exictence Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Min mann unner meg å kjøpe mye hvis jeg vil, er vanligvis ingen problem det i seg selv. Han vil jeg skal kjøpe meg ny bil, men jeg er fornøyd med den jeg har. Jeg er stort sett sparsom av meg, dvs at jeg ikke bruker mye penger på meg selv. Er fornøyd med å ha det slik. Jeg er heldig og har det jeg trenger. Min mann har kjøpt dyre biler opp gjennom. En dyr klokke. Han bruker en del penger, men er veldig flink til å ta vare på det han kjøper, kjøper kvalitet og nøye på å ikke kjøpe unødvendige ting. Det synes jeg er helt fint. Nå pusser vi opp. Vi har investert i dyre kvalitets ting og spesielt min mann er veldig pirkete og nøye på at alt er perfekt og blir utført perfekt. Det er for så vidt bra, men noen ting kan bli for pirkete og det kan bli slitsomt. Vi bestemte oss for å kjøpe Biri stråtapet i spisestuen. Det er ca 45 kvadrat meter. Han sa jeg skulle få maleren til å bestille det vi ville ha. Han var selv med på hvilket vi skulle ha. Vi fikk tilsendt fakturaen på mail, og det ble på nesten 76 000 kr. Det var bare for tapeten. Frakt og arbeid i tillegg. Min mann sa han ikke i sin villeste fantasi hadde forestilt seg at prisen var så høy for et tapet i den stuen. Det måtte jeg avbestille, mente han. Jeg var først enig med min mann, men tenkte at dette var en investering og at det var det jeg ville ha. Jeg sa at jeg synes vi kunne kjøpe det. Det varer og holder seg fint i alle årene fremover. Jeg sa at han hadde jo f.eks kjøpt seg en dyr klokke en gang (til nærmere 50 000 for mange år siden). Da ble han sint og sa at den hadde han da fart så fint med og var like god og fin i dag. Han fortsatte i en sur stemme at nå ville han i hvert fall ikke kjøpe stråtapetet når jeg forhandlet på den stygge måten. Så gikk han ut fordi han skulle gå. Der satt jeg som et spørsmålstegn. Forstår ikke at det var noe dumt av meg å komme med? Var det? Jeg kunne fått ny bil som hadde kostet mye mer. Synes han er så vanskelig og rar noen ganger. Forstår ingenting. Kan noen forklare meg så jeg forstår han? Hva ville dere sagt til han for å overtale han å kjøpe stråtapetet? Var det ikke egentlig en god sammenligning med andre dyre ting man kjøper, for å tenke på at stråtapetet har man jo resten av livet.
Forundret.. Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 Njaa. Stråtapeter er ikke kommer for å bli tror jeg.. Det vil jo prege hele stua. Blir dere leie så blir det jo skikkelig sure " penger" å rive ned. Jeg ville aldri brukt så mye på det, faktisk ikke oppimot halvparten av summen en gang. Og nå har jeg både fagbrev som maler og erfaring fra interiør i bakhånd. En klassisk klokke vil alltid være flott å ha, og ikke minst så er det en bruksvare, en kan skifte den ut en dag og bruke en annen for så å finne den frem igjen. En bil hadde koster deg mer men igjen så blir det noe helt annet. Bilen kommer du deg rundt med, bil er praktisk å ha. Om du trenger en ny eller ei det må du jo avgjøre selv. Selv ville jeg prioritert andre ting enn å spytta ut nærmere 100 000 på no vegg i stua. Dere kan kanskje se om det er et billigere alternativ dere liker begge to. 1
Lauge Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 Finn en tapet som ser tilnærmet lik ut, men til billigere pris. 👍
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 Jeg ville aldri i livet brukt så mye penger på tapet. Det er noe helt annet enn en bil eller en klokke. En bil og en klokke kan man blant annet selge videre, og få en del penger igjen for. Om dere noen gang skal selge huset, vil nok ikke kjøpere gi dere noe særlig mye mer for huset bare fordi dere har svindyr stråtapet - jeg for min del ville tenkt at huff, det skitet må jeg få vekk... En bil er også noe du får noe igjen for å bruke penger på. Ofte er bilen dyr fordi den har gode egenskaper som er verdt å betale for. En tapet er .. en tapet... Prisen står overhodet ikke i samsvar til hva du får igjen for den. Du kan få en like fin og varig tapet til mye billigere penge. Anonymkode: cae54...18d 1
Gjest Juami Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Ville aldri brukt så mye penger på en tapet, det ser jeg som bortkastet penger. Men hver sin smak om hva som er bortkastet eller ikke. Du må tenke over hvorfor du mener at det å bruke nærmere 100.000 på en tapet er en investering (for jeg tror f.eks dere ikke kommer til å få noe særlig mye igjen for det ved et evt. hussalg), og om det kanskje ikke heller er andre ting dere bør bruke pengene på. Jeg hadde nok ikke kjøpt en klokke til 50.000 heller, men så bruker jeg heller ikke klokker. Men det er sjeldent en godt argument å bruke "men du har jo gjort noe lignende før" som argument (men veldig fristende, selvsagt. Jeg gjør det innimellom selv og), da er det bedre å bare fortelle hvorfor du mener dette er en god investering og hvorfor du har så lyst på tapeten. Bil kan jeg derimot legge igjen litt penger i, fordi det er digg med komfort på lange kjøreturer og fordi trygghet er viktig for meg.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 29 minutter siden, exictence skrev: Min mann unner meg å kjøpe mye hvis jeg vil, er vanligvis ingen problem det i seg selv. Han vil jeg skal kjøpe meg ny bil, men jeg er fornøyd med den jeg har. Jeg er stort sett sparsom av meg, dvs at jeg ikke bruker mye penger på meg selv. Er fornøyd med å ha det slik. Jeg er heldig og har det jeg trenger. Min mann har kjøpt dyre biler opp gjennom. En dyr klokke. Han bruker en del penger, men er veldig flink til å ta vare på det han kjøper, kjøper kvalitet og nøye på å ikke kjøpe unødvendige ting. Det synes jeg er helt fint. Nå pusser vi opp. Vi har investert i dyre kvalitets ting og spesielt min mann er veldig pirkete og nøye på at alt er perfekt og blir utført perfekt. Det er for så vidt bra, men noen ting kan bli for pirkete og det kan bli slitsomt. Vi bestemte oss for å kjøpe Biri stråtapet i spisestuen. Det er ca 45 kvadrat meter. Han sa jeg skulle få maleren til å bestille det vi ville ha. Han var selv med på hvilket vi skulle ha. Vi fikk tilsendt fakturaen på mail, og det ble på nesten 76 000 kr. Det var bare for tapeten. Frakt og arbeid i tillegg. Min mann sa han ikke i sin villeste fantasi hadde forestilt seg at prisen var så høy for et tapet i den stuen. Det måtte jeg avbestille, mente han. Jeg var først enig med min mann, men tenkte at dette var en investering og at det var det jeg ville ha. Jeg sa at jeg synes vi kunne kjøpe det. Det varer og holder seg fint i alle årene fremover. Jeg sa at han hadde jo f.eks kjøpt seg en dyr klokke en gang (til nærmere 50 000 for mange år siden). Da ble han sint og sa at den hadde han da fart så fint med og var like god og fin i dag. Han fortsatte i en sur stemme at nå ville han i hvert fall ikke kjøpe stråtapetet når jeg forhandlet på den stygge måten. Så gikk han ut fordi han skulle gå. Der satt jeg som et spørsmålstegn. Forstår ikke at det var noe dumt av meg å komme med? Var det? Jeg kunne fått ny bil som hadde kostet mye mer. Synes han er så vanskelig og rar noen ganger. Forstår ingenting. Kan noen forklare meg så jeg forstår han? Hva ville dere sagt til han for å overtale han å kjøpe stråtapetet? Var det ikke egentlig en god sammenligning med andre dyre ting man kjøper, for å tenke på at stråtapetet har man jo resten av livet. Ha, ha, ha, etter at du har fått fakturaen er varene levert fra Biri. Da nytter det ikke å skulle returnere. Dere får og ca. Pris før bestilling. Å henge Biri ut på denne måten er ikke ok. Anonymkode: e1f7a...49c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Jeg er enig med deg her, den tapeten holder seg jo i femti år, faktisk, uten et eneste spikerhull. Er enig i at å argumentere med hans ekstravagante pengebruk i fortiden, og din sparsommelighet er litt ufint, det du må fokusere på er at dette er kvalitet, blir pent, en investering (det er jo ikke gratis å sparkle, male, legge plater, legge annen tapet heller, nå har dere tapet for alltid år dere først gjør noe). Den er tidløs osv. Og det er den du vil ha. Anonymkode: 31478...d79
exictence Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2016 Takk for svar. Må bare si, jeg henger ikke Biri ut i det hele tatt. Hvordan mener du at jeg har gjort det? Vi begge to liker det tapetet veldig godt. Vi har det i hovedstuen, og har hatt det i nærmere 20 år. Det er like fint. Vi er like glad i det. Det er flott satt opp. Kan slå i en spiker og dra ut igjen uten at det sees. Det gir en varme, samtidig som nøytralt og passer til alle farger. Vi føler det aldri er noe vi ikke lenger vil ha. Det er klassisk og veldig pent. Den gangen vi kjøpte det og la i stuen kostet det og mye. Men på langt nær ikke så mye som nå, mener min mann. Jeg husker ikke hva det kostet. Hvis det hadde vært så dyrt den gangen hadde han husket det, sier han. Den stuen vi har det i er mye større en den vi nå vil ha det i. Som sagt, vi kjenner godt til tapetet og liker det veldig godt. Som dere sier, huset blir nok ikke i mer verdi, men det gjør ingenting. Det er ikke noe vi bryr oss om. Et tapet kan ikke sammenlignes med klokke eller bil. Men pris kan sammenlignes uten at den andre parten behøver å ta på vei for det, tenker jeg? Hvorfor er ikke det særlig lurt å komme med, dere som mener det? Mulig han føler at jeg klandrer han for å ha kjøpt den dyre klokken, men det gjør jeg ikke. Men den gangen han gjorde det reagerte jeg med å bli forbauset og kunne ikke forstå det, men at det var jo greit når han ville det. En annen fordel med stråtapet er at det ikke må limes og sparkles først, heller ikke rive ned strien vi har fra før, men at det bare kan legges over. Tror det stiftes fast.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #9 Skrevet 9. juni 2016 Nei, prisen på en tapet kan ikke sammenlignes med prisen på en klokke eller en bil. Som nevnt før: en klokke og en bil kan du selge videre, og få igjen penger for. Tapetet derimot får du ikke noe penger igjen for. Har du brukt 75 000 på det, er de pengene vekke. Har du brukt 50 000 på en klokke, kan du selge den, og kanskje få igjen 20-30 000 av pengene. Anonymkode: cae54...18d
exictence Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #10 Skrevet 9. juni 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, prisen på en tapet kan ikke sammenlignes med prisen på en klokke eller en bil. Som nevnt før: en klokke og en bil kan du selge videre, og få igjen penger for. Tapetet derimot får du ikke noe penger igjen for. Har du brukt 75 000 på det, er de pengene vekke. Har du brukt 50 000 på en klokke, kan du selge den, og kanskje få igjen 20-30 000 av pengene. Anonymkode: cae54...18d Ja, det er sant. Det begrunner at det er unødvendig av meg å komme med eksemplet om klokken. Men er det ikke slemt å hisse seg opp over meg for det? Det er faktisk ikke selve prisen som er hovedproblemet. Det er rett og slett at min mann mener at det er "svindel" at det skal være så dyrt. Og han er sur fordi jeg ikke hadde bedt dem om pris før jeg bestilte. Men jeg mener at det ikke er rett av ham å klandre meg for det ansvaret som vel like mye er hans skyld. Han ba meg bare bestille det. Endret 9. juni 2016 av exictence
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #11 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, exictence skrev: Ja, det er sant. Det begrunner at det er unødvendig av meg å komme med eksemplet om klokken. Men er det ikke slemt å hisse seg opp over meg for det? Det er faktisk ikke selve prisen som er hovedproblemet. Det er rett og slett at min mann mener at det er "svindel" at det skal være så dyrt. Og han er sur fordi jeg ikke hadde bedt dem om pris før jeg bestilte. Men jeg mener at det ikke er rett av ham å klandre meg for det ansvaret som vel like mye er hans skyld. Han ba meg bare bestille det. Jeg kan godt skjønne at han ble sint da du på en måte brukte det som angrep mot ham. Det er ingen som liker at noen tar opp ting fra fortiden og bruker det mot deg på den måten. Da er det naturlig å bli defensiv. Jeg er helt enig med deg i at han har akkurat like mye skyld her. Det er hans ansvar like mye som ditt å forhøre seg om prisen på forhånd. Han har ingen rett til å være sur for at du ikke ba om pris på forhånd; ville han vite prisen kunne han bedt om den selv. Anonymkode: cae54...18d
exictence Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 9. juni 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere får og ca. Pris før bestilling. Å henge Biri ut på denne måten er ikke ok. Anonymkode: e1f7a...49c Nei, vi har ikke fått ca pris før bestilling. Er firmaet pliktig til det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå