AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Vi planlegger huskjøp i nærmeste fremtid. Men det er så vanskelig å finne noe som tilfredsstiller alle krav. Vi har ønsker om beliggenhet, størrelse, hage, ikke innsikt, antall rom, planløsning, hvor mye som må pusses opp, nærhet til kollektivtransport, nærmiljø, etc etc etc. Og så selvsagt til pris. Vi har veldig stor egenandel, og har fått fritt spillerom fra banken, så vi har forsåvidt råd til å bruke veldig mye på hus. Men vi ønsker ikke nødvendigvis å bruke så himla mye, når det bikker 6 mill får vi begge litt noia av tanken på å binde så mye penger i en bolig. Så noe må vi jo fire på, etterhvert, om vi skal få oss noe hus. Hva har dere andre firt på av krav? Og angret dere? Anonymkode: 27528...ed3
Kristanna Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Vi firte på krav om at alt skulle være oppusset av dyre ting, perfekt hage, samt stor garasje. Vi firte ikke på beliggenhet og et ekstra soverom/kjellerstue. Angrer litt på det med hage, vi har en kronglete hage som går rundt huset, og man får ikke utnyttet plassen ordentlig. Vi har grei størrelse på tomten, men hagen føles alikevel liten. Oppussing har vi tatt litt etter litt og den lille garasjen klarer vi oss med. Så sant jeg ikke legger på meg, da vil jeg ikke komme inn bilen når den står i garasjen
Nuith Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 Vi firte på beliggenhet, dvs avstand til jobb. Ble enige om at 5 eller 15 min med bil ikke var det viktigste. Planløsningen var heller ikke perfekt, og kjøkkenet kunne godt vært bittelitt større, men vi er egentlig godt fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Vi traff egentlig på alt når vi kjøpte i hus i 2015. Det viktigste kravet var å komme oss ut av Oslo før det var for sent. Anonymkode: 17b64...ae7 2
MiniMjau Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Firte ikke på beliggenhet(utsikt, trygg skolevei) og solforhold. Ble bittelitt mer oppussing enn vi hadde som krav/ønske, men huset er i god teknisk stand.
hironakamura Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Vi firte på størrelse, mangler det ekstrarommet eller kjellerstua som vi så for oss. Til gjengjeld fikk vi bedre enn forventet på samtlige andre krav Perfekt beliggenhet, relativt nytt, god romløsning etc. Angrer ikke, men har planer om å bygge på en del. Kan være greit å skille mellom hvor viktige de ulike ønskene er hvertfall, fort gjort å "gå seg bort" litt etter visning nr 15 er min erfaring. Vi bydde på noen hus som vi i ettertid innså at vi ville ha angret på..heldigvis ble det full klaff til slutt 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 Firte ikke på noen ting, og kjøpte dyrere enn vi hadde planlagt. I ettertid fant vi dog ut at garasjen er håpløst smal, og vi kunne ikke bruke den da jeg var gravid da jeg rett og slett ikke kom inn og ut av bilen. Kjøkkenet har vi også funnet ut at er for lite, men vi tenkte ikke på dette da vi kjøpte. Neste gang vi kjøper bolig må vi nok fire på kravet om beliggenhet, da området vi bor i nå er urovekkende dyrt. Området vi helst ønsker å bo, ca. 10 minutters gåtur unna, er utenfor rekkevidde pga. priser og ønske om større plass og egen hage. Anonymkode: 7c8a3...e43
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, hironakamura skrev: Vi firte på størrelse, mangler det ekstrarommet eller kjellerstua som vi så for oss. Til gjengjeld fikk vi bedre enn forventet på samtlige andre krav Perfekt beliggenhet, relativt nytt, god romløsning etc. Angrer ikke, men har planer om å bygge på en del. Kan være greit å skille mellom hvor viktige de ulike ønskene er hvertfall, fort gjort å "gå seg bort" litt etter visning nr 15 er min erfaring. Vi bydde på noen hus som vi i ettertid innså at vi ville ha angret på..heldigvis ble det full klaff til slutt Ja, noen krav er helt klart viktigere enn andre. For meg er ihvertfall 3 soverom + et disponibelt rom som kan brukes som treningsrom absoluttkrav. Hadde vært greit med et rom som kunne brukes som gjesterom/hjemmekontor/kjellerstue, men det er ikke kjempeviktig, og kan lett ofres uten at jeg gråter meg i søvn over det. Vi kan også pusse opp litt, men om det er kjempeprosjekter orker vi ikke. Vi har pusset opp litt her vi bor, og ser at det fort blir mye krangel og dårlig stemning blant oss når vi styrer med slikt Beliggenhet er kjempevanskelig! Helst vil vi bo nært jobb, OG med gode kollektivmuligheter. Problemet er at vi jobber i et dyrt område, og boliger i strøk med god kollektivdekning er også dyre. Sukk. Utsikt kan jeg fire på, men innsikt er dealbreaker. Mannen har veldig lyst på hage, noe som ikke er viktig for meg. Han sier han kan fire på det, men jeg tror han kommer til å angre veldig på det, siden han snakker om hvor mye han savner å dyrke ting i hagen, og hvor glad han er i hagearbeid. Om det er relativt lett å bygge om slik at man går fra åpen til lukket kjøkkenløsning går det an, men om det blir vanskelig er det no go. Jeg hater åpen løsning. Jeg hater også bad med kun adkomst fra soverom.. og sånt er jo gjerne dyrt å fikse på. Vanskelig! Anonymkode: 27528...ed3 1
Gjest hockeyfrue Skrevet 9. juni 2016 #10 Skrevet 9. juni 2016 Vi har nettopp kjøpt hus, og vi firte ikke på noen ting. Vi hadde egentlig ikke noe budsjett å forholde oss til, men hadde vi hatt det måtte vi nok firt på både beliggenhet, størrelse på huset og antall terrasser. Nå fikk vi absolutt alt vi ville ha, og jeg er strålende fornøyd. Det koster, ja, men jeg synes det er verdt hver krone. Det er her vi vil at våre fremtidige barn skal vokse opp, og jeg ser for meg at jeg skal bo her resten av livet.
hironakamura Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 Ja, det er kjempevanskelig! Spesielt når det er hus man ser på, alle er jo forskjellige og det er langt mellom de som passer alle ønskene. Da vi kjøpte leilighet var det jo kjempeenkelt, så oss ut en type leilighet i et bestemt sameie, og det ble jo jevnlig lagt ut helt like leiligheter der Har dere det travelt med å finne noe, eller kan dere bruke mye tid? Dere er jo i en veldig heldig posisjon som har ganske frie tøyler fra banken da. Jeg hadde heller brukt litt mer enn først tenkt på bolig og prioritert å betale hardt ned på lånet i starten mens renta er lav, enn å fire på for mange krav hvertfall
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, hironakamura skrev: Ja, det er kjempevanskelig! Spesielt når det er hus man ser på, alle er jo forskjellige og det er langt mellom de som passer alle ønskene. Da vi kjøpte leilighet var det jo kjempeenkelt, så oss ut en type leilighet i et bestemt sameie, og det ble jo jevnlig lagt ut helt like leiligheter der Har dere det travelt med å finne noe, eller kan dere bruke mye tid? Dere er jo i en veldig heldig posisjon som har ganske frie tøyler fra banken da. Jeg hadde heller brukt litt mer enn først tenkt på bolig og prioritert å betale hardt ned på lånet i starten mens renta er lav, enn å fire på for mange krav hvertfall Vi har det heldigvis ikke travelt. Eneste er vel at vi hadde tenkt å starte prøving på familieforøkelse i løpet av et års tid, og da har vi ikke plass her vi bor nå. Jeg stemmer også for å bruke litt mer penger. Vi har null problemer med å slenge 8 mill på bordet, men mannen får helt noia når det bikker 6. Først var han hard på at 5 var grensen, men når man bor i den byen vi bor i er ikke det realistisk i det hele tatt med de ønskene/kravene vi har. Han er fra et veldig lite sted, hvor man kan få seg 250 kvm enebolig med utsikt og alt man måtte ønske til under 3 mill... Mens jeg er oppvokst her i byen, og vet at enebolig koster - MYE. Anonymkode: 27528...ed3
hironakamura Skrevet 9. juni 2016 #13 Skrevet 9. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har det heldigvis ikke travelt. Eneste er vel at vi hadde tenkt å starte prøving på familieforøkelse i løpet av et års tid, og da har vi ikke plass her vi bor nå. Jeg stemmer også for å bruke litt mer penger. Vi har null problemer med å slenge 8 mill på bordet, men mannen får helt noia når det bikker 6. Først var han hard på at 5 var grensen, men når man bor i den byen vi bor i er ikke det realistisk i det hele tatt med de ønskene/kravene vi har. Han er fra et veldig lite sted, hvor man kan få seg 250 kvm enebolig med utsikt og alt man måtte ønske til under 3 mill... Mens jeg er oppvokst her i byen, og vet at enebolig koster - MYE. Anonymkode: 27528...ed3 Skjønner at han har hardt for å svelge de boligprisene når han ser hva man kan få andre steder ja, men kanskje han forandrer mening når han erfarer at det faktisk ikke er realistisk? Kanskje dere finner noe med en liten utleiedel som gjør det enklere å gå opp i pris? Huff, skjønner det er vanskelig når dere ikke har samme forventninger angående pris, det er stor forskjell på hva man får for 8 mill kontra 6 mill her jeg bor hvertfall! Ønsker dere lykke til med boligjakten!
Blådiamant Skrevet 9. juni 2016 #14 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Vi firte på størrelse faktisk og kjøpte mindre enn det vi hadde sett for oss. Ikke på antall rom, men på kvadratmeter totalt. Hadde sett for oss rundt 100m2 og kjøpte 75m2. Romløsning og tilleggsmuligheter for lagring ble avgjørende. Endret 9. juni 2016 av Blådiamant
Gjest Margit Spat Skrevet 9. juni 2016 #15 Skrevet 9. juni 2016 Vi firte ikke på noen ting, og huset vi kjøpte hadde flere kvaliteter enn vi hadde sett for oss, og til en lavere pris. Vår liste over kriterier var kort, konsis og realistisk.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #16 Skrevet 9. juni 2016 Nå har vi ikke kommet så langt som å en gang dra på visning, men vi har sett litt på hva som finnes på markedet i vår prisklasse. Vi vil ikke ut med mer enn 4,5 mill(vi får mer i lån men vi vil ikke rett og slett). Dette virker også å være realistisk mtp. byen og hvor vi kunne tenke oss og bo(vi vil ikke bo i sentrum men ikke på landet heller, men midt i mellom en plass). Og ikke vil vi ha veldig stor bolig heller, et sted mellom 130 og 160 er ideelt, men det kommer jo også an på hvor godt plassen er utnytta. Jeg skal fire på veldig mye, men det viktigste for oss er beliggenhet, at det ikke er for lite kjøkken, naboer som bor for nært(har vi alltid bodd i leilighet med gale naboer? Jepp!) og at grunnmuren ikke må graves opp, eller at det elektriske systemet er så gammelt at det ikke kan møte kravene til mer moderne tider. Altså dyre ting å skifte ut så vidt jeg har forstått:P Anonymkode: 139ee...d01
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #17 Skrevet 9. juni 2016 18 minutter siden, hironakamura skrev: Skjønner at han har hardt for å svelge de boligprisene når han ser hva man kan få andre steder ja, men kanskje han forandrer mening når han erfarer at det faktisk ikke er realistisk? Kanskje dere finner noe med en liten utleiedel som gjør det enklere å gå opp i pris? Huff, skjønner det er vanskelig når dere ikke har samme forventninger angående pris, det er stor forskjell på hva man får for 8 mill kontra 6 mill her jeg bor hvertfall! Ønsker dere lykke til med boligjakten! Han har økt grensen sin litt etter å ha sett på boligmarkedet her en stund, men fremdeles er han litt lav i forhold til markedet. Litt av problemet er også at vi har ulike ønsker og krav. Han kan for eksempel finne på å mene en bolig uten riktig antall rom er toppers. Men det er jo ikke nok soverom, eller plass til trening (jeg kan ta til takke med en bod med en liten lufteluke, men jeg MÅ kunne trene hjemme, spesielt med tanke på at vi planlegger barn og det derfor blir enda vanskeligere å komme seg ut av huset for å trene..). Anonymkode: 27528...ed3
Anglofil Skrevet 9. juni 2016 #18 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Det meste. Vi hadde ikke all verdens å rutte med tatt i betrakning av at vi ville kjøpe i Oslo, derfor var det eneste kravet vi hadde at boligen måtte ligge i kort gangavstand til kollektivtransport, helst t-bane. Ellers var vi veldig lite kresne og prøvde å se mulighetene på alle steder vi var på visning. Greit, å bo i 4. etg uten heis var vel egentlig ikke det vi ville, men ved å ikke være for rigide og kresne fikk vi oss en stor og flott leilighet til slutt. Så får det bare være at vi må gå de fire etasjene opp hver dag (i grunn ikke et stort problem, men verre når man skal få opp tunge kofferter, matvarer osv). Mvh Yvonne Endret 9. juni 2016 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #19 Skrevet 9. juni 2016 Jeg var egnetlig ikke på jakt etter ny leilighet, men kom over en jeg likte på finn i en stille stund på jobb, og den kjøpte jeg. Hadde allerede laget meg en ønskeliste med større bad, grei uteplass, fast parkering og peis hvis jeg skulle flytte, i tillegg til at det måtte være gåavstand til sentrum. Fikk ikke peis da, men resten gikk i boks. Har litt mye innsyn om kvelden, men ingenting persienner ikke løser. Skulle jeg flyttet igjen kunne jeg vært åpen for det meste, men komforten med garasje og romslig altan ville jeg ikke gitt slipp på, det er den beste hverdagsluksusen jeg har! Anonymkode: 94958...21d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #20 Skrevet 10. juni 2016 Firte på walk-in og bad direkte fra hovedsoverommet. Ellers er beliggenheten og huset vi ønsket oss. Neste hus skal det være på plass. Anonymkode: 77b1c...a8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå