AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Del Skrevet 9. juni 2016 Jeg synes jeg fyller bensin hele tida, jeg har en 2005 Honda Civic 1,6 automat. Har ikke trippteller i bilen men km.stand det lyste sist stod den på 41660 og da jeg fylte i dag da det lyste tomt for bensin igjen var km stand 42161, dvs 50 mil, som da blir 0,78 l bensin pr mil Er det mye? Anonymkode: 4715f...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 9. juni 2016 #2 Del Skrevet 9. juni 2016 Er ikke helt usannsynlig at det er rett. Det er flere faktorer som avgjør hvor mye drivstoff som brukes. Temperatur, jevn/ujevn kjøring, køkjøring og ikke minst kjørestil til fører. To forskjellige førere klarer aldri å forbruke det samme, når cruisecontrol ikke brukes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Del Skrevet 9. juni 2016 min bil bruker rundt 1.2 liter bensin pr mil. Anonymkode: 68925...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Del Skrevet 9. juni 2016 Om du googler din nøyaktige modell, får du nok opp tester som sier deg hva som er normalt forbruk. Jeg googlet raskt honda civic 1.6, og fant en side hvor testen sa oppgitt forbruk var 0,44 l/mil. MEN: bit deg merke i at dette er testing under optimale forhold, og på landevei. Bykjøring vil nok gi langt høyere forbruk, så det du oppgir høres i så måte ikke avskrekkende mye ut. Min 18 år gamle Opel Corsa 1.2 brukte ca 0,7 l/mil på bykjøring, og omtrent 0,4 på landevei. Hvor fort du kjører (høy fart = mye drivstoff går med til å bekjempe luftmotstanden), bakker, temperatur, hvor tungt du har lastet bilen, kjørestil (bremser du mye hardt opp, mye hard akselerering, etc), er alle faktorer som kan påvirke forbruket. Du kan spare mye bare ved å kjøre mykere (slippe gassen i god tid før du kommer frem til det røde lyset, i stedet for å gi gass helt frem mot lyskrysset og så hogge i bremsen, etc). Anonymkode: 4038b...754 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Del Skrevet 9. juni 2016 Min Passat stasjonsvogn bruker ca 0,7 liter ved jevn kjøring på motorvei og ca 0,95 liter ved kjøring på småveier/kø. Det kan være lurt å tenke over hvordan man kjører (ikke mye unødvendig bremsing/akselerering, holde jevnest mulig hastighet) for å minske drivstofforbruket litt, hvis du ikke allerede gjør dette. Anonymkode: 9507d...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Del Skrevet 9. juni 2016 Min ene bensinbil med 180hk bruker ca 0,4 på motorveien og 0,5 på blandet kjøring (by og landevei). Min andre bensinbil med 69hk bruker ca 0,6 på motorveien og 0,5 på blandet kjøring. Anonymkode: ba1af...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Del Skrevet 9. juni 2016 Gå inn på spritmonitor.de (teit navn, ja) og finn din eksakte biltype, så ser du hvordan du ligger an. Jeg har en 2002 modell Honda Stream, altså Civic sjuseter, med 1,7 liters bensinmotor og manuell girkasse. Ligger på 0,73 l/mil over de siste 35000km. Så jeg synes din bil bruker svært mye. Skulle ha vært under 0,6 med mindre du driver mye med bykjøring eller driver med tantekjøring (gasse-bremse-gasse-bremse). Anonymkode: fa7e7...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Del Skrevet 13. juni 2016 Sjekk hva din modell skal bruke. Ellers har kjørestil mye å si, en dyktig sjåfør kan spare opptil 0,2 på mila på de aller fleste biler. Jeg har en stor stasjonsvogn som ble oppgitt at bruker 0,8, jeg får den ned i 0,6 på blandet kjøring. https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/miljo/okonomisk-kjoring/ Anonymkode: 598c7...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dodge Skrevet 13. juni 2016 #9 Del Skrevet 13. juni 2016 Det kan hende at du trenger ein eller to nye lambdasonder. Trur du har ein lambdasonde før katalysatoren, og ein lambdasonde rett etter katalysatoren. Ein lambdasonde analyserer eksosen og sender signal til hjernen og blandinga er for mager eller feit og om katalysatoren virker som den skal. Når lambda ikkje virker som den skal frå motoren litt feitare blanding. Og effekten på motoren kan gå litt ned. Er luftfilteret reint og nytt? Viss luftfiltert er skittent og tett, så får motoren for lite luft, og høgare drivstofforbruk, og lågare effekt. Er tennpluggane fine og har rett gap? Eller er det lenge sidan tennpluggane er skiftet? Slitte og dårlege tennplugger gir dårlege gnister, dårglegare forbrenning, lågare effekt og høgare bensinforbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 13. juni 2016 #10 Del Skrevet 13. juni 2016 1.1 liter pr mila og bruker den som pendler bil= dyrt Er til salgs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Del Skrevet 13. juni 2016 er ikke mye, min bil bruker ca 5l på mila men nå er den ikke helt normal heller da 2500hp Anonymkode: ebfc4...4ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Del Skrevet 14. juni 2016 Min 2007 Opel Astra 1.8 140hk bruker rundt 0.7 på en del køkjøring. Automat drikker litt mer, sitter og ser på ny bil nå og ser en 2.2 liters motor bruker mindre enn en 1.6. Om man ikke bare putrer avgårde i 50 må en mindre motor jobbe mye hardere antar jeg, og dermed bruke mer drivstoff? Anonymkode: 815f4...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Del Skrevet 14. juni 2016 Drivstoff er jo generelt kanskje halvparten av utgiftene med bil. Men jeg ville heller hatt en bil som bruker litt bensin og er pålitelig, enn en sparsommelig bil som står mye på verksted. Sistnevnte er nesten garantert dyrere, og stressende er det også. Anonymkode: fa7e7...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #14 Del Skrevet 14. juni 2016 Min Mercedes C-klasse bruker 0,6-0,7 på mila på langkjøring, men jeg skal love at det ikke er noe problem å få den til å bruke mer. Sjekket den linken (spritmonitor.de) som var linket til lenger opp her og det er ca det andre melder at bilen bruker også. Anonymkode: 17f9d...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #15 Del Skrevet 16. juni 2016 Min Ford Fusion automat ligger på snitt 0,66/0,67, det syns jeg er helt ok med tanke på at jeg bruker bilen til bykjøring flere ganger i uken, og langkjøring kanskje en gang annenhver uke. Anonymkode: 1e34b...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #16 Del Skrevet 16. juni 2016 Den siste fossilbilen jeg hadde for noen år siden brukte akkurat det reklamen lovet, litt over 0,6 l svindyr bensin i snitt på mila. År etter år. Jeg omregnet det til nest 1 kr pr. km. Dvs. nesten 1 kr mer enn det jeg har betalt de siste årene for strømmen. Anonymkode: 6d667...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #17 Del Skrevet 17. juni 2016 Det er ikke særlig mye, min mor sin Toyota Yaris 2003 (1l 68 hk) bruker 0,6 liter på blandet kjøring, fordi den har liten motor og ligger konstant på høyt turtall. Bilen din er jo noen år gammel, så det er en av grunnene til at den bruker mer enn en tilsvarende ny ville gjort. Men selvsagt har kjørestil mye å si, men ikke alltid man kan gjøre så mye med det hvis det er spesielle plasser man kjører som krever den typen kjøring, f.eks bykjøring og køkjøring. Vår BMW 3-serie 2011 bruker 0,56 liter på blandet kjøring, det er en middels stor bil, (2l med 184 hester). En annen BMW vi har, 5-serie 1996 modell bruker nesten 1liter på samme kjøring som den nye, og pga aldersforskjellen på bilene så er de relativt like i størrelsen og veier det samme. Anonymkode: 15951...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå