Lanista1984 Skrevet 9. juni 2016 #1 Skrevet 9. juni 2016 Jeg ser her nå at det finnes mange tråder om hva som kalles overvektig. Fant få tråder om hva som bør kalles undervektig for øvrig. Uavhengig av det, så kan begge deler være farlig. Uansett om noen ikke "bryr seg om hva andre synes om kroppen sin." Og det vises bilder av overvektige som er stolte. Sjelden av menn. Men ofte av kvinner som er med i en kampanje om å dempe kroppsfokus. Det er en bra ting. Nå tror ikke jeg at kroppsfokuset er veldig mye verre på unge jenter enn det er på unge gutter, så bare det er sagt. Men mindre fokus på kroppsfokus, er bra. Fokus kan være så mangt. Fokus er jo feil. Jeg har forstått det slik at Norge aldri har hatt flere overvektige barn. Det er vel langt fra USA-tilstander, men det er en farlig vei og gå. Samtidig som vi har denne litt "feministiske" holdningen om at aldri - aldri snakk om hennes kropp... Med menn er det enklere. Han har kulemage, ølmage etc. Vi vet det kan føre til en rekke farlige sykdommer. Og kan ende med den kjente oksen som tramper deg i brystet. Hjerteinfarkt tar mange liv. Til kvinner: Slutt å snakke velmenende om de som åpenbart er overvektige. Ingen skal kalles tjukkas eller feit. Men overvekt tar liv. Det er ikke bare snakk om at "jeg trives som jeg er, jeg. Jeg bryr meg ikke om kroppshysteriet." Jeg tror ikke og ei heller håper at alle nordmenn skal trene hver dag. Det er feil fokus. Det viktigste organet vi har er hjernen. Men jeg bare håper at i tider hvor vekten til barn øker, at ikke stemmen til de som sier, "jeg er fornøyd med meg selv og mine barn," ikke vinner gjennom, men at sunt kosthold og det å faktisk gå litt mer og kjøre litt mindre, får en sterkere stemme. At det å si, jo du er nok overvektig, er lov. Ikke tjukkas eller feiting. Men, jo. Du er nok overvektig og det kan medføre sykdommer du ikke vil ha.
Lanista1984 Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #2 Skrevet 9. juni 2016 Ok, jeg skjønner teamet har vært oppe før. Ville bare si det slik jeg mener det. Jeg lister meg stille ut.. Gå videre.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #3 Skrevet 9. juni 2016 Det er ikke overvekt egentlig som er det største problemet. Det er egentlig like farlig å spise mye fett og sukker selv om du er normalvektig. På folkemunne kalles det innfeit, og det er en del som tror det ikke er mulig, men jeg kan forklare. Når vi spiser farlig fett og sukker blir det omdannet til en type kolesterol i blodet vårt som heter LDL. Vi har også en sunn type kolesterol i blodet som kalles HDL. Der er da LDL som er farlig, for det kan føre til at det dannes ett såkalt arterosklerotisk plakk på innsiden av blodårene våre som er en blanding av kolesterolavleiringer og innflammasjon. Dette plakket kan gi skade på blodåren og gjøre at den brister og da blir det blottlagt den delen av blodåren som kroppen ser på som fremmed, og da vil blodplatene klebre seg til dette, og en sånn opphopning i blodplater (og fibrintråder forøvrig) kan da gi blodpropp. Dette er grunnlaget for mange hjerte-karsykdommer. Hjerte-karsykdommer er nesten ikke-eksisterende i ikke-vestlige land, mens i vestlige land er det den største dødsårsaken. Overvekt bidrar selvsagt til hjerte-karsykdommer, men det gjør også røyking og inaktivitet og da et dårlig kosthold med mye sukker og fett. HDL senker nivå av LDL og derfor er det sunt med olivenolje og tran for eksempel. Anonymkode: 097e2...dc7 1
Lanista1984 Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke overvekt egentlig som er det største problemet. Det er egentlig like farlig å spise mye fett og sukker selv om du er normalvektig. På folkemunne kalles det innfeit, og det er en del som tror det ikke er mulig, men jeg kan forklare. Når vi spiser farlig fett og sukker blir det omdannet til en type kolesterol i blodet vårt som heter LDL. Vi har også en sunn type kolesterol i blodet som kalles HDL. Der er da LDL som er farlig, for det kan føre til at det dannes ett såkalt arterosklerotisk plakk på innsiden av blodårene våre som er en blanding av kolesterolavleiringer og innflammasjon. Dette plakket kan gi skade på blodåren og gjøre at den brister og da blir det blottlagt den delen av blodåren som kroppen ser på som fremmed, og da vil blodplatene klebre seg til dette, og en sånn opphopning i blodplater (og fibrintråder forøvrig) kan da gi blodpropp. Dette er grunnlaget for mange hjerte-karsykdommer. Hjerte-karsykdommer er nesten ikke-eksisterende i ikke-vestlige land, mens i vestlige land er det den største dødsårsaken. Overvekt bidrar selvsagt til hjerte-karsykdommer, men det gjør også røyking og inaktivitet og da et dårlig kosthold med mye sukker og fett. HDL senker nivå av LDL og derfor er det sunt med olivenolje og tran for eksempel. Anonymkode: 097e2...dc7 Jeg er helt enig med deg. Jeg kjenner to med såkalt normalvekt som får sinnsvake utslag på blodprøver. Godt poeng.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 12 timer siden, Lanista1984 skrev: Til kvinner: Slutt å snakke velmenende om de som åpenbart er overvektige. Ingen skal kalles tjukkas eller feit. Men overvekt tar liv. Det er ikke bare snakk om at "jeg trives som jeg er, jeg. Jeg bryr meg ikke om kroppshysteriet." Du gjør den vanlige feilen som de fleste gjør, du ser på utseende (les:størrelse) i stedet for å se på helse. Du kan godt være i øvre del av normalvektsområdet, og til og med lett overvektig (BMI <27), og ha en god helse/være sunn, akkurat som at du kan være innenfor hva som regnes for å være normalvekt, og være usunn. Og overvekt tar ikke liv. Lett overvekt er ikke satt i sammenheng med livsstilssykdommer og livstruende tilstander. Fedme derimot kan gi sykdommer og tilstander som kan være potensielt livstruende. Anonymkode: 83c91...b7a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gjør den vanlige feilen som de fleste gjør, du ser på utseende (les:størrelse) i stedet for å se på helse. Du kan godt være i øvre del av normalvektsområdet, og til og med lett overvektig (BMI <27), og ha en god helse/være sunn, akkurat som at du kan være innenfor hva som regnes for å være normalvekt, og være usunn. Og overvekt tar ikke liv. Lett overvekt er ikke satt i sammenheng med livsstilssykdommer og livstruende tilstander. Fedme derimot kan gi sykdommer og tilstander som kan være potensielt livstruende. Anonymkode: 83c91...b7a Godt man ikke har fedme da Anonymkode: d38d5...124 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt man ikke har fedme da Anonymkode: d38d5...124 Var dette et hint om at du tror jeg forsvarer lett overvekt fordi jeg tilhører den kategorien selv? I såfall var det feilslått, jeg er normalvektig og aktiv. Men jeg leser, og dette leste jeg for noen dager siden. Sitat Alt i alt ser det ut til at overvektige – med BMI mellom 25 og 30 – har lavest risiko for å dø tidlig, mens normalvektige og moderat fete (BMI mellom 30 og 35) stiller omtrent likt. Undervektige og mennesker med ekstrem fedme har høyest dødsrisiko. Dette begynner å bli så etablert kunnskap at det danske Vidensråd for forebyggelse nå slutter å anbefale at friske overvektige skal slanke seg. De skriver: ”Der er ikke for nærværende grundlag for at opfordre den overvægtige del af befolkningen uden overvægtsrelaterede erkendte helbredsproblemer til et vægttab i håb om at nedsætte dødelighed.” Jøran Hjelmesæth fra Sykehuset i Vestfold stemmer i. - Jeg ville nok fraråde folk å tenke på vektreduksjon dersom de er overvektige men ellers friske. Dersom jeg var overvektig og ønsket bedre helse, ville jeg heller satset på å trimme og spise sunnere, uten å tenke på å gå ned i vekt. Anonymkode: 83c91...b7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå