Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har jeg hatt tre kondisjonsøkter per uke, hvor to av dem har vært jogging på mølle i 30-40 minutter per økt, og én har vært ellipsemaskin i 40 minutter. Mine faste kondisjonsdager er tirsdag (jogging), torsdag (ellipse) og lørdag (jogging). Alle tre er med moderat intensitet, altså at jeg blir svett og andpusten men tar meg ikke HELT ut. 

Har nå et ønske om å begynne å ha joggeøktene ute istedet for på mølle. Prøvde å jogge ute på tirsdag, og jeg ble utrolig stiv og støl i beina, sliter nesten med å gå enda (= gruer meg til ellipseøkt senere i dag). 

Men tror dere at jeg etter hvert vil slippe å bli så stiv og støl etter en joggetur ute, hvis jeg fortsetter å jogge ute hver tirsdag og lørdag? Eller er det for sjeldent? Jeg har jo også ellipseøkta i mellom, som kanskje hjelper på... 

Anonymkode: 710d2...cb0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det vil ikke ta kroppen lang tid å venne seg til uteløpingen. Du trenger ikke løpe oftere. 

Anonymkode: 10f4c...776

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det vil ikke ta kroppen lang tid å venne seg til uteløpingen. Du trenger ikke løpe oftere. 

Anonymkode: 10f4c...776

Okei, takk for svar! Jeg bare leser og hører så ofte at man bør løpe sånn 3-4 ganger for at det skal være nok, hvis ikke "glemmer" kroppen fort belastningen, slik at man blir stiv, støl og øm etter omtrent hver løpeøkt utendørs (fordi det tydeligvis er mye større belastning på kroppen enn mølleløping). Jeg har ikke tid til mer enn tre kondisjonsøkter i uka, og jeg like ellipsemaskinen veldig godt, så ønsker å ha én slik økt også. Derfor blir det ikke tid til mer enn to joggeøkter. Selv om jeg prøver å fordele øktene jevnt utover uka, så blir det jo fire dager mellom tirsdags- og lørdagsøkta. Men det er ikke for lang tid å ha mellom to løpeøkter ute? 

AnonymBruker
Skrevet

Har enda et spørsmål, selv om det ikke er mitt tilfelle.

Hvis en person er vant til å jogge mye ute, feks. fire ganger i uka, og så kutter ned antallet joggeøkter ute til to ganger i uka (med like lang varighet, 30-40 minutter). Vil denne personen da sannsynligvis oppleve å bli stiv og støl etter joggeøktene, siden h*n tidligere var vant med å jogge ute oftere, men så "glemmer" kroppen belastningen etter hvert i en tid etter at antallet økter er kuttet ned? 

Håper spørsmålet er forståelig. Skjønner at det også her er individuelt, men vil bare høre litt sånn generelle erfaringer og kunnskap rundt det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle, men dette er min erfaring: Jeg har jogget regelmessig i mange år, og blir aldri stiv og støl av de "vanlige" øktene mine, 6-10 km i rolig tempo, selv om det kan gå uker mellom hver gang. Men med en gang jeg trener annerledes; begynner å løpe ute etter en vinter med mølleløping, begynner med intervaller etter lang tid med rolige langturer, så kjenner jeg det. Men for meg er dette et bra tegn som minner meg om at jeg bør variere treningen oftere. Det går seg fort til. 

Antall økter i uken vil nok ha lite å si på treningsverken om du løper regelmessig ute. Det tar lengre enn noen få dager før kroppen "glemmer". 

Anonymkode: e4484...608

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare for alle, men dette er min erfaring: Jeg har jogget regelmessig i mange år, og blir aldri stiv og støl av de "vanlige" øktene mine, 6-10 km i rolig tempo, selv om det kan gå uker mellom hver gang. Men med en gang jeg trener annerledes; begynner å løpe ute etter en vinter med mølleløping, begynner med intervaller etter lang tid med rolige langturer, så kjenner jeg det. Men for meg er dette et bra tegn som minner meg om at jeg bør variere treningen oftere. Det går seg fort til. 

Antall økter i uken vil nok ha lite å si på treningsverken om du løper regelmessig ute. Det tar lengre enn noen få dager før kroppen "glemmer". 

Okei, men da satser jeg på at jeg slutter å bli så stiv og støl som jeg ble på tirsdag, hvis jeg fortsetter å løpe ute hver tirsdag og lørdag fremover :)

Men hvis det er flere uker siden du jogget ute sist, blir du da ikke stiv og støl om du tar en økt på 6-10 km i rolig tempo? I så fall er du heldig! 

Tenker at jeg også skal ha de to joggeøktene utendørs til vinteren. Synes det er dumt at vinteren hindrer oss nordmenn i å trene ute. Det er jo SÅ mye bedre trening og mer forfriskende, synes iallefall jeg :) Det er jo bare å ha på seg nok klær, og eventuelt bruke løpebrodder eller piggsko. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er flere uker siden du jogget ute sist, blir du da ikke stiv og støl om du tar en økt på 6-10 km i rolig tempo? I så fall er du heldig! 

Jeg blir ikke stiv og støl etter kun et par uker uten jogging, nei. Og jeg tror ikke jeg er hverken heldig eller uvanlig. Men nå ble jeg litt usikker på om du mener mens du jogger eller etterpå. Jeg kjenner meg ofte litt stiv i beina under oppvarmingen uansett hvor lang tid det har gått mellom øktene, men sjelden dagen etter. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke stiv og støl etter kun et par uker uten jogging, nei. Og jeg tror ikke jeg er hverken heldig eller uvanlig. Men nå ble jeg litt usikker på om du mener mens du jogger eller etterpå. Jeg kjenner meg ofte litt stiv i beina under oppvarmingen uansett hvor lang tid det har gått mellom øktene, men sjelden dagen etter. 

Jeg mener etterpå, ja :) Da jeg jogget ute på tirsdag kjente jeg jo at det var tungt å løpe, men selve den stive og støle følelsen fikk jeg etterpå, og særlig igår og idag :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...