gram grønnsaker i en salat til lunch og rundt 200 gram grønnsaker til middag. Når jeg får til det føler jeg at jeg har hatt et sunt kosthold den dagen. Men jeg er heldig som er veldig glad i frukt og grønt 

bedre med noe enn ingenting.

Anonymkode: 8d443...69b

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet jo at det er viktig å få i seg nok grønnsaker, men hva er egentlig "nok" per dag for en person? 

Synes det er vanskelig å få i meg grønnsaker på travle dager, når jeg feks. ikke spiser skikkelig middag og har salat eller wok til. Da bruker jeg å kjøpe gulrøtter, da det er praktisk å ha med seg i veska, i tillegg til at jeg synes det er god snacks. Men det blir vel sjelden at jeg spiser mer enn i snitt ca. 3 normalt store gulrøtter i løpet av slike dager. Er det nok til å dekke behovet? 

Fem om dagen er ca 500 gram 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...