Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg teller kcal, og har lagt min elsk på speltlomper. Slenger de i vaffeljernet med litt ekstra lett gulost, litt pizzasaus og løvtynn skinke. Det er ofte lunsjen min.

Nå kjøpte jeg tindebrød som er ganske grovt, til barna her om dagen. Slang det inn i LifeSum for å se hvor mye kcal det var. Og jeg kan spise 2 brødskiver (à 33 gram) med en skive ekstra lett gulost og det blir faktisk mindre kcal enn speltlompene. Hva vil dere si er sunnest og mest heldig for kroppen sånn sett? 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1031609-br%C3%B8d-vs-speltlompe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70
2 timer siden, HjerteDame skrev:

Jeg teller kcal, og har lagt min elsk på speltlomper. Slenger de i vaffeljernet med litt ekstra lett gulost, litt pizzasaus og løvtynn skinke. Det er ofte lunsjen min.

Nå kjøpte jeg tindebrød som er ganske grovt, til barna her om dagen. Slang det inn i LifeSum for å se hvor mye kcal det var. Og jeg kan spise 2 brødskiver (à 33 gram) med en skive ekstra lett gulost og det blir faktisk mindre kcal enn speltlompene. Hva vil dere si er sunnest og mest heldig for kroppen sånn sett? 

Du må ikke forveksle "sunt" med "kalorifattig". Det sunneste alternativet vil vel teoretisk sett være det som gir deg mest næringsstoffer (kostfiber, vitaminer, mineraler), tenker jeg. Ellers tror jeg ikke det særlig forskjell på hva en speltlompe og en skive grovt brød gjør for kroppen.

AnonymBruker
3 timer siden, HjerteDame skrev:

Det er umulig å svare på hva som er sunnest uten å vite detaljert hvilke ingredienser lompene og brødet inneholder. Antall kalorier i seg selv sier ingenting om "sunnheten". Hva som er sunnest er til dels også ganske subjektivt da mange mener at f.eks. korn ikke er gunstig for menneskekroppen. 

Anonymkode: 1b1d3...548

• Liker 1
AnonymBruker

Du må se på innholdet, ikke bare kaloriene. Se på proteiner, fiber, grovhetsgrad, saltmengde, usunt fett, etc. 

Speltlomper er etter min mening oppskrytt, og et hallelujafenomen av fitnessbloggere som ikke har noe som helst faglig bakgrunn for hva de driver med. 

Jeg ville gått for grovbrød, som er adskillig billigere.. 

Anonymkode: 87a19...13b

• Liker 2

Er det sånne? http://www.buer-as.no/lomper-med-spelt.html

(bor i sverige, vi har ikke det her)

Med den ingredienslista er den ikke sunn i min bok i alle fall. Hverken i kalorier eller næring, eller nærinssammensettningen. For mye lette karbohydrater med høy GI, en del kalorier, lite proteiner.

Gjest Mattis

Jeg tenker speltlomper fungerer bra som mellommåltid eller som en rask snack med for eksempel skinke på. Det er kjapt, godt og lett å svelge ned. Mye bedre enn mye annet snacks spør du meg. Går fint ann å like speltlomper og ikke lese spesielt mange fitnessblogger, noen av oss er rett og slett ikke så glad i brødskiver.

Endret av Mattis

Annonse

AnonymBruker

Jeg lager noen ganger speltlomper med litt lett philadelphia, røkelaks og spinat. Jeg pakker mer inn i en lompe enn jeg ville hatt på en brødskive, så ratioen protein til karbo blir litt bedre. Pluss at jeg ofte bruker sunnere ting inni en lompe enn på brød.

Det kommer an på hvordan du kombinerer det. Lompe med ost og skinke høres ikke så sunt ut for meg, men nå er jeg veldig avhengig av mye protein for å bli mett, og kunne nok spist ganske mange slike på en gang...begrenser du deg er det jo greit. 

Anonymkode: e72f5...d54

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager noen ganger speltlomper med litt lett philadelphia, røkelaks og spinat. Jeg pakker mer inn i en lompe enn jeg ville hatt på en brødskive, så ratioen protein til karbo blir litt bedre. Pluss at jeg ofte bruker sunnere ting inni en lompe enn på brød.

Det kommer an på hvordan du kombinerer det. Lompe med ost og skinke høres ikke så sunt ut for meg, men nå er jeg veldig avhengig av mye protein for å bli mett, og kunne nok spist ganske mange slike på en gang...begrenser du deg er det jo greit. 

Anonymkode: e72f5...d54

Klarer med meg 2, og det blir ca 300 kcal med alt 😊

AnonymBruker
Den 6/9/2016 at 10.34, HjerteDame skrev:

Kaloritelling er en dårlig pekepinn på om noe er sunt eller bra for deg om du ønsker å gå ned i vekt (fettvev)

Kaloritelling hensyntar ikke andelen kabohydrater fra et måltid. Det er tross alt hvor raskt disse omdannes til glukose i blodet Hvor raskt blodsukkeret påvirkes som styrer insulin frigjøringen i kroppen din for nedregulering. 

Effektene av insulin på enkeltceller omfatter: kilde:https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

økt fettsyresyntese – insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer.
insulin gjør at fettceller lager triglyserider (fett) fra fettsyrer og glyserol; mangel på insulin fører til det motsatte,
nedsatt lipolyse – insulin reduserer omdannelsen av fettlagrene i fettceller til frie fettsyrer i blodet

Det er det du må bry deg om å følge med på .....ikke antall kalorier.

Anonymkode: 377e7...c20

Annonse

Den 11.6.2016 at 3.23, AnonymBruker skrev:

Kaloritelling er en dårlig pekepinn på om noe er sunt eller bra for deg om du ønsker å gå ned i vekt (fettvev)

Kaloritelling hensyntar ikke andelen kabohydrater fra et måltid. Det er tross alt hvor raskt disse omdannes til glukose i blodet Hvor raskt blodsukkeret påvirkes som styrer insulin frigjøringen i kroppen din for nedregulering. 

Effektene av insulin på enkeltceller omfatter: kilde:https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

økt fettsyresyntese – insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer.
insulin gjør at fettceller lager triglyserider (fett) fra fettsyrer og glyserol; mangel på insulin fører til det motsatte,
nedsatt lipolyse – insulin reduserer omdannelsen av fettlagrene i fettceller til frie fettsyrer i blodet

Det er det du må bry deg om å følge med på .....ikke antall kalorier.

Anonymkode: 377e7...c20

Takk for svar du, men i bunn og grunn så handler det om vektnedgang og kcalinntak. 

• Liker 1
Gjest Vause

Jeg er ingen kostholdsekspert og er ikke faglært innen dette feltet men vil påstå at brød er det sunneste da det metter bedre og inneholder flere næringsstoffer. :) Husker når det var et slags speltlompehysteri (Linnèa Myhre, hehe) for noen år siden at mange påpekte at speltlomper ikke er så sunt som man skal ha det til. Hva som var grunnlaget derimot husker jeg ikke. 

1 minutt siden, Badass skrev:

Jeg er ingen kostholdsekspert og er ikke faglært innen dette feltet men vil påstå at brød er det sunneste da det metter bedre og inneholder flere næringsstoffer. :) Husker når det var et slags speltlompehysteri (Linnèa Myhre, hehe) for noen år siden at mange påpekte at speltlomper ikke er så sunt som man skal ha det til. Hva som var grunnlaget derimot husker jeg ikke. 

Jeg har nok konkludert med det samme jeg også, etter at jeg faktisk så på innhold.. Så; det blir mer grovbrød til lunsj heretter! :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...